Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Frietvet als grondstof Biodiesel?

Sandman79 PPO Burner
edited September 2009 in Biodiesel
is dit mogelijk ? ipv oli

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2009
    ja, dat is mogelijk.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2009
  • Sandman79 PPO Burner
    edited September 2009
    grin, de bio-dieselprocesoren van Etruk kunnen dat? zelfde grondstoffen ervoor nodig als om bv wvo om te vormen naar biodiesel?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2009
    Biodiesel is volgens mij alleen interessant als de Methanol gemaakt is uit het vergassen (en condenseren) vanuit hout en dan alleen als je geen extra energie toe moet voegen om het veresterings proces op gang te krijgen. M.a.w. een co2 neutraal proces is wat je wil. En als de Methanol weer uit de biodiesel fractie terug gedistileerd kan worden zonder toevoeging van extra energie.

M.a.w. voor het maken van biodiesel is fosiele brandstof en energie (veelal uit fosiele brandstof) nodig.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    [QUOTE=Sandman79;51445]is dit mogelijk ? ipv oli
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Stokers,
    [QUOTE=easy rider;51457]En als de Methanol weer uit de biodiesel fractie terug gedistileerd kan worden zonder toevoeging van extra energie.Nee, je kan alleen de overmaat aan methanol terughalen, het meeste zal volledig reageren.

[QUOTE=easy rider;51457]M.a.w. een co2 neutraal proces is wat je wil. M.a.w. voor het maken van biodiesel is fosiele brandstof en energie (veelal uit fosiele brandstof) nodig.Dan moet jij ook ophouden benzine en andere fossiele meuk mee te mengen in je GPO :mrgreen:

Het aandeel fossiel in Biodiesel is slecht 5% oid. Groot voordeel is dat je harde vetten (GPV) dan ook kan inzetten als "bio" brandstof.

Tim
  • tdibertje PPO Burner
    edited September 2009
    Het idd mogelijk om harde vetten te gebruiken voor biodieselproduktie.
    Echter, het nadeel hiervan is dat je eerst het vet moet smelten, wat relatief veel energie kost, om het in je processor te kunnen gieten.

Als ik harde vetten gebruik, smelt ik het eerst met een elektrisch verwarmingselement. In mijn processor wordt het vet en de olie verder verwamd m.b.v. biodiesel.
    Het liefst gebruik ik vloeibaar vet, dat kan ik koud in de processor gieten en heb ik geen elektrische verwarming nodig.
    Verder gebruik ik alleen stroom voor de pompen.
    Ik heb groene stroom, dus dat zit ook wel goed.

En de methanol is de duurste grondstof, dus dat wordt zoveel mogelijk terug gewonnen.

Mvg tdibertje
  • fraggie PPO Newbie
    edited July 2016
    Ik ben bezig om het zover mogelijk energie neutraal op te zetten, denk aan 12v zonne energie voor pompen,oude diesel motor met dynamo voor verwarming die op biodiesel gaat draaien (12 volt verwarmings element,600 watt) wel op kleine schaal voor nu.
    Ik heb 2 universele electrische dieselpompjes op 12 volt, eens kijken hoe lang ze meegaan...
  • NiekNiek Super Moderator
    Fraggie,
    Mooie initiatieven. Denk ook eens aan de volgende mogelijkheden: Dieselmotor op GPO laten draaien, Verwarmingsketel op biodiesel of GPO. Als je toch een dieselmotor hebt, hang er dan een dynamo 220V aan: veel efficienter. Of nog beter benut de warmte van de koeling van je dieselmotor. enz
    Niek
  • fraggie PPO Newbie
    ik ben het aan het opzetten "on a budget " dus zoveel mogelijk gebruiken wat ik heb liggen/kan krijgen.
    ik denk niet dat die lt1 op gpo gaat werken ;) niet lang in iedergeval.. en hij is helaas lucht gekoeld , 1 cilinder. mocht ik uit gaan breiden kwa productie , dan komt er een lister cs, en dan komt er inderdaad een wkk koppeling.
    Nog even kijken hoe ik het spul het meest efficientste kan gaan filteren (voor of na productie) grof voor in iedergeval. na misschien op de easyrider manier..
    Dan methanol recovery uitvogelen etc etc
    stap voor stap. nu ben ik eerst op zoek naar materialen om een titratie te kunnen doen... ook niet al te makkelijk te vinden als particulier.
    Grof filteren voor biodiesel proces ?? niet verkeerd, maar niet echt nodig. Alle zooi valt met de glycerine mee.
    Methanol recovery ?? Je gebruikt in het proces 17 % methanol. Omdat het een evenwichtsreactie is, moet je werken met een overmaat aan methaqnol: 20 % totaal. Je kunt dan dus maximaal 3 % methanol terugwinnen. Is dat de moeite van het destileren wel waard ?? zeker omdat je het zelf gebruikt en niet aan kwaliteitseisen hoft te voldoen. Titratie is goed om mee te beginnen. Je kunt het ook zonder titratie doen, door achteraf te testen hoeveel vna de gpo niet gereageerd heeft (10-100 test). In dat geval in het begin altijd een tweede trap draaien. Maar ook hier geldt: als je het alleeen maar voor jezelf doet, wat is het probeleem als er wat gpo in de biodiesel zit.
  • fraggie PPO Newbie
    edited July 2016
    omdat ik het proces liever goed onder de knie heb dan half. wie weet wat de tijd brengt. en met kleine hoeveelheden is het niet de moeite waard , maar als die *ooit* omhoog gaan..wat is de 10-100 test?
    10-100 test: je lost 10% van je product op in 90 % methanol in een taps toelopende reageerbuis/maatglas. schudden en eau bain marie zetten. Als er na 5 minuten olie onderin zit, weet je dat er nog niet gereageerde olie in de biodiesel zit. Als je een maatverdeling hebt op je reageerbuis, kun je aflezen hoeveel % niet gereageerd heft en kun je het proces nog een keer draaien met de benodigde KOH/NaOH
  • fraggie PPO Newbie
    @niek op youtube heb ik spaanse video's zitten kijken, die draaien 1x, tappen de glycerine af, en gooien er nog een 2de keer methoxde in... word niets getest of gedaan ertussen..
    Lijkt mij niet echt je van het. aangezien het in het spaans is weet ik niet of ze dus de naoh/koh over die 2x verdelen..
    Ja natuurlijk.
    Ze draaien een tweetraps proces. Gewoon een goede methode. Wat gebeurt er ?? Het hele proces is een evenwichtsreactie. Als je er in de eerste trap al je onverzadigde vetzuren uithaalt, heb je aan het einde van die reactie alleen ongereageerde plantaardige en biodiesel olie over. In de tweede trap voeg je methonol + KOh/NaOH toe naar het aantal moleculen ongereageerde PPO.
    Je kunt ook aan het begin van het proces titreren, de totale hoeveelheeid methanol plus koah gereedmaken en in de eerste trap 75 % van die oplossing toevoegen en in de tweede trap de rest. Dat is ietsje onnauwkeuriger, maar het hangt ook af van waar je de biodiesel voor wilt gebruiken.
    Als je veel ervaring hebt en je bron bekend/steeds dezelfde is, kun je direct scoren met een eentraps proces. Is je bron niet bekend, sterk verzuurd, etc. dan is een tweetrapper een prima manier.

• Fraggie bij utha biodiesel en etruk geven goede instructies over het maken biodiesel.

Als je de test uitvoert zoals niek beschrijft komt het helemaal goed.

als je eerst een liter eigen bio diesel maken en testen( klein beginnen.)

En neem ook de veiligheid in acht het is wel de belangrijkste bij het

maken van biodiesel.

• fraggie PPO Newbie
    edited July 2016
    Ben ook klein bezig/begonnen. de lt1 lister heeft al gedraaid op biodiesel :)
    maar juist omdat er in die video niets getoond werd over titratie na de eerste trap , had ik zoiets van , waarom??

dat is een van de redenen dat ik een site zoek waar ik de spullen voor titratie kan vinden..
    2 traps geen probleem, maar dan moet ik wel weten hoeveel er in de 2de trap bij moet : titratie.. of eventueel na de 2de trtap nog inzit etc.
    utah biodiesel ken ik , etruk niet.
    edit: etruk is niets anders dan een link site (naar chinese fabrikanten zelfs)
    Kijk ook even op www.vegetabeloildiesel.com.uk
    Als je goed zoekt kun je daar meetinstructies vinden voor de niet gereageerde ppo in je biodiesel 1etrap
    Meetglas (conisch) is daar ook ergens te bestellen. Je kunt ook even met drivertje bellen (nico@2nbiodeisel.nl) waar hij het meetglas heeft besteld.
    Als je weet hoeveel ppo er in je mengsel zit, hoef je niet te titreren: gewoon de standaard hoeveelheid KOH alsof je met nieuwe olie werkt.
  • fraggie op you tube making biodiesel caravan user  kale kerel die 11 video heeft

Sign In or Register to comment.