Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

TD5

edited February 2015 in Welkom op PPO.nu
Hallo PPO ers,

Ik heb inmiddels genoeg gelezen en ben nu ook stoked ;-) Rij nu ongeveer 2 jaar een land rover discovery TD5 en die moet ook maar over op PPO. Inmiddels heb ik al een tank BIO Diesel van de 2-n en opgereden en dat ging goed!
Ik kan elke week ongeveer 100 ltr gebruikte zonnebloem olie, gratis ophalen en heb redelijk wat ruimte om een filter installatie te bouwen. Nu graag jullie ongezouten mening?!
Ben zelf technisch redelijk handig / heb wel eens een motorblok gereviseerd. Maar heb verder weinig kennis van chemie/brandstof etc

1 of 2 tank? Alles zelf maken / samenstellen of een kit kopen van bv ELSBETT?

Filteren > eerst 100 micron doek filter > dan bezinken en via zwaartekracht door 10 en 1 micron kaarsfilters?

Groeten

Comments

• udoudo Super Moderator
    Bezinken is bij zelf filteren het belangrijkst.
    Er zijn wat howto's te vinden over verschillende installaties.
    Grof filter -> bezinkvat en dan na een maand of wat door de filterdoeken of kaarzen.
    Afhankelijk van hoe goed het basisproduct is, hoe lang er bezonken is varieert de hoeveelheid filtering.
  • Klopt en thnxs voor de feedback, had al een hoop gelezen op het forum.
    Ik had de eerste batch 2 weken laten bezinken en daarna voorzichtig het bovenste gedeelte van een 60 ltr tonnetje door een t-shirt in een schone ton gegoten. Dit is natuurlijk niet ideaal. Maar de olie was al best schoon en de alles brander in de garage doet het er prima op! Zal even wat foto's maken
    Er zaten best wat grove stukken in de olie, maar het meeste lag id onderop.

Advies / een voorbeeld voor een installatie die niet al teveel ruimte inneemt en redelijk makkelijk 100ltr per week me kan filter, zou te gek zijn ;-)
  • NiekNiek Super Moderator
    Simpelste kleine filterinstallatie. Staat ergens op het forum, weet alleen niet waar.
    Drie bakjes van 20 liter boven elkaar. gaten in de bodem. filtervlies erin: 20-10 en 1 mu van boven naar beneden. Jerrycan van 20 liter eronder en klaar. bezonken olie erin, dan kun je makkelijk 20 l per dag klaarmaken met redelijk weinig moeite.
    Wil je een systeem met filterpijpen en filterzakken: ik heb nog pijpen liggen. kost nix
  • Klopt, had het systeem van easy rider gezien. Maar na wat logistiek nadenk werk, denk dat het voor mij toch beter is om met een gesloten systeem te werken en eerst grof te filteren en te bezinken.
    Ik ben vaak buiten de deur aan het werk en niet elke dag in mn opslag om een check up te doen. Daarnaast kan een gesloten systeem ook nooit overstromen / gaan lekken. Ook kan ik er meer in 1 x keer ingooien en de zwaartekracht z'n werk laten doen.

Zat te denken aan een 200 ltr barrel op 2 mtr hoogte, daar de grof gefilterde en bezonken olie in en dan door een 20 en 1 micron kaarsfilter van erkotech heen en naar een IBC > rijden maar.

In die 200 ltr vaten heeft nieuwe motor olie gezeten en zit natuurlijk een restje in, maar lijkt me geen probleem toch. Of moet dat eerst schoon?

@niek, zou ik die filterzakken kunnen gebruiken om grof te filteren? Thnxs voor het aanbod alvast!

Hieronder wat foto's van het ghetto filteren tot nu toe, heb het idee dat de olie best schoon is. Ook paar foto's van de wagen en motor ruimte. Linksachter op het motorblok zit de drukregelaar en komt de brandstof binnen. Treft het dat daar ook een hoop ruimte onder de kap is.

Ik heb nu ook een offerte van Monopoel en ANC voor een ombouw kit. respectievelijk 1400,- en 800,- . Dat scheelt nogal, wat zijn jullie ervaringen? Heel graag advies! ANC doet trouwens ook een update van je ecu, voor dat geld.

So far, So good
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2015
    Hoi D2,

Hier nog wel een adres van mijn 1e les filteren. Om even de grootheden meester te worden.
    Filteren met een RVS zeef van 800mu is mooi voor een 1e stap en dan bezinken. Kost tijd maar scheelt heel veel werk.
    Hier de link: http://www.ppo.nu/chocolade/index.php?p=/discussion/2654/lekker-knoeien/p1

Herman
  • Alle foto's nu onder elkaar en ge upload ;-) Thnxs wodan!

Vond de olie er al best goed uitzien, graag jullie reactie
  • NiekNiek Super Moderator
    mooie olie !!
  • wodanwodan Super Moderator
    Visueel mooie olie inderdaad.
  • Ja, dat idee had ik ook. De alles brander smult er al van, nu de Landy nog...

Komt trouwens hier vandaan, leuk als je een keer in Amsterdam bent. Alles bio, op lage temperatuur ge frituurt en alle olie op tijd ververst.

http://www.natuurlijksmullen.nl
    http://gracelandbbq.com
  • Net de 1.0 opstelling in elkaar geschroefd. Moet nog een derde barrel onder en dan via kaarsfilters van 50 > 10 > 1 micron.

Weet iemand toevallig waar ik een soort adapter kan halen, die in die grote gaten, van de barrels kan schroeven en er evt een slang op kan klemmen?

@Herman; ja klopt, laat de 60 ltr tonnetjes 2 weken staan en dan gieten ze best makkelijk door een t-shirt. Bezinken scheelt n hoop

@Niek en Wodan, thnxs! Nico (2-N), had de olie ook getest en was erg goed ;-)

Goed weekend!
    De gaten in de 200L barrels zijn standaard duimse maten, dus het schroefdekseltje meenemen ter referentie en naar de DHZ zaak of groothandel voor loodgieters gaan, daar wat vervalstukjes kopen tot je zit aan wat je nodig hebt, dat er voorzichtig inschroeven met dichtingsmiddel tussen (eerst goed ontvetten), klaar.
  • klopt het is 3/4 en 2. De bouwmaat heeft kranen liggen van 3/4 naar slang aansluiting en de barrel boer had verloopjes van 2 naar 3/4. Nu nog 3 kaars filter huizen en er kan gefilterd gaan worden
  • Is er iemand die veel weet over common rail systemen en brandstof toevoer etc. Ik probeer de juiste pomp te vinden voor mijn 2 tank systeem.

De motor verbruikt max 30 l/h en heeft een constanten druk van 4 bar nodig aan het blok, maar de pomp knalt het met 180l/h door het systeem. Zie bijgevoegde data sheet van land rover.

Het enige wat ik kan bedenken is dat voor extreme kou of hitte de brandstof een constante temperatuur heeft. De land rover heeft standaard een warmte wisselaar op de retour en loopt daarna ook door het filterhuis.

Een andere reden zou kunnen zijn dat de diesel anders te heet wordt in de common rail. Maar is dat voor gpo ook een probleem?

btw een TD5 is een 2,5 ltr turbo diesel met ong 110kw en volgens mij vroor bmw gemaakt
    Diesel wordt in een common rail door de hoge druk snel 'te heet', wat vooral in de retour naar de tank ook voor problemen kan zorgen (condens water bvb of tank die smelt).

Maar de TD5 heeft geen common rail injectie systeem, maw, da gemeenschappelijke rail komt niet onder de zeer hoge druk te staan, de zeer hoge druk wordt in de injectoren pas gevormd (pomp injectie) als ik het goed voor heb.
    Dus enkel de retour van de injectoren zal zeer heet worden, maar wat kleiner in volume dan van een echte common rail zou ik denken, maar waarschijnlijk nog warmer. Meten is weten.

Het TD5 systeem is gewoon een LR systeem = recept voor veel pannes, zelfs op gewone diesel.
    Voor PPO niet echt zo geschikt daardoor, al kan matig bijmengen tijdens de warmere tijd van het jaar en een twee tank systeem kan met hoge percentages rijden, maar ik ken er maar weinig die dit doen met blijvend succes.
  • Dat verklaard een hoop! Mij werd altijd verteld dat een TD5 een common rail is, maar kon de hogedruk pomp al nergens vinden. Ook worden de injectoren electronisch en via de nokkenas aangestuurd, dus zal zo z'n druk wel opbouwen.

Zal met n infrarood meter, de temp van de retour meten. Maar denk je dat de gpo te heet word met 50 l/h, door het systeem?

Ik heb dan misschien weer mazzel, maar rij al 45 ton zonder pannes en 2 x apk zonder iets... Wel bij aankoop de auto zelf opgeknapt en een grote beurt gegeven.

Hoor id hele verschillende verhalen over TD5 op GPO. Veel horror verhalen, na bijmengen. Maar Elsbett en monopoel zeggen dat het kan en al velen keren hebben gedaan. Elsbett adviseert me zelfs een 1 tanks systeem. Maar dat lijkt mij geen goed idee...

https://www.facebook.com/dajolka/photos/pb.148073895355739.-2207520000.1427992430./318146071681853/?type=3&theater

http://www.anc.me/neues-referenzen/2015/ zie post van 1/2015

Zijn die injectoren te reviseren en evt te gpo ready te maken als het misgaat?
    Te reviseren? Het zijn pompinjectoren, ik denk van wel, maar volgens mij moeten die aan de ecu worden 'gekoppeld', hangt van modeljaar af dacht ik of dat vlot dan wel ingewikkeld was (maar dit komt uit de verre wrochten van Wodan's brein, dus niet als evangelie aannemen, ik ben niet zo thuis in LR, heb er een aversie tegen die - in mijn ogen Engelse rommel - maar we wijken af) .

En neen, PPO/GPO proof zijn die niet te maken bij mijn weten, je kan ze wel deels aanpassen verwacht ik om minder slecht op PPO te scoren.

Zonder EGR, en lange ritten rijden, dan houden vele diesel motoren het goed uit op PPO...
  • Update voor de filter toren; doet met ong 10 graden in de kelder 50ltr per dag. Voor mij prima dus
Sign In or Register to comment.