Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Even voorstellen

X17DTL PPO Newbie
edited August 2013 in Welkom op PPO.nu
Hallo,

Mijn naam is Ruurd en ik heb sinds een paar maanden een prachtige Opel Astra diesel in besteluitvoering.
Het is een Astra F met een zogenaamde X17DTL motor.
Hiervoor heb ik altijd op LPG gereden, maar deze diesel bevalt prima.
Sinds een tijdje lees ik ook op dit forum mee, en ik krijg steeds meer interesse in rijden op PPO.
Zou ik het eerst kunnen proberen zonder aanpassingen? Of is dat met deze auto niet aan te raden?

Plaatje van mijn bolide:
image

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited May 2013
    Welkom Ruurd.
    Rijden op plantaardige olie: neem even de tijd om e.e.a. door te lezen. Tenminste vereist een Bosch injectiepomp of een kloon daarvan.
    Rijden op biodiesel: kan wel
  • udoudo Super Moderator
    edited May 2013
    Welkom Ruurd.
    Gebruiker Fury heeft wellicht tips m.b.t. deze Opel!
  • X17DTL PPO Newbie
    edited May 2013
    Hmmz, er gebeuren rare dingen hier op het forum.
    Een aantal weken geleden had ik ook al een introductie gepost, deze is nooit openbaar geworden. Nu heb ik mijn reactie ge-edit en is deze ook weg :(. Dit topic kan ik ook niet in de lijst terugvinden.
    edited May 2013
    PPO verkrijgbaar bij de 2nen. Stuur een PB'tje naar mij
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2013
    [QUOTE=X17DTL;67771]Hmmz, er gebeuren rare dingen hier op het forum.
    Een aantal weken geleden had ik ook al een introductie gepost, deze is nooit openbaar geworden. Nu heb ik mijn reactie ge-edit en is deze ook weg :(. Dit topic kan ik ook niet in de lijst terugvinden.

Er wordt gewerkt aan verbeteringen door de eigenaar van het forum, kwestie van geduld hebben.

Van waar kom je ergens?
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited May 2013
    Wekom Ruurd, en ook op de meeting ben je welkom. Knap karretje trouwens.
    Drivertje
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2013
    [QUOTE=X17DTL;67771]Hmmz, er gebeuren rare dingen hier op het forum.

Ik heb beide zichtbaar gezet, maar of het gelukt is betwijfel ik. De problemen zijn gekend, de oplossing is wat ingewikkelder,
    maar er wordt aan gewerkt.
  • X17DTL PPO Newbie
    edited May 2013
    Bedankt voor alle reacties! Ondanks de storingen zijn de eerste contacten al gelegd ;)
    Succes met het oplossen van de problemen.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2013
    Hey Ruurd X17DTL,

gaaf nog een vannetje hier te zien opt forum!
    Kans op BOSCH pomp is zeer groot..en lust prima PPO. Wel best 2tank of goed mengen, want ze starten er met wa kou nie op.
    Cool man...ben wel VAN liefhebber...heb er 3. Een 93er, 95er en een 97er. En nog een station omgebouwd naar Van ook.
    Let wel op je kop..De motortjes durven snel een kop te scheuren.

Greetz!
  • X17DTL PPO Newbie
    edited June 2013
    Hey Fury!

Ik had jouw verhalen ook al gelezen, daarom durfde ik het ook wel aan.
    Grappig dat je er zo'n liefhebber van bent, ik heb twee jaar geleden ook een donkerrode VAN gehad op LPG, was een ex. politie-auto.

Ben nu aan het experimenteren met biodiesel, dit lijkt goed te gaan. De auto stinkt i.i.g minder uit de uitlaat.
    De verhoudingen zijn 30 liter biodiesel en 20 liter diesel.

Grtz Ruurd
    edited June 2013
    Met deze buitentemperaturen kun je 100% biodiesel rijden
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2013
    Zelfs met een common-rail diesel hoor:-)
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2013
    Even beetje temperen: Biodiesel + EGR + DPF = recept voor problemen op langere termijn zeker bij korte ritjes rijden.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2013
    Uhh...diesel+ egr+roetfilter en korte ritjes geeft net zo goed problemen...dus is niet per definitie inherent aan biodiesel.
    edited August 2013
    Hendrik,
    Welkom op dit forum.
    Je Ponton en je W201 zijn niet geschikt om op biodiesel te rijden. Alle rubberonderdelen in je brandstofsysteem zullen verweken. Dat kan wel een jaartje of drie duren.
    Bete is te rijden op PPO (pure plantaardige olie) of GPO (gezuiverde gebruikte plantaardige olie). Het is verstandig om bij gebruik van PPO of GPO een warmtewisselaar in te bouwen, zodat de viscositeit van de olie naar beneden gebracht kan worden (beter vloeibaar). Over het algemeen: een lijnpomp kan alle plantaardige olie aan, maar een warmtewisselaar vindt hij wel fijn.
    GPO kun je zelf maken of kopen. Als je GPO wilt kopen: stuur een PB.
    Niek
    edited August 2013
    Er gebeuren idd rare dingen..want ik zie nu pas de reacties op dit astra topic enzo...

Hoe staat het nu met de ombouw vn de van... wordt het ook een 2 tanker? En Dester, ook welkom...MB's blijven idd ideale PPO slurpers :)

Greetz!
  • X17DTL PPO Newbie
    edited August 2013
    Hallo Fury,

Met de VAN gaat het nog steeds prima. Inmiddels heeft ie een paar duizend km met biodiesel achter de kiezen. Dit gaat prima.
    Daarom blijf ik daar voorlopig op rijden en maak ik er eerst nog geen tweetanker van. Ik verwacht wel dat ik eerdaags mijn retourslangen moet gaan vervangen ivm het oxiderende karakter van de biodiesel.

Ben jij ook nog steeds goed onderweg met de Opel?

Groet, Ruurd
    edited August 2013
    Hey Ruurd,

fijn dat te horen. De mijne is nog redelijk braaf. Heeft wrs wel een gescheurde kop, maar de toevoeging houdt het goed. Inmiddels een 103.000km erop gezet. Binnenkort weer apk. Denk wat laswerk aan de binnenschermen achter. Tbeestje is natuurlijk al van 95 en heeft totaal nu een 420.000km erop. Dus het mag wel :)
    Binnenkort wel ff reserve blokje klaarmaken. Hij moet tenslotte wel naar de 5ton!
    Denk dak met de aankomende distributie interval gewoon ander blok erin hang, en dan bij deze ff de kop nakijk en de krukaskeerring. Die lekt wat, ook al is deze nog maar 2jaar oud.
    Zit te denken ook ff een uiterlijke beurt te doen dan.. achterscherm randjes bijwerken, mn andere stoeltjes erin en nog eens een keer met de roller erover :P
    Op zich idd wel een goed idee om de slangen te vervangen. Da was ook beetje de reden da ik huiverig was voor pure bio dino. De slangen..en wa doet het met de slangen in de tank zelf. Want in de tank zelf zit ook slang. Maar hoor graag jouw ervaringen. Heb nog wa biodino staan, en zou het dan in wa grotere concentraties kunnen gebruiken in mn dino tank :)

Kom anders eens naar een komende meeting? Zien we mekaars VAN's. Van welke regio van het land kom je?

Greetz!
Sign In or Register to comment.