PPO Experience: rijden op plantaardige olie en meer!  

Ga terug   PPO Experience: rijden op plantaardige olie en meer! > Algemeen > Filteren van GPO
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Antwoord

LinkBack Discussietools
Oud 08-10-2008, 22:37   #1
PPO Junkie

easy rider's schermafbeelding

easy rider is on a distinguished road
Exclamation Doe-het-zelf Filterinstallatie

Bij deze presenteren ZXPlantengieter en ik (Easy rider) onze doe-het-zelf filterinstallatie.

Het doel van deze filterinstallatie is het inzichtelijk krijgen van het filteren van afgewerkte plantaardige olie (APO) voor particulier gebruik.

De filter installatie is steeds onder hevig aan veranderingen om een optimale productie te kunnen bewerkstelligen en een zo schoon mogelijke olie te verkrijgen. Tevens is één van de doelstellingen om een zo een gebruiksvriendelijk mogelijke opstelling te bekomen. De filter installatie is van een dermate afmeting dat hij ook te gebruiken is voor mensen die weinig ruimte hebben. Deze filter installatie kan vanwege zijn afmetingen bijvoorbeeld in een lege bezemkast geplaatst worden.

Een presentatie van deze filterinstallatie in PDF formaat is hier te downloaden (6,7MB)

Heeft u suggesties en of ideeën m.b.t. de verbetering van deze filter installatie schroom dan niet het op dit forum met ons te delen

Easy rider.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!
Met citaat antwoorden
Oud 08-10-2008, 22:53   #2
Super Moderator

wodan's schermafbeelding

wodan will become famous soon enough
Standaard Re: Doe-het-zelf Filterinstallatie

Propere installatie, wel veel stappen. Handig ontwerp met laag totaalvolume.
Ook lijkt het me aangewezen de bakken niet te vol te vullen, anders zal de vettig geworden plakband kunnen gaan lossen en het filterdoek naar binnen vallen, of zie ik dat verkeerd?
Waarom zit er geen kraantje vlak voor de jerrykannetjes (de uiteindelijke recipienten) ?
Waarom ligt de kaarsenfilter plat en niet rechtopstaand? Dan gaat ontluchten toch beter en heb je meer oppervlakte van de filter "in de olie" en dus betere doorstroming?
Met citaat antwoorden
Oud 08-10-2008, 23:06   #3
Super Moderator

Niek will become famous soon enough

Mooie heldere beschrijving mannen !! Ik heb er nog wel wat vraagjes over, maar ik ga er eerst even beter over nadenken. Complimenten !!
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!
Met citaat antwoorden
Oud 08-10-2008, 23:13   #4
PPO Master

jgdenhol's schermafbeelding

jgdenhol can only hope to improve

Vanavond ben ik eindelijk eens begonnen met de filterbakken prepareren.
Heb van ER filterdoeken en kaarsfilter gekocht (al weer tijdje geleden), maar was er door tijdgebrek nog niet aan begonnen. Heb nu nog steeds geen tijd maar moet er toch echt werk van maken!

Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen nog maar kippengaas (vierkantjes) gespannen in de plastic stapelbakken en de benodigde gaatjes geboord in de bakken.
Het gaas dient om het filterdoek van de bodem af te houden en om een zo groot mogelijk oppervlak te hebben waardoor gefiltert kan worden. Het gaas is over de rand gevouwen en daarna met tyraps vastgezet (door gaatjes in het plastic te boren). Hopelijk kan het filterdoek er nu nog mooi overheen.

Verder bedacht ik dat ik het gaas tot bijna op de bodem heb liggen, dan kan er wel veel olie in maar het betekent ook dat je best veel filterdoek nodig hebt. Misschien moet ik het gaas toch een paar cm hoger van de bodem houden?
Met citaat antwoorden
Oud 08-10-2008, 23:18   #5
PPO Junkie

Post Re: Doe-het-zelf Filterinstallatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wodan Bekijk bericht
.......Ook lijkt het me aangewezen de bakken niet te vol te vullen, anders zal de vettig geworden plakband kunnen gaan lossen en het filterdoek naar binnen vallen, of zie ik dat verkeerd?
Klopt, het plakband steekt ongeveer 4CM in de bak, je moet de bak ook niet te vol gooien he anders loopt hij over. Het plakband is schilders tape en kan wel even tegen APO heb ik gemerkt.

Citaat:
.......Waarom zit er geen kraantje vlak voor de jerrykannetjes (de uiteindelijke recipienten) ?
Er zitten snelafsluiters voor de jerrycans, als je die lost trekt sluit de zaak zichzelf af. Wat zijn recipienten? ben domme Hollander he

Citaat:
Waarom ligt de kaarsenfilter plat en niet rechtopstaand? Dan gaat ontluchten toch beter en heb je meer oppervlakte van de filter "in de olie" en dus betere doorstroming?
Het kaarsfilter ligt op zijn kant om ruimte te besparen anders moet men op een trapje gaan staan om de bovenste bak te vullen, we willen geen ongelukken ala EricZwiep he. Op het moment van de foto was het kaarsfilter nog niet vol gelopen, nu wel dus het gehele oppervlak wordt wel gebruikt.
Met citaat antwoorden
Oud 08-10-2008, 23:20   #6
Super Moderator

wodan's schermafbeelding

wodan will become famous soon enough

Recipienten: dingen die andere zaken kunnen bevatten = vaten, bidonnen, enz...
Met citaat antwoorden
Oud 08-10-2008, 23:21   #7
PPO Junkie

Post Re: Doe-het-zelf Filterinstallatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jgdenhol Bekijk bericht
................Verder bedacht ik dat ik het gaas tot bijna op de bodem heb liggen, dan kan er wel veel olie in maar het betekent ook dat je best veel filterdoek nodig hebt. Misschien moet ik het gaas toch een paar cm hoger van de bodem houden?
Wij hebben de "roosters" 6 CM van de bodem af staan, het zou (en dat realiseerde wij ons later) beter zijn om een gazen bakje in de kunststofbak te hangen om er voor te zorgen dat het gehele filtervlies de wanden van de kunststof bak niet raken en daardoor een zo groot mogelijk doorlaat heeft.
Met citaat antwoorden
Oud 09-10-2008, 00:45   #8
Neo
PPO Burner

Neo's schermafbeelding

Neo is on a distinguished road

Mooi initiatief en ziet er goed uit.

Om 1 en 50 mu te filteren hoef je geen 2 bakken te gebruiken toch? Gewoon tussen elk filterdoek een nieuw roostertje leggen voor wat ruimte ertussen.

Je zou nog een budget (boormachine)pomp tegen het rek kunnen schroeven om de olie uit het bezinkvat op te pompen ipv het over te gieten.

Tevens zou ik meer kijken naar standaard materialen zoals een rek van de bouwmarkt. Als rooster is misschien een stuk van een douchemat geschikt? Door standaard materialen maak je het makkelijker te maken voor iedereen.

Gaatjes maken in plastic voor tywraps gaat ook heel makkelijk met een soldeerbout heb ik ontdekt scheelt weer 300mu boorgruis

Je zou het nog zo kunnen ontwerpen dat het deksel op de bakken blijft met evt gaten erin dat scheelt zo'n plantaardige olie lucht uit je bezemkast :P

Nog een vraag wat is de afweging tussen 1mu filterdoek en de gebruikte?

Laatst gewijzigd door Neo : 09-10-2008 om 00:51 Reden: edit
Neo is offline  
Met citaat antwoorden
Oud 09-10-2008, 11:24   #9
PPO Master

Dyslectie's schermafbeelding

Dyslectie is a glorious beacon of lightDyslectie is a glorious beacon of light

Ziet er erg mooi uit maar dat wist ik al

ik heb ook verteld dat de sluiting niet werkt omdat
er te weinig druk op staat .
het is wel makkelijk losmaken van de dop om dat de slang niet mee draait.

als ik mijn filter vervang heb ik daar altijd een lekbak onder hoe gaan
jullie dat doen .
zeker ook om dat de heel inhoud van het filter er uit komt zo

en nog een laatse vraag als je doek verstopt zit hij vol met olie .
Hoe ga je dan het doek vervangen (heb je daar foto`s van )
bij mij zag dat er zo uit

zo is het mooi schoon

en zo als het verstopt zit

dus graag wat foto`s van het vervangen van de filter

dyssie

Laatst gewijzigd door Dyslectie : 09-10-2008 om 13:12
Dyslectie is offline  
Met citaat antwoorden
Oud 09-10-2008, 13:10   #10
PPO Master

jgdenhol's schermafbeelding

jgdenhol can only hope to improve

Oscar! Ik heb net gegeten man, bah vieze foto (die laatste).
Met citaat antwoorden
Advertisement

Advertisement
Advertisement Sponsored links

Antwoord

Discussietools

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:55.