Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

ppo vs roetmeting

edited July 2006 in Inleiding PPO
ik heb deze week m'n APK laten doen en na mijn eerste expiriment met zonnebloem (25%) bleek mijn roet uitstoot op 3,5 te staan en deze mag max 3,0 zijn.
Na wat schone diesel met ietwat benzine werd hij 2,9 dus er is wel invloed in deze.
Auto is een 2.5 ltr VW Transporter met 102 pk (zilveren i)
Misschien een waarschuwing voor degene die vandaag of morgen ook naar de APK moet.
Natuurlijk ga ik nu weer verder met expiriment en dan naar 50/50%

Groet André :oops:

Comments

• Martijn PPO Addict
    edited September 2005
    max 3,0 is voor turbo's en voor ongeblazen geld 2,5. als je daar dicht bij komt moet je nodig iets aan onderhoud doen, een goede motor hoeft echt niet ver boven de 1,0 uit te komen! zelf kwam ik op diesel op 0,32 dus naar mijn mening liggen de marges toch best ruim. (in maart horen jullie wel wat ppo doet.)

ok, ik weet niet wat de historie van de motor is maar ik vermoed niet echt nieuw. dus lijkt het mij meer op z'n plaats om te waarschuwen voor oude motoren dan voor ppo bij de keuring. is er overigens nog iets aangepast voor ppo-rijden aan jouw auto?
  • edited September 2005
    Hoi Martijn,
    Motor heeft 160.000 gelopen en geeft mij geen gevoel dat hij niet goed is.
    Vermogen genoeg, (logisch met turbo intercooling) sleep alleen in de vakantie's een flinke caravan.
    Ik weet verder niet wat er eventueel met de motor aan de hand zou kunnen zijn.
    Wel zag ik dat tijdens de apk/meting de airco aangestaan heeft.
    Er is nog niets aangepast voor ppo omdat ik pas sinds kort deze site ken en ik pas 1 keer zbo in de tank gedaan heb.
    Groet André
  • Peus PPO Addict
    edited September 2005
    Anonymous said:

....Er is nog niets aangepast voor ppo omdat ik pas sinds kort deze site ken en ik pas 1 keer zbo in de tank gedaan heb.
    Groet André

Hoi, met een goede warmtewisselaar heb je een VEEL betere verbranding doordat verwarmen de PPO veel dunner maakt, dan is de verstuiving beter en verbrandt deze ook beter en schoner.
    Een voorverwarming is dus een echte aanrader. Is ook beter voor de inspuitpomp, die gaat dan niet zo gauw stuk. En dat is ook belangrijk, toch? op hoge kosten zit je niet te wachten. :P

Mvg.
    Peus

Verkoop PPO componenten, zie site.
  • edited September 2005
    Hoi Peus,

Ik las net in mijn boekje van de auto dat ik een verwarmd brandstoffilter zou hebben omdat dat in de winter minder problemen zou geven,
    Duitse winters zijn wellicht wat kouder dan bij ons.
    is dit bij jullie bekend over dit filter???

Ik zal op je site eens kijken.

Groet André
  • Peus PPO Addict
    edited October 2005
    Anonymous said:

...Ik las net in mijn boekje van de auto dat ik een verwarmd brandstoffilter zou hebben omdat dat in de winter minder problemen zou geven.....is dit bij jullie bekend over dit filter???....

In de regel stelt de verwarming vanuit een verwarmd brandstoffilter niet veel voor. Je mag blij zijn als er 30gr.C uitkomt. Het is prima uiteraard om de PPO wat voor te verwarmen zodat het viceuse spul makkelijker door het filter gaat, maar om je inspuitpomp te beschermen is het onvoldoende. Als je mijn onderzoeken leest op Techniek: Viscositeiten enz. (bovenste draadje) zul je ontdekken dat zbo pas dunner is bij ca. 70gr. C. Voorlopig zul je dus flink dino moeten bijmengen om mogelijke schade te voorkomen :roll:
    Met een echte warmtewisselaar bereik je makkelijk die 70 gr.C. :P
    Mvg.
    Peus
  • Bommes PPO Burner
    edited October 2005
    toch ff terug komend op die roetmeting, 2,9 met bijmengen van benzine en diesel.. is toch vrij hoog hoor.
    Daarbij is het wel een pruts monteur geweest, want welke jan l*l mengt nou beninze bij een TDI motor.. :? :shock:

Ik zou toch eens een flesje of wat van dat reinigings spul bij de diesel doen, om te kijken of dat wat helpt, om het roeten minder te maken.

Onze 18 jaar oud fiatje met 215.000 op de teller gaf met de roet meting een hoogste waarde van 0.42.

Denk dat Peus wel een punt heeft, want als je zonder voorverwarming rijd, zullen je injectors behoorlijk "vervuilen" door de hogere viscositeit van de PPO.
    Denk dat je meer rendament uit je brandstof zult halen, en een schonere verbranding zult krijgen als je op een goede manier de PPO gaat voorverwarmen.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2005
    hallo,

Zit de uitlaat gewoon niet te vol?

ER komen bij ons veel mensen die niet door de roetkeuring geraakt waren.
    Dan vraag ik of ze wel hebben doorgereden (echt plankgas in derde versnelling) voor ze naar de keuring gingen.
    Meestal zeggen ze ja. Dan ga ik eens mee met hen.
    Laat ze eens doen en tonen hoe ze het gedaan hebben.
    Meestal zeer voorzichtig. Ze zijn bang dat hun motor gaat ontploffen of zoiets.
    We meten de roet dan eens op het werk (zelfde toestel als keuring).
    Bv. 4,2 laatst bij een oude volvo (met VW motor erin) geen turbo, dus mocht maar 2,5 hebben.

Luchtfilter eens uitgehaald, en opnieuw getest. Was nog 3,0. We waren dus al een stuk dichter.

Dan heb ik eens een kwartiertje met hun auto gereden. Ze mochten uiteraard NIET mee, want ze zouden denken dat hun motortje het niet zou overleven.

Terug op 't werk opnieuw gemeten: 1,9 !!!!

Uitlaat zit bij oudere auto's soms vol, en de meesten durven die echt niet uitblazen al rijdend.

Met benzine of petroleum (oude truck) kun je die roetuitstoot inderdaad snel naar benden krijgen. Maar wees voorzichtig met directe injectie-motoren.

Groeten,
    Nero
  • Marco PPO Wannabe
    edited October 2005
    Krijg als t goed is morgen bij afmelden van mijn auto voor de apk een uidraai van de roetmeting. Heb die van vorig jaar ook nog toern ik niet op PPO reed, dus ben benieuwd wat t verschil is.

Rijd zelf altijd flink door, pomp is ook behoorlijk opgedraaid (voor de APK ff netjes terug natuurlijk ;) en hij is er in elk geval doorheen, naar mijn mening moet t roetgetal in elk geval n stuk lager liggen met 25%
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited October 2005
    ben pas ook geweest met mijn hiace voor de apk.
    met 80%ppo aangeboden
    toegestaan was 2.5
    gemeten 1,1
  • Martijn PPO Addict
    edited November 2005
    nero said:

hallo,

Zit de uitlaat gewoon niet te vol?

ER komen bij ons veel mensen die niet door de roetkeuring geraakt waren.
    Dan vraag ik of ze wel hebben doorgereden (echt plankgas in derde versnelling) voor ze naar de keuring gingen.
    Meestal zeggen...
    Groeten,
    Nero

mag dat ook in z'n 5? ontploffen zal bij mij niet gebeuren aangezien de begrenzer echt op tijd ingrijpt. het flitsen zal het enige probleem worden...

overigens kan ik me er niet in vinden als de monteur kunstgrepen met toevoegingen gaat uithalen om een auto erdoor te slepen. in mijn ogen toont dit aan dat hij te weinig kennis heeft om te zeggen wat er aan de motor mankeert!

@Andre: in die verhouding zal de ppo nooit zo een invloed kunnen hebben. gewoon mee doorgaan en te andere tips die hier gegeven zijn ook eens in overweging nemen. wedden dat je dan bij de volgende apk onder de 1.0 zit?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Hey luitjes,

M'n zwager rijdt nu ongeveer een jaar op, eerst homemade biodiesel, na 3 mnd volledig op duitse biodiesel.

Vorig jaar APK nog 100% dino @ 221000k: 2,3
    Dit jaar APK met +/- 90% biodiesel @ 247000k: 0,3

Groeten,
    Tim

Als ie de roetmeting nog heeft zal ik em inscannen en posten.
  • MBLe PPO Burner
    edited June 2006
    Rond de 1.0 lijkt mij hardstikke hoog!
    Met mijn oude Benz 200D uit 1988 zonder ombouw met 354000 km op de teller ten tijde van APK vorig jaar had ik een waarde bij de roetmeting van 0.34 met 80%ppo! Dat is trouwens ook nog eens bij een enorm hoog toerental van ~5200tpm
    's Nachts kan ik op diesel in de koplampen van achterliggers altijd een rookgordijntje zien bij hogere toeren. Op ppo is dit niet zo.
    Conclusie: op PPO minder roet!
    Ondertussen heb ik ruim 600 liter PPO verbrand. Zonder een enkel probleem.
  • BurnIt PPO Master
    edited June 2006
    MBLe said:

's Nachts kan ik op diesel in de koplampen van achterliggers altijd een rookgordijntje zien bij hogere toeren. Op ppo is dit niet zo.
    Conclusie: op PPO minder roet!

Of de roet van de PPO (vetter) blijft op je auto/uitlaat plakken/slaat direct neer.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Hey,

PPO bevat volgens verschillende bronnen sowieso al 50% minder roet.

http://www.hanze.nl/home/Schools/Instituut+voor+Engineering/Projecten/Verduurzaming+Hanze+automobiliteit/PPO.htm

Cheers,
    Tim
  • BurnIt PPO Master
    edited June 2006
    Roet ontstaat, het zit er niet in :roll:
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2006
    Oftewel, organische stoffen ontleden bij verbranding in Koolstof(roet), Water en evt wat er nog extra inzit aan stikstof, metalen etc.
Sign In or Register to comment.