Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Hulp gevraagd

Hallo, ik ben hartstikke nieuw op dit forum en volledig onbekend met PPO. 

Ik heb een Toyota Landcruiser BJ 40 - 3 liter diesel motor - uit 1981 gerestaureerd. Hij rijdt nogal schadelijk, 1 op 7. Omdat het een prachtige 4 x 4 is die pas net is ingereden met slechts 173.000 op de teller wil ik hem vaker gaan gebruiken. Ik barst van de vragen:

Is de Toyota Landcruiser geschikt om op PPO te rijden?Is rijden op PPO wettelijk toegestaan?
Wat zijn de regels en waar vind ik die? Belasting? RDW? Douane?
Hoe kan ik op de meest voordelige - financieel en milieu - op PPO gaan rijden. 
Wie kan mij helpen om inbouw van extra verwarming en andere technische zaken te doen? Ik ben a- technisch!
Waar koop je de beste - financieel en milieu - olie? Liefst gebruik voor iets anders zodat ik afval benut!

Bij voorbaat hartelijk dank!

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited August 4
    Ja, het kan prima.
    Wettelijk: Hangt er van af hoe je zaken interpreteert, maar je kan het prima doen zonder dat je risico loopt,
    lees gerust rond op het forum.
    Meest voordelige: Filter je eigen gratis verkregen gebruikte PPO.
    Hulp: Als je aangeeft van welk deel van het land je bent, kan me zich gemakkelijker aanbieden.
    Best neem je eens contact op met http://www.2n-biofuels.nl die mensen weten waar ze mee bezig zijn.
  • Hallo Wodan,

Hartelijk dank voor jouw snelle reactie. Ik woon in de regio Eindhoven - Den Bosch. 

Ik heb inmiddels een en ander op het forum gelezen en heb steeds meer vragen;-) 
    Hoe kom je aan gebruikte PPO? Wat is de beste gebruikte olie? Krijg je die gratis of wat is de gebruikelijke vergoeding per liter? Waar vind ik een eenduidige tekening en beschrijving van de ideale filter installatie, aanpak en opslag? Mag ik de gebruikte olie ophalen en vervoeren? Hoe mij te weren tegen de schinbare willekeur van douane, politie en gemeente? Waar vind ik de onderbouwing om te voldoen aan de regels als particulier.

Zijn er bijeenkomsten?

• NiekNiek Super Moderator
    edited August 4
    BJ40. Lees eerst Wetgeving Nederland. Lees daarna alles over olieen en het filteren van GPO. Afstoters van olie krijgen op dit moment 30 cent per liter, afhankelijk van de kwaliteit. Wil je zelf gaan filteren: eerst veel lezen.
    Wil je snel antwoord op al je vragen: bellen met mij is makkelijker. Langskomen (ik woon in de Betuwe) nog beter. Ik noem voor de aardigheid een aantal beperkingen: douane: je mag alleen autobrandstof maken in een accijnsgoederenplaats. Als particulier grijg je daar geen vergunning voor. Als je het toch in je tank gooit ben je in principe strafbaar. Lees de ontsnapping op www.2n-biofuels.nl. Transport van gebruikte olie: je hebt een vergunning nodig van de VIHB. Mogelijk moet je nog een cursus volgen. Gemeente/brandweer/milieudienst: ook hier vergunning, tenzij particulier. NVWA (ja die van de eieren): je hebt een vergunning nodig voor opslag en bewerking. NVWA stelt zich op het standpunt, dat je die niet krijgt, tenzij je aan specifiek voorwaarden voldoet. O.a. administratie.

edited August 4
    Verder zijn belangrijk je echtgenote of vriendin: "ik wil die vette zooi niet en het stinkt nog ook"
    Daarnaast moet je voor het filteren beschikken over veel geduld.
    Als je denkt goed bezig te zijn voor het milieu (en dat ben je) denk dan niet, dat de (r)overheid dat waardeert.
    Ze maken het je op alle mogelijke punten moeilijk. Het liefst hebben ze, dat je in de grote stroom meedraait
    en lekker veel accijns betaald en verder niet moeilijk doet.
    BJ, Ik lees, dat je a-technisch bent. Reden te meer om langs te komen. Ik heb zelf een Lancruiser uit 1983. Kun je in ieder geval zien hoe het werkt.
  • wodanwodan Super Moderator
    Eigenlijk zal je een beetje technisch (praktisch) inzicht moeten kweken, want zonder dat basis
    boerenverstand op technisch vlak, zal je bij een geval van pech (je, dat bestaat) volledig hulpeloos
    zijn. Leuk is anders.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    Je woont bij mij in de buurt zie ik, als je nog vragen hebt kan je wel een keer een bakkie komen doen.
    Stuur maar ff een pb bericht.
  • stephan PPO Newbie
    dag bj40

ik ben woon achtend in Helmond en heb regelmatig gefilterde olie staan 1 micron.

Misschien iets om wat bij mij op te halen en het tijdelijk bij te mengen en kijken of het wat is voordat je compleet ombouwt.

60ct per liter jerrycan erbij €2,50 per stuk.

Ik hoor het wel
  •  Deze is voor Niek ik snap de ontsnapping  in het bovenstaande commentaar.

Ik ka het ook niet op  website vinden van jouw

Peerke
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    @Stephan&Peerke,

Doe even een spellingcheck aub, voordat jullie wat posten.
    En komma's maken de boel ook wat leesbaarder.

En Stephan, als je wat wilt verkopen, daar is het Vraag&Aanbod subforum voor.
    Peerke, maak nog even duidelijk wat je niet snapt en wat je niet kunt vinden.
Sign In or Register to comment.