Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

VW Transporter T5 2.5 TDI 2005

Wie heeft er ervaring met rijden op PPO met een VW Transporter T5 2.5 TDI 2005 ?
1 Tank/ 2 Tank systeem? Alle tips/links welkom!

Comments

• udoudo Super Moderator
    edited February 6
    Het is vermoedelijk een PD TDI, dus dat kan (!) met 1-tank, verwarmd filter, WW en iets langer voorgloeien.
    En een goede brandstofpomp bij de tank in de buurt.

• Een ding.

Het is een vele male betere bus als Mercedes maar je moet wel ruim op tijd de distributie riem vervangen.

Die gaan niet zo lang mee.

Peerke

• @Udo

Het is inderdaad een TDI met pompverstuivers(motor type AXD).

Wat zijn voordelen/nadelen van een 1-Tank systeem ivm een motor met pompverstuivers?

@Peerke
    Mercedes/VW beter
    of slechter? Mijn ervaring is dat ze allemaal hun kuren kunnen hebben.
    Het is gewoon een keuze die ik doe op basis van bepaalde vereisten en de beschikbaarheid.
    De nadelen die krijg je er steeds gratis bij!
    De AXD-motor van de VW T5 heeft
    tandwieldistributie.

• udoudo Super Moderator
    > Wat zijn voordelen/nadelen van een 1-Tank systeem ivm een motor met pompverstuivers?

Geen geschakel tussen tanks, meteen wegrijden op het PPO-mengsel.
    Bij koude wel het mengsel in de tank aanpassen.
  • dus als ik het goed begrijp heeft zo een volkswagen dezelfde eigenschappen als een mercedes met een 601 moter dit wist ik niet,

Welke types en bouwjaren  zijn het beste

Er gaat niet boven een tandwiel distributie alle grote vracht wagen motoren hebben dat ook

dan word ,mjn volgende bus een volks wagen en zeker geen mercedes meer:

Peerke
  • T4B
    edited February 10
    @udo
    vragen 1-tanksysteem ivm pompverstuivers:
    - kunnen pompverstuivers het aan om te starten op PPO?
    - als er op DINO gereden wordt, mag deze dan door de WW? Als ik het goed voor heb wordt deze juist gekoeld(koelelement in retourleiding) om oververhitting van de pompverstuivers te voorkomen.

Waar vind ik een schema van een goed 1-tanksysteem?

• ik heb een vroegen een t4 gereden geweldige auto veel betere bouw kwaliteit als een mercedes een wereld van verschil.

Want als mijn mercedes de geest geeft dan veel liever een vw

Als een een een tank systeem wilt met een ww dan zet ik hem zo dicht mogelijk voor de brandstof pomp.

bij een mercedes, maar de meeste oude types met een 601 motor hebben en ww die net voor opvoerpomp zit van de brandstof pomp;

De mijne was een later type en die had geen ww en die reed al  4 jaar op alles.

een kleine tip voor iedereen als je onderdelen moet hebben kijk eens op ebay.de dat scheelt een hoop als het gaat om onderdelen.

peerke
  • udoudo Super Moderator
    edited February 10
    @udo
    vragen 1-tanksysteem ivm pompverstuivers:
    - kunnen pompverstuivers het aan om te starten op PPO?
    -
    als er op DINO gereden wordt, mag deze dan door de WW? Als ik het goed
    voor heb wordt deze juist gekoeld(koelelement in retourleiding) om
    oververhitting van de pompverstuivers te voorkomen.

Waar vind ik een schema van een goed 1-tanksysteem?

Starten op PPO kan bij redelijke temperaturen en de juiste PPO, of PPO/biodiesel of -diesel mengsel zonder problemen.
    Zelf begin ik vanaf minimumtemperaturen vanaf 5 graden boven nul bij te mengen (diesel danwel olie van boer Piet)
    Vanaf dan ook minderen met biodiesel.
    Naarmate de temperaturen lager gaan ietwat meer diesel tot circa 20%.

Rijden
    op diesel (puur, maar dat gebeurt zelden) gaf nog geen problemen al kun
    je vrij simpel (met kogelkraantje) de opwarming van de WW stopzetten
    als je dat wilt.

Schema:

tank -> tandradpomp -> grof filter -> WW -> verwarmd filter -> motor
    Als ik zo kijk bij de Fox sluit Elsbett e.e.a. meerdere keren kort opdat de tandradpomp minder werk heeft.
    De WW haalt koelwater bij de kachelaansluitingen als ik het goed heb.
    De brandstofaanvoeren afvoer van het blok zitten met een banjo bij elkaar.
    De filterverwarming gaat met een temperatuursensor (en relais) op het koelwater en een poot op de stroomaanvoer van de dynamo.
    Als
    het water circa 60+ wordt gaat de filterverwarming uit; de verwarming
    werkt alleen als de dynamo draait. Geen schakelaar o.i.d.
    Geen kleppen anders dan misschien 1-richting klepjes bij de kortsluitingen van de brandstofaanvoer.

Zelf
    zou ik nog het verwarmde filter handmatig willen kunnen schakelen,
    middels b.v. een timerrelais zodat de motor na starten nog vlotter warme
    brandstof krijgt.
    Zo wordt ook bij een te 'vet' (weinig diesel) mengsel stremming bij het koude filter voorkomen.

• NiekNiek Super Moderator
    kheb nier nog wat electrische (12 vollt) filterverwarmingsband liggen. Daarmee kun je het filterpatroon voorverwarmen voor een betere start.

• heb ik vroeger gehad met mijn eerste zelfbouw 2 tank installatie van 70 gulden, en dat werkte altijd goed;

Peerke
Sign In or Register to comment.