Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Wegenbelasting plannen voor vanaf 2019....

suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO

Definitief: Oude diesel vanaf 2019 extra belast

By Erik van Putten | 19 juni, 2015

390
SHARES

Vanmiddag is
Autobrief II openbaar gemaakt. In dit document wordt het fiscale
autobeleid voor de periode 2017-2020 beschreven. Voor eigenaren met een
oude diesel zonder af-fabriek roetfilter betekent het slecht nieuws.
Wanneer het wetsvoorstel- waarin de Autobrief II straks wordt opgenomen-
bekrachtigd wordt, mogen zij vanaf 1 januari 2019 een naar alle
waarschijnlijkheid forse toeslag betalen, mede om de grootscheepse
MRB-verlaging te compenseren. 

Eerder op de dag berichtten wij al over de uitgelekte plannen. Met
name het feit dat een kleine fractie van de automobilisten- de bezitters
van oude diesels zonder af-fabriek roetfilter- mag opdraaien voor een
symboolpolitiek wekt bevreemding. Ook wordt-bij bekrachtiging van de
Autobrief II- feitelijk de subsidie op achteraf geplaatste roetfilters
(vanaf 2006 was dat enige jaren actueel) teruggehaald.

Staatssecretaris Eric Wiebes rept over tegengaan van (nooit bewezen) luchtvervuiling van oude diesels, maar heft pas in 2019 extra MRB. Vreemd. Foto: Rijksoverheid

Staatssecretaris
Eric Wiebes rept over tegengaan van (nooit bewezen) luchtvervuiling van
oude diesels, maar heft pas in 2019 extra MRB. Vreemd. Foto:
Rijksoverheid

€225,– verhoging per jaar voor gemiddelde dieselauto

In Autobrief II- welke vanmiddag werd gepubliceerd- valt te
lezen dat vanaf 2017 “een generieke MRB verlaging van 2% voor alle
personenvoertuigen wordt doorgevoerd”. Voor de “vervuilende”
dieselpersonen- en bestelvoertuigen introduceert het kabinet vanaf 2019
dus een toeslag in de MRB. Bij dieselpersonenvoertuigen en
dieselbestelvoertuigen gaat het dan om voertuigen met een
fijnstofuitstoot meer dan 5 mg/km oftewel: auto’s die niet aan de EuroV
norm voldoen. Het betreft met name personenvoertuigen zonder
af-fabriekroetfilter die voor 2005 in het verkeer zijn gekomen. Bij
bestelvoertuigen gaat het bovendien uitsluitend om voertuigen van 12
jaar en ouder. Dit extra criterium voor bestelvoertuigen is nodig, omdat
volgens het Ministerie “anders bij aanvang van de toeslag een te grote
groep hiermee in aanraking komt”. Voor dieselpersonenvoertuigen en
dieselbestelvoertuigen van particulieren wordt een toeslag op de MRB
geheven van 15% van de MRB inclusief provinciale opcenten. Voor een
gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1350-1450 kilogram
betekent dat een verhoging van € 225 per jaar. Het gaat op dit moment om
circa 400.000 personenauto’s (een fractie binnen het totale Nederlandse
wagenpark). Ook voor dieselbestelvoertuigen van ondernemers wordt een
toeslag van 15% op de MRB geheven. Die verhoging komt voor een
gemiddelde bestelauto van een ondernemer uit op € 62 per jaar.

“Belastingdienst kan dieselverhoging niet aan”

De Belastingdienst kan volgens het Ministerie van Financiën de
verhogingsmaatregel met het “huidige, gammele MRB-systeem” nog niet aan,
zodat de maatregel in gaat met de introductie van een verbeterd
MRBsysteem in 2019. “Door deze extra bijdrage pas te heffen vanaf 1
januari 2019 ontstaat de komende jaren voldoende handelingsperspectief
voor de eigenaren van deze voertuigen”, zo valt in de kersverse
Autobrief te lezen. De opbrengsten zijn volgens Financiën een bijdrage
aan de generieke MRB-verlaging, welke wordt doorgevoerd voor negen-en
een half miljoen andere voertuigen in Nederland.

Luchtvervuiling bestrijden met een maatregel die pas in 2019 ingaat

Opvallend hierbij is dat er nu geen haast wordt gemaakt met het
heffen van extra belasting, terwijl de huidige
MRB-vrijstellingsregeling voor oldtimers acht maanden na het akkoord van
toenmalig Staatssecretaris Weekers en de oldtimeralliantie van kracht
werd. En wat nog veel opvallender is: in de Autobrief wordt gerept over
“een onevenredige aantasting van de luchtkwaliteit”. Des te vreemder is
het daarom dat Wiebes en zijn gevolg deze pas vanaf 2019 willen
bestrijden. Het is heel waarschijnlijk dat Den Haag geen antwoord heeft
op het uitblijven van milieueffecten als gevolg van eerder genomen
maatregelen, terwijl is vastgesteld dat juist moderne auto’s met moderne
brandstofinspuittechnologiën meer kilometers maken, in totaliteit meer
uitstoten en daardoor daadwerkelijk een negatieve invloed hebben op de
volksgezondheid.

Uitwerking in wetsvoorstel

De exacte tarifering zal worden opgenomen in het wetsvoorstel
uitwerking Autobrief II. De Staatssecretaris zal de Autobrief daarin
integreren. Dit najaar biedt Eric Wiebes het voorstel aan de Kamer aan.
Naar alle waarschijnlijkheid wordt dat definitief, aangezien het
componeren van Autobrief II al heel veel tijd in beslag nam, en er een
breed draagvlak is vanuit de autosector. Daarnaast werd de inhoud door
de ministerraad al goedgekeurd.

Comments

• suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    FF de highlights:
    Elke dieselauto die geen EURO 5 waarden heeft gaat 15% meer betalen:
    Voor dieselpersonenvoertuigen en
    dieselbestelvoertuigen van particulieren wordt een toeslag op de MRB
    geheven van 15% van de MRB inclusief provinciale opcenten
    Meestal auto's van voor 2005.

Nu zit ik dus een beetje via google te zoeken naar fijnstof gegevens van diverse dieselauto's.
    Maar ik kan ze niet vinden. Verder dan dit kom ik niet voor bv de Lupo 3l:
    De Volkswagen Lupo 3L verbruikt drie liter diesel per 100 km. De
    CO2-uitstoot bedraagt slechts 81 g/km. Qua uitstoot van NOx en fijn stof
    voldeed deze Lupo-uitvoering al bij zijn introductie in 2001 aan de
    Euro IV-norm die in 2005 van kracht is geworden. Dat houdt in dat de
    emissies van NOx en fijn stof (waaronder roet) onder de 0,25 resp. 0,025
    g/km liggen.

Ik ben namelijk wel benieuwd of er 'oudere' diesels van bj 2000-20005 zijn die schoon genoeg zijn om aan die 15% te ontsnappen.....

Gr Ton

• NiekNiek Super Moderator
    Heeft u al gestemd ?? en heeft het geholpen ??
    Mag ik even stellen, dat de overheid incompetent is ?? Dat aan de hand van drie voorbeelden:
    1. Alle autos moeten bij de APK door de roetmeting. Wordt er door de overheid gebruik gemaakt van die gegevens ?? Nee. De hoeveelheid roet en evt. NOX gemeten tijden de keuring wordt netjes opgeslagen en niemand kijkt er verder naar. Niet de belastingdienst, niet de gemeentes met hun domme miliezones.
    2. Elke dieselauto is schoon te krijgen, kwestie van goed afstellen en eventueel andere brandstof bijmengen: combinatie biodiesel-LPG zou wonderen moeten doen. Hier is de overheid niet op ingericht: zij meten het voertuig af fabriek en dat is dan de norm. Ook als de fabriek zelf meet.
    3. Wij hebben hier een hele mooie Volvo V70 op GPO. Wij rijden daar misschien 2500 km per jaar mee. Voor de MR belasting maakt dat niet uit: het bezit van een bepaald type wordt belast, niet het gebruik. De stelling van de overheid: "de gebruiker betaald" wordt door diezelfde overheid dus niet begrepen of ingevoerd.

Lust u nog peultjes ??
  • wodanwodan Super Moderator
    1,2,3: De (r)overheid heeft gewoon geld nodig, al de rest is uitleg...
    Iemand die in plaats van klagen, wel die fijnstof gegevens kan vinden mischien?

KLAGEN HELPT NAMELIJK NIET!
  • udoudo Super Moderator
    Wat nu als er een aftermarket filter in zit? (dus de feitelijke uitstoot is lager dan volgens de af-fabriek norm)
    Of als we door andere brandstof andere hoeveelheden stof uitstoten?
    Inderdaad Soes, Klagen helpt niet, maar met de juiste gegevens komen helpt ook niet. Die gasten in Den Haag doen maar wat. Er is geen ruimte voor nuance. Waarom kunnen we een auto niet gewoon registreren op de grandstof waar hij op rijdt ?? Juist, te ingewikkeld. Waarom wordt ppo gelijk gesteld een minerale diesel ?? Juist, te lastig. Ik heb het opgegeven om tegen de dombo's te vechten, ik loop er wel omheen.
    Overheden zijn er niet meer voor de burger, de burger is er voor de overheden in stand te kunnen houden,
    daar zijn we al een tijdje aan beland. Hoe meer je probeert de overheden ZINNIGE dingen te laten doen,
    hoe meer je hen in hun controle bestendigt.
    Zeer goed de regeltjes kennen van de (r)overheid, maakt dat je je er prima kan aan houden en toch nog
    redelijk je ding kan doen. Zorg dus dat je de regels veel beter kent dan de persoon die jou komt controleren.
  • tja wat zal ik nou hier op zeggen

Het zal alleen maar erger worden, nu we een kabinet krijgen met die lieve doch zeer naieve jongens en meisjes van groen links.

Die maar weer beginnen te roepen zonder na te denken en vooral die elke vrijdag een papa dag moeten hebben.

Ga ik eens met mijn baas bespreken en misschien kan ik van papa dag, ppo dag maken.

Zou dat wat zijn???? 

Mijn vader heeft mij geleerd eerst heel goed nadenken en dan pas je mond open te  doen.

En vooral eerst luisteren naar mensen die ouder en wijzer zijn als jij.

En als je iets niet zeker weet dan voor al je mond houden en verder luisteren.

En je kunt nu eenmaal niet discusieren met  dronkaards, gekken,mileu, belasting , douane ( gewoon waar alles waar ambtenaar achter staat.)

Vroeger , niet zo heel vroeger had ik een mercedes 300GD van 1982 en daar gingen we af en toe terrein rijden.

Maar ja opeen gegeven moment moest ik weer wegenbelasting gaan betalen dus ik hem maar weer met verlies verkocht.

Het gaat niet alleen om de centjes maar ik heb die auto helemaal opgelapt met bloed ,zweet, centjes en veel ruzie met mijn toenmalige vrouw

En over mileu zones kan ik heel erg kort zijn.

Ik kwam en kom nooit in die in die enge grote stad als Amsterdam Rotterdam en Utrecht, dus dat probleem hebben wij gelukkig niet in het mooie Brabantse platteland.

Maar mileuzones zijn net als accijnzen en belastingen als er een verzinnen komen er twee en dan drie en zo gaat dat maar verder.

En misschien komt er ook ooit eentje in het mooie rustige Brabantse platten land.

Tja wat te doen, een sjoemel diesel kopen of een diesel waar allemaal van die enge kabeltjes en zwarte doosjes in zitten.

Dus heb  ik weer eens nagedacht, en weer aan mijn vader gedacht

Kijk lieve jongens en meisjes van dit forum als ze het  zwart willen dan kunnen ze het zwart krijgen.

Ik ben nu aan het kijken naar een dodge powerwagon van 1942 ( die is oud genoeg he)) leg daar een oude mercedes 6 cylinder industrie motor die ze ook heel vroeger in de unimog 406 legde.en in de Mercedes vrachtwagens 

En weet je jongens en meisjes van dit forum, dat ze de dodge power wagon  ook in de tweede oorlog als 6X6 hebben gemaakt.(loopt het water jullie al uit de mond ?)

En die mercedes motor maakt een mooi geluid loopt op alles geen electronica, geen (stroom) kabels ,maar stangen verstuivers die je zo uit kunt draaien niet die fragile cdi rotzooi.

Gewoon simpel eenvoudig eerlijke techniek die niet kapot te krijgen is, Een beetje zoals ik, als ik dat mag zeggen, in alle bescheidenheid

Ik weet zeker dat die euro 0 is  geen euro 1,2,3,4,5,6, en de rest wat ze nog gaan verzinnen.

En die heeft zeker geen roetfilter

Dat dan voor een en altijd duidelijk.

En die laten lopen niet op diesel, en zeker niet op dat mileu vriendelijke  ppo maar op black diesel (oude motor olie vermengt met een beetje diesel)

Dat geeft hele mooie van die diepe zwarte vette rookpluimen, kijk dan word het pas leuk door een mileu zone te rijden.

tja Lieve  jongens en meisjes van dit forum, kijken wat oom agent hier van gaat zeggen,ik weet zeker dat dat heel erg lachen word.

met vriendelijke groet,

Peerke
  • BRANDSTOF CONTROLE DOOR DE BELGISCHE DOUANE

Afgelopen week reed ik door de hele mooie Belgische provincie Antwerpen tussen Geel en Turnhouwt .

Daar was zomaar een douane controle.

Ik moest naar de kant en de Heren en Meisjes wilden in mijn auto kijken,ik zei dat ze dat mochten, want ik ben natuurlijk een brave oppassende gezagsgetrouwe burger die zich niet in laat met mensen cq drugs smokkel.

Een blik door de ruit was voor hun voldoende, kijk die douane mensen hebben natuurlijk zintuigen die wij niet hebben.

Om zo met volgens , mij rontgen ogen in alle gereedschap koffers te kunnen kijken.

Toen vroegen ze of ik een diesel had.

Ik dacht zijn die nou doof of stom, of ze ruiken niet de heerlijke frietlucht niet  ,maar zei daar maar niets van behalve dat het inderdaad een dieselauto was.

Mijn ouders hebben mijn geleerd altijd maar netjes en braaf te zijn tegen de heren en de dames van het wettelijk gezag.

De beste douanee (of wij zeggen in het zuiden,  den commies) wou kijken of ik rode dieselolie had.

Ik zei rode dieselolie dat word toch niet meer verkocht? 

Ja zei hij in Nederland niet maar in belgie wel.

Maar ik kom toch uit Nederland vroeg ik mijn grote blauwe ogen 

En  ik zei nog dat is toch een heel erg klein prijsverschil, dat levert toch bijna niets op.

Niks mee te maken wij moeten dat controleren.

Toen kwam er een zwarte slang er aan met een soort hevel pomp .

Ik zei maar dit klopt niet U moet met een nieuwe slang komen om te peilen want er kan zo nog rest rode diesel van de laatste overtreder aan zitten.

(kijk als Niek iets schrijft, dat lees ik natuurlijk,ouder, wijzer, weet veel meer van de materie af als ik)

Nee zei hij als we iemand traperen (In Nederland heet dat betrappen)  dan gooien wij deze weg en nemen een nieuwe.

Dus hij begon te pompen en en kwam een doorzichtige  vloeistof in het kijk glaasje zitten.

Ik zei toen heel guitig kijk, niet rood,  geen rode diesel,maar hij moest met zijn rontgen ogen zeker een kleine minuut naar dat glaasje kijken.

Nee zei hij met een lichte teleurstelling, geen rode diesel.

Toen zei, ik, weer nu wil ik graag mijn brandstof terug (ik nam het woord diesel dus niet in de mond )

Dus hij weer met een lichte zucht de stop eraf gehaald zodat mijn brandstof terug in de tank vloeide.

Toen zei dat is geen diesel olie maar oude frituurolie.

Waar op ik zei dat zou zomaar eens kunnen.

Hij zweeg en zuchtte ik mocht verder rijden.

Peerke

Haha :)
  • udoudo Super Moderator
    Leuk verhaal...!

Sign In or Register to comment.