Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Wintervoorbereiding: ABS

udoudo Super Moderator
Stokers,

Om de Fox wat sneller te laten opwarmen las het buiten weer koud is heb ik het plan om de onderste ventilatiegaten in de bumper/grill-dinges te gaan afdekken.
Hiervoor heb ik nu een strook ABS kunststof van 1 mm dikte geregeld.
Misschien wat aan de dunne kant maar ik moet ergens mee beginnen.
Idee is om eerst in karton de juiste vormen te bepalen, uit te knippen en die dan uit het ABS te snijden/zagen.

Maar: hoe verwerk ik ABS het beste? Kan ik knippen, snijden, zagen?
En gaat 1mm sterk genoeg zijn om met ty-raps aan de grill vast te zetten?
Of ga ik twee lagen op elkaar plakken? Waarmee?

Tips zijn welkom!

Comments

  • NiekNiek Super Moderator
    Wat is ABS ??
  • wodanwodan Super Moderator
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Acrylonitril-butadieen-styreen

    Nadeel: Het is een thermoplast, dus wordt zacht door warmte...

    Zagen met een fijntandige zaag. Plakken kan volgens mij met aceton.
    Ik zou eerder voor HDPE gaan, veel steviger en dus veiliger.
  • Wat Wodan schrijft. Pak beter een plaat HDPE. Het aandeel styreen in de ABS zorgt er voor dat hij bij lage temperaturen niet echt slagvast is dus 1 steentje en je hebt een scheur of gat er in. Nadeel is dat je HDPE niet kan lijmen en ABS wel bijvoorbeeld met een gewone PVC lijm. Gezien de toepassing lijkt het mij niet nodig de plaat te lijmen dus met ty-raps vastzetten is meer dan voldoende.
  • udoudo Super Moderator
    Dank voor de reacties. Dit is een eerste poging, geinspireerd door de zaken op tuneko.com.
    Is 1 mm genoeg dikte/sterkte voor vastzetten met ty-raps?
    Of toch maar versterken?
    De wind drukt de ABS tegen de grill, de ty-raps zorgen dat e.e.a. er niet af valt.
  • wodanwodan Super Moderator
    Het gaat hem niet zozeer over die 1mm (wat inderdaad zeer dun is, veel te dun om enige sterkte te hebben),
    wel over de eigenschappen van ABS zelf. Steek eens een stukje in je diepvries en plooi het eens terwijl het
    nog bevroren is of zo.

    Hoeveel op hoeveel heb je eigenlijk nodig? Snij anders een HDPE jerry can in stukken of zo?
  • udoudo Super Moderator
    Ik heb zwarte kunsttof nodig, dat kleurt goed met de grill.
    Een niet al te brede strook, 10 cm is denk al voldoende.
    Lengte is niet helder maar een meter alles bij elkaar met wat reserve?Nu heb ik een strook van 100 bij 20 dus ik kan e.e.a. nog verdubbelen met wat lijm.
    Koude is niet zo relevant denk ik.
    De ty-raps houden e.e.a. tegen de grill.
    Bij rijwind wordt het ABS tegen de grill gedrukt en de ribben in de grill steunen e.e.a. dan.

    Ik zal eerst de juiste vormen in karton maken om te zien hoe ik uitkom met het ABS.
  • wodanwodan Super Moderator
    Succes!
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    Udo succes, maar ik hoop dat de winter wegblijft:)
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    En er zijn ook nog zwarte 20 / 25l jerrycans. Dus ook nog een optie als dit experiment wel goed werkt maar ABS toch net te zwak zijn.
    En idd..die winter mag best wegblijven. Heb wel al een flinke stapel hout voor de kachel..maar vind het heeelemaal niet erg om volgend jaar nog er van te stoken..haha
    Kan koning winter niet lekker op vakantie gaan?  Het verre zuiden is mss wel mooi voor hem.. Polen..   ZuidPool bijvoorbeeld :P  NoordPool mag ook ;)

    Mooiste is iets mat jaloeziën ofzo.. maar daar is een fox mss wat klein voor. Of een soort rolgordijn met een plaat flexibelkunstof recht voor onderste stuk radiateur ofzo. Maar wel erg arbeids intensief.

    Succes idd :)


  • udoudo Super Moderator
    Stokers,

    Ik heb wat makkelijkers gevonden:


    Wat denken jullie?
  • mooi systeem

    Ik had een keer bij een Mercedes vito een thermostaat die open bleef staan, en bij zo een moderne voor wiel aangedreven mercedes van 1996, moet daar de moter voor uit om daar een beetje bij te Kunnen

    En in de winter dat, te moeten doen was ook geen avontuur.

    Dus ik heb uit een container een stuk oud doorzichtige plastikie golf plaat genomen en op maat geknipt van de gril

    tyrapjes gepakt om de lamellen gefrot en dan door die plaat.

    En in de mercedes ster dicht gestopt met plastic geknipt van een oud zwart olie kannetje

    De auto werd weer lekker warm en in de zomer als het heet werd  knipte ik de tyrapjes los en die auto reed weer op temperatuur.

    Maar ja ik wou het natuurlijk wel repareren in de zomer dus ik proberen die thermostaat eruit te halen, daar een uur of twee proberen, slaakte ik maar een diepe zucht en heb de moter maar weer uitgehaald en toen hij ervoor lag was het een fluitje van een cent.

    Bij een normale achterwiel aangedreven mercedes is dat maar een werkje van 15 min.

    Maar ja daar zijn ze mee gestopt in 1992

    Peerke
  • udoudo Super Moderator
    edited January 14
    Bij de lokale 'karwei' kost het in de video aangehaalde isolatiemateriaal €0,45/m.
    Bij de wagen heb ik voor een eerste poging aan twee stukken genoeg.
    De ventilatiegaten bovenin zijn voorzien van wat verdekt opgesteld spijlen ter versteviging.
    Na het op maat snijden van de isolatie snij ik de isolatie op strategische plekken vertikaal half in zodat het materiaal om deze spijlen kan vallen.
    In een paar minuten zit e.e.a. op z'n plek.

    De onderste ventilatieopeningen laat ik nu maar open omdat daarachter nu een intercooler huist.

    Heel veel zal het hierdoor niet uitmaken maar alle beetjes helpen.

    Een net andere manier om e.e.a. te doen is deze:

Sign In or Register to comment.