Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Testje gedaan met 3 verschillende recepten.

edited April 2014 in Biodiesel

Hallo,

Ik heb een  test gedaan met 3 verschillende recepten.
2 met natriummethylaat en een met KOH.

Het recept van de KOH is het  "gewone recept.
De recepten van de natriummethylaat komen van Wodan en Easy Rider.

1e foto zijn de gebruikte hoeveelheden.

Omdat ik geen harde laag zeep onderin mijn processor wil zal ik dus KOH blijven gebruiken.
Verder werkt de natriummethylaat prima alleen bij het recept van Easy Rider drijven er een soort van wolken door de diesel.
Ik denk dat het wassen van die fles moeilijk gaat worden omdat de wolken de glyserine ook een beetje vasthouden.

Ik laat nog weten welke het mooist en het slechts wast.
Plus de eindresultaten.

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited April 2014
    Die van Easy ziet er visueel het beste uit.
    Lijkt me los van een volledige verestering of niet, het meest logische, er zit verhoudingsgewijs,
    meer methanol in :) Maar volgens mij is Easy's formule voor zwaarder vervuilde WVO meer geschikt.

De hoeveelheid glycerine is bij de drie visueel ongeveer gelijk, dus het veresteringspercentage mag niet veel verschillen.
    Hoe warm is je proces verlopen en hoe lang heb je zitten 'vermengen'...

Hoe ruikt het resultaat Biodiesel en hoe straf ruikt de glycerine?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    Ik kan me vergissen maar het lijkt me zo te zijn dat er bij de "mijn" receptuur meer Glyserine en andere meuk vrij komt. Hoe dan ook, een mooi resultaat. Wat die wolken zijn, geen idee, zakken ze niet uit?

Vraag: waarom tap je de glycerine niet warm af in je reactor?
  • Ik heb ook geen idee wat die wolken zijn.
    Het is allemaal dezelfde olie met ±50% rundervet.

De vlokken / wolken zakken niet uit nee.

Aftappen als hij warm is, ja dat doe ik altijd maar het voeld gewoon niet fijn.

Gr. Eduard

• NiekNiek Super Moderator
    Wolken: waarschijnlijk niet gereageerde GPO. Voor kwaliteitsbewaking moet je een 10/90 test doen. Wij draaien de biodiesel altijd tweemaal en dan zonder titreren. Eerst standaard hoeveelheid metylaat, daarna glycerine aftappen en met 10/90 test meten hoeveel GPO niet gereageerd heeft. dan uitrekenen hoeveel methylaat je nog nodig hebt voor de tweede trap. Na tweede trap weer 10/90 test om te kijken of je 100 % proces hebt.
    Kom eens bij ons kijken !! valt altijd wat te leren.
    Niek
    Inderdaad, als je 50% rundervet hebt, die dan nog een goed gebruikt is, vrees ik dat je gaat moeten titreren of nog wat zoeken. Mijn formule werkt perfect bij medium vervuilde 90% plantaardige basisgrondstof...

Leer inderdaad van de 2N's, bespaart je veel zoekwerk en dan kan je tijd steken in verfijnen ;)

Ik had even over het rundevet heen gelezen. Biodiesel van rundervet zal zeer snel stollen. We hebben er geen ervaring mee, maar weten wel, dat biodiesel van palmolie stolt bij 13 graden boven nul, vlokpunt nog hoger. biodiesel van rundervet zal eerder stollen verwacht ik, misschien wel boven 20 graden. Zet een proefpotje op een koele plaats met een temp meter en je zult het weten.
    Je hebt dan misschien wel een goede reaktie gehad, maar het vlokt heel snel. Zonder bijverwarming van je branstoffilter of tank zul je niet ver komen: je branstoffilter loopt dicht.
  • Hallo heren,

Ik heb niet stil gezeten, hier even een overzicht.

Eerst wilde ik weten wat er aan de hand was met het recept van ER.
    Dus ik heb deze nog een keer opgewarmd naar 60 graden en toen alles door een 150mu gehaald.
    Er bleef enkel wat fijn stof in het filter hangen.
    Wel kwam er een heel apart soort schuim op te staan wat net ze stevig werd als slagroom...

Nu in een fles gegooit en het is bezonken en kristal helder en goed vloeibaar!!

Nu laten afkoelen en kijken of er weer rare dingen gebeuren.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Toen en ik begonnen met het wassen van het recept van Wodan.

Resultaat 1e wash.

Niet slecht!

Resultaat 2e wash.

Woh! Nice, glasje helder!

Nu nog ff drogen en door 1mu heen, foto's volgen...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ook ben ik begonnen de KOH test te wassen.
    Dit ging wat moeilijk omdat in een cola fles het moeijk is om de glyserine en diesel van elkaar te scheiden.
    Dus er zit nog een volle theelepel glyserine bij het waswater.

Foto van de 1e wash KOH.

Zo dat was het even voor nu.

Later!

Eduard, aan de plaatjes te zien, vermoed ik, dat je nog wat PPO/GPO in je biodiesel hebt. De biodiesel is niet helder genoeg. Water en ppo geeft vaak een emulsie, vandaar, dat het er nog wat troebeltjes uitziet.
  • Zo ik heb ze allemaal af.

De KOH moest ik 4 keer wassen, net als die van E.R.

Dus alles gewassen en gedroogt, toen in de koelkast.

Zo zag het eruit na een nacht in de koelkast.

Daarna weer uit de koelkast en dan zien ze er zo uit.

Ik denk dat die van wodan donkerder is en troebel bij lagere temperaturen omdat hier gewoon nog een deel ongereageerde olie in zit.

Wat de wolken water in het recept van E.R is nog een raadsel. Misschien was het zeep door teveel loog.
    edited April 2014
    Of er meer ongereageerde grondstof in zit dan bij de andere, kan je bepalen door te kijken naar de viscositeit,
    maw hoe dikker de vloeistof, hoe groter de kans is op geen volledige verestering....
    Maar! De verestering waar nog methanol in zit, zal ook dunner zijn...

Dus kijk je misschien best ook naar het volume glycerine. Maar aangezien je al 'gewassen' hebt, wordt dit niet eenvoudig.

Zeep krijg je vooral doordat er water aanwezig is bij mijn weten en alle testen werden gedaan met dezelfde olie.

Afgaande op de kleur, zou ik vermoeden dat met recept wodan, je te weinig methanol+loog hebt voor jouw situatie, anders gezegd, niet alle vervuiling had 'plaats' in de glycerine.

Ik zou eens opnieuw testen met 5% meer methanol en 5% meer natriummethylaat tov wat je eerst gebruikte (of 5% minder vuile olie gebruiken, komt op hetzelfde neer) en kijken of je dan eindigt met 5% meer glycerine EN met een lichtere kleur eindproduct. (Of met 10% doen, je moet wat afgaan op je buikgevoel...)
    Ik vind het een mooi resultaat voor een beginner. Ongereageerde GPO kun je alleen goed testen met een 10/90 of een 3/27 test. Na het wassen (inderdaad soms tot 4 keer) zit er echt geen KOH, zeep of methanol meer in.
    20 % methanol is al een overmaat. 17% is preceis wat je nodig hebt, maar door wat overdaad krijg je zeker een goede reactie.
    Betere methode: tweetraps !!!!
    Niek said:

17% is preceis wat je nodig hebt, maar door wat overdaad krijg je zeker een goede reactie.

Met de Methylaat is dat anders, die zit al in 70% methanol en die moet je wel mee rekenen. Bovendien werkt Methylaat sneller en sterker dan KOH.
    ER: verklaar eens waarom metylaat sneller werkt of bedoel je natrium mety;aat  werkt sneller dan Kaliummetylaat.
    Of je nu natrium- of kalium hydroxide gebruikt maakt volgens mij niet veel uit,
    het is een katalysator tijdens een balansreactie (of evenwichtsreactie) en
    kan dus niet volledig doorlopen worden.
    @Niek, ik bedoel Natrium Methylaat. Ik schrijf Methylaat omdat ik een hekel heb aan het typen van lange woorden, Ik heb zoiezo een hekel aan typen.

Van wat ik hoor van mensen die het gebruiken is dat je met Natrium Methylaat sneller en betere biodiesel kan maken. Hang me d'r niet aan op omdat ik het zelf nooit geprobeerd heb, ik heb geen reactor.
    Volgens mij is het wel zo dat Natrium methylaat 30% 'droger' is dan wanneer je zelf natrium hydroxide en methanol mengt om zo het methylaat zelf te maken... en dat is wel zo leuk natuurlijk. En dat feit is het enige verschil.
    Voordeel van Natrium en Kalium methylaat is inderdaad, dat er geen vocht in zit. Als je onzorgvuldig met je zouten omgaat, neemt het vocht op en daar is het proces erg gevoelig voor.
  • @ wodan 

Proces was 60 graden warm voor ongeveer een half uur.

De wolken in het recept van ER was waarschijnlijk zeep.
    Dit omdat er bijna 2 keer zoveel NaOH werd gebruikt.

En over de geur van bioDiesel en de strafheid van de glyserine weet ik niets.
    Wat is straf? behalve op je donder krijgen?

Gr. Eduard.
    Je moet er een neus voor hebben, ik kan er geen maat op plakken ;)
  • Whaha!
    Ruiken doet het prima. (naar mijn mening)

Ik gebruik nu een twee traps reactie, werkt veel beter.
    hoefde ook maar 1 keer te wassen, de 2e was was kristal helder.
    Ook het toevoegen van schoonmaa azijn aan het waswater doet wonderen.

We komen er wel!

Nu nog zorgen dat het van de winter vloeibaar blijft.
    Goed bezig! Afhankelijk van je soort basisgrondstof, moet je wat zoeken om een perfect eindproduct te bekomen...
Sign In or Register to comment.