Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Filterzak of kaarsfilter

dirk33 PPO Newbie
edited July 2013 in Filteren van GPO
ik ben nieuw op dit forum en ben mn eigen filter installatie aan het bedenken, nu twijfel ik over het toepassen van filterkaarsen vs. filterzakken. Ik dacht eerst aan filterkaarsen, maar neig nu toch naar het gebruik van filterzakken, omdat deze vaak uitwasbaar zijn met heet water en de kaarsfilters nogal prijzig zijn.

ik wil lauw/warm gaan filteren en na het filteren in een bezinktank de olie vanaf bovenzijde gebruiken en het meer vaste vet via een drain verwijderen.

Joost

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited October 2012
    Filtertechnieken zijn er veel.
    Lees de lessen van de verschillende filteraars.
    1. gebruik zo schoon mogelijke olie
    2. Als je gaat filteren, zorg dat de olie eerst bezonken is en filter alleen het vloeibare deel
    3. filter in stappen (100-10-1 mu)

Filterkousen versus kaarsfilters.

Beste oplossing: 1. grof filter (muskietengaas, trampolinedoek, jeans, panties 100 denier daarna
    10 mu filterdoek of zakfilter om eventuele mayonaise af te vangen daarna 1 mu kaarsfilter of 1 mu zakfilter.

Schoonmaken zakfilter: het is te doen: wringer en daarna spoelen in een bad OVBP of biodiesel. Bewerkelijk en vies. Beter bakfilter maken met los doek, doek naderhand gewoon weggooien of in de kachel.

Mocht je toch zakfilters gaan gebruiken: ik heb nog een aantal pijpen liggen, waar je de zakken in kunt ophangen en de olie kunt opvangen. Gratis af te halen. 10 mu filterdoek o.a. te koop bij 2N, kaarsfilter ook trouwens. Maar ook verkrijgbaar bij Easy

Niek
  • dirk33 PPO Newbie
    edited October 2012
    dank je wel Niek, ik heb al heel veel gelezen van de andere filteraars.

Wat bedoel je met de mayonaise, zijn dat de bij kamertemperatuur vaste vetten? Waarom zou je die niet warm (en dus gesmolten) mee kunnen filteren? Daarna wil ik het pas laten bezinken om bij elke gewenste temperatuur een vloeibaar deel af te kunnen tappen, in de zomer zal er dus een groter gedeelte van de gefilterde olie vloeibaar zijn als in de winter. Mijn PPO tank in de auto is ook verwarmd, vandaar.

Het eerste bad wordt verwarmd tot ca. 80 graden om het bezinken te versnellen en verbeteren. Ik zal spoedig een tekening toevoegen.

Joost
    edited October 2012
    Joost,
    Mayonaise is het witte spul dat uit de olie zakt en dus half vloeibaar is. Voor een verwarmde tank mag dat geen probleem zijn.
    Errst laten bezinken, omdat anders je filters snel dicht lopen Warm filteren kan natuurlijk prima, maar als het eenmaal afgekoeld is, krijg je filterproblemen.
    Je bent welkom om onze installatie te bekijken.
    Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited October 2012
    Waarom niet een combinatie tussen vlies en kaarsfilter?

Kijk even hier.

http://www.erkotech.eu/nl/PDF/ERKOTECH%20Filterinstallatie%20MK1.pdf
  • dirk33 PPO Newbie
    edited November 2012
    de filterinstallatie is zo goed als af...

Setup:

vanuit het eerst vat: 60 liter (gefilterd middels bucket filter 100 mu), kan de olie door een kraan naar het filter (PVC buis met 10 mu en 1 mu fiterzak gestapeld. daarna loopt het naar het 2e vat.

Het eerst vat is verwarmd (en wordt geisoleerd als ik tevreden ben met het verloop). Het wordt opgewarmd tot ca. 80 graden, bij deze temp blijft het 2 dagen staan en koelt langzaam af om warm te bezinken.

Er is een oven thermometer middels een sonde aangesloten.

Als ik hierover tevreden ben wordt er een thermostaat aangesloten om het vat op 80 gaden te houden.

Onderaan het eerste vat heb ik ook een afvoer aangesloten om de evt. troep af te laten.
    image

image

image
    edited November 2012
    Leuke opstelling maar heb je al eens gekeken wat het verwarmen aan energie (geld) kost?

Nadeel van verwarmd filteren is dat je altijd zomer GPO maakt die gaat stollen in de tank als het buiten erg koud gaat worden.
  • dirk33 PPO Newbie
    edited November 2012
    Het kost 44 cent om 60 liter 60 K op te warmen. De tank komt bij mij in de motorruimte acher de turbo, het volume is slechts 10 liter. Er komt een verwarmd ppo filter en een warmtewisselaar in de auto, 2 solenoid switches en een schakelaar...

Omdat de auto 1 op 33 rijdt is dit kleine tankje voor mij voldoende. Ik heb dit afgewogen tegen een reservewiel tank, met verwarmde leidingen.
    edited November 2012
    1 op 33 ?????

Wat heb je voor voertuig, een Canta?
  • NeoNeo PPO Addict
    edited November 2012
    Gok een Lupo 3L 1.2 tdi..?
  • dirk33 PPO Newbie
    edited November 2012
    precies een lupo 3l en een Audi A2 1.2 TDI, ook 1 op 33
    edited November 2012
    Wist niet dat die zo zuinig waren zeg. Mijn 2,5 turbo diesel lust wel een slokje met zijn 1600 kilo. 1:13,8 wat op zich dan nog wel mee valt vind ik.
    edited November 2012
    OK Dirk, als ik het goed begrijp ga je een tweetank systeem inbouwen. verstandig. Ik zie slechts 1 knelpunt: stollen van de ppo in je tweede tankje. Als je goede kwaliteit olie als uitgangspunt hebt, verwacht ik geen probleem. Echter als je ppo met een groot aandeel palmolie hebt (komt veel voor bij gebruikte frietolie) heb je een probleem. Palmolie stolt bij 20 graden plus en die heb je er met je verwarmde filterinstallatie niet uitgehaald.
    Niek
  • dirk33 PPO Newbie
    edited November 2012
    dat klopt niek, het is redelijke slushpuppy bij 20 graden, maar de tank wordt in de motorruimte verwarmd, ik wil een dusdanig warm systeem dat dit geen probleem is.
    edited November 2012
    Dirk,
    voorzover ik het begrepen heb, filter je warm. tot wel 80 graden. Dan krijg je tijdens het filteren alle olie door je filters. Daarna zul je op een of andere manier de palmolie eruit moeten krijgen (bezinken en op buitentemperatuur filteren) die laatste stappen zie ik niet in je beschrijving.
  • dirk33 PPO Newbie
    edited November 2012
    dat is dan misschien mijn manko, waarom zou je de palmolie eruit willen hebben? ik wil in de auto de tank ook verwarmen, waardoor het toch mogelijk moet zijn om ook op palmolie te kunnen rijden? tenzij je zegt dat er überhaupt niet op palmolie te rijden is...
    edited November 2012
    Natuurlijk binnen redelijke tijd op plus 25 graden krijgt.. kun je op palmolie rijden. Ik vraag me alleen af of je vanuit kooude start bij bijv -5 graden je tank op 25 graden plus krijgt. Verwarmde tank is altijd goed, maar je moet hem wel isoleren ivm condens
  • dirk33 PPO Newbie
    edited November 2012
    mijn lupo is zo goed als uitgenut, maar....

er is ruimte in de motorruimte achter de turbo, mede omdat ik de egr verwijderd heb, ik wil daar een 10 liter tank inbouwe (goed voor ca. 300 km). De in- en uitgang moeten dan op de bodem van de tank aan turbozijde zitten. Hier wordt het al snel warm, omdat de opwarming door de uitlaatgassen gebeurt. Daarna is het net als elk ander systeem.
    edited November 2012
    Ben benieuwd !!
  • dirk33 PPO Newbie
    edited November 2012
    ik ook he, de auto ombouw zit alleen nog maar in mn hoofd, nu nog in de auto...
    edited July 2013
    [QUOTE=dirk33;66282].... nu nog in de auto...

En,...nog vorderingen gemaakt?
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited July 2013
    zo doe ik het a jaren. filteren met zakken (monopoel.de) dan laten bezinken en aftappen.

[QUOTE=dirk33;65971]ik ben nieuw op dit forum en ben mn eigen filter installatie aan het bedenken, nu twijfel ik over het toepassen van filterkaarsen vs. filterzakken. Ik dacht eerst aan filterkaarsen, maar neig nu toch naar het gebruik van filterzakken, omdat deze vaak uitwasbaar zijn met heet water en de kaarsfilters nogal prijzig zijn.

ik wil lauw/warm gaan filteren en na het filteren in een bezinktank de olie vanaf bovenzijde gebruiken en het meer vaste vet via een drain verwijderen.

Joost
  • stephan PPO Newbie
    Hoi Dirk,

Heb je fotos van je instalatie en hoe bevalt die?
    Ik heb namelijk ook een lupo 3l en meng ongeveer 10 tot 20% gpo bij.

In de zomer wel te verstaan en werkt prima, ik heb een gehele ombouwset liggen om er een 2 tanker van te maken(op de tank en slangen na) maar wil graag eens luisteren naar iemand met dezelfde auto wat die ervaren heeft.

gr stephan
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2015
    Geen Lupo hier maar een Fox TDI (met PD) en dat rijdt als ééntanker zonder (veel) problemen.
    In de winter 10-20% bijmengen en de rest is puur. (GPO, biodino, PPO, etc)
    De Lupo zou 100% op biodino moeten kunnen rijden, zeker in de zomer.
    De Lupo rijders die ik ken rijden allen op biodiesel. szomers 100 % en swinters mix
  • stephan PPO Newbie
    thnks voor de reacties!

maar ik rijd op gpo ;)
  • stephan PPO Newbie
    Biodiesel is hier in helmond nergens te krijgen voorzover ik weet helaas
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    Bijmengen is zeer dom in de Lupo 3l
    Pompverstuivers kunnen daar niet tegen
    kom je vanzelf wel een keer achter.....
    Heb zelf ook zo'n 3l trouwens....
  • udoudo Super Moderator
    Bijmengen dom?
    Kun je dat uitleggen?
    edited July 2015
    Pompverstuiver is gewoon niet geschikt voor bijmengen Udo.
    De jouwe heeft een Elsbett kit, is toch wat anders he.

Ook zijn deze erg duur en zijn de meeste pompverstuivers niet te reviseren.

We hebben lang geleden enkele bijmengers gehad hier op het forum met pompverstuivers, oa iemand met een passat die toen voor hoge kosten is komen staan.

Beter biodiesel wat Niek al eerder gemeld heeft.
  • wodanwodan Super Moderator
    Sowieso zijn pompverstuivers vaak een bron van problemen op termijn, zelfs op gewone diesel... Op ppo eigenlijk enkel geschikt voor twee tank systemen en enkel langere ritten... althans, dat is mijn indirecte ervaring.
  • stephan PPO Newbie
    Bedankt voor de reacties,

ik heb nog een 30 platen ww en 2 sirai kleppen liggen.

Misschien tog maar eens ombouwen ;)
    Maar weet er iemand biodiesel in de buurt van helmond te vinden?

Betuwe id dichtsbijzijnde plek
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    Hier geen problemen met de pompverstuivers op GPO, loopt als een trein en zo mooi als een naaimachine. En nauwelijks meur uit de uitlaat. En de kilometer teller staat inmiddels al bijna op 2 ton.

Maar het zal ook wel leggen aan het type pompverstuiver; de TDI van mijn Caddy heeft Bosch verstuivers met solenoids. Over Siemens verstuivers is wel het een en ander te vinden op diverse fora's, terug roep acties en zo. En ander geneuzel.
    Het ging over bijmengen zonder ombouw met pompverstuivers Ed:)

Met een 2tank ombouw kan het natuurlijk prima.

Sign In or Register to comment.