Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

accijns op biodiesel voor verwarming

NiekNiek Super Moderator
Als ik het juist heb, zal per 1 juli 2017 accijns verplicht zijn voor biodiesel, die gebruikt wordt voor verwarming. Tot nu toe is biodiesel voor verwarming accijnsvrij (artikel 67 van de accijnswet). Ik heb nog geen bevestiging gekregen van de douane. Als het juist is zal deze CO2 neutrale brandstof vanwege de prijs weer vervangen worden door minerale diesel.  Mocht het bericht juist zijn, dan kunnen we de tent wel sluiten.
Weer een voorbeeld van hoe je door je eigen overheid gepakt wordt en hoe stom die gasten wel kunnen zijn.

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    Als dat effectief zo wordt, dan is dat op meerdere vlakken een in- en intrieste zaak.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    Het zal niet de eerste milieubewuste maatregel zijn die na een aanlooptijd de nek om gedraaid wordt.

• Niek ik hoop dat dit niet voor jullie gaat gebeuren.

Maar met die heut kneuters weet je het nooit.

On verstelbaar wie bedenkt zo iets hebben ze een pest loket voor welwillende lieden.

• in de leeuwarder krant van zaterdag 11 ook een stukje van de olie molen in groningen.
    ook zn goede aktie.
  • NiekNiek Super Moderator
    Kreeg vandaag een voorlopige bevestiging van de douane: de accijnsverhoging op biodiesel voor brandstof gaat door. Wij beraden ons over wel of niet stoppen met de productie van biodiesel voor verwarming. Heb inmiddels ook weet van een inval van diverse overheidsinstanties bij een collega filteraar. Daar lusten de honden geen brood van. En dat alles niet op basis van wetskennis, maar gewoon aannames van de diverse ambtenaren. Nieuwste trend: de NVWA gaat zich bemoeien met het verzamelen van gebruikte frituurolie. Reden: de NVWA is verantwoordelijk voor de voedselketen en de volksgezondheid. Ze hebben nu bedacht, dat er dierlijke resten in de frituurolie kunnen zitten en daarom moet je een vergunning van de NVWA hebben voor transport, opslag en verwerking. Dat alles op basis van een EC verordening, die m.i. verkeerd geinterpreteerd wordt.
    IK zal het hele verhaal van vergunningen, accijns, etc. nog wel een keer opschrijven. Daaruit blijkt dan, dat de overheid de mond vol heeft van milievriendelijk, maar in de praktijk ons alleen maar tegenwerkt en op kosten jaagt.
    Klink ik gefrustreerd ?? Ja dat kan wel kloppen.

edited March 20
    Meer en meer is de (r)overheid vooral bezig met de laatste resten sap uit de burgercitroen te persen.
    De kleine ondernemers moeten er van tussen... Enkel een wereld van steuntrekkers, loonslaven en
    grote bedrijven en ambtenaren zullen over blijven. Die tendens is al een tijdje bezig...

Veel sterkte gewenst voor jou en je maat Niek. 
  • Dit klinkt als een broodje aap iemand heeft weer eens wat bedacht om zelf aan het werk te blijven.
    Lang leve het overheids aperaat .
    Niet het milieu maar maar geld regeert.
    edited March 26
    Wij gaan dus op 1 juli op zwart. Douane heeft bevestigd, dat er na 1 juli accijns geheven wordt op biodiesel met bestemming verwarming. Die accijns is gelijk aan de accijns op minerale diesel (dikke 48 cent per liter).
    Veel klanten zullen afhaken. Ik zei laatst nog: waarom zou je gaan stemmen, je wordt toch belazerd.
    Heb toch weer gestemd, maar het is me niet goed bevallen.
    We zullen kleinschalig verder gaan met de productie van ontvetter, houtimpregneer, luizenbestrijder, etc. Accijns goederenplaats: we gaan er niet mee verder.
    Doen wat velen doen, als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.
    Minder papier werk, meer creatief werken.  Minder verplicht werken voor anderen, vooral
    dingen doen voor jezelf en directe omgeving.
  • Hoi, 

Je zegt dus biodiesel voor verwarming. Maar jullie doen toch het meeste voor in motoren? Geldt het dan ook voor biodiesel voor in de wagen? En PPO dan? Dat zou echt waardeloos zijn. 
  • tsja die accijns heffing he 

Die wereld vreemde jongens en meisjes in den haag he die allang niet meer weten wat er erbuiten de hun veilige heren huis op de grachten gordel leeft. 

Ze hebben nu bijna op alles wat we moeten gebruiken, een accijns. of een heffing in de naam van het mileu op gelegd.

Op een ding hebben ze nog niet  een accijns of mileu  heffing opgelegd ,maar geloof,me dat gaat nog komen.

Dat is de lucht die we allemaal inademen

tja wij de echte mensen  die echt het goede voor onze planeet en onze klein kinderen voor hebben die worden in den haag niet gehoord. door wel de linkse en rechtste meisjes en jongens.

En als het weer verkiezingstijd is dan word er weer heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeel
    beloofd.

Ik wou dat ze meer deden dan ze beloven.

EN DAN NU HET BELANGRIJKSTE       HUN WOORD HOUDEN 
    Dat is wat men bvb diene Trump verwijt, dat hij zich teveel houdt aan zijn punten van zijn verkiezingsbelofte...
    We leven in een zotte wereld en we zijn die zelf om zeep aan het helpen...
    Jules, de douane vindt, dat plantaardige olie en biodiesel vervangers zijn van minerale diesel en dus wordt in de wet op de accijns plantaardige olie en biodiesel gedefinieerd als lichte gasolie met een tarief van 48 cent accijns per liter. Niks onderscheid, niks klimaatneutraal, niks CO2 neutraal.
    Gewoon, domme ambtenaren logica, want dat kost hen de minste moeite en brengt geld op.
    Hieronder de reactie van het ministerie van financien:

Het kabinet heeft er destijds voor gekozen het gebruik van
    biobrandstoffen als motorbrandstof niet te stimuleren via fiscale
    maatregelen maar via een verplichtingenregeling (van het ministerie van
    IenM). De betreffende ondernemer kan voor de door hem geproduceerde
    biodiesel als motorbrandstof zogeheten Hernieuwbare Brandstof Eenheden
    (HBE's) verkrijgen via inboeking in het register hernieuwbare brandstoffen
    en deze HBE's verkopen aan andere ondernemers. Voor meer informatie
    hierover moet ik verwijzen naar het ministerie van IenM.
    >
    > Het gebruik van biobrandstoffen voor verwarmingsdoeleinden is tot op
    heden vrijgesteld van accijns. Zoals de betreffende ondernemer aangeeft,
    komt deze vrijstelling echter te vervallen met ingang van 1 juli 2017. In
    de Memorie van Toelichting bij de Fiscale vereenvoudigingswet 2017 is
    hierover het volgende opgenomen:
    >
    > "Het kabinet wil de vrijstelling van accijns voor biobrandstoffen voor
    verwarmingsdoeleinden laten vervallen per 1 juli 2017. De Europese
    Commissie (EC) heeft Nederland op basis van de staatssteunregelgeving
    toestemming verleend tot 1 juli 2017 om voor biobrandstoffen die worden
    gebruikt voor verwarming vrijstelling van accijns te verlenen. In de
    praktijk
    blijkt van de vrijstelling beperkt gebruik te worden gemaakt. Een
    voorwaarde
    voor de goedkeuring door de EC was dat de accijnsvrijstelling nooit meer
    mocht bedragen dan het prijsverschil tussen huisbrandolie (diesel,
    voorheen
    rode diesel) en bio-olie, anders zou er sprake zijn van overcompensatie en
    daarom van onrechtmatige staatssteun. Omdat de EC de huidige regeling al
    voor een langere periode heeft goedgekeurd (tien jaar) dan de
    gebruikelijke
    zes jaar, zal een nieuwe aanmelding bij de EC voor de goedkeuring van een
    verlenging van de vrijstelling weinig kans maken. Deze langere periode had
    te maken met de voor de regeling noodzakelijke investeringen. Omdat ook
    niet kan worden uitgesloten dat er in bepaalde gevallen sprake zou kunnen
    zijn van overcompensatie, komt deze vrijstelling met ingang van 1 juli
    2017
    te vervallen. In verband hiermee vervalt ook de mogelijkheid van teruggaaf
    van accijns voor voornoemd gebruik van biobrandstoffen met ingang van 1
    juli 2017. Het laten vervallen van deze vrijstellings- en
    teruggaafmogelijkheden maakt de regelgeving minder complex en betekent
    voor de Belastingdienst een vereenvoudiging op het gebied van toezicht."
    >
    > Voor de betreffende ondernemer betekent dit inderdaad dat hij vanaf 1
    juli 2017 accijns zal moeten afdragen als hij de biodiesel gebruikt of
    verkoopt voor verwarmingsdoeleinden. Voor gebruik als motorbrandstof moest
    dit sowieso al. Misschien kan deze ondernemer meer biodiesel gaan verkopen
    of gebruiken als motorbrandstof. Uit zijn mail leid ik af dat in elk geval
    een deel van de biodiesel al als zodanig wordt gebruikt. Voor deze
    biodiesel kan hij dan HBE's verkrijgen en verkopen.
    > Overigens hoeft hij geen accijns af te dragen over biodiesel die wordt
    gebruikt als verwarmingsbrandstof voor de eigen productie van biodiesel.
    Wel moet deze ondernemer dan beschikken over een vergunning
    accijnsgoederenplaats maar een dergelijke vergunning is sowieso al
    verplicht in de in de e-mail beschreven situatie.

Wel makkelijk om je te verschulen achter de EU. Klimaat ??? het woord klimaat of CO2 komt niet voor in de redenering.
    Mijn laatste reactie:
    Geachte heer van der Wijst.

Ik had u al voorspelt wat de reactie van Financien zou zijn. Dat
    ministerie is
    er niet voor het milieu, maar voor het innen van Geld. Beetje flauw, dat
    ze
    zich verschuilen achter de EU.

Het is jammer, dat een co2 neutrale toepassing op deze manier de nek
    wordt omgedraaid.

Wij zullen onze accijnsgoederenplaats per 1 juli opzeggen en stoppen met
    de verkoop van biobrandstoffen.

Met dank aan de regering en het parlement.

vr.gr.
    Niek Borsboom

• Weet je wat Niek misschien doen voor dat hij naar het buitenland verhuist met zijn bedrijf,

Eens de lieve doch zeer naieve en nog meer wereldvreemde jongens en meisjes die allemaal in de randstad wonen in een mooie dure  wijk met veel groen, en hun kinderen naar een school sturen waar alleen maar dezelfde soort mensen zitten.
    En die door wat voor reden ook ,en die als ik eenvoudige Brabander toch nooit snap in de politiek is gekomen,gevallen, gegooid gevraagd.

Wat kan ik het toch weer netjes politiek correct  zeggen, he 

Uitnodigen om het stuk Noord Hollands glorie te bekijken  wat Niek eigenhandig met bijna met zijn blote handen uit de Noord Hollandse klei heeft gestampt,

Probeer rtl z eens of hart van Nederland en vroege vogels eens, dat de mensen eens kunnen zien hoe dom lieve meisjes en jongens zijn die bij ons in de politiek zijn.

Ik ben bang dat er 2 redenen zijn dat dit helaas niet zal lukken.

Reden 1

Hij zit niet met zijn bedrijf in de randstad, en dan moeten die jongens uit de hun mooie wijk komen uit de randstad, en dan naar het platte land waar mensen die met hun beide voeten in devette klei of in Brabant waar ik vandaan kom   de volle  zand grond. staan 

En dat vinden het engste wat er is, geloof me 

Reden 2

Een profeet in eigen land word nooit geloofd.

Peerke
    Dank je wel mannen, maar wij zijn moegestreden en gaan ondergronds.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    Kud en jammer!
  • udoudo Super Moderator
    Als contrast: http://www.nu.nl/klimaat/4721802/nieuwbouwwoning-zonder-gas-nog-bijzonder.html
    Dus wel mieren op diverse niveaus om mensen van het gas te krijgen (verplicht...), maar een alternatiefje in stand houden tegen weinig kosten: ho maar...!
    Dat is natuurlijk niets vreemds in de context die wij kennen maar het is wel vreemd in een wereld waarin gezond verstand wordt gebruikt.
Sign In or Register to comment.