Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
Ombouwbedrijven zoals Elsbett zet in auto's met commonrail systemen een 2e tank, waar de dino in gaat om op te starten en op weg te zetten.
I.v.m. de ingewikkelde electronicabesturing zijn er ook ombouwbedrijven die liever geen commonrail auto's ombouwen. Heeft waarschijnlijk te maken met de geringe informatie die de fabrikanten verstrekken over de toegepaste besturing en vrijwel geen medewerking om na te denken hoe de beste instelling kan zijn voor PPO.
Belangrijkste gegeven bij commonrail systemen is de enorme druk (tot ca. 1600 bar) die door de HD-pomp kan worden opgebouwd, waarbij de viscositeit van de brandstof een grote rol heeft. Uit eigen ervaring weet ik dat het onmogelijk is te starten op hoog percentage PPO (in mjn geval zonnebloemolie). De verstuivers geven te weinig vernevelde brandstof omdat het te stropering is. Ook heb ik de indruk dat de pomp te weinig druk kan opbouwen. Misschien weet Nero daar meer vanaf :?:. Het is 1 maal voorgekomen dat ik niet kon starten omdat ik de vorige dag vol heb getankt en niet goed was gemixt. Toen nog heel even gereden en weggezet (fout: pomp + commonrail vol met zbo!). Hoe heb ik gestart? Met een haarfohn de HD-pomp verwarmd tot ca. 50 a 60 gr.C. en na even doorstarten sloeg de motor aan met een enorme blauwe frite-walm :oops:
Gelukkig waren de buren niet thuis. :lol:
Heel belangrijk is dus goed gemixte brandstof. :!: :wink:
Mvg.
Comments
Ad schreef (in rubriek verschil tussen Bosch....): Welke pomp gaat stuk? Bedoel je de HD-pomp of de opvoerpomp tussen orginele tank en brandstoffilter?
Ik ga met mijn HDi niet verder dan 50% (in de zomer) zbo bij de diesel.
Bij een 2-tank systeem wordt de orginele brandstof opvoerpomp wel gebruikt voor de 2e tankje waar diesel in gaat en voor de PPO een nieuwe (zwaardere) opvoerpomp geplaatst (zie ook verhaal van Timmer).
Mvg.
Ik zal een proefje doen met een jampotje met 50% zbo. Ik doe er een stukje koperpijp in en dan kom ik erop terug. :D :idea:
Mvg.
(Kan die normale pomp er tegen dat ze constant onder druk blijft staan?)
Voor PPO moet je dan zo'n elektrisch opvoerpompje gebruiken?
Zoiets als die opvoerpompjes die gebruikt worden om diesel voor koelaggregaten voor vrachtwagens omhoog te pompen?
Ik heb geen 2e tank, dus de orginele opvoerpomp verpompt gewoon de gemixte brandstof. De retourleiding gaat naar de tank terug, geheel orgineel gehouden dus.
Ga je een 2e tank inbouwen, die de dino bevat, wordt in de regel de orginele opvoerpomp voor de dino tank aangewend en een nieuwe (grotere) opvoerpomp geplaatst om de PPO te verpompen.
Mvg.
Het zijn dus apen verhalen, dat een koperen warmtewisselaar minder goed is dan die van aluminium of rvs. :lol:
En als er een goed brandstoffilter tussen ww en inspuitpomp zit, wat kan er dan nog verkeerd gaan :?:
Mvg.
In de auto-revieuw van vorige maand stond ook een artikel over het rijden op PPO en gemengd rijden.
Zij geven als grootste gevaar aan dat de zuren die in de plantolie zitten gaan inwerken op de dichtingen van je pomp (op lange termijn) waarna je pomp begint te lekken. Heeft hier al iemand ervaring mee. Mijn eigen idee was om te rijden met deze dichtingen tot mijn pomp begint te lekken. Zeker als ze dan toch weggegooid zouden worden.
ten tweede: oudere brandstofpompen hebben andere dichtingen dan de huidige hogedrukpompen. Er zijn fabrikanten die hun auto vrijgeven voor RME (raab-methyl-ester ook wel biodiesel). Deze biodiesel is veel aggressiever op de rubbers en dichtingen als een puur plantaardig product.
Moraal van het vrhaal: het is een broodje aap verhaal.
Dichtingen kunnen altijd gaan lekken, ppo of diesel of wat dan ook. Dat is een beetje "gebruiksrisico". Dus gewoon doen... en lekker op ppo gaan rijden. Ik vraag me steeds vaker af, waar die info vandaan komt dat het de dichtingen etc zou aantasten. Ik zou daar wel eens onderzoeksresultaten van willen zien.
In mijn instructieboekje staat heel erg duidelijk vermeld dat mijn auto geschikt is voor het gebruik van biodiesel (RME). Dit betreft een redelijk recente VW. Deze vrijgave zouden ze niet geven als het niet kon, neem ik aan.
groeten peter
Je vindt het op de volgende website: www.nivid.be/ecology
Waar juist weet ik niet meer.
Het artikel van auto-review is van 17 juni 2005 (nr10)
Bladzijde 33 tot 35.
Samenvatting in het kort:
Biodiesel tanken:
Biodiesel kan in gewone dieselmotoren gebruikt en gemengd worden zonder motorfstelling aanpassingen.
Niet alle fabrikanten geven hun motoren vrij voor biodieselgebruik.
Duitse auto's hebben geen problemen, Franse en Japanse auto's hebben wat meer moeite.
Zuiver plantaardig:
Viscositeit is het probleem. Dit is op te lossen door olieverwarming.
Daarnaast speelt de hogere zuurgraad een rol en moeten de leidingen hierop aangepast worden.
Auto's met aangepaste motoren trekken uitstekend en verder geen problemen.
Bijmengen:
Uitgaande van het voorgaande zou het geen probleem mogen zijn.
In ieder geval gelden problemen met de hogere zuurgraad en de grotere stroperigheid als je zelf slaolie bijmengt. De brandstofleidingen en de rubbers zullen snel aan vervanging toe zijn. Vooral motoren met common-railtechniek is dermate verfijnd en afgesteld op minerale diesel dat ze minder goed overweg kunnen met de stroperige plantenolie. Motoren met een ouder inspuitmechanisme zijn wat dat betreft beter geschikt voor het werken met diesel van mindere kwaliteit.
Mijn eigen mening:
Vanaf volgend jaar is in België vrijstelling van accijnzen op PPO.
Dus dan laat ik m'n voertuig ombouwen.
Ik denk dat ik gewoon m'n warmtewisselaar kant-en klaar koop.
Voor die 100 Euro bij www.eco-diesel.nl kan ik eigenlijk niet sukkelen.
Daarnaast kan ik de rest van het ombouwsetje nog kopen bij caddy-daddy en vroemen maar met die grasmobiel.
Mijn MB is sinds kort omgebouwd door PPO Systems in wezep naar een 2 tank system.
de auto loopt perfect na wat probleempjes met de auto zelf(had niks met de ombouw te maken)
Perfecte service van PPO Systems in wezep, ook sávonds te bereiken en ook service gericht naar de MB garage om problemen tegen te gaan.
verbruik is minder geworden en hij lijkt stiller te lopen.
mede door dat ik ongeveer 2000 km per week rij heb ik hem om laten bouwen.
iedereen had me gewaarschuwd voor ombouw van een CDI maar door dit 2 Tanksystem van Elsbett kan er niks kapot gaan ( ook volgens de Dealer in Kleve )
Iedereen die zijn MB CDI om wil bouwen zou ik adviseren om eens langs te gaan bij PPO System in Wezep.
Vlotte Afhandeling
Klant Gericht
Goede Service
Nette afwerking
Gewoon een goed ombouwbedrijf!!!!
MVG
Arne But
Apeldoorn
toyot corolla d4d 2.0
of een gloeiplug bij in de aanvoerleiding naar de injectieverdeler bouwen.
ik denk dat ik alvast op zoek ga naar een spare.
groetjes Mon
2e = Gloeipluggen moeten NIET in contact komen met de brandstof. helemaal niet bij cr.
Groeten, de witte.
Als stokers met Common Rail zich aanmelden kunnen we sneller met elkaar in contact komen.
Voorlopig gestopt na brandstoffilterproblemen 2 x vervangen op 2500 km.
volgens garagehouder hoog tijd om terug op diesel over te schakelen
* Type auto: toyota corolla 2.0 d4d commonrail
* Pomp: denso
* Ombouw: Geen
* km stand was 114000 km. gestart op 64000 dus 50000 met ppo.
een gewone diesel houdt het langer vol.
Oorzaak van de probs = te hoge zuurgraad van de gebruikte frituurolie.
Kleppen en klepzittingen wss ingevreten.
De brandstoffilter was geen origineel toyotaonderdeel maar een kopie besteld in duitsland bij Fuerst autoteile.gmbh.
bij normaal optrekken viel de power weg. Het filter werdt terug vervangen in de toyota werkplaats. Na motordiagnose beslist om met deze wagen niet meer te rijden op ppo.
Na 1500 km op diesel lijkt alles terug normaal.
spijtig.
Zoals je zelf aangeeft was je brandstof dus van slechte kwaliteit. Waren je inlaatkleppen ook ingevreten?
Tim
Please explain.
Common rail kan perfect op PPO rijden maar enkel 2 tank systeem,
je moet goed spoelen, der moet een goede aanvoer zijn van PPO
(geldt eigenlijk altijd) en de temp van de PPO moet goed zijn...
en BOVENAL moet de PPO zeer zuiver zijn gefilterd, anders houden de
injectoren het niet lang vol.
De boel opengetrokken? als zijnde WAS of Waarschijnlijk?
te hoge zuurtegraad, heeft dat dan gevolgen voor andere PPO rijders en zo ja why?
kheb vroeger ok oop uw ppo gereden ;)
en idd waarom rijdt hij nu normaal op dino als er niks vernieuwd is:confused: of wel vernieuwd, zie qoute
heb je de zuurgraad ook gemeten ?? Als het echt zure gpo was, dan heb je een slechte kwaliteit olie te pakken. Probeer eens excellent !
Niek
in mijn geval kwam het neer op 2 gr / liter caustic soda ( kristallen ) die ik moet toevoegen om te neutraliseren. Ben dat nu aan het uittesten of ik het ook op die manier geneutraliseerd krijg. 50liter ppo + 100 gr soda gemixt en zien wat het geeft.
Wat betreft het normaal rijden op diesel: Het is terug normaal dus ik denk dat de merkgarage overdrijft. Dat hebben ze namelijk altijd al gedaan. ze zagen overal problemen en raadden mij het ten zeeerste af.
However
ik heb nog een stock van een 1200 liter die ik gewoon met de wkk ga verstoken omdat die des swinters meer gebruikt wordt en naar de toekomst toe :
Voor de corolla ga ik geen verdere pogingen ondernemen.
De Landcruiser ondervindt geen hinder behalve een lek aan de injectiepomp (uitgang naar een inspuiter).
De wkk zal meer werk krijgen dus de olie mag rijkelijk blijven stromen
grtjs
2 gram per liter is niet erg veel. Je hebt dus geen erge zure olie. Zal wel iets van pH 6 zijn.
Niek
Greetz
Ook ik heb ooit overwogen om een Xantia HDi om te bouwen .... en ben blij dat ik het niet doorgezet heb.
Verstuivers die vaak maar zeer povertjes vast zitten (M6 boutje(s) enzo) En slechte uitwisselbaarheid van verstuivers (exact zelfde coderingen want anders ziet computer ze weer niet etc)..Alsmede dat ik zelfs heb horen zeggen van bepaalde wagens waar het spuit patroon te gecontreerd zou zijn en bij oudere types gewoon door de zuiger heen slijt. Heb dit enkel horen zeggen en durf dit zelf dus niet te bevestigen. Ging volgens mij om oudere HDI. Als dit zo is, vrees ik helemaal voor wat dit doet met PPO.
Dus ben zelf nog voorzichtig en sceptisch met PPO en CR. Op zich zal het gaan, maar wel met zeer goede voorverwarming , filtering en voorzichtigheid van de chauffeur! En dan nog hopen dat het spuitpatroon niet teveel veranderd en daarmee mss teveel bundeld. Maar dit is mijn theorie....eerst mensen zien met ervaring ermee voordat er een oordeel te vellen is waar iemand echt iets mee kan. En het zal zeker verschillen van auto type tot auto type. De ene CR is de andere CR niet!
Ik blijf iig voorlopig mechanisch rijden! Vriendin van me hebk ook al een auto met mechanische pomp aangepraat en gezegd dat ze beter niet naar die 1.4HDI kon gaan kijken. Heeft nu Saxo 1.5D met BOSCH pomp:)
CR's zijn wel vaak vlotte en snelle motoren...dus das wel een voordeel om rekening mee te houden. En de chevy duramax motoren kunnen blijkbaar ook goed PPO en das toch ook echt CR. Dus ben wel benieuwd naar ervaringen (op de werkelijk lange duur) van mensen die er ervaring mee hebben.
Veel mensen denken sowiezo al dat PPO rijden amper kan...dus jah...
Kvolg het iig wel! greetz!
Ook moet je goed spoelen, dus enkel zinvol bij langere afstanden, dus +20km.
Deze hier heeft een leuke ombouw: SMLFRYZ (Smell Fries?) Waste Vegetable Oil Powered '02 GMC 2500 HD Duramax Diesel
Kijk eens hier: http://www.ppo.nu/forum/f50/volvo-v70-d2-5-2001-2-tank-systeem-1545/
Tim
Hoi Fury,
Heb dit ook gelezen bij MB.
De verstuiver had 7 gaatjes en die gaan nog al een dicht zitten.
Dan heb je er nog maar 6, 5 ,4 enz. En zo krijg je dat dezelfde druk door minder gaatjes een gemene straal op de zuiger kan veroorzaken.
MB had daar last van bij de dure S-klasse.
Gekke is dat dit soms binnen de 150.000km al gebeurde.
Kosten 4-5000 (gat in de zuiger).
Kosten voor een verstuiver 500.
Oplossing zou zijn een lektest maar zelfs na veel problemen heeft MB dit niet opgenomen in hun onderhoud/beurten.
Herman met gelukkig nog de oude techniek ;)
300SD
250D
Als je een roetfilter heb, gaat het ook niet 123. Heb ik me laten wijs maken.
Ik heb gelukkig nog
denk dat de merkgarage overdrijft. Dat hebben ze namelijk altijd al
gedaan. ze zagen overal problemen en raadden mij het ten zeeerste af.
However
ik heb nog een stock van een 1200 liter die ik gewoon met de wkk ga
verstoken omdat die des swinters meer gebruikt wordt en naar de toekomst
toe :
Voor de corolla ga ik geen verdere pogingen ondernemen.
dat was toen dus
maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus heeft dat gestop niet lang geduurd. However vorig jaar in juli voor de vakantie ontdekte ik een lek aan een drukleiding. Gelukkig is dat verholpen door de leiding nog wat strakker aan te draaien . Maar ppo is dus zuur en niet goed voor de metalen onderdelen. daarom heb ik mij verdiept in het biodieselen en dat zit er voortaan in mijne mix. Het vervolg van dit verhaal zit dus in de draad van de 1 tank mixverhoudingen
de biodiesel die uit mijn brouwsel stroomt heeft helaas een te laag cetaangetal en bijmengen is nodig
grtjes Mon
Ik vermoed dat je het hebt over viscositeit oftewel het gebrek aan vloeibaarheid.
volgende gegeven uit "the biodiesel handbook" en overeenkomend met onde eigen waarnemingen.
twee definites: cloud point (CP): de temperatuur waarbij de vloeisof niet meer helder doorzichtig is. en pour point (PP) de temperatuur waarbij de vloeistof niet meer uit een container te gieten is (wat wij noemen stolpunt).
Voor biodiesel van sajaolie is CP: 0 graden en PP -2 graden.
Voor plantaardige olie is CP tussen -3,9 en -9 en PP tussen -12 en - 16 graden.
Voor arachide olie liggen de waarden een stuk hoger. Arachideolie stolt bij mij al bij +7 graden en de biodiesel daarvan heeft een hoger CP. Het is dus belangrijk om te weten wat voor grondstof je hebt. Wij bewaren de sojaolie nu voor wintergebruik. Zit er palmitinesuur in je oliemix, dan is dat het eerste wat gaat vlokken en je onderin de vat zult vinden.
Ben van plan nog een samenvatting te maken van het handboek. Leerzame kost. Even geen tijd, ben bezig met mijn nieuwe voertuig (HJ60)
:-\"
Het is geen zuur maar een aardolie distillaat, licht aromatisch.
Lijkt me leuk als je eens langs komt in de werkplaats. Kan je gelijk de verbouwing zien (waar Raaf nog aan meegewerkt heeft) en natuurlijk de filterinstallatie. Koffie staat altijd klaar.