Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

vuile tank

Goedendag hier de filterboy,
Ik rij nu ca 1 jaartje op een mengsle van 20%bio en 80% diesel met mijn MB 124 300d uit 1993 met 600000km op de klok
is prima gegaan,maar recent problemen met vervuilde brandstoffilteres en wat bleek de tank was behoorlijk verontreinigd.
Tank er onder uit moeten halen en spoelen alle filters vervangen en diesel getankt nu geen problemen.
Mijn vraag nu is komt de vervuiling van de plantaardige olie of is het zo dat de plantaardige olie de vuillaag welke de afgelopen 23 jaar zich heeft vastgezet in de tank heeft opgelost en is losgeraakt??
mogelijk heeft iemand dezelfde ervarin of tips voor mij ?wil wel blijven rijden op plantaardige olie de motor loopt zelfs mooier en veerbruikt ook helemaal geen olie meer

Comments

• Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2016
    Op voorwaarde dat je schone brandstof rijdt is het volgende waarschijnlijk het geval.

De plantaardige olie weekt meestal de aangekoekte troep uit de tank los.

Met een OM603 motorblok kun je gerust naar een hoger percentage plantaardige olie.
    In de zomer is zelfs 100% mogelijk, mits je een extra warmte wisselaar aansluit.
    Met de standaard brandstofvoorverwarmer is 80% plantaardige olie geen probleem voor een OM601/2/3 motorblok.
  • Yep zelfs mengsel 50% bio en %50 ppo zou hij zonder warmtewisselaar als zonnetje moeten lopen altijd fijn 124 er bij.Personlijk vervang ik de brandstof filters 1 keer per jaar.nooit geen probleem gehad.Hoop dat je nu lekker door kan tuffe.

• filterboy PPO Newbie
    Hartelijk dank voor de snelle reacties,ik denk dat het idd zo is dat de vervuiling van de tank is losgeweekt tank eronderuit gehaald gespoeld en gereinigd was helaas de enigste oplossing alle filters incl tankfilter vervangen dus vooropgesteld dat ik schone plantaardige olie tank zou ik nu geen problemen meer mogen verwachten tenminste dat maak uk op uit jullie antwoorden.
    wanneer er weer een meeting is lijkt het mij leuk om die eens bij te wonen
    groet 
    Filterboy 
  • filterboy PPO Newbie
    Voor wat betreft de extra warmtewisselaar,ik heb er een liggen,maar onder de motorkap zit alles al zo volgebouwd ben op zoek naar ruimte om die in te kunnen bouwen
    misschien heeft iemand suggesties?
    bedankt
    Filterboy

• NiekNiek Super Moderator
    Mogelijk is al je vuil er nog niet uit. Dus sloop het tankfilter eruit en vervang dat door een filter onder de motorkap. Doorzichtig gaasfilter: kan je meteen zien als er vuil in zit.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2016
    Inderdaad, filters horen UIT de tank. Als je gemengd rijdt, kan je hebben dat de olie proper lijkt, maar eenmaal gemengd met diesel, slaat er allerlei zooi toch neer. Dit koekt dan samen en je bent vertrokken.
    Daarom is het verstandig vooraf te mengen en te laten uitzakken, dan weet je enerzijds dat alles nog
    mooi vloeibaar is en kan je anderzijds de neerslag decanteren, dus het onderste van je vat of bidon niet
    in je voertuig tanken.  Extra controle, extra proper.
Sign In or Register to comment.