Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Vraag over luie(?) diesel

Goedenavond,

Misschien kan ik een goede audi kopen met 1.6 diesel motor 54 pk. (max snelheid ongeveer 140km/h) De bekende vw blokken dus. De motor heeft 400.000 gelopen. Volgens de eigenaar verbruikt de motor geen drup olie, omdat hij er alleen maar lange stukken mee heeft gereden, en niet harder dan 110 km/h. De context van het verhaal komt op mij aannemelijk over. Nu de vraag:

Kan er schade optreden als ik met deze motor plotseling wel harder ga, dus 130 ofzo op lange stukken? Vanwege het verhaal dat bovenin de cilinder, de wand nog niet zover is versleten dat de diameter daar kleiner is, en je met hogere snelheid zo de boel vernielt, omdat de zuiger hoger komt met hogere snelheid. Of niet te druk om maken, en gewoon gas geven met dat ding? Deze auto is voor mij niet bedoeld om te raggen, maar het moet wel een beetje opschieten op lange stukken. 

Groeten, Jules.

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    Heeft niets met rijsnelheid te maken, wel met zuigersnelheid... Als je gradueel alsmaar hoger in toeren gaat rijden,
    zal dat mooi inslijten (beetje zoals roderen van een nieuwe motor) dus gradueel, telkens 5km/h harder iedere 100km die je aflegt en geen zorgen maken... wel goede motorolie gebruiken.  We spreken trouwens van ieniemienie afmetingen...
    Zolang je goede motorolie en oliedruk hebt, geen zorgen maken.
  • Oke, bedankt voor het antwoord, dat is wat ik wilde weten. :)>-

"Heeft niets met rijsnelheid te maken, wel met zuigersnelheid.." Ik bedoel om deze reden rijsnelheid want rijsnelheid --> toeren --> zuigersnelheid --> minieme andere zuigerweg.  
  • Heel vroeger reden wij allemaal citroen bx diesel voor het mercedes tijd perk bij ons

Waren geweldige automobielen, die niet roesten anders als bij mercedes.

Die auto s hadden een distributie riem

Als wij er een kochten deden wij direct de riem en de waterpomp  vervangen.

Want als die riem breekt is het einde moter.

Ik zou ook meteen olie van de moter en van de bak en het cardan vervangen.

Olie is niet duur versnellings bakken en cardannen wel.

Ik zou na 1000 km rijden weer moter olie en filters vervangen.

Ik heb geen aandelen bij een oliemaatschappij, maar ik zou bij een oude auto de olie intervallen halveren.

Doen wij al jaren  

Nogmaals olie is niet zo duur.

En koop ook een goed olie filter en lucht filter kijk eens op ebay.de daar is dat allemaal niet zo duur

En neem een goed merk wat oem leverancier is bij audi

Wij gebruiken fuchs 10w 40 die is voor mercedes

Fuchs is om leverancier bij mercedes.

Wij kopen dat per 60 liter en daar betalen wij iets meer voor de olie bij den action en aldi.

Wij overwegen nu over te schakelen naar  liquid moly mos 2 omdat dat kent bergsma van Mercedes source dat aanbeveeld , maar ik kan dat nog niet vinden aan een goede prijs.

De nederlandse importeur vroeg daar voor een vat van 60 l    299 euro ex btw voor

Peerke
Sign In or Register to comment.