Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

renault saviem sg2

woutor PPO Newbie
edited February 2013 in Renault
hallo allemaal!

ik ben wouter uit enschede en ben bezig met een ppo project.
heb nog geen wagen ervoor maar heb een saviem SG2 op het oog, heeft iemand hier ervaring mee?
diesel pomp 1779/1 veillatsa, 712 3,3 liter motorblok.

hoor het graag!!
alvast hartelijk dank!
wouter

Comments

• furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2013
    Fransozen hebben snel een zwak voor lucas pompen.. met name de oudere modellen. Dus zeker even goed kijken hiernaar! Lucas is niet echt ideaal voor PPO.

Verder zal het in die leeftijd zeker een oude voorkamer diesel betreffen en die zijn normaal gezien wel goed geschikt voor PPO. Maar met Lucas zul je zeker extra voorzichtig moeten zijn... zeker 2 tank systeem en goed alles in de gaten houden..goeie voorverwarming en evt zelfs in de 2e tank nog wat moeten bijmengen...je zult nie de eerste lucas zijn met een gebroken pompas. Heb een lucas pomp gezien die gebroken was na 1 slechte tank diesel met wa water erin.

Greetz!
  • woutor PPO Newbie
    edited February 2013
    bedankt fury,
    ik begreep dat je kan voorverwarmen door de aanvoerslang te verwarmen met bv de koelvloestof leiding die warm wordt (dus pas na 5 minuten overgaan op ppo, en laatste 5 minuten ook op diesel voor je stopt)

de lucaspomp is de brandstofpomp toch? deze lijkt me te vervangen door een borsch? of is dit niet zo eenvoudig?

groeten
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2013
    meer info op:
    http://www.renault-saviem.nl/
    tips&techniek

Lees je even in over relatie koude start en brandstofpomp http://www.ppo.nu/showthread.php/2211-Voorbeeld-van-een-1-tank-systeem

Diesel motor 712 (3300cc).

De SG2 heeft een 712 motor (zie type plaatje op de zijkant van het blok) van ca 3300 cc en 76 pk bij 3200 rpm. Er is nog een blok op de markt met de 720 code, de inhoud is iets meer vanwege een 4mm langere zuiger slag. Het aantal pk's is echter aanmerkelijk hoger, nl. 92 bij 3200rpm. Aangezien dit blok o.a. in de SG4 en SG5 ligt, neem ik de technische details hiervan niet mee. Het blok in mijn Saviem heeft de code 712/01/03. De 712 is dus voor het type blok. De 01 staat voor de brandstofpomp, in dit geval de roterende Bosch-EP/VA. De 03 staat voor het voertuig, in dit geval de SG2 (kan ook SG3 zijn). Klepspeling voor de inlaatklep is 0,30mm. De uitlaatklep staat op 0,35mm. Beide bij koude motor. Het inspuitpunt van de Bosch-EP/VA pomp is op 25 graden BTDC (dit is 6,62mm voordat de zuiger boven is). Met behulp van een micrometer (plaatsen achterop de brandstofpomp, met de meetnaald naar binnen) moet je de pomp verdraaien. Als de micrometer een uitslag vertoont van 0,29-0,31 mm dan kun je de pomp vastzetten. Inspuitdruk van de verstuivers ligt op een hoog niveau, afstelling op 200 bar. Deze laatste waarde geeft veel minder rook ontwikkeling dan een waarde van 180 bar. Het nadeel van de hogere waarde is dat de brandstofpomp meer moeite moet doen om deze hoge druk te bereiken. Dit kan de levensduur van de pomp verkorten (de waarde ligt nog wel binnen de fabriek specificatie) Echter met de relatief weinige km die wij rijden met de bus ( paar duizend km per jaar) maakt dit niets.

Het 712 blok (directe inspuiting in een holle ruimte in de zuiger) heeft geen voor-verbrandingskamers met gloeipluggen. In het aluminium inlaatspruitstuk zit (als het goed is) een gloeispiraal. Bij deze spiraal ziteen leiding waar diesel brandstof uit kan komen. Hoe werkt dit nu? Via een drukknop (bv op het dashboard) wordt een relais bekrachtigd. De gloeispiraal gaat gloeien. Als dit zover is ga je de motor starten. Tijdens het draaien van de startmotor wordt er een klein beetje diesel op de gloeiende spiraal gespoten, dit ontvlamd. De vlam wordt naar binnen gezogen en verwarmd de cilinder. s'Zomers hoef ik dit niet te gebruiken, de diesel start zo ook wel goed. Winters (bij het af en toe laten draaien van de motor) gebruik ik ook wel een verffohn . Deze laat ik dan meteen in het inlaatspruitstuk blazen. De accu wordt dan niet te zwaar belast. Bij het hoofdstuk techniek (geloof ik) gebruikt iemand een verfbrander in combinatie met een luikje in het inlaatspruitstuk.

• woutor PPO Newbie
    edited February 2013
    bedankt eric ik ga t even lezen allemaal!
  • Al wat verder opgeschoten met je ombouw? 
    Ik heb ook een SG2 die ik wil ombouwen maar ben het hier nog een beetje aan het uitzoeken. Een SG2 heeft een MAN motor met directe inspuiting zoals een MB 508. Ergens anders op het forum las ik dat een motor met directe inspuiting niet geschikt zou zijn voor PPO maar ik heb nergens gevonden waarom niet. Het lijkt me dat zo'n oude MAN zowat alles verbrandt. Vroeger reden ze in het Belgische leger met MAN voertuigen multibrandstof waar je om het even wat in mocht tanken (MAN 630) had ook een directe inspuiting (wel een bijzondere uitholling in de zuigers).
    Als je al omgebouwd hebt hoor ik graag je bevindingen
  • wodanwodan Super Moderator
    Directe inspuiting geeft minder verbrandingstijd aan het lucht/brandstof mengsel, dat is een beetje nadelig voor PPO omdat dat trager verbrandt en liever op hogere temperaturen wordt verbrand. Maar het kan prima, er zijn Common Rail systemen met directe inspuiting die prima draaien op PPO, maar daarvan zijn de inspuitdrukken veel hoger, dus betere verneveling.

Als je een twee tank systeem zou inbouwen, zie ik geen reden waarom dit niet zou kunnen werken.
    Van welk bouwjaar is je voertuig?
  • Mijn voertuig is van 1978. Het is een automaat waar ik mee rijdt en doe er zowat 15000km/jaar mee. 
    Ja, ik zou hem in ieder geval ombouwen op een twee tank systeem. Het lijkt me allemaal wel goed te doen maar ik zit uiteraard nog met een aantal vragen die hier op dit forum waarschijnlijk al beantwoord zijn maar het is wel een hele boterham als je alles moet doorlezen. Ik heb ook nog niet gevonden waar ik al de nodigen onderdelen kan vinden. Een warmtewisselaar zou ik zelf wel kunnen maken.
    Mijn motor heeft wel geen al te hoog vermogen, enfin is langzaam en ik zit nog te denken van er een turbo op te bouwen. Zou dat een probleem kunnen geven voor de ppo?
  • wodanwodan Super Moderator
    Niek heeft waarschijnlijk nog genoeg onderdelen liggen (kleppen en WW) om je op weg te helpen,
    een commerciele WW is gewoon veel handiger dan zelf iets te gaan maken vind ik.

Een turbo maakt voor PPO niets uit. Maar zomaar een turbo ergens op vijzen, dat is meestal geen goed gedacht vanwege te weinig olie koeling IN de motor.
  • NiekNiek Super Moderator
    Advies:
    zoek op het forum iemand in de buurt om samen met hem een besluit te nemen wat je gaat inbouwen. Dichtsbijzijnde voor jou is Wouter (ppo-er) die woont in Zutphen. Bij mij ben je altijd welkom, maar dat is een eindje rijden (betuwe). Als mijn inbouwspullen liggen nog op Texel, maar die komen binnen een maand naar de betuwe.
Sign In or Register to comment.