Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

pomp vervangen op frontera 2.5 TDS

kristof PPO Burner
edited April 2014 in Algemene Techniek
Hallo Iedereen, Terug van lang weg geweest...
Ik zit met het volgende probleem. Mijn frontera rijdt nu al 2 jaar goed op PPO ( voordien was het de opel combo ). Maar nu begint de pomp te lekken van de VM41B motor. Ik vermoed dat het een VP 36 bosch pomp ( nr pomp 0460404991 ) is. Dit is een elektronische pomp, dus heb wat schrik om de pomp uit elkaar te halen omdat ik vrees dat ze helemaal ontregeld geraakt. Heb dit 1 keer gedaan bij een E34 525 TDS bmw, en ik kreeg hem niet meer goed. Nu heb ik een splinternieuw pomp op de kop kunnen tikken ( lag al enkele jaren bij een garagist in de kast ) en zou ik deze pomp willen plaatsen. Naar het schijnt slijten de sleepcontacten in de pomp nogal is en met de nieuwe pomp is alles terug nieuw. ( niet dat mijn frontera al symptomen had i.v.m. het sleepcontact probleem ). Nu is mijn vraag ofdat de dichtingen in de nieuwe pomp minder "goed" zijn doordat ze jaren in de kast gelegen hebben en indien ik nu de oude pomp zou laten reviseren ( nieuwe dichtingen laten in plaatsen ) deze dichten beter tegen PPO zouden kunnen? ( nieuwe dichtingen zijn VITON dichtingen, de dichtingen in de nieuwe pomp zijn misschien nog van vroeger? ) 
alvast bedankt voor de reactie.

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    Leuk zou zijn of je kon achterhalen of de nieuwe pomp al dan niet viton dichtingen heeft.
    Ik zou daar eerst mijn energie in steken.
  • kristof PPO Burner
    bedankt voor de reactie,
    ja, inderdaad, maar hoe kan ik dat achterhalen? De pomp zit nog mooi in een "vettige" plastic zak. Hoe lang ze al in de kast lag weet ik niet. Wanneer is men viton dichtingen beginnen te plaatsen in de pompen?
    Vanaf 1990 is men begonnen met Viton (of andere' fluor based' rubber) te gebruiken in dieselwagens,
    midden de jaren 90 waren zo goed als alle merken overgeschakeld.
  • kristof PPO Burner
    deze versie van frontera hebben ze van 1996 tot 1998 gemaakt. Dus in principe zou de nieuwe pomp ook voorzien zijn van viton dichtingen?
    dus dan zou het normaal gezien geen probleem mogen zijn?
    Dat zou ik inderdaad verwachten.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    Je hebt dezelfde pomp als op een BMW 525TDS, M51 motor. Die pompen zouden in principe vanaf 96 Viton ringen moeten hebben maar om er zeker van te zijn zou ik een dichtsetje scoren op Ebay met viton ringen.

Zo een pomp even uit elkaar trekken is niet zomaar gedaan, daarvoor moet je bij een diesel center zijn, of bij mij natuurlijk. Zo een pomp dient ten alle tijden op de motor afgesteld te worden of je de pomp nu open maakt of niet.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO

Toch zonde dat ze er geen isuzu of bmw motor in hebben gezet zoals in de andere modellen.. Zo'n frontera wordt in amerika zelfs verkocht als isuzu.

Een VM motor... niet mijn ding.. vaak in Alfa's en Chryslers te vinden. Vaak wel vlot, maar geen enorme levensduur wat ik er zo van hoor zeggen. Hoeveel km's heeft de jouwe nu?

Wel een geluk dat ie iig dezelfde pomp heeft als een bmw tds (op het feit dat ie 4cylinders heeft ipv 6 na)... beter als die types die ze op de latere X17DTL's hebben gebruikt (astra G ed)

Deze types electronische pompen is idd easy rider zn ding. Ik hou het meer op het mechanische spul.

Greetz!

Ik had in mijn Chrysler ook een VM 4 cilinder 2,5 turbo diesel motor. Die had losse cilinderkoppen en was onverwoestbaar en luste zonnebloem olie rauw. 'T was dat de bak en homokineten rot waren ander had ik hem niet weg gedaan. Stond 450.000 op de teller.
    VM 2.5 TD zijn inderdaad onverwoestbare motoren zolang je ze pas belast wanneer ze op temp zijn en toerental laag houdt. Eigenlijk waren dat stationaire motoren en ja, de cilinder kop was per cilinder apart.
    wodan said:

VM 2.5 TD zijn inderdaad onverwoestbare motoren zolang je ze pas belast wanneer ze op temp zijn en toerental laag houdt.

Dat valt wel reuze mee en dat is vooral omdat ie losse koppen heeft. Een normale kop zet onevenredig uit ten opzichte van het meestal gietijzeren blok waardoor er dan problemen ontstaan bij te snel opwarmen. Omdat de VM losse koppen heeft heb je daar wat minder last van.

Er is echter altijd 1 gouden regel voor een diesel motor. "Een diesel motor is net als een vrouw. Je moet ze eerst goed opwarmen alvorens men er mee kan knallen"
  • kristof PPO Burner
    Bedankt voor de reacties.
    I.v.m. de EDC heb ik wat schrik om de pomp open te doen. Ik heb reeds een meetklokje besteld om de nieuwe pomp af te stellen op de motor. van de EDC blijf ik liever af. De dichtingen laten vervangen is ook al snel 350 euro. Dus ik denk dat ik het risico ga nemen en de pomp zo ga monteren.
    Mijn frontera heeft nu 330 000 km. De motor gaat goed. Nog geen echte problemen met gehad.
    Had ook liever de isuzu motor gehad. Maar deze kost dan weer meer aan wegen tax. Ook was het moeilijk één te vinden die nog in deftige staat was binnen en buiten.

@ easy rider, hoe stel je de eds af? op de motor nadat je de pomp hebt juist gezet volgens het klokje?
    kristof said:

...van de EDC blijf ik liever af. De dichtingen laten vervangen is ook al snel 350 euro. Dus ik denk dat ik het risico ga nemen en de pomp zo ga monteren......@ easy rider, hoe stel je de eds af? op de motor nadat je de pomp hebt juist gezet volgens het klokje?

Ik doe het voor minder dan de helft ;)

De pompkop stel je niet zomaar zelf even af. Vette kans als je hem op de motor zet dat je de motor niet gestart krijgt of hij loopt 4000 toeren stationair. Ik zit op een E34 forum en die gasten met TDSen komen allemaal naar mij toe voor afstellen van de pompkop.
  • kristof PPO Burner
    Bedankt voor de reactie. Heb je daar speciaal apparatuur voor? Of is het uit ervaring en op gevoel dat je de EDC afstelt?
    Heb inderdaad al ( ook bij een E34 ) de EDC los gehad en, zoals je zei, ofwel start hij niet ofwel gaat hij in hoge toeren. Ben er toen niet uit geraakt en heb dan maar een occasie pomp gestoken op die wagen. Daarna is de bmw verkocht geweest.
    Daar heb ik INPA voor op de labtop, net als de stealer. De rest gaat idd op gevoel/gehoor.

Een occasie pomp steken had waarschijnlijk helemaal niet nodig geweest als de oude nog goed was, afstellen en rijden maar.
  • kristof PPO Burner
    ja, maar omdat ik toen nog niet wist dat die EDC zo gevoelig was dacht ik dat de pomp stuk was.
    alvast bedankt voor de info!
Sign In or Register to comment.