Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Anti roest

Mijn vader, zoals  weten misschien nog weten , die de dieselolie kocht voor 19 Wilhelmina centjes, en dat toen nog veel te duur vond,
want hij was paard en wagen gewend.

Toen ze bij hun vroeger thuis hun eerste vrachtauto kochten, was dat een ding waar ze heel erg trots en zuinig op waren,behalve dan als het om laden ging,beter gezegd zwaar overladen ging.

Mijn vader had toen  nog echt verstand van veerpakketten  repareren, iets wat hij bijna iedere 2 weken mocht doen.

Maar dat was nog in de tijd dat de politie net met een kevertje ging rijden, en het woord automatisch  weegpunt nog niet was uitgevonden.

Ook was in die tijd het woord gewichtsbesparing een woord waar ze op het Brabantse platteland,maar een grote stad woord vonden.

De paarden hadden dikke konten, want  dan konden ze goed de kar trekken.

De vrouwen hadden ook grote achterwerken want kon er makkelijker een kind doorheen.

De Mannen hadden dikke buiken want dan hadden ze massa, voor het zware werk.

En als je buikje had, nou,  dan kreeg je thuis goed te eten,in de naoorlogse wederopbouw jaren

En werd er gebakken met gestold dier vet en had men nog nooit gehoord  bakboter uit de fles.

In de tijd dat er meer gewerkt dan overlegd werd.

Dat er er nog maar een dames blad, was dat Margriet heette en vol nuttige tips stonden voor een goed huishouden te kunnen voeren.

Dat vrouwen nog kleren maakte in plaats iedere week naar de stad te vliegen om nieuwe kleren te kopen.

tja zo kan ik nog even doorgaan,

Nou nog eentje dan.

Toen het je bij het beroepsonderwijs nog een echt vak leerde, een ambacht waar je hele leven mee vooruit kon.

Terug naar mijn vader.

Mijn vader had toen al , zijn eigen ideeen over mensen die zondags aan het wandelen waren.

Als hij die zag van uit zijn luie stoel met de hofnar sigaar, in de hand, zei hij dan altijd, menneke  kijk goed, die werken niet hard genoeg.

Waarop hij weer een wolk  sigaren rook uitstootte, die zo groot was ,dat  die lieve doch naieve linkse jongens en meisjes meteen een katalysator op zouden willen schroeven. 

Maar nu terug naar het onderwerp, ik was even afgeleid.

Voor mijn vader was er maar er maar 2 merken, Peugeot voor de personen wagen, en als het om vrachtwagen ging dan was het Mercedes.

En er was maar een soort brandstof en dat was diesel,want in een benzine auto zaten van die draden met wel 10000 volt en  dat vond mijn vader veel te eng.

En vroeger tot ze met voorwiel aandrijving begonnen werd Peugeot ook wel de Franse mercedes genoemd.

sorry ik ben weer afgeleid,

Mijn vader deed ieder in de zomer op een zondag zijn auto helemaal aan de onderkant zuiver borstelen met een harde borstel.

Mijn vader kon toen al echt multitascken hij deed alles met de hofnar sigaar in zijn mond.

En geloof me mijn vader stootte meer uit als de vrachtwagen.

Daarna deed hij overal in de afwateringsgaten een doekje in.

En daarna pakte hij , echt waar nieuwe motor olie geen oude , die deed hij  in zo´n ouderwets olie kannetje, en begon bij het dak en begon alles volte spuiten achter de bekleding.

Daarna pakte hij een bokke poot, niet schrikken ,lieve naive linkse jongens en meisjes,en de partij voor de dieren,

Dat is  een een kwast,nee ik praat nu niet over jullie partij leider, nee zo´n ding, die een schilder of een schipper wel eens gebruikt om iets te verven.

Neeeeen geloof, me hier word geen bok zijn poot uitgedraaid.

De enige waar in Nederland de poten van worden uitgedraaid zijn de brave  belasting betalende burgers,maar dat is weer een ander verhaal.

Die iedere dag zo hard moeten werken, dat ze altijd haast hebben en dus vaak te hard rijden en dan weereen bekeuring krijgen voor het te hard rijden.

Toch is die overheid, wel slim, ze krijgen geld van, inkomsten belasting, accijns  als je rijd ,en van bekeuringen, ik ben eigenlijk af en toe best we jaloers dat ik zoiets zelf niet verzonnen krijg.

Maar ja ik ben ook niet een linkse lieve naieve ambtenaar die op de grachten gordel in Amsterdam woont en het platteland maar een wingewest  vind.
met mensen die  hij niet kan en wil verstaan , dit bedoel ik letterlijk en figuurlijk.

Sorry mensen terug naar het onderwerp.

En als mijn vader na een paar weken met klotsende olie in de kokerbalken te hebben rond gereden zette mijn vader zijn desbetreffende auto  altijd neer voor het huis van iemand waar hij een hekel aan had.

En geloof me, die had hij genoeg.Ik zal maar niet niet zeggen van welke politieke overtuiging.

Hij haalde dan alle doekjes eronder uit en liet de overbleven olie op de grond lopen.

Hij zei dan altijd olie komt uit de grond en moet weer terug in de grond, mijn vader had zoals jullie nu vernemen zijn eigen iedeen over recyclage,en natuurlijk het mileu.

Nu begrijp ik ook wel dat tegenwoordig met al die muligrade syntetische moterolie niet meer kan.

Maar mijn vader ging gewoon naar dun olieboer en haalde daar gewoon een vat van 200 liter goede olie, en dat was goede olie, men vertrouwde  dun olieboer.

Ik dacht vroeger als klein menneke dat dun olieboer gewoon een veld had waar hij de olie verbouwde, en die zelf in het vat deed,klinkt bekend he

Mijn vader ververste altijd nog bij 2500 km trouw,ik zal maar niet zeggen waar die afgewerkte olie bleef.

Maar alle gekheid op een stokje kan ik ppo gebruiken als roestwerend middel

Nu nog even terug naar mijn vader, die vond het rijden maar op diesel eigenlijk ook maar niets.

Hij zei tegen mij jongen wij maken met ons gerij, die moezelmannen, in het nederlands de arabieren ,alleen maar rijk.

Wij gooien tonnen ,miljoenen dat ging zijn hoed, een pet dat droeg hij nooit ,te boven,het land uit.

We moeten die vele centjes waar wij allemaal zou hard voor moeten werken,zouden wij beter in Nederland moeten houden.

Gij zeit toch een slim menneke.

Stop nou eens met het lezen in de Sjors en Jimmie , daar kun de gij later nie uwe kost mee verdienen.

Doe nou eens iets nuttig voor jezelf voor meint en voor Nederland.

Verzin eens een auto die op kolen loopt.

Peerke

Comments

• NeoNeo PPO Addict
    Prachtig stuk:)

Goede vraag ook! Zojuist klaar met kokerbalken ontroesten aan de buitenkant en dat aflakken. Nu is alleen de vraag wat doe ik erin...

Tectyl schijnt haarscheurtjes te gaan vertonen waar water in komt te staan...
    Afgewerkte olie schijnt zuren te  hebben die het metaal ook weer aantasten...
    Een andere vraag is het slim om hier en daar wat gaatjes te boren in die balken zodat het water weg kan of is dat juist dom? Want anders zouden ze er af-fabriek wel zitten denk je dan....
  • wodanwodan Super Moderator
    Als je eenmaal met afgedraaide olie (met wat petroleum bij voor extra doordringingsvermogen) begint, moet je het daarbij houden en ieder jaar herdoen. Helpt wel goed.
    Een rioolrat op een hogedrukreiniger kan helpen om alles proper te krijgen, maar moet daarna zeer goed uitdrogen.
    Gaten boren mag je niet doen.
  • ik doe het zelf altijd met de goedkope olie 15 w 40 olie van de action

In de zomer is die redelijk vloeibaar

Eerste met een wc borstel alle zand eraf aan de onderkant

Daarna de ontwaterings gaten dicht doen

Dab aan de bovenkant bv de zonne kleppen eraf en die gaten met een ouderwetse olie kannetje gewoon beginnen te spuiten.

De deurkaarten eraf en dan daar alles zuiver vrijven met een poets doek en dan met de bokke poot alles in verven met olie

De wielen eraf en de wielkasten zuiver borstelen en gewoon met de bokke poot goed alles in de olie zetten

en niet zuinig zijn met de olie.

Ik gebruik meestal een liter of 4 per keer

En als je hem 4 weken laat zitten, dan kruip hij lekker overal in.

Ik verf de koker balken ook aan de buitenkant in met motor olie.

Kan mijn vriendin weer klagen als ze met haar zondags jurkje in mijn Mercedes stijgt.

Maar een nieuw jurkje is sneller gekocht door haar als ik een koker balk las denk ik dan maar.

En dan de doekjes eruit.

Ik ken een vito waar geen roest opzit,hoe zou dat nou komen.

peerke

• Ik zou nooit meer gaatjes boren ga je door de lak heen.

Peerke
Sign In or Register to comment.