Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Oxidatie en Polymerisatie van plantaardige olie en biodiesel

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited September 2013 in Olieen
Oxidatie en Polymerisatie van plantaardige olie en biodiesel.

(wellicht handig om hier een sticky van te maken)

Naar mijn jarenlange zoektocht met betrekking tot vervuiling van PPO systemen in auto’s ben ik tot een aantal ontdekkingen gekomen die ik graag met jullie wil delen teneinde een oplossing te vinden voor de ontstane problematiek.

Het probleem bestaat uit twee delen: een soort snotvorming en roestvorming.

Reeds lange tijd vind ik in mijn IP een snotachtige substantie, het lijkt onder een vergrootglas een soort van transparante kippenvel die zich lijkt te hechten aan koper en messing delen binnen het systeem. Op Engelse en Amerikaanse fora wordt er gesproken over “chicken skin”. Deze snotachtige substantie doet filters snel verstoppen.

Ook vind ik een roestachtige aanslag op alle delen van het inwendige van de IP. Deze delen kunnen de mechanische werking van de IP verstoren door vastlopen van bewegende delen.

Voorgaande twee combinatie wordt in de PPO wereld ook wel ijzerzeep genoemd. Op Duitse fora spreekt men over “Eisenseife”

Hieronder wat foto's van mijn IP en filter van Soapwater zijn systeem.

[ATTACH=CONFIG]254[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]255[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]256[/ATTACH]

image

image

image

Hier wat andere foto's van Engelse en Amerikaanse fora.

image

image

image

image

Onderstaand verhaal geeft een opsomming weer over oorzaken en oplossingen met betrekking tot het ijzerzeep probleem. Ik geef onderstaand verhaal weer vanuit eigen ervaringen en bronnen op internet vanuit diverse Engels, Amerikaanse en Duitse fora. Waar nodig geef ik bronvermeldingen en onderaan deze pagina staan alle Url’s.

Het eerst probleem waar we mee te maken hebben is Polymerisatie van de plantaardige olie en biodiesel. Polymerisatie komt voort vanuit een oxidatie proces in de olie. Een oxidatie proces is niets anders dan het verouderen op natuurlijke wijze van de olie. Zoals alles op deze wereld is elk organisme onderhevig aan veroudering. Deze eigenschap is absoluut noodzakelijk om vernieuwing van materie mogelijk te maken en is niet te stoppen.

Vanuit de natuurlijke oxidatie van plantaardige olie ontstaat polymerisatie. Polymerisatie is het vormen van lange ketens die in de olie zweven en met het blote oog niet zichtbaar zijn. Het enige wat wij eventueel kunnen opmerken is dat de olie dikker wordt met de tijd. Er zijn een aantal zaken die polymerisatie versnellen binnen een PPO systeem. Dit gebeurd op het moment dat de olie in contact komt met: zuurstof, water, koper, messing, aluminium, ijzer, staal en roestvrijstaal en hoge temperaturen. De snelheid van polymerisatie wordt be
«13

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited February 2013
    Goed stukje ER,

Er ontbreekt wel een factor: de rol van water. Je zou verwachten, dat water in de olie het oxidatieproces versnelt.
    Nog een observatie: ik heb olie van 1966 bewaard in een afgesloten glazen pot: niets te zien van bezink of polymerisatie. Mijn aanbeveling zou zijn: gebruik alleen olie van de visboer. In de olie van de patatbakkers zit teveel water.
    In mijn pajero gebruik ik biodiesel: nergens kenmerken van ijzerzeep. Ook in mijn vorige L300 (tweetanker) ook nooit last gehad van ijzerzeep.

Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2013
    [QUOTE=Niek;67117]...Er ontbreekt wel een factor: de rol van water. Je zou verwachten, dat water in de olie het oxidatieproces versnelt...

Ik schrijf wel over water in olie. Water in olie doet ook de olie oxideren met polymerisatie als gevolg.

[QUOTE=Niek;67117]...Nog een observatie: ik heb olie van 1966 bewaard in een afgesloten glazen pot: niets te zien van bezink of polymerisatie.

1966? weet je het zeker? das bijna net zo oud als ik!! Kan zijn dat die olie ook gepolymeriseerd is maar dat zie je zo niet met het blote oog. Omdat het potje van glas is en al jaren afgesloten staat van zuurstof zal het polymeriseren heel langzaam gegaan zijn. Kan je es kijken of de olie stroperig is en naar stopverf ruikt? Die geur is namelijk kenmerkend voor polymerisatie.

[QUOTE=Niek;67117]...Mijn aanbeveling zou zijn: gebruik alleen olie van de visboer...In de olie van de patatbakkers zit teveel water.

Klopt. Maar ik heb alleen maar olie van de visboer en je hebt gezien hoe de binnenkant van mijn pomp er uit ziet, dat is niet fris te noemen dus olie van de visboer oxideert net zo hard.

[QUOTE=Niek;67117]...In mijn pajero gebruik ik biodiesel: nergens kenmerken van ijzerzeep. Ook in mijn vorige L300 (tweetanker) ook nooit last gehad van ijzerzeep...

Klopt. In biodiesel zitten geen vrije vetzuren en in een tweetanker gebruik je diesel en daar zitten anti oxidanten in en MDA’s dus heb je minder tot geen last van ijzerzeep.
  • carl PPO Addict
    edited February 2013
    @ Niek

Die olie van 1966 , was dit nieuwe olie of gebruikte gefilterde olie ?

Dit is wel interesant om te weten onder welke omstandigheden olie het langst bruikbaar blijft.

Zouden er hier mensen zijn die hun olievoorraad hebben zien indikken na verloop van tijd of hier ervaring mee hebben?

Grtjs carl
    edited February 2013
    Ja, natuurlijk, typfout !! 1966 moet zijn 1996. Staat er toch wel 7 jaar !!!! monstertje uit de eerste resuktaten van mij oude filteropstelling. Was gebruikte olie van de visboer.
  • carl PPO Addict
    edited February 2013
    @ Niek
    Zat daar iets van toevoeging in? bijvoorbeeld ovbp of een andere filterverbeteraar?

Grtjs carl
    edited February 2013
    @Carl, niente, nada
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2013
    Heb hier wel een vat gehad dat ca 3jaar ongeopend in een hoek stond. Wel goed afgedicht.....Was echt enorm mooie zuivere olie na 3jaar bezinken :) Nix raars aan gemerkt! Grtz!
    edited February 2013
    Het kan wel zijn, dat de olie in een afgesloten potje/vat mooi blijft. Maar in de auto geberut er toch iets anders: contact met metalen en toevoegen van warmte. Het is niet voor niets, dat Elsbett adviseert om altijd 10 % diesel bij te mengen. Ik snap dat nu, want dan voeg je tegelijkertijd oxidatieremmers toe.
    In mijn vorige L300 heb ik het verschijnlijk van een beetje bruin in de filterkop wel gezien. Nu met biodiesel geen verschijnselen.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2013
    ER zou het een optie zijn om de electronica in een blok kunsthars te gieten of buiten de IP te plaatsen?
    edited February 2013
    [QUOTE=Niek;67143]Het kan wel zijn, dat de olie in een afgesloten potje/vat mooi blijft. Maar in de auto geberut er toch iets anders: contact met metalen en toevoegen van warmte. Het is niet voor niets, dat Elsbett adviseert om altijd 10 % diesel bij te mengen. Ik snap dat nu, want dan voeg je tegelijkertijd oxidatieremmers toe...

Exact, die wisten al dat plantaardige olie en biodiesel oxideert en vervolgens gaat polymeriseren en je dan vroeg of laat gedonder krijgt.

[QUOTE=Man@work;67145]ER zou het een optie zijn om de electronica in een blok kunsthars te gieten of buiten de IP te plaatsen?

Heb ik al naar gekeken. elektronica in een blok kunsthars te gieten zal niet gaan omdat er een servomotor op zit met sleepcontacten. Buiten IP plaatsen gaat al helemaal niet omdat die servomotor het inspuitvolume regelt. De regulateur zit in het hart van de pomp en raakt ook vervuilt en gaat dan stroef lopen en uiteindelijk kan de servomotor de regulateur niet meer doen bewegen. Ik heb dus vorige week de bovenkant van de IP er af gehaald zo je kan lezen in deze post en de regulateur as gemasseerd zodat deze weer soepel liep.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2013
    [QUOTE=easy rider;67146] Ik heb dus vorige week de bovenkant van de IP er af gehaald en de regulateur as gemasseerd zodat deze weer soepel liep.

Das pas zorgen voor je auto... alle nodige operaties geven om het lichaam soepel en secuur te laten blijven gaan....en zelfs massage voor de auto.... :D

Haha..kon het nie laten.... vond het een mooie uitdrukking... mn fantasie begon gelijk te werken... wellness centre voor de auto... kuurtjes met biologische gezonde stoffen als voeding, massage, cosmetica, operaties, plastische chirurgie etc etc... van autodokter, tot autofysiotherapuit tot autovoedingsconsulent...lol

Greetz!
    edited February 2013
    Hallo,
    Ik ben Hugo en een vriend van Niek. Als chemisch analist kan ik het met de theorie van bovenstaande beweringen eens zijn.
    Het lijkt me echter moeilijk om grote hoeveelheden ppo te neutraliseren, want het lijkt mij weinig zinvol om zuiver KOH of NaOH aan een organische oplossing toe te voegen. Dit moet in een waterige oplossing gedaan worden waarna je flink moet roeren om een zout van de vrije vetzuren te krijgen. Daarna moet je de waterige oplossing weer verwijderen.
    De makkelijkste manier om zowel oxidatie als polymerisatie tegen te gaan is volgens mij om ca. 10 % diesel toe te voegen.
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2013
    Doet OvbP ook zulk soort werk?
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2013
    Interessante discussie is dit.

[QUOTE=udo;67152]Doet OvbP ook zulk soort werk?

Ik denk van niet. Heb je al eens bijgehouden wat voor cocktails ER maakt, waar altijd wel iets van OvbP in zit, voor in zijn Beemer. :roll:

Grtz, Ed
    edited February 2013
    [QUOTE=Niek;67151]...De makkelijkste manier om zowel oxidatie als polymerisatie tegen te gaan is volgens mij om ca. 10 % diesel toe te voegen.

[QUOTE=CaddyEd;67153]...Ik denk van niet. Heb je al eens bijgehouden wat voor cocktails ER maakt, waar altijd wel iets van OvbP in zit, voor in zijn Beemer. :roll:...

Exact. 10% OVBP of diesel kan nooit genoeg anti oxidanten en MDA’s bevatten om de rest van je mengsel van PPO en of biodiesel te beschermen tegen oxidatie.

Ik denk dat we het echt moeten zoeken in toevoegen van anti oxidanten uit de 300 reeks bijvoorbeeld de E308 maar de vraag is waar kan je dat spul krijgen en hoeveel ga je bijmengen?

En dan nog de MDA's, waar haal je die vandaan?

Wat betreft toevoegen van KOH of NaOH, dat is gewoon op te lossen in PPO als je het opstookt op een vuurtje naar 140 graden.

Maar eh... Hugo, een chemisch analist. Kan die ook aan voorgaande grondstoffen komen?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2013
    E300 reeks via de voedinsgsector groothandel... en neen, dat is maar heel weinig dat je nodig hebt.
    edited February 2013
    KOH of NaOH toevoegen: wat ik van hugo berepen heb, is dat je die wel kunt gebruiken om eventuele vrije vetzuren te neutraliseren, maarrrrrr je moet het wel oplossen in water !!! dan slaat het zaakje neer in zoutvorm (kalium of natriumzout) het zout en het water moet je dan weer uit je olie zien te krijgen. Makkelijker is om een visboer te vinden, die maar 1 dag in de olie bakt: levert minste vrije vetzuren op.
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2013
    Wat doet die KOH of NaOH (al is het zonder water) als dat door de motor gaat?
    Is er geen brandbare oplossing voor ons neutralisatieprobleem?
    edited February 2013
    Zout in een motor zal hij vast niet fijn vinden. Het zal wel verglazen en je verstuivers verstoppen. Ik weet niet wat je bedoeld met brandbare oplossing.
    edited February 2013
    Denk dat Udo bedoeld of er niet een vervanger is voor KOH of NaOH om vrije vetzuren te neutraliseren die tevens te verbranden is in onze diesels.
    edited February 2013
    Das aardig wat leesvoer zeg. Na wat artikelen te hebben gelezen weet ik zeker dat we op de goede weg zijn. Mijn theorie wordt keer op keer bevestigd. Ook lees ik nu dat oxidatie snelheid in relatie staat tot het percentage FFA's, eerder dacht ik niet dat dit het geval was.

Dus eerst FFA's terug brengen en dan beschermen tegen oxidatie lijkt de sleutel tot dit probleem te zijn.

Dat stuk op make-biodiesel.org lijkt ook erg interessant om van je FFA's af te komen. Gewoon 5 tot 20 % afval product (glycerine+NOH+Methanol) van biodiesel toevoegen aan olie op 65 graden, dan 24 laten staan en uitgezakte FFA's aftappen en we hebben geen zure olie meer. Vervolgens Anti oxidanten en MDA's toevoegen en klaar is Kees.

Het mooie is dat de 2N gasten (snuf en snuitje) een berg afval product van biodiesel hebben staan dus dat is mooi weer her te gebruiken. 2Nen, ik ruik handel :mrgreen: Testje doen?

Verhaal wordt mij steeds duidelijker. Nu nog wat tijd maken om verder in te lezen en testen doen.
    edited February 2013
    Graag gedaan ;)

Inderdaad, het een tweede keer gebruiken van glycerine is wel zo leuk om meerdere redenen.
    Er is volgens mij wel een maar aan dat verhaal, nl dat je moet opletten dat je geen extra
    verontreiniging in je WVO brengt, dus je moet kunnen laten uitzakken bij een zekere temperatuur
    denk ik, of het kan mogelijks niet goed uitzakken... Als je begint bij 65°C en dat een beetje
    isoleert... Moet lukken.

En ja, ik ben nu ook wel te vinden in een 50 tal Liter vloeibare glycerine beste 2N's :)
    edited February 2013
    Ik heb een vaatje van 25 liter glycerine staan van de 2Nen en ga volgende week even een testje doen. Daarna stuur ik de test en een flesje basis olie op naar ze voor titratie. Es kijken of het een gewenst resultaat heeft.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited February 2013
    Haha ik ruik handel ;-) de glycerine wordt toch nog leuk te gebruiken! alleen wat moeten wij tegen de vergister gaan vertellen? we hebben daar een goede deal, hij krijgt de glycerine, en neemt dan ook ons vuile water af. Water afkomstig van schrobwerkzaamheden. en van vaten schoon maken natuurlijk. als we veel schoon moeten maken gebruiken we zelf ook al best wat. Dan zit er op Texel nog een houtboer, die mengt het door zijn overtollige zaagsel, en huppek'e de brand er in. zaagsel weg, en lekker warm in de hut :-)
    Maar.. als de glycerine goed afgetapt kan worden na het gebruik als catalisator, dan is het voor de vergister. Maar dan krijgen we natuurlijk weer een transportprobleem! we prefereren zo weinig mogenlijk transporten om aan brandstof te komen voor een minimale uitstoot. Maar laten we aannemen dat het om kleine hoeveelheden gaat. Dan moet het lukken hoor. Overigens het is zulk mooi spul voor garagisten om de handjes te wassen, want bij ons is de methanol er wel uit hoor!
    Groetjes Snuitje
    edited February 2013
    Stel je mengt 10 liter glycerine van de 2Nen bij 90 liter gebruikte plantaardige olie. Spulletje opwarmen naar 65 graden, 24 uur laten staan en 10 liter glycerine aftappen. In die 10 liter zitten dan alle vrije vetzuren die eerst in de 90 liter olie zaten.

Ik weet niet hoeveel keer je dat proces kan herhalen maar uiteindelijk lijkt het mij zo dat op een gegeven moment je glycerine verzadigd is met vrije vetzuren. Hoe dan ook, je houd altijd 10 liter glycerine over en die kan dan weer terug naar de 2Nen voor hun vergister. Uiteindelijk heb je dan een soort van kringloop recyclage waarbij er niets verloren gaat.

Commercieel zou dat betekenen dat je kan vragen voor verkoop van glycerine en inname van verzadigde glycerine, ik zeg maar even wat hoor.
    edited February 2013
    Nog een voordeeltje van met glycerine wassen: ook het water wordt opgenomen door de glycerine. Biodieslmakers gebruiken deze methode om hun biodiesel na de waterwas te ontwateren.
    edited February 2013
    Hugo heeft e.e.a. nog nagekeken en wij gaan volgende week even een labproefje doen.
    Zure (veroorzaakt door vrije vetzuren) olie kun je neutraliseren met glycerine. Het is een evenwichtsreactie. De glycerine (glycol, een alcohol) bindt de vrije vetzuren en maakt er weer olie van. Dus de vrije vetzuren verwijnen niet in de glycerine, maar worden omgevormd tot plantaardige olie. Dus de 90 liter van ER wordt meer. Als er nog methanol in de glycerine zou zitten, dan wordt ook nog biodiesel gevormd.
    Probleem bij dit proces is: je moet het zaakje flink opstoken en blijven roeren. In het lab zal het wel lukken (verwacht ik), maar je zult je installatie er wel voor moeten aanpassen.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2013
    Goed opletten,

http://youtu.be/omjWmLG0EAs

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2013
    Maar doe ik het voor zuiniger rijden, meer NM's of PK's, voor de technische kick of wat?
    edited February 2013
    [QUOTE=udo;67182]Maar doe ik het voor zuiniger rijden, meer NM's of PK's, voor de technische kick of wat?

??? verklaar je nader.

@Tim. Canola is genetisch gemodificeerde raapzaad, Canola staat voor "CANadian Oil Low Acid". Die behandeling met NOH doet men daar ook niet voor niets.

[edit] http://www.hyfoma.com/nl/content/voedingsmiddelen-branches-processing-bereiding-productie/olie-vet-margarine-sauzen/olien-vetten/olie-raffinage/ Deze link beschrijft wat er in het filmpje gebeurt. [/edit]
    edited February 2013
    Off-topic: Mensen beseffen zelden hoe 'behandeld' de plantaardige olie meestal is die je kan kopen in het grootwarenhuis... Om PURE olijfolie of lijnzaadolie te vinden (ik spreek dan nog niet van puur koudgeperste macadamia olie of zo) moet je echt je best doen.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited February 2013
    [QUOTE=wodan;] moet je echt je best doen.

Ja dan kom ik toch weer even langs. In de natuurvoedingswinkel en AH. is biologische olijfolie te koop waar alleen olijfolie in zit.
    De discussie is erg interessant maar ook wat ingewikkeld. Maar ja ik heb alleen maar verstand van wentelwiekjes.

Douwe
    edited March 2013
    Erik ik heb een test voor je uitgevoerd.
    ppo zuurtest gedaan, had olie van Ph5, dus best wel zuur.
    400 cc olie, met 100 cc glycerine.
    Dit twee uur leten draaien op een temperatuur van 70 graden.
    Na het draaien op de bezink gezet, dit 2.5 uur.
    Zicht was een mooie glanzende olie, alleen wel roder.
    opnieuw een zuurtest gedaan, daar kwam ik nu op 5.75 uit.
    geprobeerd de glycerine weer af ta tappen, maar dit ging niet, erg ingedikt.
    Dus in therie een leuk verhaal, maar in praktijk, resultaat niet echt goed. En een bijkomende narigheid is dat de glycerine moeilijk te verpompen zal zijn. En voor 800 ltr olie heb je dus 200 ltr glycerine nodig. Dan nog zien het spul warm te krijgen en goed te mixen !? !
    Ik zie nog wel meer problemen, maar je hebt je praktische antwoord op je aanname.
    Ik heb een fotootje gemaakt van de test, probeer hem te plaatsen.
    Drivertje
    edited March 2013
    Het belangrijkste Drivertje, is of het aantal VVZ is gedaald...
    Via de PH dit meten is niet de juiste manier, titreren is dat wel.
    Of het restproduct (glycerine) nu dikker is geworden of niet, dat maakt in mijn ogen niet veel uit.
    Belangrijkste is of via de eerste rest-glycerine die volgens verwachting vrij veel vuil bevat, dit vuil niet in de
    de behandelde PPO is terechtgekomen, maar wel degelijk in de glycerine is 'gebleven'.
    edited March 2013
    [QUOTE=Drivertje;67195]Erik ik heb een test voor je uitgevoerd. ppo zuurtest gedaan, had olie van Ph5, dus best wel zuur.......
    opnieuw een zuurtest gedaan, daar kwam ik nu op 5.75 uit. maar je hebt je praktische antwoord op je aanname. Ik heb een fotootje gemaakt van de test, probeer hem te plaatsen.

Mooi man, eerst 5 en na de test 5.75. Ik weet niet of dit een wereld van verschil in orde van grootte? Het was geen aanname h
    edited March 2013
    Ik zal de zelfde olie en eindproduct wat ik nu nog heb eens tritreren. Ph niet te meten, nu echt wel! als je het maar erg verdunt met isopropanol.
    volume olie heb ik proberen te meten Er, maar omdat de glycerine niet meer af te tappen was kan ik daar niet echt een antwoord op geven, wel geprobeerd dus, maar op het oog geen verschil.
    edited March 2013
    Ph meten door te verdunnen met Isopropanol? Dat zou ik wil eens scheikundig uitgelegd willen zien.
    Volgens mij meet je dan wel iets indicatiefs, maar NIET de Ph, zie wat Ph is hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/PH
    Dat neemt niet weg dat je dmv Ph meten op olie, wel zaken kan 'meten' of vergelijken en dus zinvol kan zijn.
    edited March 2013
    Tritratie uitgevoerd. voor de mix een tritratie van 1.2, na de mix een tritratie van 0.8 ! ik neem aan dat hier mensen blij mee zullen zijn!
    Als we biodiesel maken van olie van 1.2 dan hebben we een hele goede olie te pakken! Dit maar als vergelijk.
    Drivertje
    edited March 2013
    We hebben ook met een digitale Ph meter gewerkt, maar dat was echt niet te doen, je blijft ook calibreren. volgens een labvriendje van Niek moest het met isopropanol wel lukken, en we lezen echt een goede waarde af. controleren op een andere manier zou ik wel eens willen laten doen, maar zou niet weten bij wie.
    edited March 2013
    Dat zijn leuke cijfers. Thanks voor het onderzoekswerk!
    edited March 2013
    Volgende bedacht voor de geintereseerden.
    Als je een Ibc hoog kan plaatsen. aan de onderkant een aftap van een 1/2 duim. die aftap uit laten komen in een buis van 30 cm doorsnede, aan de onderkant wel te verstaan. Die buis moet dan lager geplaatst worden als de aftap van de IBC. buis met spiralen verwarmen, en vullen met glycerine. voor 4/5 vol.
    de buis met glycerine warm stoken to 70 graden met spiralen, aangeloten op de cv. Kan dan makkelijk geisoleerd worden. boven het niveau van de glycerine een aftap van 1 duim, die komt dan weer uit in een lege IBC.
    Door de wet communiserende vaten, zal de olie aan de onderkant van de buis worden ingevoerd en langzaam door ge glycerine opstijgen in de pijp. Olie is lichter dan Glycerine, dus dat moet werken.

Het werkt eigenlijk omgekeerd als het wassen van biodiesel, dat kan je doen door water te vernevelen op de biodiesel, die zakt er dan door heen en neemt de methanol en kalium mee naar beneden.
    Voor wie het wil uitproberen, ik heb een tekeningetje gemaakt, maar het file was te groot om te plaatsen op de site.
    Ik kan het eventueel wel naar fb zetten, maar ja daar zijn zoveel mensen bang voor geworden :-)
    Ik hoop dat jullie het allemaal begrijpen, het plaatje zit helemaal in mijn hoofd, de afvoer is te knijpen tot 30 ltr per uur denk ik. of nog lager maar dan moet de aftap nog kleiner gemaakt worden.
    Door ons ruimtegebrek willen we er niet aan beginnen, hoogte hebben we genoeg, maar we komen nu onderhand een loods te kort :-)
    Drivertje
    edited March 2013
    [QUOTE=Drivertje;67205]...Voor wie het wil uitproberen, ik heb een tekeningetje gemaakt, maar het file was te groot om te plaatsen op de site...

Dank voor de experimenten Drivert, mooie resultaten. begrijp ik hen nu goed dat de waarde van 1,2 en 0,8 het percentage vrije vetzuren zijn?

Ook leuk dat je meteen verder aan het denken bent om een opstelling te maken om dit proces te laten werken. Stuur die tekening maar even naar mij via email dan zet ik hem wel even op mijn server, dan maak ik hier even een link.
    edited March 2013
    Er die getallen moet je als volgt lezen; voor het maken van biodiesel doe je een tritratie om de hogere zuurgraad te meten. met schone olie ga je standaard uit van een toevoeging van 5.5 gr, per ltr olie/vet. door een tritratie te doen, meet je de extra hoeveelheid KOH die je toe moet voegen per ltr. met goede olie dus ergens tussen de 1.2 en 1.6, bij mindere olie mag dat oplopen tot maximaal 2.5. dus 5.5 + 2.5 = 8 gr koh per liter, dan zit je wel een beetje aan de max, kan misschien wel verder, maar wij kiezen er voor niet verder te gaan. Je kan dan beter de olie afstoten voor een knappe prijs, je krijgt er genoeg voor, zuur of niet. en dan gewoon andere olie of vet gebruiken.
    de zuurgraag wordt hoger na langer gebruiken of door het gebruikte olie/vet te lang op te sparen voor het te gebruiken. Water en olie samen geeft een vergisting/verzuring. en een kleine fractie water zit er vaak wel in.
    De drivert
    edited May 2013
    Update 14-05-2013

Na onderzoek samen met een kennis van mij die op een laboratorium werkt hebben we een cocktail samen gesteld van antioxodanten en MDA's. Het testen kan nu gaan beginnen maar omdat we nog niet goed weten wat het aantal PPM moet zijn voor gebruikte plantaardige olie en biodiesel gaan we diverse stalen maken die blootgesteld gaan worden aan zonlicht, zuurstof en metalen zoals koper.

We moeten wel geduld hebben omdat we op langere termijn moeten gaan kijken wat het effect is van deze stoffen op de olie en tot in hoeverre deze het oxidatie proces be
    edited May 2013
    Easy Rider: Goed bezig!
  • carl PPO Addict
    edited May 2013
    Knap werk!!!!!:good:

grtjs carl
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2013
    Hoi ER,

Ik denk (hoop/vrees :) ) dat het sneller gaat dan je denkt.

Herman
  • Aurelius PPO Wannabe
    edited May 2013
    Petje af
Sign In or Register to comment.