Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
Hallo allemaal,
Het is zover. Na jaren van browsen en scrollen ben ik nu toch eindelijk lid geworden van dit forum.
Ik ben blij dat het forum anno 2014 (weer) in de lucht is.
Mijn naam is Jules, student werktuigbouwkunde. Mijn interesse in rijden op PPO begon al in 2005, toen ik via via op deze site terechtkwam. Het leek me een geweldig idee, rijden op slaolie. Ik dacht toen, als ik ooit een auto koop dan wordt het een golf 2 of iets anders ouds op diesel. Nu, de auto is er. Een passat 32b! (1.6D)
Ik ben inmiddels aardig thuis in de materie, en weet wat er ongeveer voor een ombouw moet gebeuren. (2 tank)
Het is de bedoeling om de komende tijd wat onderdelen te vergaren zodat op termijn met de ombouw kan worden begonnen.
De eerste stap is in elk geval andere verstuivers met een grotere openingsdruk, en dan de pomp wat vervroegen. En natuurlijk moet er een ww, magneetkleppen en wat slangenspul komen. Als iemand nog een ww op de plank heeft liggen waar ie niets meer mee doet?? ;-)
Wel, ik hoop dat ik hier wat ervaringen/ideeen/inspiratie/GPO bronnen kan delen en opdoen.
Groet, Jules.
Comments
Het kan aan de kop liggen, in de sfeer van de klepgeleiders, maar ook aan bv de zuigerveren. Als de compressie goed is, kunnen nogsteeds de olieschraapveren versleten zijn toch?
Iemand ervaring met klepgeleiders vervangen? Zou dat te doen zijn met standaard gereedschap en momentsleutel? Het schijnt dat er een trucje bestaat met verhitten en afkoelen, en dat zo het verwijderen en plaatsen makkelijker wordt.
Andere zuigerveren in combi met honen schijnt ook niet een enorme klus te zijn als je weet wat je doet, maar daar zit 'm net de moeilijkheid ;-) Heb zelf nog nooit een blok opengehad, maar ik ben zit wel te springen om het te leren.
Ik kan er ook op deze manier mee door blijven kachelen en af en toe naar de action voor een kan olie, maar dat is niet helemaal mijn stijl.
Groetjes Jules
Moest ik geloven wat men mij allemaal vertelt... Vertrouwen is goed, controle is beter ;)
Daar zou ik voor tekenen.
Ik vul gewoon 1/2 liter bij en kijk of het een heel of een half peilstokbereik beslaat.
Het kan ook nog zijn dat je zuigerveren gewoon vast zitten waardoor hij olie drinkt maar daar heb ik wel een middeltje voor op voorraad staan.
Klopt, dat onderdruk verhaal en dergelijke leek me al logisch, is veel lager dan bij een benzine inderdaad.
Zoiets hebben we al eerder gedaan, met remvloeistof. Sleutelkennis van mij zei dat dat koolaanslag zou oplossen als dat er op zou zitten. Ik was een beetje terughoudend, maar a la, hij heeft er wel wat verstand van. Beetje in elke cilinder, uurtje laten weken. Toen gestart, dat gaf een bult rook. Heeft dus niet geholpen.
Werkt dat middeltje van jou op een vergelijkbare manier, of doe je dat eerst door de olie? ATF toevallig?
dit is het http://www.toralin.nl/anticarbon-zuigerveren-reiniger-in-spuitbus.html
Prijs is bij mij het zelfde en altijd op voorraad. Ik gebruik het elk jaar met de grote beurt en de motor wordt er weer duidelijk frisser van. Bij een diesel is het dan verstuivers verwijderen natuurlijk of via inlaatpoort toedienen na verwijderen van spruitstuk, je draaid dan de krukas tot er een inlaatklep open gaat en spuit het er in.
Ik heb wel interesse in zo'n bus. In welke regio zit je?
Groet Jules.
Motorolie koekt gedeeltelijk aan op de zuigerveren. De motorolie blijft aan de cilinderwand plakken en komt terecht in de verbranding en wordt vervolgens gedeeltelijk de uitlaat in geblazen en natuurlijk weer langs de zuiger terug het carter in.
Ik zit op Voorne-Putten en Goeree-overflakkee.
In het geval ik toch de verstuivers verwijder, zit je dan ook met die warmtewerende ring die je moet vervangen, of is dat alleen bij het uiteennemen van de verstuiver zelf?
Ik heb nog geen momentsleutel, dus verstuivers loshalen lijkt me niet zo'n geschikt plan. Eventueel kan het nog via de gloeibougies, maar dat is ook een monnikenwerk.
Bedankt voor het meedenken.
Nieuw pakkinkje ertussen lijkt me?
Ik weet het, veel vragen maar wil graag vantevoren ff weten hoe het zit ;-)
Tijdens het wegwerken met hoge toerentallen kwam er wel wat mist uit maar verdween na een tijdje, en vervolgens gewoon weer het vage blauwe pluimpje als altijd bij stationair. Misschien dat het olieverbruik wat zal dalen, dat kan immers nog. dan zou de rook moeten duiden op slechte verbranding, echter de rook is blauw en niet zwart of grijs.
Als het geen verbetering oplevert, jammer dan. Wie weet wat ik verder nog voor stappen kan zetten voor verbetering. Ik zit helaas niet riant in de tijd om even een ander blok erin te gooien of om zuigerveren te vervangen.
Hoewel... Zo lastig schijnt het ook weer niet te zijn. Maar dan zit je weer met honen en weet ik het allemaal.
Ik blijf er vooralsnog mee doorrijden, hij rijdt prima.
ik heb het middel nu twee keer geprobeerd, na de eerste keer dacht ik dat het olieverbruik wel wat afgenomen was. Dus toen heb ik de behandeling herhaald. Nu blijkt dat het helaas helemaal geen effect heeft gehad, hij heeft nu weer een liter op 800 km de uitlaat uitgewerkt.
Dus toch versleten (olieschraap)veren? Ik heb in de inlaatkanalen (in de kop) gekeken maar die zijn voorzover ik kon zien helemaal schoon, dus de klepgeleiders of hoedjes zullen het wel niet zijn.
Wat ik toch raar vind dat de motor nog behoorlijk pittig is. Hij trekt lekker voor een atmosferische diesel. Of lopen die dingen gewoon altijd goed, ook als ze al aardig versleten zijn?
Hij slaat ook altijd meteen aan.
Iemand een idee wat het kan zijn?
Groetjes.
werken. Dus mooie compressie, toch olie verbruik.
Wat voor motorolie gebruik je?
oliedruk goed?
Ik gebruik nu gewone 10w40 van de Action, vanwege het hoge gebruik ga ik er geen dure olie inmikken. Eerder had ik wel Eurol 10w40 en daarvoor 15w40 maar die gingen er net zo hard doorheen.
De oliedruk lijkt me in orde, dat wil zeggen het rode lampje is nog niet gaan branden. Ik heb geen oliedrukmeter dus meer kan ik er niet over zeggen..
Je zou eens anti olie verbruik (dik maker van je olie) kunnen toevoegen en kijken of dit iets uitmaakt.
Wil je kuisen, zou je er ofwel pure synthetische olie kunnen bijvoegen (bvb 25%) of ATF olie en kijken
of het olie verbruik stijgt dan wel daalt in de tijd. Nu is dit correct meten niet zo eenvoudig.
Ik ga er nu wel van uit dat de huidige olie half synthetische is.
Syntheet bij een motor die altijd op mineraal heeft gelopen is vragen om problemen omdat het vuil in brokken los komt en oliekanalen kan verstoppen. Beter is het een goede engine flush te gebruiken en strikt de aanwijzingen te volgen maar in dit geval heeft dat weinig zin omdat er al anti-carbon is gebruik en zelfs 2 maal.
Als de olie niet uit de klepgeleiders komt dan moet het door carterdruk langs de zuigerveren komen en dat kan je meten door te zien wat de carterdruk is. Ik weet niet wat de KM stand van de motor is maar ik neig nu wel naar versleten of slappe zuigerveren.
Je zou idd eens een dikkere olie kunnen gebruiken en zien of het verbruik dan daalt.
Het gaat inderdaad om 'half synthetisch'. Ik heb de motor tweedehands gekocht. ik heb wel gekeken of ie goed liep maar ik had nog niet de ervaring om even naar de uitlaatgassen te kijken. Verkoper zei dat ie 130k had gelopen. Dat valt natuurlijk te betwijfelen.
Hoe kan je de carterdruk meten? Ik doe dat door de dop eraf te draaien en te kijken of er veel 'wind' uit het oliegat komt. Er komt eigenlijk een matig briesje uit. De dop blijft er net niet op liggen.
Wat voor dikkere olie kan ik dan pakken? Halfsyntheet of puur mineraal?
Maar ook niet onbelangrijk, ik zou graag zo snel mogelijk beginnen met op PPO rijden. Kan ik de motor verder schade toebrengen door op voorverwarmde PPO over te schakelen? Ik weet iig dat je moet checken of het oliepijl niet stijgt door inmenging van PPO.
Groetjes Jules.
Diesel die in de motorolie komt kan nog uitdampen,
PPO echter niet en dan koekt alles gewoonweg dicht en is de motor voor de vuilbak.
Kan ik het oliefilter dan laten zitten? (jaar geleden vervangen +- 20000km mee gereden) Zit nu dus 10w40 in.
Even updateje. Heb dus de santana turbodiesel van een zeker iemand hier overgenomen nadat mijn koppakking erdoor is gegaan. Verwacht ik althans, kan ook zijn dat de kop gescheurd is. Binnenkort maar even lostrekken. De afgelopen maand heb ik de vrije uurtjes besteed aan het uit en inbouwen van de motoren. Oude motor heb ik maar ff in de santana gelepeld, ligt ie tenminste niet in de weg.
Sodeknetters, de turbodiesel ligt er nu eindelijk in. Is toch een hoop werk als je alles op de oprit moet deon, maar het is gelukt! Zonder brug en met homemade motortakel. Een aaneenschakeling van moertjes en boutjes vastdraaien op onmogelijke plekken in onmogelijke houdingen. En daarbij moet je ook nog flink inventief zijn.
Hier wat foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album=UWYAMADR#B8LASUHW
Vorige week de laatste dingetjes aangesloten. Even ontluchten met de fietspomp op de retour, vastknopen en in 1 keer starten! Ideaal.
Proefritje gemaakt. Bevalt goed! Is op de snelweg ook wat stiller heb ik het idee. (turbo dempt geluid?)
Komende tijd even kijken hoe de motor zich houdt en rustig wat inrijden, en dan eens na gaan denken over de ombouw. Heb de ww en kleppen al liggen. Heb ook nog intercooler liggen die ik wil monteren.
Verder had ik nog idee over dat condens in tank-verhaal met twee tanksystemen. Wat als je nu gewoon een oliekoeler van een brommer ofzo op de retour zet, dan stroomt er koude olie terug naar de tank, weg condens.
Updates volgen tzt
Groets Jules.
Mooie update!
Dit is dus een ander soort motor dan er origineel in ligt?
Stoer dat je 't e.e.a. op de oprit doet, foto's van je DIY takel enzo zijn ook interessant.
Hier nog ff andere foto van de takel:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=410467286&key=JPNHDKGT
Je kan de foto ook uploaden, dan zijn we hem nooit kwijt :)
Herman
Het rijdt weer! Vandaag verse APK en uit laten lijnen. Er staat nu niet veel in de weg om plantaardig te gaan. Tegelijkertijd nog wat bodywork doen en iets met geluidsisolatie. Wat een bak herrie bij 120...
Herman
Dan helpen nog maar 2 dingen.
Motor inpakken. Zie de nieuwere versies. TDI met het rode I-tje (1996) was aardig ingepakt.
En alle klankkast delen beplakken met anti-klank :)
Deuren, dak en firewall ;)
Herman
Wellicht ter vermaak (en stel je voor, wie weet ter lering)
Ik heb mijn oude blok uit elkaar geschroeft, deels omdat ik oude appendages ervan wil houden en deels uit nieuwschierigheid hoe de zuigers en cilinders eraan toe waren. Heb wat kiekjes 'upgeload' Ik weet het Herman, ik moet ze ff uploaden op de site, maar heb nog niet uitgedokterd hoe..(jes, heb al een minuut aan de search functie besteed)
Alle foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album=UWYAMADR#B8LASUHW
Vooral deze zuiger vond ik wel opmerkelijk:
http://www.mijnalbum.nl/Album=UWYAMADR#PIHSYPBI
Te zien is ook dat precies onder de verstuiver en gloeistift er bij 3 van de 4 gewoon een stuk van de zuiger is geerodeerd:
http://www.mijnalbum.nl/Album=UWYAMADR#LHEQEWYR
Kan dit komen door slechte verstuivers? Heb ook een half uur met de gloeiers aan gereden, kan er ook mee te maken hebben.. Dat er misschien gesmolten metaal de cilinder ingekomen is.
Zuiger 1 had een klep op z'n kop gehad, zat een ronde afdruk in. (ooit een geknapte riem ofzo... niet door mij) De lagerschalen van deze zagen er het ergst uit:
http://www.mijnalbum.nl/Album=UWYAMADR#NQN3OH6U
Slijtage van andere lagerschalen onder het kopje 'normaal'?
Ik weet het, het heeft nog steeds niet veel met PPO te maken maar wel met de weg ernaar toe.
Ik heb nu naar het zo lijkt een goede motor erin hangen, maar denk dat ik toch binnenkort naar de verstuivers ga (laten) kijken om bovenstaand gebeuren te voorkomen.
Groet Jules.