Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Citroen e-hdi biodiesel

edited September 2013 in Citroën/Peugeot
Geachte Forummers,

Al geruime tijd rijdt ik op biodiesel (b99.5) in mijn e-hdi (1600cc 92pk).
Alles harstikke prima, maar toch een kleine vraag.
Nu ben ik afgelopen week lekker in het buitenland opvakantie geweest en heb ik een aantal keren normale diesel moeten tanken(lekker op de autobahn jakkeren..)
Nadat ik 2x de tank volledig had leeg gereden, en bij de1,5tank diesel was begon de auto spontaan veeel feller te reageren en te rijden(het voelde alsof er een bom afging als je het gaspedaal vloerde).
Mooi schoon gereden dacht ik zo, dus thuis gekomen hoppa40 liter bio erin..
Gas weer open trappen, en helaas motor storing (waar ikwel eens last van heb als ik dat doe/deed).
Te hoge commonrail druk (noodloop als gevolg).

Nu vraag ik mij af hoe dit kan en als dit verholpen kanworden.

Zelf had ik al iets bedacht (oorzaak).
Te kleine verstuivers (druk loopt te hoog op).
Vette verstuivers of verstoppen een beetje (druk loopt tehoog op).
En bij beide scenario’s: dat de computer bij regelt enpas na 2 tanken in de gaten heeft dat ze weer diesel voor de kiezen heeft..

Nu heb ik al even wat rond gebeld, en wellicht voorverwarmen van de BIO..
Nu zit mijn filter wel op de motor en wordt deze heerlijk warm, het kan natuurlijk zijn wanneer er flink diesel wordt gevraagd dat het detijd niet krijgt om op te warmen in het filter.

Enfin, voordat ik van alles probeer te verklaren eerst aan jullie.

Alsvast bedankt!

Wuttel

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited September 2013
    Wuttel,
    begin maar eens met je brandstoffilter te vervangen. Als je biodiesel niet van goede kwaliteit is, blijft er altijd wat zeep inzitten. Dat hoopt zich op in je brandstoffilter. Dino diesel is ietsje dunner en komt er dan nog wel door. Het kan ook zijn, dat de diesel, die je getankt hebt vuil was. Die vuiligheid lost op in de biodiesel en verstopt vervolgens weer je filter.
    Hoop dat dit helpt
    Vraagje: maak je zelf je biodiesel of haal je het bij de pomp. Ook pompbiodiesel is niet altijd even schoon: ze moeten regelmatig hun tanks schoonmaken ivm zeepvorming en als de omzet onvoldoende is krijg ja dan ook altijd wat zeep mee. Er zijn manieren om biodiesel zonder zeep te maken.
    Niek
  • edited September 2013
    Ha Niek,
    Problemen heb ik al sinds het nieuwe filter (deze is nu inmiddels bijna 20k oud trouwens).
    Als het filter verstopt zit, krijg ik melding dat de rail druk te laag is (logies ze krijgt geen diesel).
    Deze melding die ik krijg is echt anders (rail druk te hoog en dat kan kloppen omdat ik volledig het gas dan ingedrukt heb bij bijv. het optrekken).
    Aan de Bio ligt het zeker niet, en zou het anders niet durven zeggen haha.
    de 1 na laatste keer heb jij wat Jerrycans voor me getankt hihi.

edit: ik heb met dit filter eigenlijk nog nooit diesel getankt alleen vorige week :)

Wuttel
    edited September 2013
    Wuttel,
    om een oorzaak uit te sluiten, zou ik toch het filter vervangen. Verwarmen van biodiesel is pas nodig bij temperaturen beneden 5 graden celcius. Dus te koude biodiesel kan het niet zijn. Nergens een lekje in de aanvoerleiding of verstopping in de retourleiding ?? Ik kan verder weinig bedenken, maar er zijn vast techneuten op dit forum, die je kan helpen.
    Niek
  • edited September 2013
    Ha Niek,
    oke, verwarmen is enkel nodig voor tegen het vlokken.

Filtertje vervangen, ik kan het nogmaals eens bezoeken.
    het punt is wel dat het filter duur is, en nog eens een papier filter is ook..
    heb stad en land afgebeld voor een geweven filter, maar die zijn er schijnbaar niet...

Ik hoop dat er nog iemand met een antwoord komt of inderdaad bevestigd dat het aan het filter ligt.

Wuttel
    edited September 2013
    stuurt eens een pbtje naar easy rider
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2013
    Check fuel rail pressure relief valve.

Als de filter prijs voor je een beperkende factor is,
    zou ik wat meer te voet of met de fiets gaan ;)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited September 2013
    Ik zou eerst eens terug gaan rijden op Diesel en kijken of je het probleem nog hebt. Zo niet dan bij gaan mengen met Biodiesel en net zo lang door gaan tot de storing weer naar boven komt. Sommige commonrail motoren zijn zeer gevoelig voor viscositeit wisselingen anderen weer niet.

En idd, die overdruk ventielen hebben ook niet het eeuwige leven.
  • edited September 2013
    [QUOTE=wodan;68403]Check fuel rail pressure relief valve.

Als de filter prijs voor je een beperkende factor is,
    zou ik wat meer te voet of met de fiets gaan ;)
    Klopt, je slaat de spijker op zijn kop. inmiddels filters via de groothandel gevonden. i.p.v. 80 euro 35 euro en het zelf erop zetten is niet z'n punt. Wuttel
  • edited September 2013
    [QUOTE=easy rider;68404]Ik zou eerst eens terug gaan rijden op Diesel en kijken of je het probleem nog hebt. Zo niet dan bij gaan mengen met Biodiesel en net zo lang door gaan tot de storing weer naar boven komt. Sommige commonrail motoren zijn zeer gevoelig voor viscositeit wisselingen anderen weer niet.

En idd, die overdruk ventielen hebben ook niet het eeuwige leven.

bedankt voor de waarschuwing, ik heb de storing al paar keer gehad dus maar iets kalmer aan doen.
    het zou kunnen komen door dat het blok gechipt is de druk te hoog wordt waar ik met dino dus geen last van heb.
    van wisselingen heb ik niet zoveel last, het blok heeft gelijk door dat er BIO wordt getankt. echter andersom niet maar dat merk je alleen in vermogen (fellere reactie op het gaspedaal).
    Wuttel
  • edited September 2013
    kleine update:
    25% Dino en het probleem lijkt opgelost te zijn.
    zit vermoedelijk toch in de viscositeit.
    puur kan dus prima, maar dan wel iets rustiger rijden en dat lukt me niet altijd..

Wuttel
Sign In or Register to comment.