Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

filteren on the move

Ik ben weer in het land van de grote potten bier en de snietzels in volkwagen 1 formaat wielen.

Gisteravond zat ik met een duits vrienden an den stammtisch.

Toen wij onze snietzel op hadden en nog een paar potten bier kreeg het gesprek een bepaald nivo

een bepaald nivo het nivo waar schoonmoeders heel erg bang worden als haar lieve dochter met zo iemand thuiskomt;

Afin de meister had een mercedes sprinter ingeruild,en dat leek een leuke bus om de olie mee te gaan halen;

Kijk was vroeger wit maar nu roest bruin en met de nodige door luchtgaten, dus airco had hij niet nodig;

Kortom een echte bus voor afrika een 5 leven te beginnen;

Maar hij had de bekende om 602 moter;

Na een lange nacht rolde ik om 1100 uit mijn bed

Nach einen gutes mittag essen stonden we met zijn allen om de afrika bus.

Dus wij zaten  met ons allen  zijn te denken wat nu met de mooie bus

En na het opentrekken van de nodige blikken bier van de Aldi kreeg iemand een idee

Waarom bouwen we iets niet dat we als we olie gaan halen dat we die olie niet meten kunnen filteren tijdens het rijden

Als we rijden hebben we stroom en warmte.

Ik had al meteen de vraag de filters staan altijd vertikaal kan dat ook horizontaal.werkt dat ook

Heeft iemand zo iets al eens geprobeerd of al eens van gehoord

Peerke

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    Ja hoor, het idee is niet nieuw. Een van onze forumleden in Friesland had een Mazdatruck gekocht met een oplegger. In die oplegger zou hij de frietkotten afgaan en onderweg filteren. De filterinstallatie was een horizontaal doekfilter, dat langzaam werd rondgedraaid om het achterblijfsel af te schrapen. Of het ooit in productie gekomen weet ik niet, want hij kocht bij ons wel gefilterde olie.
  • dit systeem ken ik niet

Ik had gedacht aan het volgende.

reserve wiel er onderuit en monteren aan de  zijkant van de wand

Op deze plaats een vuile olie tank met een ik weet niet of dat mogelijk de water filters horizontaal te plaatsen en daar dan achter een pompje die hem er door te zuigen.

en dat dan aan de  retour  aan te sluiten aan de diesel tank.

of zie ik het nu te gemakkelijk.

De olie moet natuurlijk wel vrij zijn van grove delen.

Peerke

• NiekNiek Super Moderator
    Peerke, lessen voor goed filteren: geduld, geduld en nog eens geduld en een lieve vriendin. Zuigen of persen door een filter: gaat altijd fout. Er waren in de USA setjes te koop voor filteren onderweg. Ik weet niet meer waar te vinden.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    Die maat van Wodan, Wessenduramax had toch een of andere koffer uit de USA waarmee die on the fly kon filteren.
    Ik weet het is al lang geleden, maar staat me nog wat van bij....
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 25
    Correct, ik heb die unit van hem gekregen, is koffer met een grote filter van Racor (Parker)
    en een tandrad pomp die de vloeistof door de filter zuigt. Werkt heel goed.

Als filterelement de 2020SM (2 micron) of 2020TM (10 micron) Aquabloc filter
  • svp een paar fotos van dat systeem svp

En de naam van dat systeem

Peerke

Peerke, ik vind er online verder niets van terug.
    Filterhuis ziet er zo uit: image
  • heb jij dat ding liggen

Gebruik je het nog

Als ik me niet vergis dan kun je gewoon vuile olie tanken auto starten en dan de pomp aan zetten en rijden

of zie ik iets over het hoofd

Peerke
    Ik heb het liggen en gebruik het bijna bij iedere tankbeurt. Wanneer de olie niet vervuild is en vloeibaar genoeg, ja dan kan je dat zo doen.
  • Vanmiddag op de bank bijgekomen bij mijn vriendin na een grote  goede maaltijd genuttigd te hebben en de nodige bavaria pilsjes genuttigd te hebben om de maaltijd door te spoelen.

Een maaltijd die natuurlijk vlees bevatte van de kilo knaller letter en figuurlijk.

En voor  groenten nam ik natuurlijk gebakken frietjes gebakken in dierlijk vet.

Plant aardig olie durft mijn vriendin niet te gebruiken want dat verdwijnt altijd op een miraculeuze wijze na het bakken.

Want ik vind dat frietjes bakken het beste gaat in verse olie.

We moeten natuurlijk wel een beetje op onze gezond letten

Dus ik lag uitgeteld op de bank en dan krijg ik meestal gedachte en ideeen die ik maar beter niet op papier kan zetten.

Maar ik kreeg in eens een idee hoe ik het ga doen.

1 het reserve wiel gaat onder de auto uit en gaat aan de rechter achterkant in de bagage ruimte

2 ik plaats een extra tank op de plaats van het reserve wiel

3 ik plaats een waterfilter van 10 5 en 1 mu  aan de linkerkant van de bagage ruimte  en een tandradpomp

4 vullen doe ik met een ruitenwisser reservoir van een  w124 en een grof filter van een huisbrand olie
       kachel tussen reservoir en de extra tank;

5 ik sluit de uitgang van de tweede tank aan de retour van de diesel tank.

Dan kunnen we lekker in duitsland van kneipe naar kneipe rijden en bij de kneipe niet alleen bier tanken.

Zou dit werken of zie ik iets over het hoofd.

Peerke
  • udoudo Super Moderator
    Denk aan het morsvrij c.q. knoeivrij wisselen van filters.
    Foto's welkom!
  • nou die bus is zo rot echt mercedes staal uit de jaren negen tig dat alle olie die we eventueel morsen de eerste anti roest behandeling word die die auto  krijgt.

Ik zat zelf te denken aan een smalle plante bak want het mag niet te diep worden want de ibc container moet nog wel door de achter deuren kunnen.

Zo losse liter bussen en in gooien vind ik geen goed idee want die rollen als de deuren ook dicht zijn zo naar buiten door de roest gaten.

Maar ja aan komen en lopen.

Peerke
  • ik ben nu in mijn voorraad aan het kijken 

en ik ben een 12 volt koelwater pompje gevonden wat iedere  mercedes met een 601 motor  heeft

zou ik die ook kunnen gebruiken.

Mijn bedoeling is om de olie te zuigen door het systeem en niet te persen

Als dat niet kan heeft iemand dan nog een tandrad pomp op 12 volt liggen

Peerke

• deze is voor wodan en de moderator.

Zou ik aub het direkte telefoonnummer krijgen van wodan want ik wil dat filter van hem is zien.

Dus een keer bezoeken

Peerke

Ik zal er 'es een fotoke van trekken en online zetten, dat zegt evenveel en spaart tijd en transport. Van zodra ik er aan kan, maak ik foto.
  • dat vind ik heel erg netjes, en dank  ,maar ik zou hem in werking willen zien ant ik denk dat ik hem wil nabouwen.

Afstand is voor mij geen bezwaar, vraag maar aan niek die kende vroeger mijn broer heel erg goed.

Peerke

Waarom organiseer je geen lente meeting dan Peerke?
    Gaan we met z'n allen weer eens bieren en BBQEN.

Inderdaad suz, breng ik de kit gewoon mee.

Werking is echt heel simpel: Vuile olie - slang - filter - tandrad pomp op 12V - slang - propere olie.
    (En een 3-wegklep om ook ongefilterd te kunnen verpompen, maar dat staat los van de werking.)

En dat ingebouwd in een pelicase met wieltjes.
  • Nou suxuki das een strak plan

Wie zou graag willen komen

Ik woon boven bergen op zoom ik heb alles behalve stoelen,en heiniken bier

Peerke

• deze is voor wodan

dus als ik 3 kuntstof waterfilters heb een van 10 mu en 5 mu en van 1 mu  en ik heb nog een 220 volt tand wiel rad pomp dan kan ik er de vuile olie er door heen zuigen.

Dat is zo gemaakt

als je dan naar de meeting komt dan kunnen we vergelijken wat het beste werkt
    Peerke

Maak ff een nieuw topic aan vgoor de meeting aub.
    En zet de datum in de lente, zodat het kamperen ipv creperen wordt:)
  • Is zo een meeting niet een dag.

Ik woon zo groot ik heb een slaapzaal waar wel een man of 30 in kunnen slapen als ze veldbedden of
    luchtmatrassen, hebben.

Ik heb ook voldoende wc gelegenheid.

Alleen ik maar een 2 pits kookplaat.

Hoe gaat zoiets in zijn werk?

Peerke
    Meestal vanaf de middag tot diep in de nacht....met veel drank....
    Dus overnachten is altijd wenselijk.
    Eten doen we eigenlijk altijd van de BBQ.
    BBQ's meenemen, en stoelen enzo is eigenlijk nooit een probleem.

• ok 

wie heeft zoiets al eens geregeld.

Ik heb zoiets nog nooit gedaan 

Dus ik als ik het goed begrijp is het samenkomen op zaterdag om rond 1100 bij mij 

na het kopje koffie ik heb alleen maar oplos koffie is het met elkaar babbelen en over  de techniek

Rond een uur of 5 worden de barbecuen aangezet en dan is vreten en zuipen tot de late uurtjes dan onze roes uitslapen en de volgende morgen ontbijten en dan nog even nababbelen en na den middag gaat iedereen weer naar huis

Peerke

De laatste is bij mij thuis geweest volgens mij.

Maar zoals jij het omschrijft gaat het normaal wel ja:)
  • hoe gaat dat met eten en bier ik neem aan dat iedereen het zijnen mee brengt

Peerke
    Ja allicht Peerke
  • ik zal een nieuwe topic maken.
    peerke
  • verder nagedacht, en een vraagje

Af en toe zijn ze bij Mercedes best wel slim

De afvoer van de mobile filter installatie kan gewoon door het gat wat bij de tank dop zit waar vroeger de automatische slot zat van de afstand bediening.

Kijk hij heeft roest gaten rond om maar een extra gat te boren dat gaan we natuurlijk niet doen.

voor een tandwielpomp te zoeken  die goed is en die 12 volt is natuurlijk niet makkelijk.

Ik loop nu te denken om een hydroliek pomp te gebruiken van een invalide bus.

En die om te bouwen of te veranderen

Peerke

Sign In or Register to comment.