![]() |
| | |||||||
| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 |
| PPO Wannabe Geregistreerd: Jan 2010
| beste mede forum leden, ik ben van plan (ook te zien in mijn andere discussie iveco eurostar ombouwen) om mijn vrachtwagen op ppo/gpo te laten rijden. nu ben ik zelf een filter aan het bedenken/ontwerpen om gebruikte frietuur olie te filteren. ik ben inmiddels al aardig wat wijzer geworden door mijn bezoek bij easy rider alleen zit ik toch nog met een paar vragen. 1: ik wil een productie kunnen draaien per week van 1500 liter gefilterde olie (normaal zou ik ongeveer 700 tot 900 liter max nodig hebben per week maar heb nog een vriend met een vrachtwagen die misschien wil gaan mixen) daarom wil ik gaan filteren bij een temperatuur van minimaal constant 15 tot 20 graden (on de doorloop te bevorderen). nu is het zo dat als ik filtert onder een temperatuur van 20 graden dat bij bijvoorbeeld 5 graden buitentemperatuur mijn gpo kan gaan stollen in de tank. hiervoor ga ik mijn tank minimaal op 25 tot 30 graden houden onder het rijden (2 tank systeem). ook direct bij de uitgang van de tank maak ik een 18 x 21 mm olie slang in een 36 x 41 koelwaterslang die geisoleerd is om zo veel mogelijk warmte te behouden heb ik dan nog een probleem of is het probleem van stollen dan opgelost op deze manier 2: kunnen jullie mij vertellen (een schatting of mening) hoeveel olie dat ik kan filteren met 1 m2 filterdoek bij gemiddeld bevuilde olie op 20 graden (75% is olie van de vis bour 25% is olie van de patat tent) deze vraag is voor de filter maten 50 mu en voor 20 mu en voor 3-5 mu en voor kaarsfilters 1 mu (deze filters zijn van ER) ik weet het.... het is bijna niet te zeggen maar willen jullie een schatting proberen te doen? 3: heeft het nut of is het niet beter dat ik tussen het 20 mu en 3-5 mu filter misschien nog een 10 mu filter maak of is dat overbodig? (ik wil niet dat het 3-5 mu filter altijd 2 x zo veel vervangen moet worden omdat de stap misschien te groot is?????) 4: ik wil (denk dat dat het beste is) 2 x 3 weken bezinken (bron, filter installatie niek). tussen welke filter stadia's kan ik dat het beste doen? ik ben idd nieuw hier maar ben er echt serieus aan bezig (laatste 4 a 5 weken met zo veel gelezen als de laatste 25 jaar daarvoor alvast bedankt voor het mee denken. grt richard
__________________ ik rij nu in mijn 16.7 liter mean green ppo machine |
| | |
| | #2 |
| Super Moderator Geregistreerd: Mar 2005 Locatie: Texel
| Richard, Ik zal proberen wat van je vragen te beantwoorden. 1. Filteren bij 20 graden. Kan prima. Warmer is ook prima, mits je je bezinktemperatuur gelijk houdt aan je tanktamperatuur. 2. Als ik het goed begrijp, ga je je tank verwarmen. Dat doe je middels een koelwaterslang door de tank te laten lopen. Beter is een koperen buis, die geeft meer warmte af. Probleem is wel: condensvorming in je tank. Op te lossen door je tank te isoleren. 3. De houdbaarheid van een filterdoek is sterk afhankelijk van de temperatuur van je olie. Bij 20 graden is 1000 liter per m2 doek wel mogelijk, mits geen frituurolie. 4. Ik zou geen frituurolie in het systeem brengen, tenzij je je filterinstallatie op een hogere temperatuur kunt houden en je je tank telijkertijd ook op die temperatuur kunt krijgen. Zelfs dan is het discutabel. 5. Bezinken: voor de laatste stap (1 mu filter). 6. 1500 liter per week, bezinktijd 2x3 weken = voorraad in proces = 9000 liter. Advies: kom ook even 2N kijken Niek
__________________ Leest iedereen de (nieuwe) forumregels even door? 06 51407447 WVO/APO/GPO: daspas recycelen. FTS !! |
| | |
| | #3 |
| PPO Burner Geregistreerd: Apr 2008
| Je maakt er serieus werk van goed nieuws Volgens mij gaat het wel even duren om een flinke 2e tank op 25 graden te krijgen maar als het lukt dan zal t niet stollen. Verder zou ik zoveel mogelijk filterstappen doen ivm doorlooptijd. |
| | |
| | #4 | |
| Citaat:
1: ik wil het hele filterhok op een vaste temperatuur gaan houden dan weet ik zeker dat het hele proces met een minimale temperatuur gedaan wordt. en warmer is geen optie want een 600 liter tank op 20 graden krijgen gaat wel maar als het -10 is dan is dat al een hele klus en ik weet het, eenmaal warm met goede isolatie dan blijft t wel even warm maar heb er soms dagen bij dan gaat er 300 liter doorheen dus dan moet je na 2 dagen alweer opnieuw beginnen met opwarmen. 2: er komt idd een een koperen leiding door de tank van ong een meter of hooguit 2 meter (meer niet omdat ik dan toch bang ben voor te veel warmte verlies) en een elektrisch element van ongeveer 2 kw om me sneller op te warmen als ik net getankt heb of/en voor in de ochtend. en voor dan nog eventuele condens wil ik een olie/water schijder plaatsen (alleen weet niet of dat dat werkt bij olantaardige olie.... iemand ervaring mee???) 3: het gaat wel om frituur olie. ik heb nu een filter ontwerp met ong 3 m2 filteroppervlak per filtermaat (buiten het 1 mu filter want dat weet ik nog niet hoe dat ik dat gaat doen). 4: maar waaron zoudat niet slim zijn dan? er komt een elsbett systeem op dus de olie gaat minimaal met 80 graden de motor in. (alles wordt geisoleerd van rijwind en misschien komt er nog een verwarmings element om de verstuiver leidingen heen om de temp hoog te houden of misschien nog wel te verhogen naar misschien een 100 graden????) 5: oke maar is 1 x bezinken dan goed genoeg? of is het raadzaam om (net als in de filter handleiding) 2 x te bezinken? 6: ik weet het..... dat zijn toch 9 ibc's van 1000 liter of 15 ibc's van 600!!!! maar als het eenmaal loopt en als ik echt overtuigd ben van de kwaliteit dan is er ook een gedeelte voor de verkoop. en niet vergeten dat als max van mijn kunnen aanhoud he en niet dat ik dat ook werkelijk elke week moet hebben. en wat betreft het advies....... ik kom zeker een keer langs als ik tijd heb op een normaal tijdstip. grt rich
__________________ ik rij nu in mijn 16.7 liter mean green ppo machine | |
| | |
| | #5 | |
| Citaat:
met goede isolatie (dat is gewoon het belangrijkste) en met dat verwarmings element en 1 tot 2 meter koelwaterstroom moet dat toch wel lukken hoop ik? en over die stappen.... wat niet nodig is, is niet nodig want elk filter neemt ook weer veel ruimte in beslag he. maar zal het echt nodig zijn om toch het 5-3 mu filter een beetje te sparen?????? grt rich
| | |
| | #6 | |
| Livin' and Breathin' PPO Geregistreerd: Jul 2006
| Citaat:
Tim | |
| | |
| | #7 | |
| Citaat:
het is wel een idee wat ik zeker eens uit kan gaan voeren. alleen wat jij zeg..... ik kan alleen maar temperatuur regel systemen op vrachtwagens die compleet buiten de motor warmte om gaan. (ik zeg niet dat het niet bestaat maar vreemd dat ik er nog nooit van gehoord heb). wil wel in de winter naar max 20 graden omdat er anders te veel condens optreed denk ik en anders wordt het denk ik ook een kostenplaatje om mijn filterhok warm te houden. misschien een idee om al mijn afval te bewaren tot aan de zomer en dat een keer in een warme periode te filteren op 40 graden? of is dat onzin? (bedoel alleen het gestolde vet dan he wat ws in het 50 mu filter blijft hangen) grt rich
| | |
| | #8 |
| Super Moderator Geregistreerd: Mar 2005 Locatie: Texel
| Richard, OK, heel serieus bezig. Mooi van die tankverwarming. Frituurolie moet goed kunnen met je tankverwarming, maarrrr je zult zien, dat het met 20 graden toch moeilijk te filteren is en er veel vettigheid op je filter blijft hangen. Enige oplossing hiervoor is olie van BP toevoegen. Succes !! Niek
__________________ Leest iedereen de (nieuwe) forumregels even door? 06 51407447 WVO/APO/GPO: daspas recycelen. FTS !! |
| | |
| | #9 |
| PPO Burner Geregistreerd: Apr 2008
| Met grote filterstappen vrees ik dat je het fijnere filter dan veel vaker zal moeten vervangen en het precies bij dat filter ook veel langzamer zal doorstromen. Is het ook een optie om een 220 volt verwarmingselement in je tank te bouwen in combi met een tijdschakelaar? Dan kan je tank warm zijn voordat je gaat rijden. |
| | |
| | #10 |
| PPO Junkie Geregistreerd: Feb 2006 Locatie: Zuid Holland/Goeree-Overflakkee
| Psies, daarom is het ook beter om te filteren in stappen. Bezinken is echter je grootste vriend. hoe langer je de olie kan laten staan hoe beter.
__________________ Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's! BMW 525TDS 100% GPO |
| | |
|
Advertisement
| |