Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Caddy III 1.9 TDI is CaddyEd de 2e

CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
edited September 2013 in Volkswagen, Audi, Seat, Skoda
Bij deze wil ik voorstellen: CaddyEd de 2e :surprise:

image

Het is een VW Caddy III uit 2007 met een TDI motor welke nu 105PK kan leveren en een DSG versnellingsbak. En het rijdt fantastisch.
De motor is uitgevoerd met de pompverstuiver techniek, welke prima geschikt is voor PPO. Nu dieselen we nog even, maar de ombouw zit in de planning.

Dit is het schema van de ombouw, welke we gaan inbouwen: Ja, bijna identiek aan de vorige Caddy

image

Ruimte genoeg onder de motorkap en de aanvoer en retour heb ik ook al gevonden:

image

Ook voldoende ruimte voor de 30 platen warmtewisselaar, onder de linker koplamp:

image

Hier in de bagageruimte komt de 120 liter PPO tank, netjes in bekisting:

image

En hier komen de knoppies:

image

Wat er eerst moet gebeuren is het verwijderen van het roetfilter en EGR, daarbij hoort ook een software aanpassing. Dit laat ik uitvoeren bij JOS JB Autoservice in Dieverbrug. De software wordt dan ook speciaal aangepast voor het rijden op PPO en ook gelijk wat meer pk'tjes erbij, gewoon omdat het kan :-)

Groeten, Ed
«13

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited April 2013
    Mooie bak Ed !! Ook leuk dat hij de natuur een beetje ondersteunt.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2013
    Ziet er goed uit, volop plek...maar roetfilter weg geen probleem voor apk?
    Grtz
    Ingmar
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2013
    Mooie kleur ;-)

Klopt het dat ik isolatie om je oliefilter zie zitten?
  • NeoNeo PPO Addict
    edited April 2013
    Ziet er goed uit! Mooie wagen, ben benieuwd
  • carl PPO Addict
    edited April 2013
    Gefeliciteerd Caddyed.

Ferm machien.:-)

Grtjs carl
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2013
    En ook nog eens een aerodynamisch verantwoord design, voor zover mogelijk bij een auto natuurlijk. Veel PPO kilometers toegewenst.
  • Aurelius PPO Wannabe
    edited April 2013
    Mooi blitz ding knalle zou ik zo zeggen.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2013
    Ja, bedankt! Ik ben er ook trots op.

Het roetfilter staat niet op kenteken, dus verwacht ik daar geen probleem mee. Om het oliefilter heb ik geen isolatie gezien, lijkt me ook een beetje vreemd.
    Onder de motorkap zitten trouwens al genoeg warmtewisselaars. De oliekoeler onder het oliefilter, een bakoliekoeler op de versnellingsbak en zelfs een koeler op de EGR, maar die gaat vervallen.

De eerste spullen voor de ombouw zijn inmiddels onderweg; duo PA-slang van 10mm, dus twee slangen in
    edited April 2013
    Als ik weer een PPO installatie zou bouwen dan gingen er allemaal (voor zover mogelijk) kunststof onderdelen in van bijvoorbeeld PA6, PA66 en zomogelijk met glasvulling zoals PA6GF30.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2013
    Hoi Ed,

Gefeliciteerd met Caddy 2.1 :).
    Wat was het probleem met Caddy 2.0?

Herman
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2013
    Mooie bak Ed! Hopenlijk zien we em op de eerst volgende meeting :)
    Al enig idee hoeveel pk's hij gaat leveren na de geoptimaliseerde software?
    Ze zien er iig wel leuk uit...en zullen vast wel fijner rijden. Heeft ie al een sleurhaak?

Greetz!
    edited April 2013
    [QUOTE=pena;67584]Gefeliciteerd met Caddy 2.1 :).
    Wat was het probleem met Caddy 2.0?

Bedankt! Omdat ik het graag gezellig wil houden wil ik even niks kwijt over 2.0, maar in het draadje van Caddy 1.0 had ik al iets los gelaten. Op de meeting vertel ik wel het volledige verhaal.

[QUOTE=fury;67586]Mooie bak Ed! Hopenlijk zien we em op de eerst volgende meeting :)
    Al enig idee hoeveel pk's hij gaat leveren na de geoptimaliseerde software?
    Ze zien er iig wel leuk uit...en zullen vast wel fijner rijden. Heeft ie al een sleurhaak?

Bedankt! Ja zeker, deze zie je op de meeting.

Ik ben zojuist terug gekomen met 145 pk'tjes en ook direct een software aanpassing voor PPO. Zonder Kat en een gesloten EGR.
    De nieuwe Caddy is ook gelijk zuiniger geworden volgens het display in de cockpit. En rijdt fantastisch.

Uh? Trekhaak n
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2013
    Ben benieuwd :)

Geen behoefte aan trekhaak? Ding draait bij mij overuren :P
    Niet dat het altijd goed is voor het beestje... moet vaak zwaar, veel en lang trekken...... Denk dat me dat wel de kop heeft gekost... (letterlijk... heb vermoedelijk een scheurtje in mn kop... eigen schuld.. 3000+kg voortrekken met 68pk is wa veel soms)

145paardjes is wel verrekte lekker :) En dat noemt men dan een bestelwagen... lol

Greetz!
  • udoudo Super Moderator
    edited May 2013
    [QUOTE=CaddyEd;67588]Ik ben zojuist terug gekomen met 145 pk'tjes en ook direct een software aanpassing voor PPO. Zonder Kat en een gesloten EGR.
    Wat behelst de software aanpassing t.b.v. PPO? (niet alleen de EGR weg...)
    Langer voorgloeien? Vervroegen?
    edited May 2013
    [QUOTE=fury;67625]145paardjes is wel verrekte lekker :) En dat noemt men dan een bestelwagen... lol

Zeker, is zeer lekker en vooral in combinatie met de DSG versnellingsbak. Hij zoeft in
    edited May 2013
    [QUOTE=CaddyEd;67627].......volgende week de koelwaterslangen door snijden :-)
    En ja hoor, dat is vandaag gebeurd :-)

Met de hulp van een ervaren sleutelaar en tevens collega Leander.

We hebben eerst gekeken hoe we het best de koelwaterleidingen naar de ww kunnen krijgen, uiteindelijke tijdelijke weer de accu weggehaald, luchtfilter en accuhouder. Toen kregen we een mooie doorgang langs de kabelgoot en bakkoeler.
    Van bovenaf waren de kachelslangen slecht toegankelijk, maar met de Caddy op de brug vanaf onder was het redelijk te doen. We hebben eerst al het koelwater afgelaten, zodat we met het snijden niet alles over het hoofd zouden krijgen.
    Ja, en toen ging het mes erin :pray:

Zie hier het resultaat:
    image

De 30 platen warmtewisselaar die ik al had van de oude ombouw zit nu al weer aangesloten op het koelwater circuit. Voor het afvullen en ontluchten van het koelwater circuit was nog wel wat geduld nodig, onderweg naar de gele-M hebben we drie keer moeten stoppen om het tankje weer te vullen. Maar uiteindelijk bleef hij op niveau, de motor keurig op temperatuur, een warme kachel en een lekkere hete warmtewisselaar, waar ik bijna mijn vingers aan had verbrand.

Al met al, toch nog een dikke middag bezig geweest.

Als er niks anders tussen kom, ga ik morgen wat beugeltjes maken voor de kleppen en brandstoffilter.
    edited May 2013
    Netjes ED.

Herman
    edited May 2013
    Vandaag niet zo heel veel gedaan. Als eerst een klein beetje elektra in de bagageruimte.

Toen begonnen met het reinigen van de PPO kleppen, want die waren van buiten aardig ranzig geworden. Remmenreiniger en een schuurdoekje doen wonderen:

image

En toen de kleppen passend proberen te krijgen aan de motor. Dat is ook wel aardig gelukt, met een stuk alu strip, wat gaten boren en bouten/moeren:

image

En dan alvast uitgezocht welke ijzerwerk
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited May 2013
    hoi Ed
    Wat zijn dat voor een kleppen ? ze zien er zo klein uit ?
    op welke koelvloeistof slangen heb je de ww aangesloten ?en waar om parallel en niet in serie .
    zelf heb ik de ww op de slang van de olie ww zitten en dan in serie zo dat deze een goed flow heeft.
    ombouwen blijft leuk vandaag voor het eerst op gpo gereden met onze nieuwe vw t4.
    gr Oscar
    edited May 2013
    WW altijd parallel,met de kachel, anders stroomt er niets door als de kachel uit staat....bij de oliekoeler kan ie wel in serie omdat daar altijd doorstrominging in is ...capice? ;-)
    Grtz,
    Ingmar
    edited May 2013
    [QUOTE=Dyslectie;67701]Wat zijn dat voor een kleppen ? ze zien er zo klein uit ?
    Hoi Dyssie, de kleppen zijn de zelfde als van deze: http://dieselumbau.de/index.htm?frame=sg_Magnetventile_32WegeMagnetventile.htm
    Ik heb ze 5 1/2 jaar geleden van Tim overgenomen en hebben het altijd prima gedaan.

op welke koelvloeistof slangen heb je de ww aangesloten ?en waar om parallel en niet in serie .
    zelf heb ik de ww op de slang van de olie ww zitten en dan in serie zo dat deze een goed flow heeft.

Haha, Ingmar geeft het antwoord al ;-)
    [QUOTE=ingmar;67703]WW altijd parallel,met de kachel, anders stroomt er niets door als de kachel uit staat....bij de oliekoeler kan ie wel in serie omdat daar altijd doorstrominging in is ...capice? ;-)

Met parallel aan de kachel heb je ook de meest stabiele temperatuur, volgens mij.

ombouwen blijft leuk vandaag voor het eerst op gpo gereden met onze nieuwe vw t4.
    gr Oscar

Ah top, gefeliciteerd!
    Ik kan ook niet wachten, maar moet toch wel even wachten tot de 8mm slang en de pilaren binnen komen.

Grtz, Ed
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited May 2013
    Maar bij mij wordt de verwarming geregeld door de flow.
    Warmer betekent schuif iets open kouder betekent schuif iets dicht
    Dus als je daar de warmtewisselaar tussen zet heb je minder flow.
    dan zou je dus minder flow hebben als je de verwarming aan zet .
    Want deze moet je nu dellen met je WW.
    Daarom heb ik mijn WW niet bij de kachel gezet
    Of zie ik dat niet goed?
    edited May 2013
    [QUOTE=Dyslectie;67720]...dan zou je dus minder flow hebben als je de verwarming aan zet. Want deze moet je nu dellen met je WW...

Dat klopt maar een automotor, en zeker die van jou, geeft i.v.m. ineffici
    edited May 2013
    Overige materialen zijn ook binnen.

image

Komend weekend gaan we afronden, als alles goed gaat.
    edited May 2013
    We zijn er bijna, maar nog niet helemaal :musical-note: .

Tank zit erin en tandradpomp werkt.
    Bedrading in dashboard gemaakt en al gedeeltelijk aangesloten. - Ik kan de schakelaars nergens meer vinden :shock:
    Manifold is gemaakt en gemonteerd bij de kleppen. Motor retour loopt al door de klep.

Nu geen foto's, die komen als alles werkelijk klaar is en werkt :-) . Dat gaat deze week wel gebeuren.
    Het valt nog vies tegen hoeveel werk er in een ombouw zit, als je alles super netje en degelijk wil maken.
    edited May 2013
    CaddyEd is weer PPO'er!

Heel de avond bezig geweest en alles werkt. Laterrr meerrr!

En natuurlijk heel erg bedankt Leander voor de hulp die je heb geboden.
    edited May 2013
    Das mooi. En hoe is de meur bij deze motor?
    edited June 2013
    [QUOTE=easy rider;67838]Das mooi. En hoe is de meur bij deze motor?

Ja, prima. Alleen stationair stilstaand ruik je hem een beetje.
    Gisteren de eerste grote rit achter de rug op GPO en hij rijdt heel goed. Merk wel dat de DSG met iets hogere motortoeren schakelt, verder wel voldoende power onder de rechtervoet. En een ietsje hoger verbruik, vergeleken met dino.

Het voelt weer goed om op PPO/GPO te rijden. Foto's volgen nog.. druk, druk....
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2013
    [QUOTE=easy rider;67838]Das mooi. En hoe is de meur bij deze motor?
    Je zou nu een 3- met een 4-cylinder PD motor kunnen vergelijken qua geur...
    edited June 2013
    [QUOTE=udo;67856]Je zou nu een 3- met een 4-cylinder PD motor kunnen vergelijken qua geur...
    Met meer cilinders natuurlijk ook meer meur :-)
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2013
    HHoi Ed - Mooi beestje! Zoals altijd zit bij jou de elektronica er weer strak in :-)
    edited June 2013
    Hoi Ed,

Vandaag aan een AYH gesleuteld :).

Herman
    edited June 2013
    image

:smile-new:

Herman
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2013
    V10 is een VW Tuareg????
    edited June 2013
    Je bedoelt in de orkestbak gespeeld hahah...machtig geluid die motor:-)
    edited June 2013
    500tpm stationair :)

Herman
    edited June 2013
    V12 diesel van audi is nog leuker, heeft standaard 1000 Nm koppel en werd gebruikt in de Le Mans auto's
    edited September 2013
    Zo, een tijdje niks van me laten horen hier.

Alles is nog top met de nieuwe Caddy. Rijdt echt heel fijn en de PPO ombouw werkt ook goed. Inmiddels heb ik alweer iets van 10.000km ge-PPO't.
    Ik zal zeer binnenkort een volledige update gaan geven.
    edited September 2013
    We zijn benieuwd Ed :)

Herman
    edited September 2013
    De motor van de Caddy is naar de Filistijnen. Ik ben er echt helemaal kapot en verdrietig van. :mozilla_cry:

Afgelopen week na 12 uur lang gewerkt te hebben tot in de ochtend. Ging ik om 5:00 uur verlangend naar mijn bed naar huis.
    Ik had net het bedrijventerrein verlaten, tot opeens de melding kwam op het dashboard dat er geen oliedruk was. Omdat ik best wel vermoeid was, drong het niet direct tot mij door wat er aan de hand was en zocht ik daarna automatisch naar het koppelingspedaal, maar die heb ik dus niet meer in deze Caddy. De motor bleef dus nog doorlopen.
    Uiteindelijk de wagen aan de kant van de weg gezet en de motor uitgeschakeld en in het donker een kijkje genomen onder de motorkap met het lampje van mijn telefoon als verlichting. Toen zag ik dat de schroefdop van het oliefilterhuis er half af was. Vraag me niet hoe dat is gekomen, nog voor mijn vakantie had ik de Caddy nog voor onderhoud naar de garage, bij mijn werk om de hoek, gebracht.
    Verder kon ik niet veel zien in het donker. Dus maar de dop terug gedraaid en hand vast gezet. Ik had nog een half liter motorolie achter in de wagen, voor de zekerheid dit in het motorblok gegoten, gekeken of alle lampjes uitbleven en de motor weer gestart.
    De laatste kilometer heb ik voorzichtig naar huis gereden, maar de motor liep zeer onrustig en tikte behoorlijk.

De volgende dag, na een ochtend slapen, bij daglicht gekeken hoe het er uit zag. Dat was schrikken,
    edited September 2013
    Zonde Ed. Vraag eens aan de ANWB wat je doen moet
  • Aurelius PPO Wannabe
    edited September 2013
    Zonde wat een pech.
    Zwaar klote.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2013
    Da's baaaaalen!!
    Sjemig. En jij weer.
    Hopelijk is de schade nog ietwat te beperken.
    En/of kun je e.e.a. (deels) verhalen op anderen.
    Sterkte!
    (en als ik wat kan doen PB gerust)
  • carl PPO Addict
    edited September 2013
    Wat klote
    sterkte CaddyEd

grtjs carl
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited September 2013
    Sh*t man, het zit je niet mee met de auto's.
    Sterkte ermee,

Douwe.
    edited September 2013
    Bedankt voor de reacties!

Ik snap het ook niet waarom ik altijd pech met auto's moet hebben. Misschien voor de volgende geen "degelijke Duitser" meer nemen. Het Opel'tje welke ik voor mijn vorige Caddy had, heeft me ook meerdere keren laten staan.
    edited September 2013
    Eens kom je de ware tegen !!!
  • NeoNeo PPO Addict
    edited September 2013
    Zwaar klote zoiets. Ik heb eens schokbrekers laten vervangen door een beunhaas. Bleek (lange tijd daarna) dat hij de moeren van de as vergeten was vast te zetten. Hele boel naar de klote getrild dat kostte me nieuwe wiellagers etc...
    edited September 2013
    Hoi Ed,

Leef met je mee.

Als het oliefilter(huis) niet goed heeft vastgezeten kan je de garage er op aanspreken. Maar ik moet zeggen, er zitten veiligheden in: oliedruklampje en misschien een olienivolampje.

Succes in ieder geval.

Herman
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2013
    Mja.
    Zo te lezen, en ik heb nog niet alle details op een rijtje denk ik, is het niet alleen de kwaliteit van de auto maar ook het onderhoud.
    Daarnaast: ging het lampje van de olie echt weer uit na bijvullen?
    Want dat zou betekenen dat er daarna ook weer olie is verdwenen.
Sign In or Register to comment.