Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

BMW 525 tds

1151617181921»

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2013
    En we kunnen weer knallen, de TDS loopt weer als vanouds.

Nogmaals mijn dank aan de Drivert die mij snel een verse WW wist te bezorgen, Kratje bier komt er aan.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2013
    Om algehele verwarring te vermijden, de platen in een platen warmtewisselaar maken platte parallelle kanaaltjes,
    dus Tim heeft het bij het rechte eind.

Zie: http://www.separationequipment.com/products-plate-heat-exchangers.html

[ATTACH=CONFIG]267[/ATTACH]

Je kan dit ook zien als je IN een van de aansluitgaten van de WW kijkt.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2013
    Jo,

Na de bouwvak heb ik nog wel wat ruimte voor mensen die bewijslast kunnen komen schoonmaken.

Beide heren inschrijven?

Tim
    edited June 2013
    Ech nie. Zo een WW heeft gewoon een groot plat kanaal met ribbels om het oppervlak zo groot mogelijk te maken voor warmte/koude overdracht.

Nu ik een verse heb ga ik de oude es open zagen een een plaatje schieten.
    edited August 2013
    Na weer dik veel kilometers gaat de TDS eind deze week even open om de pomptiming en nokkenas te stellen. Het is nu zo een dikke 50.000 kilometer terug dat ik de timing heb gesteld dus het mag wel weer es.

Verder geen problemen en het het verbruik ligt op 6/100 of wel 1 liter per 16,6 kilometer wat rete zuinig is voor een TDS.
    edited September 2013
    Zo, de TDS is sinds vandaag weer op de baan. Alle oude meuk is er uit geweest en gereinigd tot aan de IP aan toe. Je wil niet weten wat ik allemaal in het 1 tanksysteem gevonden heb aan meuk (foto's komen volgende week, eerst op vakantie), als je dat ziet ga je NOOIT meer een 1 tanksysteem rijden met 100% PPO/Biodiesel.

Morgen ga ik alleen nog even de voordruk op de IP afstellen, die is nu alles weer schoon is veel te hoog, 1,75 bar en de IP wil graag ,055 bar hebben volgens BMW.

Ik heb dus nu alle hardware ingebouwd voor een 2 tank systeem maar gezien de elektronica er nog niet in zit draai ik gewoon op mijn originele tank met een mix van 25%PPO/25%Biodiesel/50%Dino.

Ik heb meteen ook alle zaken vervangen die verouderd waren zoals koelwaterslangen, filters, motorolie, koelvloeistof, enz. enz.

Wordt vervolgt.
    edited September 2013
    Ik geloof wel in 100% PPO/Biodiesel rijden, op voorwaarde dat je een paar keer per jaar echt op 95% Diesel rijdt gedurende meer dan 1 volle tank EN dat je je PPO/Biodiesel mengsel eerst een tijdje met elkaar laat reageren en decanteert, dus niet het onderste uit de premix tankt.
    Ik rij in de winter sowieso een paar keer op 100% (Wel, zeker +80%) Diesel en in de zomer 1 of meerdere keren en dit al een 40k km en tot hiertoe, hout vasthouden, redelijk probleemloos. (Een Airdog (opvoerpomp+filters) wiens motor niet meer draaide niet te na gesproken, zelf kunnen oplossen, truck reed nog, enkel niet meer zo hard ;))

Ik filter echter wel zeer veel, zowel buiten als in de wagen en heb dus een vrij hoge filter kost.
    edited September 2013
    [QUOTE=wodan;68410]Ik geloof wel in 100% PPO/Biodiesel rijden, op voorwaarde dat je een paar keer per jaar echt op 95% Diesel rijdt gedurende meer dan 1 volle tank EN dat je je PPO/Biodiesel mengsel eerst een tijdje met elkaar laat reageren en decanteert, dus niet het onderste uit de premix tankt...

Ik geloof niet meer in 100%PPO/Biodiesel rijden zonder brokken, de foto,s die ik volgende week ga plaatsen gaan dit aantonen in de hoop dat men gelijk genezen is. Het ijzerzeep verhaal is serieus te noemen en niet zomaar weg te spoelen met een paar keer per jaar een tank diesel rijden.

Zoals jullie weten rijdt ik zeer schone olie met een te verwaarlozen zuurgraad (getest door 2N) en toch is mijn hele systeem zwaar vervuild. Maar goed, laten we niet op zaken vooruitlopen, e.e.a. ga ik nog verder verduidelijken in dit en natuurlijk het polymerisatie topic.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2013
    Easy,
    doe eens een schone olietest: 50% OVBP en 50% GPO. Paar weken laten staan en dan kijken wat er op de boden ligt
    edited September 2013
    Aan jouw situatie ER is er een grote onbekende, nl je Biodiesel.
    Als deze nog methoxide + methanol bevat, dan reageert dit nog verder uit met jouw GPO,
    lijkt me een prima recept voor problemen.
    Dit is iets wat ik zelf probeer te behandelen door te premixen en te laten staan van de mengsels
    alvorens te tanken.

Wat Niek aanraadt is inderdaad een zeer goed gedacht en sluit ook aan bij mijn
    premix methode, zo zie je het als er zich neerslag vormt.
    edited September 2013
    De OVBP bezinktest werkt ook op GPO zonder biodiesel. Onze bevindingen zijn, dat er ondanks het 1 mu filter nog steeds wat vuiligheid uitzakt. Niet veel, maar toch. Dit is inmiddels ondervangen met andersoortige filterkaarsen. Ook ons biodiesel proces passen we aan: van droog filteren stappen we over op wassen om meer zekerheid te krijgen over KOH en methanolresten.
    Daarmee niet gezegd zijnde, dat het ijzerzeep probleem van ER geen serieus probleem is. Ik wil alleen maar zeggen, dat het geen algemeen probleem is (ik heb er zelf nooit last van gehad) en toch al aardig wat voertuigen getest.
    edited September 2013
    [QUOTE=wodan;68418]Aan jouw situatie ER is er een grote onbekende, nl je Biodiesel.
    Als deze nog methoxide + methanol bevat, dan reageert dit nog verder uit met jouw GPO,
    lijkt me een prima recept voor problemen.
    Dit is iets wat ik zelf probeer te behandelen door te premixen en te laten staan van de mengsels
    alvorens te tanken.

Dat klopt, het kan zijn dat mijn Biodiesel nog methoxide + methanol bevat. Het is in elk geval zo dat mijn bron ook direct aan de grote oliemaatschappijen levert en dus in de dagelijks verkrijgbare diesel aan de pomp zit, zonder antioxidanten en MDA's overigens. Daarom meng ik hem met GPO en laat het nog een maand uitzakken. Vervolgens tap ik 10 centimeter van de bodem het mengsel af om te tanken.

[QUOTE=wodan;68418]Wat Niek aanraadt is inderdaad een zeer goed gedacht en sluit ook aan bij mijn
    premix methode, zo zie je het als er zich neerslag vormt.

Die test heb ik lang geleden al gedaan, niets te zien.

[QUOTE=Niek;68420].....dat het ijzerzeep probleem van ER geen serieus probleem is. Ik wil alleen maar zeggen, dat het geen algemeen probleem is (ik heb er zelf nooit last van gehad) en toch al aardig wat voertuigen getest.

Het ijzerzeep verhaal komt bij iedereen voor. Bij de een verwaarloosbaar en bij de ander ernstig zodat dit problemen gaat veroorzaken. Vorming van ijzerzeep heeft niets te maken met vervuiling maar met polymerisatie IN een PPO systeem.

De ww en sirai kleppen die ik laats van de Drivert gekregen heb zaten trouwens ook vol met kippenvel. Die delen zitten nu in de nieuwe ombouw, wel nadat ik ze natuurlijk eerst grondig schoon heb gemaakt.
    edited September 2013
    Als het zo lees, ben je in mijn ogen goed bezig ER (premixen), dus ik begrijp niet vanwaar je problemen komen.
    We zitten hier toch samen met toch genoeg kennis om dit door goed nadenken te kunnen 'oplossen' of op zijn minst te verklaren.

Ik zaag mijn filters al eens open en de 'kippenvellen' heb ik ook, maar eerder beperkt en enkel in de voorfilter (water afscheider).
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2013
    Er,

De meeste biodiesel pompen sluiten omdat er troep in de opslag tanks komt.

En ik denk dat de oorzaak van ijzerzeep niet zozeer de as uit de ppo/biodino is, maar het water. En dit heeft in dit verband niets met goed filteren te maken, maar al te meer met een warme-koude, warme-koude, warme-koude, warme-koude, tank.

Tim
    edited September 2013
    [QUOTE=Tim;68427]Er, De meeste biodiesel pompen sluiten omdat er troep in de opslag tanks komt...

Die troep groet in de opslagtank zelf en is polymerisatie als gevolg van oxidatie. Warm, koud, warm, koud heeft er ook zeer zeker mee te maken maar water minder dan je denk. Water vormt hoofdzakelijk bacteri
    edited September 2013
    Geniet van je verlof ER en ik kijk uit naar je interessante digitale feedback erna ;)
    edited September 2013
    Goede vakantie toegewenst !!!!
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2013
    Fijne vakantie man!
    Grtz,
    Ingmar
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2013
    Veel plezier :)

Herman
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2013
    Fijne vakantie, ben benieuwd naar de updates!
    edited September 2013
    We zijn goed bezig. De IP is uit elkaar geweest, wat nieuwe delen er in gestoken, koelwaterslangen vervangen, ventielen gezet, PLC ingebouwd en programma geschreven. Moet alleen nog 1 leiding naar achter trekken, Hardi, filter en de tweede tank plaatsen. Dat wordt gewoon een transparante 20L Jerrycan met 3 zelf afsluitende snelkoppelingen zodat ik hem snel kan wisselen voor een volle zonder knoeien.

Ik rijdt nu even op een mix met 50% Dino om verdere problemen te vermijden. Morgen nog even het 1 Mu fijn filter achterin vervangen want dat is zo zwart als roet. Het schoonmaak proces gaat gewoon door :lol:

Zal nog wel even foto's maken morgen.
    edited September 2013
    Dat is iets wat ik niet snap, dat je fijnfilter in de koffer, zo zwart wordt...
    edited September 2013
    Biodiesel. Ik had nog wat oude rubberen leidingen in het systeem staan die nu allemaal zijn vervangen door PA12 leidingen op de lekolieleidingkjes na, die ga ik ook nog vervangen door PA12 en op die manier is de TDS dan in 1 klap B100 proof.
    edited April 2014
    Sow. Vandaag de IP gedeeltelijk uit elkaar getrokken en moeten constateren dat de ring welke op de centrale as/plunjes zit zeer stroef loopt. De servomotor bediend de ring. Ik constateer ook dat de centrale as een lichte verkleuring vertoond op 1 plek, juist de plek waar de ring nog stroever over loopt.

Ik heb vervolgens de as geslepen met waterproof schuurpapier en slijpolie (strookje 3 millimeter breed) 1000, 1400, & 2000 en daarna gepolijst met polijst pasta korrel 1 micron. De ring glijd nu weer als vanouds over de as.

Vervolgens de hele zaak weer terug gemonteerd, pompkop afgesteld en de motor loopt weer zeer netjes.

Ik vermoed dat de storing die ik had (pomp temperatuur te hoog) hier mee te maken had en dat frictie van de ring op de as de inwendige temperatuur zover heeft doen oplopen dat de DDE in storing ging.

De TDS rijdt nu weer op mijn bekende mix met 10% elixer en geen centje last. Ik durf zelfs te beweren dat het polijsten van de as (ik had dat nooit eerder gedaan) de motor nu mooier doet lopen dan hij ooit gedaan heeft. Zelfs de automaat is soepeler gaan schakelen, de computer van de bak zit namelijk gekoppeld aan de DDE.

Van waar het stroef lopen van de ring op de as komt daar ben ik nog niet uit, ik heb geen vervuiling kunnen constateren, in heel de IP niet trouwens. Ik zag alleen verkleuring, zo als van een stuk blank staal dat men even onder een brander heeft gehouden, een beetje paars vlekje zeg maar.
    Misschien is die meer uitgezet door de toegevoerde warmte van de brandstof, daardoor nauwere tolerantie gaan vertonen en dus meer wrijvingswarmte er boven op ontwikkelt? Een beetje een zichzelf versterkend proces getriggerd door te warme brandstof? Of anders een soort oxidatie afzetting? Ik gok maar wat.
    'T is in elk geval gebleken dat dit type IP zeer gevoelig is maar ook met de juiste behandeling weer nieuw leven in geblazen kan worden zo ik vandaag weer geleerd heb.
    Vandaag 400 kilometer heen en terug gebold, geen centje last. De TDS gaat weer als een kogel. Jammer dat het niet naar Duitsland was anders had ik hem de sporen kunnen geven.
  • Een aantal weken geleden heeft de IP dan eindelijk de geest gegeven. Hij heeft er 5 ton + op zitten en gaf dermate serieuse problemen dat ik besloten heb op zoek te gaan naar een nieuwe IP. Deze heb ik uiteindelijk gevonden op E34forum.nl, een liefhebbers site voor BMW E34 rijders.

Ik heb nu de nieuwe IP geplaatst en de TDS rijdt weer als nieuw. Voorlopig rijdt ik op een mix van 50%dino/50%eigen mix (10%elixer/20%B100/70%GPO) totdat ik mijn 2 tank systeem klaar heb. Een gedeelte van de hardware ligt er al in en het wordt PLC gestuurd.

Hier wat foto's van de ombouw.

http://e34forum.nl/forum/download/file.php?id=292&t=1

http://e34forum.nl/forum/download/file.php?id=317&t=1
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    Dus ook een van de meest die hard 1 tankers gaat nu toch de switch naar een 2 tank systeem maken:)
    Haha, blijf ik dan alleen over, of Soez, doe jij ook nog mee :)
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    Nee, Soez rijdt al een tijdje in een Lupo.
    Maar, je bent nog niet de enige 1-tanker.
    Ik ben nog dagelijks op pad met m'n 1-tank. Het zou mij niets verbazen als Zwiep ook nog steeds op 1 tank rond rijdt.
  • Ik doe ook nog mee hoor, still going strong met 90% elk dag. Wel een andere w123, maar dat doet er niet toe. Onlangs stond het brandstofklepje open en de dop op de achterklep. Wat gemors op de grond, maar kennelijk hadden die snurkers toch door dat het geen zuivere brandstof was. Miste verder niks. Wel vervelend, meer gehoord in het dorp dat er diesel en benzine gepikt is.
    Easy gaat weer als de brandweer!
    :-bd
    edited November 2014
    ...Wel vervelend, meer gehoord in het dorp dat er diesel en benzine gepikt is.
    Easy gaat weer als de brandweer!
    Er is daar de laatste tijd wel meer gepikt ZX. De oostblokkers gaan voor de kerst weer naar huis dus ik zou maar opletten als ik jou was.

• RaafRaaf Modding Member
    Ik gooi ook nog alles in 1 tank hoor !

Wel , net als easy, een andere IP geplaatst,.
    Ik had de vorige verpest met oude verzuurde olie en dat kreeg ik niet meer goed ..
    De nieuwe IP doet de 5 pitter W201 goed, loopt beter dan voorheen met een veel mooiere verbranding en een 10Km hogere topsnelheid .
  • @Raaf, Kon je nog wat zien aan de oude IP?
  • Zo rond de kerst heb ik de automaatbak van de TDS moeten vervangen. Er stond 6 ton op en was behoorlijk versleten. Hij klapperde met flink gas geven en wou niet meer in lock-up. Op zich natuurlijk niet gek want de motor is gechipt naar 352Nm en de bak kan maar 310 aan.

Ik heb een gebruikte 5HP18 op de kop getikt en het schakelbrein gereviseerd. De auto rijdt weer als een nieuwe. Op naar de 1 miljoen kilometer.
    Ongelooflijk wat jij allemaal kan Easy Rider! Respect.
  • Ach...dat valt wel mee hoor, zo een auto is niets anders dan een flinke Meccano doos ;)
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    Petje af ER
  • udoudo Super Moderator
    Goed bezig...
  • Hoi, hier een nieuwe jonge met de liefdeprikkels van ppo in de buik.
    Ik wou de foto's van de BMW bekijken , maar was niet gemachtigd volgens de forum
    Grtz
    Je moet lid zijn op dat BMW forum om die te kunnen zien...
    edited March 2015
    Op dat BMW forum http://www.e34forum.nl kan je gewoon plaatjes kijken hoor.
    Neen, dat ken je enkel als je daar een account hebt, anders krijg je dit:

Informatie

U bent niet bevoegd om deze bijlage te downloaden.
    Geef es een url dan kijk ik er even naar.
    Easy, jij HEBT daar een account, dus ook een cookie, dus kan jij er sowieso aan :)
    Tenzij dat jij die links

http://e34forum.nl/forum/download/file.php?id=292&t=1

http://e34forum.nl/forum/download/file.php?id=317&t=1

opent in een browser waar je nog nooit mee daar hebt ingelogd, zie jij mooi die plaatjes.
    Ow ja... dat maakt daar een hoop duidelijk. Je moet je gewoon even registreren dan kan je de plaatjes downloaden, en nog veel meer. De rede dat ik daar een account heb is omdat het mijn forum is ;))
  • Gerard4t PPO Newbie
    Maar geen aandelen natuurlijk :P
Sign In or Register to comment.