Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Zomaar een vraag m.b.t. CDI motoren

udoudo Super Moderator
edited July 2015 in Algemene Techniek
Stokers,

Voor zover ik weet werken Common rail Diesel motoren met een hogere druk (opgebouwd in één 'rail') en kleinere gaatjes in de verstuivers dan b.v. een pompverstuiver motor van de firma VW.
Kan iemand wellicht aangeven hoe groot de verschillen in grootte zijn tussen een de gaten van een VW PD verstuiver en een doorsnee Common rial verstuiver?
Het idee dat ik had was om de CDI verstuivers te vervangen door verstuivers met iets grotere gaatjes.
Als daarna de software van de motor kortere tijd inspuit kan er een gelijke hoeveelheid brandstof ingespoten worden als voorheen.
(in principe dezelfde upgrade als 'race' verstuivers in een PD-motor bouwen)
Maar eerst: zijn de afmetingen niet te ver uiit elkaar?
Daarna pas: zijn de andere CDI verstuivers ('race'?) verkrijgbaar?

En zou PPO na zo'n aanpassing te verstoken zijn in een CDI? (even niet denken aan roetfilter etc)

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    Je vergelijkt twee totaal verschillende zaken of werelden qua inspuittechniek.

Je kan prima met een CDI op ppo rijden als er enige voorwaarden voldaan zijn, zo niet gaat het niet (lang noch goed).

Je hogedruk pomp moet het aankunnen, de overdrukventiel (FPRV) ook, je moet genoeg aanvoer van ppo per tijdseenheid hebben (flow) en indien mogelijk moet je de inspuitmomenten vervroegen in de tijd (ECU herprogrammeren). Ook is het leuk als de krukasversnellingssensor zeer fijn meet, dan kan de ecu kort
    op de bal spelen en mooi bij regelen.

En dan nog EGR en DPF MOETEN er uit voor langdurig plezier...

Je hebt dus voor ppo rijden geen +20% of zo verstuivers nodig, in tegendeel, je wil niet extra vermogen,
    je wil juist dat alles volledig verbrandt.

Stappenplan: HD pomp checken voor compatibiliteit en Rail systeem (eigenlijk hoeveel rek zit er op de extra hoge druk die zich gaat vormen bij piekmomenten...)

Je spreekt standaard tijdens het starten vanaf een 100 bar tot 1500 bar tijden het goed doorrijden...
    Dus tijdens vlot doortrekken en plots gas lossen, kan je extra snel de FPRV doorblazen op ppo (nog sneller
    dan op diesel) dus daar extra op letten tijdens ppo rijden. Met doorblazen bedoel ik dat hij ofwel open blijft
    staan (geen voldoende druk meer, dus zwarte rook enz) OF dat de druk te hoog oploopt en de ecu je in
    limp mode gaat laten rijden om echte overdruk te voorkomen...

Ga eens spreken met tuning firma's over wat er kan en geweten is van het soort motor waarmee je het wil doen.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    Udo,

Neem eens contact op met JB autoservice in Dieverbrug. Daar krijgen ze klanten uit het hele land (o.a. CaddyEd).

Als zij het niet weten, kun je het vergeten.

Suc6
  • udoudo Super Moderator
    Voorheeen-Elsbett (greasenergy-shop.com) weet wellicht ook wel het één en ander over de bruikbare CDI's?
  • udoudo Super Moderator
    Alexander van ANC.com schrijft:
    As far as we talk about Bosch CR we may offer this if there are no Piezo injectors and no active DPF system. Reports or news you may find in our reference chapter.

Dat referentie-stuk heb ik nog niet kunnen vinden op hun site.
    Piezo injectoren versus welke aternatieven? (zou ik aan de VW dleaer kunnen vragen)
    En hoe zeldzaam zijn CDI's zonder DPF? (zonder DPF nog steeds het 2017-probleem als dat ooit doorgaat)
    Qua DPF biedt men de zaken zoals op http://www.greasenergy-shop.com/epages/63102114.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/63102114/Categories/ELSBETT-Ersatzteile/"DPF-Systeme für Pflanzenöl"
    Dus is DPF dan nog een probleem?
    Je hebt piezo en elektromagnetische injectoren. Piezo kunnen sneller werken, maar hebben iets minder kracht bij mijn weten..
    CDI heeft bijna altijd EGR EN DPF...
    EGR kan je er vaak uit schrijfen, DPF niet altijd. Hoe sport DPF beter bestand tegen PPO vraag ik me af... Het komt hem op verbrandingstemperatuur aan en niet veel anders dunkt me.
  • udoudo Super Moderator
  • udoudo Super Moderator
    Ook een vraag:
    Kan ik in Nederland het OEM DPF vervangen door een ander DPF zonder gedoe?
    (dus is de eis alleen dat er een DPF aanwezig is of is men specifieker?)

Als het vervangen mogelijk is, dan dus een CDI met elektromagnetische injectoren en er zou business zijn...
    Wettelijk gezien wel, maar niet ieder DPF systeem is hetzelfde. Dit werkt met drukverschillen om de 'verstopping' te meten en de regeneratie te triggeren... Steek je een andere DPF, heb je een ander drukverschil, ergo de wagen gaat in limp mode... Modern motor management is niet zo simpel.
  • udoudo Super Moderator
    Alexander van ANC schrijft, als ik hem de hypothetische VW Polocommon rail TDI voorzet (met Bosch EDC en elektromagnetische inspuiting), en vraag of die om te bouwen is:

yes, but so far it will be a 2-tank solution.
    we can't reach at the moment the demanded fuel pressure at the cold start. So it would be limited at colder temperatures below 10°C.

• suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    even ter info, de letters TDI dekken de lading eigenlijk niet...

1e generatie TDI is met een Bosch VP pomp
    2e generatie TDI is de pompverstuiver
    3e generatie is de common rail
  • udoudo Super Moderator
    Alexander verwjst me verder naar Mr. Jaap Tazelaar van Tamatgreen.nl

Iemand bekend met dit bedrijf?
Sign In or Register to comment.