Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

waarom een warmtewisselaar gebruiken?

r.dam32 PPO Newbie
edited August 2006 in Informatie (links)
Bij collegas op een poolse website kwam ik een ingenieuze zet tegen.
Zo simpel met alleen voordelen.
:D :D Vervang de koelvloestof voor ppo.Tap de benodigde ppo af uit je motorblok(waar voorheen koelvloeistof in zat) en vul dit weer aan vanuit een tank bv in de kofferbak.
Voordelen: ppo is eerder op temperatuur,koelvloestof kookt bij +_120 celsius en ppo pas +_40 graden hoger,hierdoor kunnen we de bedrijfstemperatuur wat omhoogbrengen (als we willen)geeft hoger rendement.
Bij inwendige lekkage vd motor komt ppo bij de motorolie wat niet zo heel erg is,koelvloestof bij de motorolie is voor je lagers een ramp(geheid vastloper).

Comments

• apktje PPO Burner
    edited April 2006
    Al hoewel ik voor alle nieuwe ideeen opensta en denk dat het voor sommige auto's wel zal werken, vrees ik dat bij een hoop auto's het fout zal gaan.

Bij kou krijgt de waterpomp de dikker ppo niet rond gepompt, en zal in het ergste geval de geest geven (of distributie laten verspringen).
    Ook vrees ik dat door de rijwind de radiator zal afkoelen en de ppo zo dik zal worden dat als de thermostaat opengaat de heleboel verstopt zit.

Wat doet ppo met koelslangen?? Ik vrees dat ze de (oude) slangen zullen aantasten.

Wel heb ik een idee om ppo door de oliekoeler te laten lopen om te verwarmen. Alleen het duurt heel lang voordat de motorolie op temperatuur is. Dus of het werkt???

Groet APKtje

Van het concert des PPO, krijgt niemand een program.
  • r.dam32 PPO Newbie
    edited April 2006
    het koelsysteem werkt met veel grotere doorlaten als het brandstofsysteem.
    Bij kou hoeft de koelpomp geen liters te verpompen (loos draaien in de vloeistof.
    koelpomp zit meestal via een aparte snaar op krukas en kan dus nooit de distributie laten verspringen.
    Over welke kou heb je het hier -50celcius?
    Ppo is toch een niet agresief natuurprodukt.
    Ik ga het zeker toepassen op een toyota hi-lux 2.4 turboloos interkoelerloos en computerloos.
    mvg r.dam
  • BurnIt PPO Master
    edited April 2006
    Koelvloeistof is bedoeld om te koelen, het neemt warmte snel op, en kan het ook snel weer afgeven.

Hoe gaat dat met PPO?

Daarbij, mijn koelsysteem zit vol met roest deeltjes. Ik zal dan dus enorm moeten filteren voordat het mijn pomp in gaat.

Maar het idee is wel leuk, koelen met de brandstof :D
  • r.dam32 PPO Newbie
    edited April 2006
    als de capaciteit van je koelsysteem ruim overbemeten is (keus van fabriek)geeft dat geen problemen.
    Al het vui(roest)hoef je maar 1 keer te filteren toch?
    bedankt voor reactie.
    :lol:
  • §teven§teven PPO Burner
    edited April 2006
    Ik vind dit wel interessant, maar ga het niet zomaar proberen in mijn Express.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2006
    Een erg leuk idee!
    Ik ben benieuwd of het bij de Hi-lux gaat werken.
    Hou ons op de hoogte en suc6!
  • apktje PPO Burner
    edited April 2006
    [quote="r.dam32"]
    koelpomp zit meestal via een aparte snaar op krukas en kan dus nooit de distributie laten verspringen.

Opel, VW, Citroen, enz. motoren (niet alle) wordt de waterpomp door de distributieriem aangedreven. Ik wil niet bij voorbaat zeggen dat het niet werkt, ik ben zelf zeer benieuwd. Alleen wil ik aangeven dat als jij (of een ander) het probeert dit wel een extra risico meebrengt.

Over welke kou heb je het hier -50celcius?

ook bij 10 graden boven nul is ppo veel dikker dan koelvloeistof, en heb bij motoren met een kunststofschoep in de waterpomp meerdere malen gezien dat deze kapot gaat of van de as loopt

Ppo is toch een niet agresief natuurprodukt.

Zoals meerdere ppo-ers kunnen beamen, lossen de oudere brandstofslangen wel degelijk op. (waarom weet ik eigenlijk niet (zurig?)
    Vandaar dat ik ook vraagtekens zet bij koelvloeistofslangen, die zeker in motorolie oplossen (gebruik maar eenseen koelslang voor carterventilatie)

Ik ga het zeker toepassen op een toyota hi-lux 2.4 turboloos interkoelerloos en computerloos.

Ik wil eventueel een keer in een sloopauto (desnoods benzine auto) en proef laten draaien.

Groet APKtje

Er zijn meerdere wegen die naar oliebollenlucht leiden.
  • r.dam32 PPO Newbie
    edited April 2006
    Kunststofschoepen, het moet niet gekker worden.
    Elke verandering hoeft geen verbetering te zijn.
    Heb proef in vrieskast gezet,100%ppo is dik bij -20 C.
    Met 10 % dino erbij valt het mee.
    Ga proeven doen met slangen en keerringen in ppo.
    Bedankt voor het meedenken.
    Het blijft een apart idee toch?
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2006
    Mijn Iveco kan het .....

Ik voel het .....

:lol:

Eerst een goed PPO 1 mu filter op het koelvloeistofsysteem ...
    Even goed laten reinigen en dan gaan met die banaan.

Lijkt mij een strak plan.

Drappie
  • berre PPO Burner
    edited August 2006
    Lijkt me reuze interessant, zeker je ercvaringen meedelen, ben je er ondertussen mss mee bezig?
    Ik zou toch ook een beetje schrik hebben dat de waterpomp het niet aankan of er een vettige boel achterblijft in je radiator zodat die dichtslibt.
    Wel mooi bekeken, laat je ervaringen zeker weten!

Veel succes ermee!

MVG

[quote=r.dam32]Bij collegas op een poolse website kwam ik een ingenieuze zet tegen.
    Zo simpel met alleen voordelen.
    :D :D Vervang de koelvloestof voor ppo.Tap de benodigde ppo af uit je motorblok(waar voorheen koelvloeistof in zat) en vul dit weer aan vanuit een tank bv in de kofferbak.
    Voordelen: ppo is eerder op temperatuur,koelvloestof kookt bij +_120 celsius en ppo pas +_40 graden hoger,hierdoor kunnen we de bedrijfstemperatuur wat omhoogbrengen (als we willen)geeft hoger rendement.
    Bij inwendige lekkage vd motor komt ppo bij de motorolie wat niet zo heel erg is,koelvloestof bij de motorolie is voor je lagers een ramp(geheid vastloper).
  • pieter PPO Master
    edited August 2006
    Kunnen we niet samen een oud barrel kopen waar de motor nog goed van is en dan dit uitproberen???
    Een mooi project voor de sleutelaars onder ons met ruimte en tijd en zeker een PPO expierience in optima forma.
    Ik zeg hier alvast een financiele bijdrage toe van € 25,-
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    héhé :) ik heb zulke gekke idee'n ook al gehad :)

maar dan ppo als smeerolie :)

een ander idee dat ik had was PPO verwarmen met uitlaatgassen...
    die zijn direct warm :)
    Alleen de controleerbaarheid van dit proces was wat moeilijker. Daarvoor had ik dan het idee enkele egr kleppen te gebruiken en een bypass in het uitlaat systeem. Olie bijwarmen klepjes open olie op temp klepjes dicht...

De reglementering laat echter geen "custom" uitlaten toe in belgie dus plan maar weer afgevoerd.

Succes met de tests :)
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2006
    Zeveneens said:

Alleen de controleerbaarheid van dit proces was wat moeilijker. Daarvoor had ik dan het idee enkele egr kleppen te gebruiken en een bypass in het uitlaat systeem. Olie bijwarmen klepjes open olie op temp klepjes dicht...

De reglementering laat echter geen "custom" uitlaten toe in belgie dus plan maar weer afgevoerd.

Om een luchtgekoelde benzine motor op LPG te laten rijden (ik heb een Citroën GSA op lpg gehad) wordt de LPG voordat ze de verdamper ingaat voorverwarmd in de uitlaat met een speciaal soort warmtewisselaar, net na het spruitstuk .
    Nu is de diameter van aansluitingen van zo'n wamtewisselaar nogal klein, dus misschien niet te gebruiken voor ppo.
    Én wat gebeurt er als je de auto met flink hete motor uitzet.... de temperatuur in de uitlaat zal flink hoog zijn en de in de warmtewisselaar aanwezige ppo zal wellicht aanbranden.

Kortom het zal inderdaad niet makkelijk zijn om er een betrouwbaar systeem van te maken.
  • v-subv-sub PPO Burner
    edited August 2006
    was de elsbett motor ook niet dit concept,motor koelen met ppo?
    ik meen dit ergens te hebben gelezen.
    (of ben ik zo fout??)
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2006
    Da's een interessante opmerking v-sub....
    >> de Elsbett motor heeft geen waterkoeling......

http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1145
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Raaf said:

Zeveneens said:

Om een luchtgekoelde benzine motor op LPG te laten rijden (ik heb een Citroën GSA op lpg gehad) wordt de LPG voordat ze de verdamper ingaat voorverwarmd in de uitlaat met een speciaal soort warmtewisselaar, net na het spruitstuk .
    Nu is de diameter van aansluitingen van zo'n wamtewisselaar nogal klein, dus misschien niet te gebruiken voor ppo.
    Én wat gebeurt er als je de auto met flink hete motor uitzet.... de temperatuur in de uitlaat zal flink hoog zijn en de in de warmtewisselaar aanwezige ppo zal wellicht aanbranden.

Kortom het zal inderdaad niet makkelijk zijn om er een betrouwbaar systeem van te maken.
    met 'n bypass zoals ik heb beschreven kan dit wel werken denk ik.
    bypassen een eindje voordat je de motor afzet...

maar het blijft omslachtig :)
Sign In or Register to comment.