Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Spoeltijd 2 tank systeem vraag

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited September 2013 in Algemene Techniek
Gezien ik na jaren een 1 tanksysteem te hebben gereden ben ik de TDS aan het ombouwen naar een 2 tanksysteem en vraag ik mij af hoe lang men dan moet spoelen om de IP vol met Dino te zetten en anders om naar PPO.

Gezien ik met een PLC de zaak ga aansturen is alles mogelijk zoals schakelen op tijd, kilometers of motoromwentelingen.

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited August 2013
    Ervaring met Mitsu L300: 3 km, Volvo V70 5 km.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2013
    Dat is wat lastig om het exact te weten (meten), hoe meer je het gaspedaal intrapt, hoe sneller je
    nieuwe brandstof bij het injectiesysteem is natuurlijk. Volume uitrekenen van het ganse systeem
    van tank tot uitgang retour vooraan en dat dan tov het gemiddeld verbruik uitzetten en dan kan
    je een schatting maken.
    Bij de K30 was dit ongeveer 10km, ik heb het altijd zo gedaan en nooit problemen gehad.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2013
    Hoi ER,

Zijn de filters ook dubbel uitgevoerd? Anders is het een 1/2 L meer :)

Herman
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2013
    Heren, ik ben meer van de exacte wetenschappen en op tijd en/of kilometers schakelen vind ik wat lastig en bovendien moet bij mij alles automatisch gaan, de techniek is er dus waarom niet.

[QUOTE=wodan;68342]Dat is wat lastig om het exact te weten (meten), ...

Nee hoor. Ik heb juist een doorstroommeter besteld bij Conrad en die komt in de retourleiding te staan. Ding geeft 10000 pulsen af per liter dus die knoop ik aan de PLC zodat ik liters kan meten en dan gaan schakelen.

[QUOTE=pena;68343] Zijn de filters ook dubbel uitgevoerd? Anders is het een 1/2 L meer :)

2 filters ja. Het 3/2 ventiel zit op 15 centimeter van de ingang van de IP en het andere 3/2 ventiel zit op 20 centimeter van de uitgang van de IP.

Ik zal wel even een verhaaltje doen in mijn TDS topic met plaatjes er bij maar eerst moet de TDS weer op de baan.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2013
    Hoi ER,

In je IP zal toch niet meer dan een 1/2 L gaan? Met 1:16 moet je dan dus 8 km voor je stopt terug schakelen (geen rekening houdend met de retour van de pomp en de verstuivers).

Herman
    edited August 2013
    Welke volumemeter bij conrad is het? Gaat dit exact werken voor HETE als koudere dikkere olie?
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2013
    [QUOTE=wodan;68354]Welke volumemeter bij conrad is het? Gaat dit exact werken voor HETE als koudere dikkere olie?
    Zie http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/500000-524999/503593-da-01-ml-DURCHFLUSSM_FCH_MIDI_POM_0_1_10L_de_en.pdf en oordeel zelf...

Bedenk ook dat de meter wellicht alleen diesel hoeft te meten.
    edited August 2013
    Zal van de vorm van meten afhangen of het soortelijk gewicht en viscositeit een rol gaan spelen,
    maar als je altijd dezelfde soort vloeistof meet en eenmaal een referentie hebt, maakt de
    afwijking niet meer uit ;)
    Max temp is wel 85°C, beetje nipt, aan de andere kant, je zal er enkel (nog niet warme) diesel
    door jagen vermoed ik, dus dat valt dan weer mee :D
    edited August 2013
    [QUOTE=pena;68351]...In je IP zal toch niet meer dan een 1/2 L gaan? Met 1:16 moet je dan dus 8 km voor je stopt terug schakelen...

Volgens mij moet je pompinhoud + verbruik meten en dat is met de koude start als de TDS 1:8 loopt anders dan dat ik terug kom van een lage rit waarbij hij dan 1:16 loopt vandaar dat ik aan de retour wil meter voor zowel Dino als PPO dus voor het 2/3 ventiel en als ik dan 0,5 liter retour meet weet ik altijd wat ik gespoeld heb ongeachte het verbruik.

[QUOTE=udo;68355]Zie http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/500000-524999/503593-da-01-ml-DURCHFLUSSM_FCH_MIDI_POM_0_1_10L_de_en.pdf en oordeel zelf...

Die is het ja. Hij kan tot 85C staat er maar hij is van POM en daar kan je langdurig wel hogere temperaturen doorheen jagen weet ik uit ervaring.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2013
    ER,

Ik heb dat geod werkend gehad. http://www.ppo.nu/showthread.php/1149-Spoeloplossing

Zou nog wel ergens een foto moeten hebben.

Tim
    edited August 2013
    Thanks voor de link Tim. ff zitten lezen, het lijkt leuk maar je moet na het spoelen weer even starten en de motor laten draaien en dat is wat onhandig.

Vandaag bezig geweest met het tweetanksysteem. Bij stationair komt er verrot weinig PPO/Dino uit de retour, paar druppeltjes meer niet. Ik heb de motor nog niet in een verhoogd toerental laten lopen, dan zal het volume uit de retour wel meer zijn, ik ga het es bekijken.

Van de week nog even een leuk ideetje ontwikkeld met de doorstroommeter. Als mijn filter verstopt begint te raken dan komt er nauwelijks PPO/Dino uit de retour en dat kan je meten. Ik heb al een PLC programmaatje gemaakt met een counter dat pulsen telt met een timertje er overheen. De counter reset elke 2 seconden de timer en als de counter het aantal van te voren ingesteld aantal punten niet haalt binnen 2 seconden dan gaat er een led knipperen op het dashboard. Het led blijft dan natuurlijk niet constant knipperen want als het aantal pulsen weer wel gehaald wordt gaat het ledje weer uit.

Ik verwacht dan dat als je flink gas geeft, de IP alle beschikbare PPO/Dino naar de verstuivers stuurt en dan komt er weinig uit de retour en zo kan ik aan het ledje zien dat het filter aan het verstoppen is.

Voor de techneuten onder u hier het voorbeeld:

-X0-----------K2
    -| |----------(C0)-

-C0----------K20
    -|/|----------(T0)-

-C0
    -| |------[RST T0]-
    ----|
    ----
    |-----[RST C0]-

-T0-M8013
    -| |-| |-------(Y0)-

-------------[END]-
    edited September 2013
    Er,

Ik heb wellicht destijds niet alles gepost, maar ik spoelde 2 afslagen voor het huis, rijdend. Tijdens het uitlopen, in de versnelling, het stoplicht naderend. De laatste 500mtr diende om de verstuiver leidingen leeg te rijden.

Dus niks starten, knopjes, stationair lopen. Dus gewoon omzetten op diesel, het spoelen ging vanzelf met een timer. En ik had de klep voor de hoge druk banjo, waardoor de flow wel hoog was, als ie spoelde.

Tim
    edited September 2013
    Owkey, dat veranderd de zaak.

Vraag: ging de motor niet anders lopen als de snelspoelklep open ging? je raakt immers je transferdruk even kwijt en die is voor mij wel belangrijk omdat de vervroeging hier op werkt (elektrisch/hydraulisch).
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2013
    Ik kan rustig een kleine 2km voor huis pas overschakelen...das voor mijn auto al voldoende. Dan volgende dag prima starten in de kou (en op PPO doet ie da nie). tuftuf Zegt dat ie toch echt wel een 10km voor thuis overschakeld. Oft echt nodig is, weet ik nie.

Heb wel eens gedacht aan eens een kleurstof aan de dino toe te voegen en de retour van de verstuivers in een apart potje te hangen. Alsk dan de kleur zie komen, weet ik de exacte doorstroom tijd.
    Alleen best geen rode kleurstof gebruiken om wel bekende redenen..lol

greetz!
    edited September 2013
    [QUOTE=fury;68379]...tuftuf Zegt dat ie toch echt wel een 10km voor thuis overschakeld. Oft echt nodig is, weet ik nie...

Dat komt omdat zijn 524TD een ventiel in de retour banjobout heeft die zo goed als niets door laat om zodoende een hoge transferdruk te krijgen waar de vervroeging op werkt, zo werkt het bij mij ook.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2013
    Ik schakel de laatste 300-500 meter pas terug. Dat deed ik met mijn oude Caddy en ook met mijn nieuwe Caddy. 's Ochtends nooit problemen met het starten gehad.

Het spoelen gebeurd in 10 seconden bij mij, door eerst de aanvoerklep terug te schakelen naar diesel en dan de retour klep.
    Bij mijn oude Caddy heb ik de doorspoeltijd kunnen achterhalen door de temperatuur val te wachten op de retour, wanneer ik de aanvoer omschakelde.
    edited September 2013
    Sow das snel. Heb vandaag even mijn Diesel/BMW adviseur gesproken en die vertelde mij dat ik de retourbanjo met ventiel gewoon kan vervangen door een gewone met een gaatje van 0.55 millimeter. Hij wist mij ook te vertellen dat bij stationair toerental er bijna geen brandstof uit de retour komt en als je snel wilt spoelen zul je moeten rijden.

Ik weet nu ook dat de transferdruk van de VP pomp is 4,3 bar. Ik kan dus heel simpel een gat in het pompdeksel boren en een 1/8 draad er in tappen waar ik dan een klep op zet die dan op de retour uit komt vlak voor de doorstroommeter. Ik heb nog een 2/3 ventiel liggen, als ik 1 kant afstop heb ik een 2/2 ventiel, deze gaat dan op de IP als snelspoelklep.

Het moet bij mij allemaal niet te moeilijk worden en het moet ook snel werken. Als ik ergens aan kom laat ik toch al de motor even uit draaien om de turbo af te koelen, als ik in die zelfde tijd de ip kan spoelen is dat ok.
    edited September 2013
    Er,

Ik had geen vermogen als ik spoelde, vandaar ook tijdens het uitlopen voor het stoplicht, in de versnelling (=toeren op pomp).

Tim
    edited September 2013
    Uitlopen in de versnelling zal bij mij niet gaan, ik heb een automaat. Als de motor af slaat heb ik ook geen stuurbekrachtiging meer.

Ik zal es bij wijze van test een uitlaatbanjo opboren naar 3 millimeter en kijken of de motor hier op wil blijven draaien.
    edited September 2013
    Er,

Beter naar .75 of 1mm.

3mm is 30x groter dan .55

Banjo r opp factor tov .55
    0,55 0,275 0,24 1,00
    0,75 0,375 0,44 1,86
    0,85 0,425 0,57 2,39
    1 0,5 0,79 3,31
    1,5 0,75 1,77 7,44
    2 1 3,14 13,22
    2,5 1,25 4,91 20,66
    3 1,5 7,07 29,75

Tim
    edited September 2013
    Zoals Tim terecht opmerkt, veel kleiner stap nemen, groter kan nog altijd :)
    Je zou ook een tweeweg HD klep kunnen gebruiken om indien gewenst en terwijl je stilstaat,versneld te kunnen spoelen. Veiliger, gemakkelijker.
    edited September 2013
    Hmmm....dus eerst maar es proberen een restrictie van 1 millimeter in de klep te zetten.

Ik heb een 3/2 ventiel omgebouwd naar 2/2 en die schroef ik direct met de uitgang in de pompkop voor snelspoelen. Op die manier kan ik de originele banjo met 0.55 laten zitten. De rede dat ik de uitgang gebruik van de 2/2 klep is omdat die niet spontaan open gaat met een barretje of 10 er op en de ingang wel, heb dat getest met perslucht er op.
    edited September 2013
    Vind je dat niet zonde van een 3/2 ventiel? Dingen zijn niet goedkoop.
    Bij een LPG boer hebben ze van die enkele kleppen liggen... en die zijn wel flink goedkoper. (of met het huidige oldtimer sloop beleid, ff zo'n benzine klep van een lpg oldtimer afpakken.

Greetz!
    edited September 2013
    'K heb nog een 3/2 ventiel op voorraad liggen dus die kost niks ;)
    edited September 2013
    Er,

Kijk effe goed naar de dp over het klepje. De standaard klepjes houden de druk niet. Ik heb destijd een apart 2/2 klepje besteld met een sterkere spoel.

Tim
    edited September 2013
    Heb ik gedaan Tim. Als ik op de ingang van de klep 4 bar perslucht zet gaat hij open. Als ik op de uitgang perslucht zet krijg ik hem met geen mogelijkheid open, ik ben tot 8 bar gegaan, meer pompt mijn compressor niet.

De transferdruk van de IP komt nooit hoger dan 5 bar dus hij zal het wel houden denk ik.
    edited September 2013
    [QUOTE=easy rider;68461]dus hij zal het wel houden denk ik.

[QUOTE=easy rider;68461]Assumption is the mother of all great f-u-c-k up's!

Hihihihi
  • belgbelg PPO Burner
    edited September 2013
    ik heb simpelweg een uitschakelvertraging op de retour klep zitten met een vertraging van 60 sec, zolang de retourklep olie/diesel naar de ppo tank blijft doorgeven brand er een lampje, eens de retour schakelt gaat het lampje uit en kan de motor afgezet worden. de tijd is makkelijk in te stellen naar de gewenste tijd van het spoelen.
    edited September 2013
    [QUOTE=easy rider;68457]'K heb nog een 3/2 ventiel op voorraad liggen dus die kost niks ;)

Haha...ach zou zo een goeie 3/2 willen ruilen voor een nieuwe 2/2 ;)
    Die 3/2's zijn verrekte mooi :)

Greetz
    edited September 2013
    OK, kom maar brengen die 2/2 dan krijg jij mijn 3/2.

Kan het ding een barretje of 5 a 6 aan?
    edited September 2013
    ook geschikt voor LPG..dus wel iig voor druk. Heb geen idee hoeveel druk daar op staat..maar toch wel paar bar lijkt me.
    Maakt de doorlaat nog uit?

Greetz
Sign In or Register to comment.