Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Lamme hond

Nu heb ik de laatste weken een probleem met mijn e290 turbo diesel je weet wel die goede oude met lijnpompen gelukkig geen cdi

Als ik na het voor gloeien start draait de startmotor de eerste paar maal erg langzaam gaat daarna iets sneller draaien en daar 30 seconden heeft die de normale snelheid en dan start hij 

Heb ik nou een lamme start motor of een lamme motor of een lamme accu

Peerke

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    Controleer de kabels naar de startmotor en alle contactpunten.
    Start, laat motor 30 seconden draaien en leg hem uit. Ga dan met de hand voelen of er
    kabels of contactpunten warm hebben (wees voorzichtig).
  • beste wodan 

vandaag de eerst eens de kabels nagelopen die naar de start motor liepen.

ik kan de dikke draad van de start motor een halve slag aandraaien,

Daarna bij koude motor gestart en het was al een hele verbetering.

Vanavond bij die auto het water ingespoten in het inlaat slang naar de turbo.

Toen ik stopte was natuurlijk de motor heet.

Dus ik wou hem weer herstarten en doen deed hij het weer eerst niks toen weer de sleutel omgedraaid toen 3 slagen langzaam en toen weer iets lang zaam en toen weer normale draai snelheid

Dus ik vermoed nu de start motor

Peerke

edited August 10
    Ik vermoed de contactpuntjes IN de relais die aan de startmotor hangt.
    Als het vierkante zijn, kan je het tijdelijk oplossen door de een halve slag te draaien,
    dan komt er weer een schoon stukje contactpunt in gebruik, anders is het een revisie
    setje of volledig nieuwe relais.
    Of het zijn koperen lipjes zoals je hier kan lezen en zien: http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopic.php?f=9&t=17915
    Nog wat uitleg: http://www.rietvelddynamo.nl/startmotoren.htm
  • dank u wodan

Peerke
  • Van lamme hond naar jonge hond

Ik heb afgelopen week lekker de motor uit mijn auto gehaald en alles eens goed nagelopen.

Los contactje misschien of iets niet goed aangedraaid.

Op zaterdag ingebouwd iets stoms vergeten dus hij kon er weer er uit.

We moeten wel eerlijk blijven he

Dus zondag op mijn gemak alles weer terug gebouwd, zodat hij weer een jaartje mee kan.

Dat kan allemaal als de vriendin een weekje weg is.Rust

Die gaan we meer alleen op vakantie sturen.

Dus ik wou hem weer starten en toen deed hij het weer. het was gewoon zielig ik dacht al aan een motor revisie 

Accu goed opgeladen toen hij vol was weer gestart deed hij het weer en ik zag aan het controlelampje van de accu lader dat hij bijna leeg was.

Dus ik begon te vermoeden dat het wel eens aan de accu kon liggen.

Nu woon ik op het mooie Brabantse platteland en in ons kleine dorpje zit een accu boer die al van 1958 in de accu's zit.

Dus iemand met praktijk ervaring en niet met boek ervaring.

Een bedrijf waar klantvriendelijkheid en service van een vooroorlogs nivo is.

En dat bedoel ik ook heel positief.

Geen duur bedrijfspand maar gewoon door de poort.

Waar  ze geen automaat koffie hebben ,maar koffie uit een technoform koffiezetapparaat van Douwe Egbers

Ik durf zelfs te beweren als je de accu boer vraagt wat Senseo betekent, hij zal antwoorden een zachte garage zeep voor de motor rijder die alleen buiten komt op zondag als het goed weer is.

Die komen vaak op zondag en als ze willen rijden is  de accu is leeg.

Hij is dan denk ik de enige in Brabant waar je op zondag nog een accu kunt krijgen.

Sta je thuis en je bent klant komt hij hem zelf nog brengen en inbouwen zonder extra kosten,want das service 

Waar je diirekt met de baas spreekt zonder eerst eerst nog een man of 3 ondersteunend personeel moet overwinnen voor je geholpen word.

Een bedrijf wat niet gelooft in just in time maar in een goede voorraad van motor fietsaccu  tot tractie accu

Ik ben al dik in de 50 maar hij kent me al vanaf dat ik een heel klein menneke ben, dus hij zegt altijd menneke tegen mij.

Hij heeft ook een aantal oude Mercedessen en allemaal trekstarters want die moderne rotzooi met de sleutel starten dat vind hij maar,  iets meer voor haastige mensen die en benzine auto ,hem altijd voorbij jagen omdat ze het niet verdient krijgen.

Hij is al dik in de tachtig en heeft een vrij uitgesproken mening met simpele boeren oplossingen over het mileu, de vriendelijke doch zeer naieve jongens en meisjes in den haag ,de belastingdienst en algemene bemoei zucht van de overheid.

Ik weet niet of jullie weten maar met mijn Mercedes werkt dat met lucht of vacuum  en dat is soms een hoop gezeik.

Dan start hij wel maar dan slaat hij niet meer af en de mijne heeft niet meer zo'n makkelijk hendeltje waar je hem altijd met de hand uit kunt zetten

Dan moet ik altijd aan de accu boer denken

En van een diesel met een hoop elektronica en cdi  hdi zijn woorden en auto's die mijn bang maken. 

Ook als ik een diesel zie met een rotatie pomp dan denk ik altijd meteen kan daar een lijn pomp van bosch op

Maar terug naar de lamme hond.

De accu boer pakte zijn moderne test apparaat met klokjes en metertjes(ik denk uit de jaren 60) en hij gaf me een paar bevelen,

Digitale meters is niet zo zijn ding, dan moet hij zijn lees bril pakken.

En als hij beveelt dan luistert ik, respect voor de ouderdom en zijn vakman schap.

Wat bleek nou accu kapot, de Bosch accu die in auto stond toen ik hem kocht.

Zo een moderne die je niet meer zelf kunt bij vullen.

Dus ik zei hedde gij vur men une goeie accu enen van jouw, une goeie zware 

Hij zei toen vur une echte mercedes heb ik die meer als genoeg.

Menneke wilde gij une goeie gebruikte of une nieuwe,

Ik zei toen gif me mar une gebruikte want de accus van jouw zen altijd goed.

Dus ik moest 40 euro pinnen.bij de bank  en daarna contant afrekenen.

Want de accu boer kan ivm met zijn hoge leeftijd niet meer schrijven maar nog wel heel goed rekenen.

En hij zegt altijd het worre meinne centen en jouwe accu daar he niemand iets mee te maken.

Dus de gebruikte accu van de accu boer , erin, de sleutel om ,even gloeien en toen starten.

De Mercedes was  in een keer een jonge hond , hij had er echt zin in,

Dus ik blij, auto blij, en de accu boer blij,

Zie de gij menneke wat une  goei accu doe.

Ik moest hem weer gelijk geven en dat moet ik al 50 jaar,maar dat vind ik helemaal niet erg.

Ik hoop dat ik hem nog heel lang gelijk kan geven

Peerke

Altijd leuk om lezen zulke verhalen en top dat het einde goed is :)
Sign In or Register to comment.