Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Gebruik centrifuge om te filteren???

Nyulli PPO Burner
edited July 2013 in Filteren van GPO
Beste,

na een tijdje niet op het forum geweest te zijn heb ik toch weer eens een vraagje.

Van de week moest het huisje van Oma leeg...:apologetic:

... maar ze had ook een centrifuge voor de was!:mozilla_laughing:

Zo een ding met een draaibaar iets erin, met gaten. Was erin, even op touren laten komen, onderaan stroomt het water uit en de was is droog.

ALS ik nou uit een kussensloop oid een zak maak en deze in de centrifuge hang, zou ik het GPO niet zo (door de masen van de sloop kunnen voorfilteren?

Normaliter filter ik eerst grof door de kussensloop in een drum en daan fijn door een 1my. Maar dit jaar, vooral door het koude weer wil het niet echt vloeibaar worden

Ik heb de centrifuge verder niet echt nodig, maar als ik ze EEN keer met olie heb besmet is ze naar de k*** voor haar oorspronkelijk doeleinde. Indien het NIET wekt maak ik liever iemand in een kringloop winkel ermee blij.

Hebbeb jullie tips?

Groetjes,

Frank

Comments

• ZX plantengieter PPO Burner
    edited June 2013
    [QUOTE=Nyulli;68175]
    ALS ik nou uit een kussensloop oid een zak maak en deze in de centrifuge hang, zou ik het GPO niet zo (door de masen van de sloop kunnen voorfilteren?

Indien het NIET werkt maak ik liever iemand in een kringloop winkel ermee blij.]

Ervaring is de beste leermeester. Ik zag er bij toeval 3 staan in een kringloopwinkel, moest er ook aan denken, zo gek is het dus niet.
    Heb je er 1 met verschillende standen er op?
    Het toerental is vrij hoog. Ik weet wel uit ervaring met wasgoed, dat je er niet teveel in moest doen, kwam die niet op gang, ook moest het goed verdeeld zijn, anders liep ie van z'n plek af. Het is de vraag of het kussensloop keurig aan de kant blijft pakken. Misschien met stripjes die als een veer het laken langs de kan houdt. Als je het waagt, lijkt me dat je de bovenkant moet dichtbinden, Als het er uit gewaaierd word ben je nog niet jarig.
    Mislukt het, is ws. de oud-ijzerboer er wel blij mee.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2013
    Centrifuges werken voor olie anders, er zitten geen gaten in de wand maar een opstaande rand, de "schone olie" stroom er overheen en het bezinksel plakt aan de binnenkant van de trommel. Bovendien je hebt er heel wat G voor nodig die de was variant niet kan leveren. Zie dit filmpje maar eens.
    http://youtu.be/PsLGX-RbKuQ
    Grtz,
    Ingmar
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2013
    [QUOTE=Nyulli;68175]ALS ik nou uit een kussensloop oid een zak maak en deze in de centrifuge hang, zou ik het GPO niet zo (door de masen van de sloop kunnen voorfilteren?Lijkt mij wel.
    Ik denk wel dat de sloop dan minstens even groot moet zijn als de trommel, anders blijft er een plek "niets", misschien dat de sloop dan op dat punt kapot scheurt?
    En dan heel voorzichtig beginnen te gieten, of wou je de trommel helemaal vullen en dan aan zetten?
    Ik denk beter eerst aanzetten en dan voorzichtig gieten, je merkt vanzelf hoe het gaat.
    Bedenk wel dat een draaiende centrifuge met open deksel levensgevaarlijk is dus kijk ontzettend uit.
    En zet je experimenten op youtube want ik ben zeer benieuwd! :snowman:
    edited July 2013
    Ik zie het ook graag op youtube...maar ben wel bang dat de centrifuge krachtig genoeg is om de fijne meuk door het filter heen te persen :-)
    Grtz,
    Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2013
    [QUOTE=ingmar;68182]... ben wel bang dat de centrifuge krachtig genoeg is om de fijne meuk door het filter heen te persen :-)..

Psies. Een echte centrifuge zoals bij de snuf en snuitje is heeeeeeel wat anders.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2013
    Een centrifuge is er voor mensen met haast. En haast is de grote vijand van GPO filteren. Ik zou het niet doen. Er is eerder aan gedacht. Mijn ervaring is, asl je teveel drukt, komt de dikke zooi er toch door. Wij trekken de dikke zooi door een 10 mu filter: op zwaartekracht.
  • carl PPO Addict
    edited July 2013
    Ik heb zo een centrifuge al eens geprobeerd ivm een ongelukje in de schuur en heb toen geprobeerd gpo uit oude badhanddoeken te centrifugeren .
    Dit lukte echter niet , het ding kwam zelfs niet op toeren met
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2013
    Topicstarter heeft geluk dat jullie allemaal reageren, zijn namelijk al 3 topics over. Als je de ZOEKFUNCTIE tenminste gebruikt........:

http://www.ppo.nu/showthread.php/3471-centrifigeren?highlight=centrifuge
    http://www.ppo.nu/showthread.php/2650-centrifuge?highlight=centrifuge
    http://www.ppo.nu/showthread.php/2391-APO-Centrifuge?highlight=centrifuge
    Ongelofelijk stelletje K#tprutsers..........
    edited July 2013
    Ach Ton maak je niet druk, je hebt gelijk..maar er zijn zo veel wederkerende onderwerpen, is soms onbegonnen werk he:-)
    Grtz,
    Ingmar
  • Nyulli PPO Burner
    edited July 2013
    [QUOTE=suzuki;68188]Topicstarter heeft geluk dat jullie allemaal reageren, zijn namelijk al 3 topics over. Als je de ZOEKFUNCTIE tenminste gebruikt........:

http://www.ppo.nu/showthread.php/3471-centrifigeren?highlight=centrifuge
    http://www.ppo.nu/showthread.php/2650-centrifuge?highlight=centrifuge
    http://www.ppo.nu/showthread.php/2391-APO-Centrifuge?highlight=centrifuge
    Ongelofelijk stelletje K#tprutsers..........

Hoi,

de e.e.a thread heb ik idd gezien, echter ging het hier (gedeeltelijk) om - min of meer:beguiled: - professionele oliecentrifuges, dus hier vond ik niet de antwoord die ik zocht...

Ik weet niet wat het is, dit jaar. Ik filter al rond 6 jaar, altijd op de zelfde methode (eerst kussensloof, dan 1 my) en dat zonder problemen. Het is nu al juli, AL mijn wintervoorraad is nog of gestold of dik, Alles wat meit bijne en moeite door de sloof heen gaat blijkt (door de koude nachttemp.) vooralsnog troebel in het drum te belanden waardoor mijn 1my filterzak maar steeds dichtslibt...

Vandaar ik dit jaar een beetje oongeduldig ben, wat normaliter niet mijn manier van doen is.

Als ik nou miet de centrifuge OF een redelijk dunne vloeistok kan creeren uit de dikke meuk OF her reeds door de sloof gefilterte troebel kan cleanen ben ik al gematst. Maar zo als het nu gaat schiet het allemaal voor geen meter op...:mozilla_yell:
    edited July 2013
    Frank,

Als de bron dezelfde is van waar ik destijds die olie van jou gehaald heb...vreemd? of gebruiken ze in de keuken nu wat anders? jouw filterlocatie ook nog steeds dezelfde ?
    Probeer anders 10% olie van boer peter
    Grtz,
    Ingmar
    edited July 2013
    [QUOTE=ingmar;68189]Ach Ton maak je niet druk, je hebt gelijk..maar er zijn zo veel wederkerende onderwerpen, is soms onbegonnen werk he:-)
    Grtz,
    Ingmar

Ik maak me niet druk Ingmar:)
    Wel apart dat Frank zijn olie bij deze temperaturen nog niet wil vloeien.
    edited July 2013
    Jup...vindt ik ook bizar..blok ossewit in de volle zon gaat nog wel zweten...misschien dat ik daar eens naar ga kijken met een klets in de hand hahaha..
    Grtz,
    Ingmar
    edited July 2013
    Wat is een 'klets' Ingmar?????
    Dat kennen wij niet in Brabant........

Ontopic: Ik weet dat Zwiep weleens op vloeibaar vet rijdt, en die gebruikt soms een verwarmingselement om de boel aan het vloeien te krijgen.
    edited July 2013
    Klets=Koele Goud Gele Rakker(KGGR)=Biertje=Pintje...tuurlijk kennen ze dit in Brabant :-)
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2013
    OK. De oorzaak van het wittige vettige spulletje. Er kunnen twee oorzaken zijn:
    1. Het is een emulsie van olie en water. Doe de pantest. Als er geen belletjes verschijnen kun je er zeker van zijn, dat het watervrij is.
    2. De olie komt van de frietboer. Frietboeren bakken met mengsels (bijvoorbeeld Risotto Chef). In die mengsels zit altijd palmolie (lekker goedkoop). Als het vers is, zie je er niet veel van, maar zodra er in gebakken is, wordt het steeds dikker. EN hoe langer erin gebakken is hoe dikker het spul wordt. Bij de laatste bakker wil jij geen frietje kopen. Giet daarom de olie van je pantest in een pannetje of laat het in je koekepan staan en koel het af. Als het weer wit en dik wordt heb je palmolie te pakken (stolt reeds bij 25 graden)

In geval 1 kun je je olie verbeteren, door het water eruit te koken (wel veel en gevaarlijk werk)
    In geval 2: ga op zoek naar een andere leverancier of maak er zomerbiodiesel van.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2013
    [QUOTE=suzuki;68194]Wat is een 'klets' Ingmar?????Ik denk dat hij deze bedoelt:
    image
    Die woont hier vlak over de grens.
  • Nyulli PPO Burner
    edited July 2013
    Beste alle!

Sorry voor mijn verlate reactie, maar aangezien het mooie weer kwam ik de laatste 2 weken amper uit de zaak naar huis, dus oook geen tijd voor het 'smerige' hobby...:highly_amused:

Ik begrijp uit jullie reacties dat de centrifuge niet echt optimaal geschikt is (het was ook te verleideklijk geweest...). Ik doe het nu weer zoals al de ander jaren ook: Met rust!
    Ondertussen woord het ook steeds vloeibarer. Het bleek dat de eerste emmers die ik had blijkbaar teon allemaal het onderste uitr de vetton bevatten, dus dat was al een beetje het overschot. Ondertussen ben ik tientallen heldere liters verder...:p:p:p

Thanx!

Frank
Sign In or Register to comment.