Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Wat kan je doen met de glycerine?

edited March 2014 in Biodiesel
Hallo,

Het door de wc speolen kan natuurlijk altijd nog.

Maar wat kunnen we er ne nog meer mee?
Ik heb wel eens iets gelezen over dat het ook kan branden, dat heb ik getest en ja het brande iets.
Maar denk dat dat meer te danken was aan de aanwezigheid van methanol.

Dus mensen, iemand suggesties? 

Gr. Eduard.

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited March 2014
    Glycerine kan je verbranden dmv houtpulp opname en dan in de houtkachel,
    dan wel op de zelfde manier verbranden als dat men gebruikte motorolie verbrandt.
  • NiekNiek Super Moderator
    Gebruiksmogelijkheden glycerine:
    1. schoonmaakmiddel: 10 delen warm water 1 deel glycerine: alle vettigheid verdwijnt als sneeuw voor de zon. Wel naspoelen met heet water met wat soda, anders blijft het wat vettig. Ook goed toe te passen op de buitenkant van motoren, etc.
    2. Verbranden: meng 20 liter glycerine met een speciekuip zaagsel. Goed mengen, een dagje laten staan. Vuurtje in de kachel eerst op temperatuur brengen met hout, daarne twee scheppen mengsel erbij. Je kunt het mengsel ook in kokers persen, dan krijg je glyclogs, branden perfect en lang
    3. Afvoeren naar de vergister, maar dan moet de methanol eruit gedampt zijn. Vergisters zijn er gek op.
    4. Vervuilde materialen: glycerine in de trilmachine, binnen een mum van tijd schoon.
    5. Vuile overalls in de wasmachine.
    6. zonder methanol: garage zeep.
    7. etc. etc.
  • wodanwodan Super Moderator
    Juist, voor een soepeler resultaat van werkkledij is het inderdaad ook bruikbaar.
  • Heb 20L verse glycerine gefilterd tot 150 Micron.
    Methanol zit er nog in maar heb het in een grote bak gegoten waar de methanol kan verdampen.

Ik wil het als zeep gaan gebruiken.

Maar hoe krijg ik deze gore zooi schoon?

ik kan het natuurlijk filteren tot 1 micron maar dan blijft het zwarte rommel.
    Niet te spreken over de geur.

Wie weet hoe ik de glycerine verder kan zuiveren?
    Want ik zie ook blanke glycerine op het internet.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    Ik heb nog nooit blanke glycerine gezien bij "doe het zelf brouwers". De in de handel verkrijgbare glycerine zal idd gezuiverd zijn maar hoe ze dat doen, geen idee.
  • NiekNiek Super Moderator
    PAS OP !!!!!!
    In de glycerine zit methanol. Dat is giftig !!! bij inademing en bij huidcontact kan het erstige verschijnselen veroorzaken (o.a. blindheid) !!!!!  lees de voorschriften op het veiligheidsblad !!

Zomaar aan de lucht laten uitdampen is gevaarlijk: een vonkje en boem. Glycerine houdt de methanol goed vast, je zal de glycerine heel erg goed moeten uitdampen wil je het als zeep gebruiken. Je kunt de glycerine in combinatie met water wel goed gebruiken als schoonmaakmiddel, maar als het niet uitgedampt is nooit huiscontact maken !!!!

Blanke glycerine maken is een ingewikkeld proces. Wij beginnen er niet aan, omdat de (uitgedampte glycerine voor ons doel *wassen en schrobben" prima voldoet. Wil je het echt weten ? vraag een chemisch technoloog.

Sign In or Register to comment.