Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Viscositeit geregelde WW

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited April 2014 in Algemene Techniek
Onlangs, na het weer in werking zetten van mijn WW kreeg ik weer errors in de IP. Ik heb de DDE uitgelezen en de storing die daar in zit duid op het warm lopen van de IP.

Dus ik vervolgens met het by-pass ventiel de brandstof langs de WW laten lopen en geen centje last.

Vroeger was mijn PPO gewoon 100% GPO terwijl ik er nu 10%Elixer en 20%B100 in heb zitten en dat maakt het mengsel behoorlijk dun, ik heb zelfs het vermoeden dat ik nu helemaal geen WW meer nodig heb maar voor de zekerheid wil ik de WW toch gebruiken omdat mijn viscositeit wisselt per batch en buiten temperatuur dus dacht ik.....

Is het wellicht mogelijk de WW viscositeit afhankelijk aan te sturen?

Wie heeft er ideeën?

Comments

• CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    Mits de flow gelijk blijft, de druk voor en na een stukje leiding meten. Des te groter het druk verschil, des te hoger de viscositeit.
    Dit doormiddel van een stukje electronica, een comperator, meten en boven een bepaald verschil de 'WW bypass' uitzetten.

Zomaar even een idee.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    De flow is natuurlijk variabel. Ik moet gaan meten vlak na de WW of na het filter en die zitten in de aanvoerleiding naar de IP. Ik heb een tandwielpomp achterin die constant 0.75 bar pompt maar als ik flink gas geef dan zal de flow voor de IP omhoog gaan vanwege het verbruik.

Om druk verschillen te meten zou ik wellicht ook met een restrictie moeten werken en je wil natuurlijk geen restrictie voor je IP hebben.
  • wodanwodan Super Moderator
    Ik zou eerder de temp in de IP meten (dit veroorzaakt tenslotte de storing) en afhankelijk daarvan de ww kortsluiten dan wel geen warmte meer geven (kiezen wat het gemakkelijkste kan).

Ik begrijp echte niet goed hoe je IP het te warm kan krijgen, die mag toch gerust 90°, zijnde de bedrijfstemperatuur van de motor hebben? Het koelwater dat je gebruikt om de WW te verwarmen,
    mag toch niet veel warmer worden dan dat?
    Als ik de temperatuur in de IP meet ben ik al te laat. Ik krijg dan eerst nog de hete olie uit de leidingen, polheizung en filter. Ik zal dan moeten meten vlak na de WW om snel te kunnen reageren VOORDAT de IP te heet wordt.

De IP mag volgens de fabriek niet heter worden dan 80 graden, wordt hij warmer dan gaat de motor in noodloop. Punt is namelijk dat de bewegende delen dan zover uit gaan zetten dat ze stroever gaan lopen en met name met de servo geregelde aansturing kan je dan problemen krijgen. Het probleem zit hem er vooral in dat de brandstof bij te hoge temperaturen zo dun wordt dat de pomp daar ook stuk op kan lopen vandaar dat BMW/BOSCH die temperatuur beveiliging er in heeft gemaakt.

Vandaar dus dat ik liep te denken: kan ik meten op viscositeit.

Ik kan rustig een schakeling maken zodat de temperatuur van de aangeboden brandstof ten alle tijden bijvoorbeeld 65 graden is maar als ik nu reeds een heel dun mengsel heb dan zou wellicht 65 graden al te veel kunnen zijn.
  • wodanwodan Super Moderator
    Te dun dat geloof ik niet, het zal niet dunner zijn dan de diesel waarvoor het ontworpen is....
    Waar ik me eerder zorgen over maak is een gebrek aan druk zodat je Elixir zou kunnen gaan uitdampen
    of cavitatie met als gevolg dat er damp moet gaan smeren, wat niet goed gaat lukken ;)
    Mijn Elixer heeft de volgende eigenschappen:

Vlampunt: 6°C
    Kookpunt: 110°C
    Zelfontbranding temperatuur: 425°C
    Viscositeit mm2/s (cSt): 0,8

Je ziet de Elixer is rete dun.

Ik zal es een tankje zonder Elixer maken en dan de WW weer in actie zetten, es kijken wat dat geeft.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    De flow is natuurlijk variabel.
    Dat hoeft niet zo te zijn. Mits de filters niet verstopt raken, loopt in mijn Caddy ombouw altijd een gelijke flow door de WW.
    Omdat ik twee circuits heb; nummer één aangedreven door de tandradpomp bij de tank, welke dus de gelijke flow door de WW maakt en nummer twee aangedreven door de opvoerpomp aan de motor. Deze twee circuits zijn gekoppeld door middel van een verticaal opgestelde manifold.

image

• E.R. Zou ik een keer een liter "elixer" kunnen kopen om bij te proberen?
    Ben benieuwd naar het verschil.
    Ik ga binnenkort nog een tels doen met bio diesel en lage temp.
    Ik zou jou elixer ook willen testen.

Gr. Eduard
    Mijn Elixer mag je testen, die ene liter kan je gewoon krijgen.
    Vandaag weer dezelfde storing gehad en dat zonder WW. Zaterdag de IP maar es ff uit elkaar trekken en zien wat het probleem is.

@Eduard. De Elixer durf ik niet met de post te versturen. 'T is nogal explosief spul, gelijk aan benzine zeg maar, en ik denk niet dat Tante post daar zo blij mee is.
Sign In or Register to comment.