Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

relais enzo t.b.v. filterverwarming

udoudo Super Moderator
edited October 2016 in Algemene Techniek
Stokers,

Is er in ons midden iemand die handig is met relais enzo bij toepassing in een automobiel?
Zoals wellicht bekend wil ik de filterverarming inschakelbaar maken via handbediening met een timerrelais.
E.e.a. moet samenwerken met de reeds aanwezige relaissturing die inschakelt bij starten van de motor en afslaat bij koelwater > 60 graden.

Het schema is niet supercomplex maar moet foutloos zijn en de inbouw van e.e.a. gaat wellicht veiliger en netter geschieden met expertise erbij.

Wie kan me hierbij helpen?

Groeten,
Udo

Comments

  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    Hoi Udo,

    Ik zou het in de sturing van je huidige relais doen, van je filterverwarming. Daar dus je timer er aan toevoegen.

    Vermoedelijk kan je het contact van de timer, parallel aan je tempschakelaar plaatsen. Maar dat zou van te voren eerst moeten worden gecheckt. 

    Grtz, Ed
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2016
    Het huidge relais wordt gestuurd door een aansluiting vanaf de dynamo en aan de andere kant de tempschakelaar.
    Dit betekent dat e.e.a. pas schakelt als de dynamo draait.
    Ik wil schakelen als de dynamo niet draait.
    Daarom denk ik dat een timerrelais (met power relais) e.e.a. kan schakelen en dat de geschakelde spanning parallel over de aanwezige spanning zou kunnen.
    Wellicht weet een expert iets beters?
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    Pardon, ik adem soldeer lucht en eet weerstanden als ontbijt!

    Ik denk nog altijd dat je het relais naar je filterverwarming kan blijven gebruiken, voor je timer. Maar als het status draadje van je dynamo wordt gebruikt als stuurstroom naar je tempsensor, kan je deze inderdaad niet gebruiken voor je timer schakeling. Deze moet je, voor de timer schakeling, deze dus rechtstreeks van de accu laten komen, natuurlijk wel met een zekeringetje er tussen. En desnoods de stuurspanning van de tempsensor en timerrelais scheiden door twee diodes of een diode brug naar je filterverwarming relais.

    Groeten, Ed
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2016
    Diodes schelen circa 0.7V in de spanning, dat is geen probleem?
    Als dat zomaar kan dan schets je een interessante variant!
    Scheelt weer wat complexiteit. De timer gebruikt dan het bestaande relais i.p.v. een extra power relais.

    Zou ik als diode zoiets kunnen gebruiken? Zie http://www.rdae.nl/diode-1n5060.html
    Als ik de timer inzet vervang ik het powerrelais dan door een relais als http://www.rdae.nl/273738-relais.html ter bescherming van de timer?

    Verder moet ik ook nog een momentschakelaarttje vinden en passende kabelschoentjes, draad, etc.

    Qua schema: voor de timer volg ik de uitleg van http://www.polevolt.co.uk/acatalog/info_74205.html
    Contact 87 van het tijdrelais is dan de output met een tijdinstelling.
    Dit contact 87 verbind ik via een diode met het positieve schakelcontact van het powerrelais.
    De draad vanaf de dynamo krijgt ook zo'n diode.
    Ik zeker de +12V (via sleutelcontact) naar de voedingscontacten (30) van beide relais individueel.
    Met een voet als http://www.rdae.nl/relf-1-rel-zek-voet.html te doen?

    Hmmm of gewoon over een deurschakelaar sturen? http://www.rdae.nl/ds003-deurschakelaar.html
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    Ja, alles is mogelijk en genoeg spul te koop.

    Eén tip: Hou alles in ieder geval zo simpel mogelijk.
  • udoudo Super Moderator
    Dank, helder.

    Ik zoek nu nog een geschakelde 12V in de motorruimte om het timerrelais te kunnen voeden.
    Is die aanwezig onder de motorkap of moet ik die uit het interieur halen?

    Het aanwezige powerrelais is in kaart gebracht; de resultaten stemmen overeen met wat ik eerder schreef.
  • wodanwodan Super Moderator
    Elektrisch schema kan je daarbij helpen, anders wordt het veel weten. Voeding moet je zelf extra leggen, dus
    accu, zekering, draad. Signaal kan je vaak ergens aftakken.
Sign In or Register to comment.