Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Winter Bio-Diesel.

edited March 2014 in Biodiesel
Hallo mensen,

Ik zat wat op internet te lezen: ( https://www.biofuelsystems.com/wintron.htm )

Als ik het goed lees zou ik met dit spul maar 0,05% moeten toevoegen aan mijn Bio-Diesel om het tot -38 vloeibaar te houden!!!
Nu geloof ik best dat dit mogelijk is, maar wat zit daar dan in?
Zo moeilijk zal dat toch niet zijn?

Wat kunnen wij hier in NL bij onze Bio-Diesel gooien zodat we met een gerust hart tot -20 kunnen blijven rondhobbelen?

Ik heb al een liter met aceton ( 0,2% ) erin in de vriezer gegooit, maar daar kon ik iemand mee doodmeppen toen hij eruit kwam.
Zelfde met benzine ( 2,5% ) hard als beton, maar smolt wel sneller.
diesel ( 10% ) Was dik als honing, maar ik wil niet meer bij de pomp komen.
Thinner en terpentine moet ik nog gaan proberen.

Iemand nog suggesties die ik kan proberen?

Gr. Eduard

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    Voorlopig geen suggesties. Wij hebben allerlei producten geprobeerd, maar weinig tot geen resultaat. Je kan je biodiesel behandelen met ureum, maar dat geeft 50 % verlies. Ook niet fijn. Belangrijkste: keuze van je basismateriaal: beste zonnebloem en soja. Arachide niet goed genoeg voor winterdiesel. BD van soja of zonnebloem: vlokpunt +1-3 graden. Bijmengen het beste. Voor iedere 10% bijgemengde diesel daalt het vlokpnt met 2 graden. Plantaardige olie heeft een lager vlokpunt dan biodiesel van dezelfde plantaardige olie.
    Beste oplossing: monteer een verwarmt filter. In dat geval kun je doorrijden totdat het stolpunt bereikt is. De vlokken worden door een verwarmd filter opgelost. Als het stolpunt eenmaal bereikt is, ben je de puneut.
    Heb je een retour over je brandstoffilter, dan is dat al ingebouwd.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2014
    Wintron, als het niet werkt ligt het aan je biodiesel, ;) zeggen ze. En ze hebben nog gelijk ook.

Voorde rest net wat Niek schrijft. Ik heb goede resultaten met mijn Elixer, het houd de olie/B100 langer vloeibaar maar ook hier zie ik dat de olie/B100 gaat vlokken bij lage temperaturen en dat is dan afhankelijk van de basis van de olie/B100.

Aceton is leuk, het verlaagd de oppervlakte spanning van je olie/B100. Ik heb zelf de ervaring dat het wel weer uit je olie/B100 wegdampt na verloop van tijd.
  • wodanwodan Super Moderator
    Je kan beter soja- of zonnebloemolie mengen met diesel dan Biodiesel met diesel wanneer je de oorsprong van de Biodiesel niet kent.
    Bij een drukloos systeem (dus zonder extra opvoerpomp), dus waarbij de brandstof wordt aangezogen,
    niet met teveel vluchtige additieven werken, zo niet krijg je damp (gas) belletjes en stopt het.
  • Bedankt mensen!

Helaas moet ik het doen met de olie doe ik krijg.
    Al deed ik gisteren een kort proefje met terpentine en dat beloofde een hoop.

Ik gooide en dopje terpentine bij een liter biodiesel, en het werd gelijk een stuk dunner leek het.
    Ik heb het niet getest, of in de vriezer gegooit.
    Ik wil uitgebrijde tests gaan doen, maar dan heb ik eerst voldoende testpotjes voor nodig.

Welke stoffel zal ik in deze test meenemen?

• NiekNiek Super Moderator
    Eduard,
    Leuk on te proberen, maar ik verwacht niet dat het gaat werken. Beter opmengen met diesel of nog beter met Olie van boer peter.
    Niek
  • Boer Peter?
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2014
    tot min 10C kan je 15% boer Peter oleum bijmengen (BP)
    Temperaturen onder de min 10C merk ik dat Dino boven op de 15% BP bijmengen beter werkt dan het percentage BP verhogen. idem met 3% benzine.
    PPO= SOJA in dit geval.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    Ik heb dit jaar 3 maal 12 liter Dino bijgevoegd op een volle tank. De rest van de tijd 100% biodiesel gereden.
    alle toevoegingen lijken niet te werken. het gelazer ligt gewoon bij de bron. Waar is de biodiesel van gemaakt? En hoe goed is het gewassen en gedroogd, ook wel belangrijk ja.:-)
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    Als je 12 liter op een volle tank bijvoegt, stroomt deze dan niet over?  :-B
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    image
Sign In or Register to comment.