Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Mercedes B180 cdi aan de biodiesel?

Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
edited December 2016 in Mercedes
Gisteren hebben we onze B180 cdi opgehaald.

image

Een lekkere comfortabele auto met een flinke hand vol opties. B-)

Waarschijnlijk is dit motorblok best wel bestand tegen hoogprocentige biodiesel.
Weten jullie of er een goed Duits biodiesel forum is?

Aan de sleutelbos zit ook een afstandsbediening van Webasto. Deze zou van de standkachel zijn. :D

Omdat we bij de standkachel geen gebruiksaanwijzing hebben, weten we nog niet precies hoe deze werkt.
Eerst maar eens uitvogelen welk type standkachel er in zit en hoe deze werkt.
Of de standkachel met B100 overweg kan is natuurlijk ook een nog vraagteken.

Gekukkig heeft Webasto in Kampen een hoofdvestiging; dus voor specifieke vragen en problemen kan ik daar even langs rijden.

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    Of je standkachel overweg kan met biodiesel ?? Waarschijnlijk wel, maar je zult het wel ruiken.
    Ik heb op het net niets specifieks kunnen vinden voor de combinaite b100 en B180 CDI.
    Je zult het dus zelf moeten ervaren.
    Mijn verwachten: elke common rail loopt op biodiesel. Voor de zekerheid kun je plantomot gebruiken voor je carterolie en evt wat sneller olie verversen. Gewoon even ruiken aan je motorolie om te zien of er biodiesel langs de cilinderwanden lekt.
    Wat linkjes voor je.
    Verder blijkt dat in de USA de vrachtwagens van Mercedes wel op 100 % biodiesel lopen.

http://www.autonews.com/article/20130902/OEM06/309029970/mercedes:-in-a-crankcase-biodiesel-can-become-gunky-goopy-sludge
    http://biofuels-news.com/display_news/10452/mercedesbenz_proposes_to_shift_its_cars_to_biodiesel_in_india/
    http://gas2.org/2008/04/10/biodiesel-mythbuster-20-twenty-two-biodiesel-myths-dispelled/#myth4
    edited December 2016
    Nog wat leesvoer voor je.
    Als je wagen een katalysator heeft, moet je nagaan hoe het ding werkt. lees het artikel. Mogelijk kun je het ding eruit halen en de software aanpassen.

http://www.popularmechanics.com/cars/hybrid-electric/a6326/4311498/
    kijk ook even op savebiodiesel.com

edited December 2016

• wodanwodan Super Moderator
    edited December 2016
    Standkachel en Biodiesel: Geen super combinatie, ik raad aparte tank aan op kerosine,
    veel langer proper blijven en zeker werken bij vriestemperaturen.

• Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    Hoi Niek, bedankt voor je reactie en het leesvoer.

Lekkage langs de zuigerveren hoop ik niet; er staat pas 130.000 km op de teller. (op naar het drievoud daarvan)

Katalysator weet ik niet maar waarschijnlijk wel DPF en natuurlijk een EGR.

Die EGR wil ik, onafhankelijk van biodiesel, bij voorkeur lam leggen en dan het inlaat traject laten reiningen.

De standkachel krijgt in ieder geval een onderhoudsbeurt bij Webasto en misschien na winter de een eigen tankje.
    Klinkt verstandig.
    EGR: Inderdaad, verstandig plan.
    DPF: Soms is een sport of 'high flow' een optie als het software meetbereik dat toe laat om dan nog goed te werken. Er volledig uit is nog veiliger, maar ik vrees dat de huidige tuners er dat niet meer uit krijgen geprogrammeerd, zal afhangen van hoe recent de wagen is enz... Met een belletje naar een goede tuner weet
    je direct meer.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    EGR is niet meer zomaar bij alle moderne diesels af te doppen zonder consequenties, dus eerst goed checken!
    EGR reinigen is natuurlijk altijd een strak plan!
    edited December 2016
    "So wird's gemacht" is onderweg :D

Vanavond een niew batterjtje in de afstandsbediening (tot 1000m @-) ) van de "Standheizung" gedaan.
    Morgenochtend volgt de test......
    Zojuist anderhalf kantje aan optiecodes van onze auto doorgespit:

474      DIESELPARTIKELFILTER

Als de auto DPF heeft zit er volgens de diverse fora een elektronisch gerelgede EGR op.

Deze electronsich geregelde EGR zal waarschijnlijk softwarematig in contact staan met de luchtmassameter.

Hoe het bij Ingmars E320cdi zit heb ik al op het Mercedesforum gelezen.

Onze B180cdi is 5 jaar jonger dus we gaan op zoek naar een oplossing.
  • udoudo Super Moderator
    Morgenochtend brandblusser bij de hand...
    edited December 2016
    Nou niet te panisch Udo. :))

Vanmorgen bleek dat de Standheizung nog op ventileren ipv verwarmen stond.

Straks even kijken hoe het instellen werkt.

De enige man/machine interface is de handzender.

edit

Net even onder de motorkap gekeken: wat schoon voor een 10 jaar oude auto!
    Helaas kon ik geen Standkachel unit zien :-/

Toch maar even de manual van de handzender er bij gepakt (pdf).
    Hierin stond de uit te voeren actie om de standkachel van "Ventileren" in de modus "Verwarmen" te zetten.
    (en wat er allemaal nog meer kan met een twee-knops handzendertje)

Na het omschakelen op ON gedrukt en er kwam vanonder de auto een blazend geluid.
    Uit de hoek van de brandstoftank kwam een klikkend geluid; dat zal het brandstofpompje zijn. (Hardi?)
    In de auto draaide de ventilator zachtjes :D

Ik heb inde motorruimte gepeurd met een zaklampje maar kon nog steeds geen standkachel ontdekken.
    Onder de auto zag ik alleen ergens midden onder een rvs of aluminium buisje uitsteken; waarschijnlijk de uitlaat.

Zodra de auto ergens op de brug staat kan ik bekijken welk Webasto type het is.

Webasto zal me wel daarna de juiste technische info kunnen geven.
    Volg het uitlaatje, dan vind je de Webasto :)
    @ Wodan: daar had ik nou echt nog niet aan gedacht .....  ;)  :D :P
    Zie je wel, zo een super tip, het stuurt je direct in de juiste richting :D :D :D :D
Sign In or Register to comment.