It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!
Vanmiddag is
Autobrief II openbaar gemaakt. In dit document wordt het fiscale
autobeleid voor de periode 2017-2020 beschreven. Voor eigenaren met een
oude diesel zonder af-fabriek roetfilter betekent het slecht nieuws.
Wanneer het wetsvoorstel- waarin de Autobrief II straks wordt opgenomen-
bekrachtigd wordt, mogen zij vanaf 1 januari 2019 een naar alle
waarschijnlijkheid forse toeslag betalen, mede om de grootscheepse
MRB-verlaging te compenseren.
Eerder op de dag berichtten wij al over de uitgelekte plannen. Met
name het feit dat een kleine fractie van de automobilisten- de bezitters
van oude diesels zonder af-fabriek roetfilter- mag opdraaien voor een
symboolpolitiek wekt bevreemding. Ook wordt-bij bekrachtiging van de
Autobrief II- feitelijk de subsidie op achteraf geplaatste roetfilters
(vanaf 2006 was dat enige jaren actueel) teruggehaald.
Staatssecretaris
Eric Wiebes rept over tegengaan van (nooit bewezen) luchtvervuiling van
oude diesels, maar heft pas in 2019 extra MRB. Vreemd. Foto:
Rijksoverheid
€225,– verhoging per jaar voor gemiddelde dieselauto
In Autobrief II- welke vanmiddag werd gepubliceerd- valt te
lezen dat vanaf 2017 “een generieke MRB verlaging van 2% voor alle
personenvoertuigen wordt doorgevoerd”. Voor de “vervuilende”
dieselpersonen- en bestelvoertuigen introduceert het kabinet vanaf 2019
dus een toeslag in de MRB. Bij dieselpersonenvoertuigen en
dieselbestelvoertuigen gaat het dan om voertuigen met een
fijnstofuitstoot meer dan 5 mg/km oftewel: auto’s die niet aan de EuroV
norm voldoen. Het betreft met name personenvoertuigen zonder
af-fabriekroetfilter die voor 2005 in het verkeer zijn gekomen. Bij
bestelvoertuigen gaat het bovendien uitsluitend om voertuigen van 12
jaar en ouder. Dit extra criterium voor bestelvoertuigen is nodig, omdat
volgens het Ministerie “anders bij aanvang van de toeslag een te grote
groep hiermee in aanraking komt”. Voor dieselpersonenvoertuigen en
dieselbestelvoertuigen van particulieren wordt een toeslag op de MRB
geheven van 15% van de MRB inclusief provinciale opcenten. Voor een
gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1350-1450 kilogram
betekent dat een verhoging van € 225 per jaar. Het gaat op dit moment om
circa 400.000 personenauto’s (een fractie binnen het totale Nederlandse
wagenpark). Ook voor dieselbestelvoertuigen van ondernemers wordt een
toeslag van 15% op de MRB geheven. Die verhoging komt voor een
gemiddelde bestelauto van een ondernemer uit op € 62 per jaar.
“Belastingdienst kan dieselverhoging niet aan”
De Belastingdienst kan volgens het Ministerie van Financiën de
verhogingsmaatregel met het “huidige, gammele MRB-systeem” nog niet aan,
zodat de maatregel in gaat met de introductie van een verbeterd
MRBsysteem in 2019. “Door deze extra bijdrage pas te heffen vanaf 1
januari 2019 ontstaat de komende jaren voldoende handelingsperspectief
voor de eigenaren van deze voertuigen”, zo valt in de kersverse
Autobrief te lezen. De opbrengsten zijn volgens Financiën een bijdrage
aan de generieke MRB-verlaging, welke wordt doorgevoerd voor negen-en
een half miljoen andere voertuigen in Nederland.
Luchtvervuiling bestrijden met een maatregel die pas in 2019 ingaat
Opvallend hierbij is dat er nu geen haast wordt gemaakt met het
heffen van extra belasting, terwijl de huidige
MRB-vrijstellingsregeling voor oldtimers acht maanden na het akkoord van
toenmalig Staatssecretaris Weekers en de oldtimeralliantie van kracht
werd. En wat nog veel opvallender is: in de Autobrief wordt gerept over
“een onevenredige aantasting van de luchtkwaliteit”. Des te vreemder is
het daarom dat Wiebes en zijn gevolg deze pas vanaf 2019 willen
bestrijden. Het is heel waarschijnlijk dat Den Haag geen antwoord heeft
op het uitblijven van milieueffecten als gevolg van eerder genomen
maatregelen, terwijl is vastgesteld dat juist moderne auto’s met moderne
brandstofinspuittechnologiën meer kilometers maken, in totaliteit meer
uitstoten en daardoor daadwerkelijk een negatieve invloed hebben op de
volksgezondheid.
Uitwerking in wetsvoorstel
De exacte tarifering zal worden opgenomen in het wetsvoorstel
uitwerking Autobrief II. De Staatssecretaris zal de Autobrief daarin
integreren. Dit najaar biedt Eric Wiebes het voorstel aan de Kamer aan.
Naar alle waarschijnlijkheid wordt dat definitief, aangezien het
componeren van Autobrief II al heel veel tijd in beslag nam, en er een
breed draagvlak is vanuit de autosector. Daarnaast werd de inhoud door
de ministerraad al goedgekeurd.
Comments
Elke dieselauto die geen EURO 5 waarden heeft gaat 15% meer betalen:
Voor dieselpersonenvoertuigen en
dieselbestelvoertuigen van particulieren wordt een toeslag op de MRB
geheven van 15% van de MRB inclusief provinciale opcenten
Meestal auto's van voor 2005.
Nu zit ik dus een beetje via google te zoeken naar fijnstof gegevens van diverse dieselauto's.
Maar ik kan ze niet vinden. Verder dan dit kom ik niet voor bv de Lupo 3l:
De Volkswagen Lupo 3L verbruikt drie liter diesel per 100 km. De
CO2-uitstoot bedraagt slechts 81 g/km. Qua uitstoot van NOx en fijn stof
voldeed deze Lupo-uitvoering al bij zijn introductie in 2001 aan de
Euro IV-norm die in 2005 van kracht is geworden. Dat houdt in dat de
emissies van NOx en fijn stof (waaronder roet) onder de 0,25 resp. 0,025
g/km liggen.
Ik ben namelijk wel benieuwd of er 'oudere' diesels van bj 2000-20005 zijn die schoon genoeg zijn om aan die 15% te ontsnappen.....
Gr Ton
1. Alle autos moeten bij de APK door de roetmeting. Wordt er door de overheid gebruik gemaakt van die gegevens ?? Nee. De hoeveelheid roet en evt. NOX gemeten tijden de keuring wordt netjes opgeslagen en niemand kijkt er verder naar. Niet de belastingdienst, niet de gemeentes met hun domme miliezones.
2. Elke dieselauto is schoon te krijgen, kwestie van goed afstellen en eventueel andere brandstof bijmengen: combinatie biodiesel-LPG zou wonderen moeten doen. Hier is de overheid niet op ingericht: zij meten het voertuig af fabriek en dat is dan de norm. Ook als de fabriek zelf meet.
3. Wij hebben hier een hele mooie Volvo V70 op GPO. Wij rijden daar misschien 2500 km per jaar mee. Voor de MR belasting maakt dat niet uit: het bezit van een bepaald type wordt belast, niet het gebruik. De stelling van de overheid: "de gebruiker betaald" wordt door diezelfde overheid dus niet begrepen of ingevoerd.
Lust u nog peultjes ??
KLAGEN HELPT NAMELIJK NIET!
Of als we door andere brandstof andere hoeveelheden stof uitstoten?
daar zijn we al een tijdje aan beland. Hoe meer je probeert de overheden ZINNIGE dingen te laten doen,
hoe meer je hen in hun controle bestendigt.
Zeer goed de regeltjes kennen van de (r)overheid, maakt dat je je er prima kan aan houden en toch nog
redelijk je ding kan doen. Zorg dus dat je de regels veel beter kent dan de persoon die jou komt controleren.