Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Even voorstellen #2

edited February 2014 in Welkom op PPO.nu
Hallo allemaal,

Het is zover. Na jaren van browsen en scrollen ben ik nu toch eindelijk lid geworden van dit forum.

Ik ben blij dat het forum anno 2014 (weer) in de lucht is.

Mijn naam is Jules, student werktuigbouwkunde. Mijn interesse in rijden op PPO begon al in 2005, toen ik via via op deze site terechtkwam. Het leek me een geweldig idee, rijden op slaolie. Ik dacht toen, als ik ooit een auto koop dan wordt het een golf 2 of iets anders ouds op diesel. Nu, de auto is er. Een passat 32b! (1.6D)

Ik ben inmiddels aardig thuis in de materie, en weet wat er ongeveer voor een ombouw moet gebeuren. (2 tank)
Het is de bedoeling om de komende tijd wat onderdelen te vergaren zodat op termijn met de ombouw kan worden begonnen.
De eerste stap is in elk geval andere verstuivers met een grotere openingsdruk, en dan de pomp wat vervroegen. En natuurlijk moet er een ww, magneetkleppen en wat slangenspul komen. Als iemand nog een ww op de plank heeft liggen waar ie niets meer mee doet?? ;-)

Wel, ik hoop dat ik hier wat ervaringen/ideeen/inspiratie/GPO bronnen kan delen en opdoen.

Groet, Jules.

«1

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    Jules, welkom op het forum. Stuur even een mailtje naar drivertje. Wij (drijvertje en ik zijn twee maten) hebben nog een complete (???) tweedehands set liggen. Als die al weg is, kunnen we altijd wel helpen aan een warmtewisselaar. Wij zitten in Den Helder voor het geval je wilt komen kijken/ophalen
  • Aha, dat klinkt interessant. Ik zou graag eens langskomen. Stuur wel een pb.
  • edited March 2014
    Mailtje verstuurd! Ik zit alleen nog in dubio of ik het PPO avontuur wil beginnen met mijn huidige blok. Deze verbruikt nogal wat olie, ongeveer 1 liter op 1600 km. Ik zit eraan te denken deze open te schroeven en te kijken waar het verbruik vandaan komt. Maarja dat doe je ook maar niet "even". Het blok zelf loopt supergoed, start meteen en slaat ook meteen af dus loopt niet na.

Het kan aan de kop liggen, in de sfeer van de klepgeleiders, maar ook aan bv de zuigerveren. Als de compressie goed is, kunnen nogsteeds de olieschraapveren versleten zijn toch?

Iemand ervaring met klepgeleiders vervangen? Zou dat te doen zijn met standaard gereedschap en momentsleutel? Het schijnt dat er een trucje bestaat met verhitten en afkoelen, en dat zo het verwijderen en plaatsen makkelijker wordt.

Andere zuigerveren in combi met honen schijnt ook niet een enorme klus te zijn als je weet wat je doet, maar daar zit 'm net de moeilijkheid ;-) Heb zelf nog nooit een blok opengehad, maar ik ben zit wel te springen om het te leren.

Ik kan er ook op deze manier mee door blijven kachelen en af en toe naar de action voor een kan olie, maar dat is niet helemaal mijn stijl.

Groetjes Jules
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    1 op 1600 kilometer is toch niet extreem? OK, feit is dat je er vanuit moet gaan dat je motor normaal al ik goede conditie moet zijn vooraleer je op PPO gaat rijden en zo te lezen is dat ook zo.
  • edited March 2014
    Mmm ok. Maar hij rookt zichtbaar. Bij accelereren grote blauwe wolken. Weet iemand hoe groot het olievolume is tussen min en max op de pijlstok? Misschien zit ik daar fout. Ik ging uit van een halve liter. (is mij ooit eens verteld)

• Mijn Audi A4 1.9 TDI gaat ook van Max. naar min. in 15.000Km.

Kan er niet wakker van liggen.
    Zo hoef ik weer een halve tot een hele liter minder weg te brengen.
    Want mijn test om het in je tenk te gooien is niet helemaal een succes geweest.

Gr. Eduard. 
  • wodanwodan Super Moderator
    Jules said:

Mmm ok. Maar hij rookt zichtbaar. Bij accelereren grote blauwe wolken. Weet iemand hoe groot het olievolume is tussen min en max op de pijlstok? Misschien zit ik daar fout. Ik ging uit van een halve liter. (is mij ooit eens verteld)

Vul het eens bij, dan weet je het volume zeker ...
    Moest ik geloven wat men mij allemaal vertelt... Vertrouwen is goed, controle is beter ;)
  • edited March 2014
    Volkomen gelijk in.
    Eduard said:

Mijn Audi A4 1.9 TDI gaat ook van Max. naar min. in 15.000Km.

Daar zou ik voor tekenen.

Ik vul gewoon 1/2 liter bij en kijk of het een heel of een half peilstokbereik beslaat.

• edited March 2014

Verschil tussen min en max is altijd 1 liter. Als hij blauwe wolken geeft en de auto heeft geen turbo dan drinkt hij zijn motorolie op via zuigerveren of klepgeleiding. Kan ook nog zijn dat je carter druk hoog is en dan gaat ie olie drukken in de inlaat
  • Dan is het dus 1 liter op 800 km. Karterdruk valt geloof ik wel mee, tenminste er komt een zacht briesje uit de oliedop en geen enorme wind. Misschien alleen klepgeleiders maar dat zal wel ijdele hoop zijn.
    Heb je een turbo of niet?
  • Nope..
    Ok. Dan kunnen het zuigerveren of klepgeleiders zijn waarbij bij een diesel het eerste meestal het geval is. Een diesel werkt namelijk met een luchtoverschot waardoor je geen gasklep hebt in de inlaat waardoor er veel minder vacuüm in het spruitstuk heerst en derhalve op de klepgeleiding staat dan normaal bij een benzine motor.

Het kan ook nog zijn dat je zuigerveren gewoon vast zitten waardoor hij olie drinkt maar daar heb ik wel een middeltje voor op voorraad staan.
  • Aha,

Klopt, dat onderdruk verhaal en dergelijke leek me al logisch, is veel lager dan bij een benzine inderdaad.

Zoiets hebben we al eerder gedaan, met remvloeistof. Sleutelkennis van mij zei dat dat koolaanslag zou oplossen als dat er op zou zitten. Ik was een beetje terughoudend, maar a la, hij heeft er wel wat verstand van. Beetje in elke cilinder, uurtje laten weken. Toen gestart, dat gaf een bult rook. Heeft dus niet geholpen.

Werkt dat middeltje van jou op een vergelijkbare manier, of doe je dat eerst door de olie? ATF toevallig?

edited March 2014
    Vergelijkbaar maar geen ATF. Aanslag van diesel en PPO is heel anders dan van benzine dus ATF of remolie werkt niet.

dit is het http://www.toralin.nl/anticarbon-zuigerveren-reiniger-in-spuitbus.html

Prijs is bij mij het zelfde en altijd op voorraad. Ik gebruik het elk jaar met de grote beurt en de motor wordt er weer duidelijk frisser van. Bij een diesel is het dan verstuivers verwijderen natuurlijk of via inlaatpoort toedienen na verwijderen van spruitstuk, je draaid dan de krukas tot er een inlaatklep open gaat en spuit het er in.
  • Aha, duidelijk. Ik snap het verhaal van Remolie dat dat niet werkt bij een diesel, maar kan het ook zijn dat de zuigerveren vast gaan zitten door aankoekende motorolie? Of is het altijd door brandstof aanslag. In het eerste geval zou dan een gemeenschappelijk middel weer moeten kunnen helpen.

Ik heb wel interesse in zo'n bus. In welke regio zit je?

Groet Jules.

Dat  vastzitten van de zuigerveren komt door half verbrandde brandstof die onder druk langs de zuiger het carter in gedrukt worden maar eerst moeten ze langs de zuigerveren vandaar dat daar de eerste vervuiling ontstaat.

Motorolie koekt gedeeltelijk aan op de zuigerveren. De motorolie blijft aan de cilinderwand plakken en komt terecht in de verbranding en wordt vervolgens gedeeltelijk de uitlaat in geblazen en natuurlijk weer langs de zuiger terug het carter in.

Ik zit op Voorne-Putten en Goeree-overflakkee.
  • Ik denk dat ik wel voor zo'n busje ga. We zullen zien of het wat uithaalt. Ik ben benieuwd!
    EXACT de gebruiksaanwijzing volgen, dan gaat het werken.
  • Dat is de bedoeling, alleen loop ik dan tegen het volgende aan. Easyrider suggereert dat ik ipv de verstuivers ook het inlaatspruitstuk kan verwijderen wat veel aantrekkelijker is. Maar in de gebruiksaanwijzing staat dat na toedienen onmiddellijk de bougie moet worden teruggeschroeft. Dat impliceert dus dat ik onmiddellijk de inlaatpoort moet afsluiten. (vanwege de reactie in de cilinder waarbij druk wordt opgebouwd of gas ontstaat neem ik aan?) Dus de vraag is waarmee kan ik dat afsluiten? Met een opgepropte katoenen doek ofzo?

In het geval ik toch de verstuivers verwijder, zit je dan ook met die warmtewerende ring die je moet vervangen, of is dat alleen bij het uiteennemen van de verstuiver zelf?

Ik heb nog geen momentsleutel, dus verstuivers loshalen lijkt me niet zo'n geschikt plan. Eventueel kan het nog via de gloeibougies, maar dat is ook een monnikenwerk.

Bedankt voor het meedenken.

Dat onmiddellijk valt in de praktijk reuze mee. Ik haal het inlaatspruitstuk er af en torn de motor met de hand tot er een inlaatklep open gaat. Vervolgens spuit ik de anti-carbon in de cilinder en torn verder naar de volgende inlaat klep die open gaat, in die tussentijd is de inlaatklep van de cilinder die ik net gedaan heb al weer dicht, enz. enz.
  • edited March 2014
    Ok. Kan ik nog ellende verwachten met bouten die afbreken ofzo? Kan ik gewoon moeren lossen, en blijft het draad dan in het blok? Of zijn het moeren met draad die je uit het blok draait. Kan ik dan diezelfde weer gebruiken bij terugplaatsen?

Nieuw pakkinkje ertussen lijkt me?

Ik weet het, veel vragen maar wil graag vantevoren ff weten hoe het zit ;-)

Vooraf inspuiten met een kruipolie zou ik sowieso doen en nachtje laten 'trekken', is het gloeikaarsen dan wel uitlaatspruitstukbouten.
    Vooral nieuwe pakkingen zetten en zoals eerder beschreven even de draadeinden inspuiten met kruipolie, dan draai je de draadeinden niet uit de kop. Draai je ze er toch uit dan kan je ze gewoon hergebruiken.
  • edited March 2014
    Zo, vandaag even het gebeuren met die spuitbus geprobeerd, maar vooralsnog zie ik geen verbetering.

Tijdens het wegwerken met hoge toerentallen kwam er wel wat mist uit maar verdween na een tijdje, en vervolgens gewoon weer het vage blauwe pluimpje als altijd bij stationair. Misschien dat het olieverbruik wat zal dalen, dat kan immers nog. dan zou de rook moeten duiden op slechte verbranding, echter de rook is blauw en niet zwart of grijs.

Als het geen verbetering oplevert, jammer dan. Wie weet wat ik verder nog voor stappen kan zetten voor verbetering. Ik zit helaas niet riant in de tijd om even een ander blok erin te gooien of om zuigerveren te vervangen.

Hoewel... Zo lastig schijnt het ook weer niet te zijn. Maar dan zit je weer met honen en weet ik het allemaal.

Ik blijf er vooralsnog mee doorrijden, hij rijdt prima.

• edited May 2014
    Even een update;

ik heb het middel nu twee keer geprobeerd, na de eerste keer dacht ik dat het olieverbruik wel wat afgenomen was. Dus toen heb ik de behandeling herhaald. Nu blijkt dat het helaas helemaal geen effect heeft gehad, hij heeft nu weer een liter op 800 km de uitlaat uitgewerkt.

Dus toch versleten (olieschraap)veren?  Ik heb in de inlaatkanalen (in de kop) gekeken maar die zijn voorzover ik kon zien helemaal schoon, dus de klepgeleiders of hoedjes zullen het wel niet zijn.

Wat ik toch raar vind dat de motor nog behoorlijk pittig is. Hij trekt lekker voor een atmosferische diesel. Of lopen die dingen gewoon altijd goed, ook als ze al aardig versleten zijn?

Hij slaat ook altijd meteen aan.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Groetjes.

De olieschraap veren kunnen inderdaad wat vastgekoekt zitten, terwijl de gewone zuigerringen nog wel redelijk
    werken. Dus mooie compressie, toch olie verbruik.

Wat voor motorolie gebruik je?

oliedruk goed?
  • Ok, maar wel dan zou die vastkoeking na twee behandelingen met XADO al wel los moeten zijn lijkt me? Of kan ik nog iets anders doen om die los te weken, als dat inderdaad nog aan de hand zou zijjn?

Ik gebruik nu gewone 10w40 van de Action, vanwege het hoge gebruik ga ik er geen dure olie inmikken. Eerder had ik wel Eurol 10w40 en daarvoor 15w40 maar die gingen er net zo hard doorheen.

De oliedruk lijkt me in orde, dat wil zeggen het rode lampje is nog niet gaan branden. Ik heb geen oliedrukmeter dus meer kan ik er niet over zeggen..

Zonder olie drukmeter weet je inderdaad niets.
    Je zou eens anti olie verbruik (dik maker van je olie) kunnen toevoegen en kijken of dit iets uitmaakt.

Wil je kuisen, zou je er ofwel pure synthetische olie kunnen bijvoegen (bvb 25%) of ATF olie en kijken
    of het olie verbruik stijgt dan wel daalt in de tijd. Nu is dit correct meten niet zo eenvoudig.

Ik ga er nu wel van uit dat de huidige olie half synthetische is.
    half synthetisch bestaat niet, "half synthetisch" is een gemodificeerde mineraal met de eigenschappen van syntheet.

Syntheet bij een motor die altijd op mineraal heeft gelopen is vragen om problemen omdat het vuil in brokken los komt en oliekanalen kan verstoppen. Beter is het een goede engine flush te gebruiken en strikt de aanwijzingen te volgen maar in dit geval heeft dat weinig zin omdat er al anti-carbon is gebruik en zelfs 2 maal.

Als de olie niet uit de klepgeleiders komt dan moet het door carterdruk langs de zuigerveren komen en dat kan je meten door te zien wat de carterdruk is. Ik weet niet wat de KM stand van de motor is maar ik neig nu wel naar versleten of slappe zuigerveren.

Je zou idd eens een dikkere olie kunnen gebruiken en zien of het verbruik dan daalt.
  • Goeiemorgen.

Het gaat inderdaad om 'half synthetisch'. Ik heb de motor tweedehands gekocht. ik heb wel gekeken of ie goed liep maar ik had nog niet de ervaring om even naar de uitlaatgassen te kijken. Verkoper zei dat ie 130k had gelopen. Dat valt natuurlijk te betwijfelen.

Hoe kan je de carterdruk meten? Ik doe dat door de dop eraf te draaien en te kijken of er veel 'wind' uit het oliegat komt. Er komt eigenlijk een matig briesje uit. De dop blijft er net niet op liggen.

Wat voor dikkere olie kan ik dan pakken? Halfsyntheet of puur mineraal?

Maar ook niet onbelangrijk, ik zou graag zo snel mogelijk beginnen met op PPO rijden. Kan ik de motor verder schade toebrengen door op voorverwarmde PPO over te schakelen? Ik weet iig dat je moet checken of het oliepijl niet stijgt door inmenging van PPO.

Groetjes Jules.

Als je olieverbruik hebt, is op PPO gaan rijden geen goed gedacht!
    Diesel die in de motorolie komt kan nog uitdampen,
    PPO echter niet en dan koekt alles gewoonweg dicht en is de motor voor de vuilbak.
    Gooi d'r maar eens Shell Rimula R4 in, dat is een mineraal met veel ZDDP. Kost iets van 5 Euro per liter.
  • Welja, baat het niet dan schaadt het niet..

Kan ik het oliefilter dan laten zitten? (jaar geleden vervangen +- 20000km mee gereden) Zit nu dus 10w40 in.
    Als je olie vervangt, oliefilter ook altijd vervangen, voor wat dat maar kost....
    idd oliefilter vervangen ja, blijft toch altijd zo een halve liter in hangen. Bedenk wel dat zo een oliefilter eigenlijk een keienvanger blijft. Als echt motorolie wil filteren zal je naar 0,5 micron moeten gaan maar das weer een ander verhaal.
  • Ok bedankt voor de reacties, ik laat het weten als er weer vorderingen zijn.
  • Koppakking erdoor! Zou ik er gewoon een nieuwe pakking tussen kunnen leggen of is het toch verstandig om de kop te laten controleren op vlakheid? Weet niet hoe heet de boel is geworden maar er werd toch wel wat druk opgebouwd in het systeem en kvs eruit geperst. Kan ik meteen eens zien hoe de cylinders er van binnen uitzien..

• Hallo allen,

Even updateje. Heb dus de santana turbodiesel van een zeker iemand hier overgenomen nadat mijn koppakking erdoor is gegaan. Verwacht ik althans, kan ook zijn dat de kop gescheurd is. Binnenkort maar even lostrekken. De afgelopen maand heb ik de vrije uurtjes besteed aan het uit en inbouwen van de motoren. Oude motor heb ik maar ff in de santana gelepeld, ligt ie tenminste niet in de weg.

Sodeknetters, de turbodiesel ligt er nu eindelijk in. Is toch een hoop werk als je alles op de oprit moet deon, maar het is gelukt! Zonder brug en met homemade motortakel. Een aaneenschakeling van moertjes en boutjes vastdraaien op onmogelijke plekken in onmogelijke houdingen. En daarbij moet je ook nog flink inventief zijn.

Hier wat foto's:

http://www.mijnalbum.nl/Album=UWYAMADR#B8LASUHW

Vorige week de laatste dingetjes aangesloten. Even ontluchten met de fietspomp op de retour, vastknopen en in 1 keer starten! Ideaal.

Proefritje gemaakt. Bevalt goed! Is op de snelweg ook wat stiller heb ik het idee. (turbo dempt geluid?)

Komende tijd even kijken hoe de motor zich houdt en rustig wat inrijden, en dan eens na gaan denken over de ombouw. Heb de ww en kleppen al liggen. Heb ook nog intercooler liggen die ik wil monteren.

Verder had ik nog idee over dat condens in tank-verhaal met twee tanksystemen. Wat als je nu gewoon een oliekoeler van een brommer ofzo op de retour zet, dan stroomt er koude olie terug naar de tank, weg condens.

Updates volgen tzt

Groets Jules.
  • udoudo Super Moderator
    @Jules:

Mooie update!
    Dit is dus een ander soort motor dan er origineel in ligt?
    Stoer dat je 't e.e.a. op de oprit doet, foto's van je DIY takel enzo zijn ook interessant.
  • edited February 2015
    Ja, andere motor. Het was origineel benzine. Toen heb ik 'm omgebouwd naar Diesel. 54 pk zuigdiesel. Liep heel goed, alleen met olieverbruik van 1 liter/1000 km was ik toch langzaam op zoek naar wat anders. Inmiddels de motor eralweer uit want de koppeling was af. Alles weer teruggemonteerd en ik hoop dat het zo ff goed blijft. En dat ik aan ombouwen kan gaan denken.

Hier nog ff andere foto van de takel:

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=410467286&key=JPNHDKGT

• penapena Livin' and Breathin' PPO
    Hoi Jules,

Je kan de foto ook uploaden, dan zijn we hem nooit kwijt :)

Herman
  • goed bezig
  • Jep Herman, zal me er eens in verdiepen.

Het rijdt weer! Vandaag verse APK en uit laten lijnen. Er staat nu niet veel in de weg om plantaardig te gaan. Tegelijkertijd nog wat bodywork doen en iets met geluidsisolatie. Wat een bak herrie bij 120...

5-bak eronder :)

Herman
  • Behoort reeds tot de uitrusting. Zou evt wel een langere kunnen monteren.
    Hoi Jules,

Dan helpen nog maar 2 dingen.
    Motor inpakken. Zie de nieuwere versies. TDI met het rode I-tje (1996) was aardig ingepakt.
    En alle klankkast delen beplakken met anti-klank :)
    Deuren, dak en firewall ;)

Herman
  • edited March 2015
    Hee allen,

Wellicht ter vermaak (en stel je voor, wie weet ter lering)

Ik heb mijn oude blok uit elkaar geschroeft, deels omdat ik oude appendages ervan wil houden en deels uit nieuwschierigheid hoe de zuigers en cilinders eraan toe waren. Heb wat kiekjes 'upgeload' Ik weet het Herman, ik moet ze ff uploaden op de site, maar heb nog niet uitgedokterd hoe..(jes, heb al een minuut aan de search functie besteed)

Alle foto's:

http://www.mijnalbum.nl/Album=UWYAMADR#B8LASUHW

Vooral deze zuiger vond ik wel opmerkelijk:

http://www.mijnalbum.nl/Album=UWYAMADR#PIHSYPBI

Te zien is ook dat precies onder de verstuiver en gloeistift er bij 3 van de 4 gewoon een stuk van de zuiger is geerodeerd:

http://www.mijnalbum.nl/Album=UWYAMADR#LHEQEWYR

Kan dit komen door slechte verstuivers? Heb ook een half uur met de gloeiers aan gereden, kan er ook mee te maken hebben.. Dat er misschien gesmolten metaal de cilinder ingekomen is.

Zuiger 1 had een klep op z'n kop gehad, zat een ronde afdruk in. (ooit een geknapte riem ofzo... niet door mij) De lagerschalen van deze zagen er het ergst uit:

http://www.mijnalbum.nl/Album=UWYAMADR#NQN3OH6U

Slijtage van andere lagerschalen onder het kopje 'normaal'?

Ik weet het, het heeft nog steeds niet veel met PPO te maken maar wel met de weg ernaar toe.

Ik heb nu naar het zo lijkt een goede motor erin hangen, maar denk dat ik toch binnenkort naar de verstuivers ga (laten) kijken om bovenstaand gebeuren te voorkomen.

Groet Jules.

Sign In or Register to comment.