Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

waar o waar moet hij aan of waar o waar moet hij tussen

Ik heb zelf een mercedes met een 601 moter jullie weten wel zo een moter die op alles kan lopen behalve op archide olie in de winter.

Ik heb zelf ook zo een waterbed verwarming er onder gemaakt, wat een verschil.Nu kan dat veeeel beter

Nu ben ik zelf als zeg ik het zelf best wel eens vaak een eigenwijs kereltje.

Nu heb ik zelf een universele 1500 watt hotspot gekocht en de koude kant  gemonteerd aan de onderste radiator slang.

Niet voor een 2 liter moter maar voor een 12 liter moter Beter overbemeten als onderbemeten

Met behulp van een stukje doorgeslepen stofzuiger buis  en een aantal slangen uit de voorraad ging dat prima.

Tja de Ludolfs kunnen jaloers zijn op mijn mercedes voorraad berg, waar ik gewoon naar toe loop en zo de benodigde benodigde spullen uit trek.

En iedere keer dat ik iets nodig heb , meestal is dat op een zondag, kan ik het gewoon pakken. 

Dan voel ik me een rijk man een gelukkig man en een genie

Ik weet zeker dat ze bij de mercedes dealer daar nooit op waren gekomen, en dat die minder spullen hebben liggen als ik.

Maar ja eigenwijze mannen op leeftijd met een bepaalde buik omvang, die hebben zo hun eigen ideeen;

Maar nu heb ik een vraag.

Ik heb geen idee waar ik de warme kant moet aansluiten aan of tussen mijn moterblokje

Wie kan mijn helpen

Peerke

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    Peerke, ik heb geen waterbed, dus ik weet niet precies wat zo'n verwarming voorstelt. Ik neem aan, dat je elektrisch verwarmt. Je had vroeger cv installaties, die liepen op warmteverschillen: hele dikke buizen. Tegenwoordig zijn het dunnen buizen met een pompje. Werkt sneller en efficienter. Ik neem aan, dat je zo verstandig geweest bent een waterpompje erbij te installeren. Stroomrichting van de warmwaterstroom is het beste als die met de stroomrichting van de waterpomp van de auto loopt. Kweenieofdithelpt
  • Ik heb vroeger een vriendin gehad met een waterbed

Was best lekker  warm er je rolde vanzelf naar elkaar toe.

Alleen voor zware lichaamsbeweging in bed prefereer ik een bed waar je je beter mee af kunt zetten.

Nu zal ik eens uitleggen wat een waterbed verwarmer is.

Het is een blauwe kunststofplaat van een 100 cm lang en 30 cm breed met een kabeltje wat loop naar een thermostaat en die thermostaat kun je instellen tot 36 graden.

Dit ligt tussen de bodem van het bed en de waterzak

In een waterbed zal ruim 1000 liter water in zitten.

Ik heb hem gemonteerd tegen een metalen tank van een w124

Dus die 70 liter tank inhoud krijgt hij wel warm.

En als deze auto start en hij krijgt warme brandstof dan hoor je je motertje blij worden.

Ik heb een kennis in duitsland die wikkelt zo een verwarmer om zijn filters en die kan dus ook als het koud is blijven filteren.

Ik heb wel een  kachel waterpompje van 12 volt  wat in een kachel systeem zat van een w124 maar met dit systeem moet mijn auto aan de 220volt en ik wil mijn kachel pompje tegelijk laten draaien als de moterblok verwarming van 220 volt aan is.

Dat weet ik nog niet op te lossen 

Ik weet dat  een kachel pompje de beste manier is volgend de fabrikant van de hot spot  de moterblok voorverwarmer die adviseert om hem via een tijd klok 15 m aan 15 m uit te zetten;

Het volgende wat ik ga monteren is een druppel lader vast in de auto als mijn auto toch iedere avond aan de 220volt gaat dan kan ik net zo goed ook maar in eens de accu goed opladen iedere avond.

Wanneer hebben we eens een keer een meeting

Peerke

• udoudo Super Moderator
    edited January 15
    Meeting is zeker interessant!
    Daarnaast misschien een diagram van de 601 motor en alle leidingen er omheen.
    Dan is het kiezen van de plek voor het warme water eenvoudiger

Verder vond ik deze: http://www.peachparts.com/shopforum/attachments/diesel-discussion/60291d1224788459-om601-diesel-fuel-heater-2om60x-fuel-system-diagram.jpg
    Is dat standaard? Zonee: leuke ombouw optie!

• 601 is 4 cylinder

602 is 5 cylinder

603 is 6 cylinder

Ook al is deze tekening voor een 603 motor ben ik er heel erg blij mee.

Dank u wel

Ik woon in de buurt van bergen op zoom vlak aan de snel weg dus een meeting zou misschien bij mij gehouden kunnen worden.

Makkelijk voor de Belgen

Ik heb plaats binnen en buiten en koffie en mijn vriendin laat ik dan bij haar moeder.

Maar ik laat het aan jullie over natuurlijk om je vrouwtje mee te nemen.

Die zouden dan iets kunnen maken voor bij de koffie of voor de lunch.

Dan voelen die zich er ook bij betrokken.

Wat zeg ik het ook weer netjes he

Of ik haal koeken en pizza, als de dames andere dingen die dag te doen hebben.

Wat zeg ik  dat ook  weer netjes he

Wat ik niet genoeg zal hebben zijn stoelen.

Met vriendelijke groet,

Peerke

• even nog over de tekening

Ik heb deze goed bekeken en deze is voor de brandstof flow van de motor

Ikmoet hem eigenlijk hebben van de koelvloeistof flow van deze motor

voor de vroege modellen dus de 200D 250D en 300D

De auto die ik heb heeft een opgeboorde 200D blok een 2300 cc blok is gebruikt in de 190d voor de us de vito geen cdi en alle 4 cyl diesel sang yung.

dus een 290D is een opgeboorde 250, Deze motor is ook geleverd met een turbo

en een 350D is een opgeboorde 300  Deze motor is ook geleverd met een turbo

Verder heeft Mercedes aan het begin van de jaren 90 de 250D  en de 300D met 4 kleppen per cylinder uitgevoerd

En om het nog leuker te maken de 250 d en de 300d zijn ook geleverd met een turbo

Ik ken iemand in Duitsland die met zo een op geboorde motor 4 jaar reed zonder problemen toen wij er achter kwamen dat dit type motorblok geen warmte wisselaar heeft.

we hebben er toen maar eentje tussen gemaakt zo eentje van vw.

We hebben eigenlijk geen verschil gemerkt tot onze verbazing.

Wij waren er altijd van uitgegaan dat er een warmte wisselaar tussen zou zitten maar bij het een keer de motor er uitgehaald hadden en nog alles eens goed nakijken waren met de kop koffie in hand kwamen wij daar achter.

Ik zou echt geen fijner motor blok weten om op ppo te rijden als een zo een type motor.

Als er iemand een ander idee is toegedaan hoor ik dat graag.

Peerke

• udoudo Super Moderator
    edited January 19
    image
    Deze dan?

Of deze:
    image
  • udoudo Super Moderator
    En qua aansluiten: tussen twee en drie in het waterdiagram net hierboven.
    Dan loopt het water alleen door het blok denk ik.
  • Hier kom ik verder mee

Dank u wel

Maar ik moet hem eigenlijk hebben voor een mercedes vito 110td geen cdi

ik heb een  extra warmte wisselaar bij de brandstof toevoer van de brandstof pomp gebouwd

Deze heb ik gekoppeld tussen de koelwaterslang die  van de oliekoeler loopt naar de slang die boven van voren in het motorblok gaat aan de brandstof pomp zijde.

Ik heb de aanvoer van de hotspot gepakt van de onderste radiator slang   en afvoer van de hot spot heb ik met een t stuk tussen de afvoer van de oliekoeler en de slang die naar de warmte wisselaar loopt;

Het volgende probleem is dat ik er nog een waterpompje wil monteren van 12  volt   van een w124 maar dat moet alleen maar lopen als de de hotspot aan is.

Nu had ik ook gedacht om een druppel lader te monteren aan de accu en het extra waterpompje van stroom te voor zien met de druppel lader.

Ik weet war ik uitgedacht heb een omslachtige manier werkt maar ik ben geen stroom man

Peerke
Sign In or Register to comment.