PPO Experience: rijden op plantaardige olie en meer!  

Ga terug   PPO Experience: rijden op plantaardige olie en meer! > Algemeen > Algemene Techniek
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Antwoord

LinkBack Discussietools
Oud 26-01-2010, 16:49   #1
PPO Burner

kristof is an unknown quantity at this point
Standaard manifold air heater

bij de koude dagen van vorige weken heeft mij opel combo meer moeite om vlot te starten.
Eenmaal dat hij warm geweest is start hij direct. Enkel 's morgens, als het eens tot -7, -9 gevriest heeft is het moeilijk hem te starten.
ik dacht daarom aan een "manifold air heater":
GENUINE ONAN INTAKE MANIFOLD HEATER #154-0712 : eBay Motors (item 350255479040 end time Feb-18-10 09:06:21 PST)

hebben jullie enige ervaring hiermee? Misschien weet er iemand een leverancier van dit soort materiaal hier in europa?
alvast bedankt!
kristof is offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!
Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2010, 17:42   #2
udo
PPO Master

udo is on a distinguished road
Standaard Re: manifold air heater

Hoeveel wordt er gegloeid?
En hoe is het gedrag nu in detail?
Wat gebeurt er wel, wat niet?
udo is offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!
Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2010, 17:57   #3
Tim
Livin' and Breathin' PPO

Tim's schermafbeelding

Tim is a name known to allTim is a name known to allTim is a name known to all

Geweldig,

Ik zie al weer menig toepassing van deze gloeier. Is trouwens gewoon van Beru, dus kan je bij de automaterialen of Bosch centre zo bestellen.

http://www.beruindia.com/pdf/manual.pdf

Tim
Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2010, 17:57   #4
PPO Junkie

easy rider's schermafbeelding

easy rider is on a distinguished road

Leuk dingetje, ik weet er niet veel van behalve dan dat hij behoorlijk stroom zal trekken, effectiviteit valt te betwijfelen. Ik zou echter voor de Flamestart gaan.
Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2010, 18:50   #5
PPO Master

CaddyEd's schermafbeelding

CaddyEd is on a distinguished road

Met al die elektrische verwarmers mag je ook wel een zwaardere dynamo en een tweede accu gaan plaatsen.
Anders krijg je de startmotor niet meer rond, als alles is opgewarmd.
Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2010, 19:19   #6
udo
PPO Master

Ach, Elsbett gloeit -met de standaard accu- gewoon uitgebreid voor en het start.
Dus waarom moeilijke dingen doen?
udo is offline  
Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2010, 19:52   #7
PPO Master

Alleen rijd jij nu niet op dikke GPO.
Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2010, 20:08   #8
udo
PPO Master

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CaddyEd Bekijk bericht
Alleen rijd jij nu niet op dikke GPO.
?
Zoek je problemen op of los je ze op, liefst voordat ze gebeuren?
Je kunt bijmengen, je kunt KZO gebruiken, etc.

Ik heb al -wellicht soortgelijke- problemen gerapporteerd met de Fox dankzij wat niet zo koud gefilterde GPO (vlokken, onregelmatige loop, etc).
Dankzij XW100 en KZO loopt het zonder die olie nu stukken beter.
Ook tap ik nu vooral bovenaf uit het vat. Geen problemen.

Dat, samen met voorgloeien, geeft een probleemloos startgedrag.
En dat ligt niet aan Elsbett, maar meer aan de gloeiers denk ik.
udo is offline  
Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2010, 20:53   #9
PPO Master

Ik zit niet jou mooie Elsbett ombouw af te zeiken hoor, ik zou niet durfen

Maar met een twee tank, kan je het mogelijk maken om gewoon op dikke drap te blijven rijden.

Met mijn Caddy merk ik dat die nu ook wat moeizamer start, alleen ligt het bij mij aan de accu. De startmotor had er flink moeite mee, het was echt zo van: "Uche...Uche" maar wel lopen daarna.
Met citaat antwoorden
Oud 26-01-2010, 21:23   #10
PPO Burner

kristof is an unknown quantity at this point

Bedankt voor de link ER!
Dit is misschien ook een goede optie.
De motor die in de combo zit is niet meer de originele 1.7 isuzu diesel. Er zit nu een 1.7 isuzu turbo diesel in van een astra F. Starter motor is van de 1.7 diesel, maar heeft hetzelfde vermogen als deze van de astra, 1,4KW. Deze is 2 maanden geleden gereviseerd geweest. Batterij is ook getest geweest en is nog in goede staat. 4 gloeibougies zijn ook pas vernieuwd geweest.
Starten gaat moeilijk als het vriest. Meerdere malen gloeien en dan krijg ik hem wel gestart.
Extra batterij en starthulp zorgen er niet voor dat de het starten sneller gaat (ik dacht misschien dat de starter te weinig start toerental maakte )
Ook al een keer een 200 km op diesel gereden, zodat ik toch zeker de IP genoeg "gespoeld" heb maar starten wordt niet beter.
Ik heb hier op het forum ook een test gedaan waarbij ik een 2500W elektrisch verwarmingselement gebruikte om de motor op te warmen. 10 min de motor laten opwarmen en hij starte van de eerste keer bij vriesweer. Het was niet echt merkbaar dat de motor voelbaar warm was, maar toch starte hij nu perfect.
Dus een beetje warmte is voldoende om hem toch te starten bij vriesweer.
Dit weekend ga ik eens een compressie test uitvoeren. Maar aan de motor is niets te merken, buiten het slecht starten bij vriesweer.

Ik dacht als ik bij het starten gedurende enkele seconden de inlaat lucht kan opwarmen het starten misschien vlotter verloopt. Morgen is proberen met een haardroger.

Ik heb indedaad een tweede batterij en alternator die gebruik wordt om al de elektrische verbruikers te voeden. Met de originele batterij zou het normaal wel lukken, maar ik heb deze twee circuits liever gescheiden.

Laatst gewijzigd door kristof : 26-01-2010 om 21:29
kristof is offline  
Met citaat antwoorden
Advertisement

Advertisement
Advertisement Sponsored links

Antwoord

Discussietools

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:01.