Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Vermogensverlies

kamieltje PPO Newbie
edited February 2013 in Algemene Techniek
Hallo,

zijn er hier mensen die met een recente wagen 0 tot ongeveer 3 jaar op ppo rijden met een omgebouwde wagen?
Wat zijn de ervaringen op gebied van vermogen? Wij hebben op het werk 2 voertuigen die omgebouwd zijn. Maar over het algemeen zijn het hier rustige chauffeurs en die voelen geen verschil in vermogen. Ik zelf durf wel eens wat meer gas geven. Dan voel je echt wel dat de auto serieus wat vermogen mist. Ik vermoed dat het toch zeker 20% minder is op PPO. Ook bij het trekken van een grote aanhangwagen voel je een enorm verschil tussen diesel en ppo.
Ik merk dit bij beide voertuigen. Een 3de voertuig dat een 2tal weken geleden is omgebouwd heeft hiervan ook last.
Wat zijn jullie ervaringen hieromtrent?
De ppo toevoer is zeker voldoende (anders gaat een common rail direct in noodloop of gaat het motorlampje branden, en dat doen ze niet). De olie krijgt ook zeker minimum 80°C.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Comments

• Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2010
    Het vermogens verlies mag (maximaal) maar een paar procent zijn.
  • kamieltje PPO Newbie
    edited August 2010
    Bedankt voor de snelle reactie!
    Het mag maar een paar procent zijn,
    maar als je op ppo nog maximum 130km/h haalt en op diesel zo'n 160km/h dan is het toch wel meer dan een paar % verlies.
    Kan dit aan de kwaliteit van de olie liggen?
  • PPO-SystemsPPO-Systems PPO Burner
    edited August 2010
    Merk, type, bouwjaar, uitvoering Enz? Zo valt er weinig over te zeggen, Power kan idd. iets afnemen Paar % maar zeker geen 20 , maar daar zou je juist koppel voor terug moeten krijgen. (extra trek kracht)
    edited August 2010
    [QUOTE=kamieltje;57090]Bedankt voor de snelle reactie!
    Het mag maar een paar procent zijn,
    maar als je op ppo nog maximum 130km/h haalt en op diesel zo'n 160km/h dan is het toch wel meer dan een paar % verlies.
    Kan dit aan de kwaliteit van de olie liggen?

Bij zoveel verlies deugt er zeker iets niet !

{sorry had de edit moet gebruiken}
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2010
    Kamiel,

Ik heb rollerbank testen gezien van 2 vrachtwagens die op KZO reden. Ook hier meende men vermogen te missen. De rollerbank gaf een negatief vermogen aan van 1% en een iets hoger koppel bij een lager toerental.

Het is tweemaal gebeurt, na ombouw en na ongeveer een jaar. Geen andere resultaten.

Tim
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2010
    De Fox gaf op de rollenbank een normaal vermogen te zien op GPO.
    Een waarde net boven die uit het boekje.
  • kamieltje PPO Newbie
    edited August 2010
    Een vermorgenstest staat al op het programma. Waarschijnlijk binnen een 14 dagen of zo. Weet wel nog niet of het met de Doblo of met de Ducato zal zijn.

Merk en type:

Fiat Doblo 1.3 jtd bj 2009 ongeveer 17000km
    Fiat Ducato 2.3 jtd 120 pk bj 2008 ongeveer 35000km

en die andere die niet van ons is:

Renault Master 2.5 DCI bj 2007 of 2008 ongeveer 80000km
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2010
    Hoi Kamiel,

Vermogensverlies: met 10% zit je aardig in het midden :).
    Veel hangt af van de ombouw.
    Zijn de verstuivers aangepast, is het ontstekingstijdstip aangepast enz.

Wat ook vaak gebeurd is een lichte chiptuning.
    Dit zorgt er voor dat je helemaal geen vermogen verliest (of zelfs nog ietsje meer krijgt). Maar let wel, hierdoor gaat het verbruik wel omhoog.

Herman
    300SD
    250D
    edited August 2010
    Heb al meerdere JTD's en CDI rond rijden, maar die gaan zeker niet van 160 terug naar 130.

Is het een 1 of 2-tank systeem, ik weet niet vanwaar je bent, maar kan altijd even een paar metingen uitvoeren om te kijke waar het probleem zit , nee geen rollen bank, maar is voor dit probleem ook zwaar overkill (blijft natuurlijk altijd leuk ;) )

@pena, dit moet eerst opgelost worden voor je gaat chippen, en das geen probleem oplossen maar de boel verdoezelen :( + je krijg een verschuiving van het probleem.
    Aanname : het is een 2-tank systeem, als je hem chipt dat hij op PPO weer 160 loopt, dan moet je hem op diesel begrenzen , ander gaat ie dan over de 200 :)
  • Vegamobiel PPO Newbie
    edited August 2010
    ik heb mijn A2 1.2 tdi 3L in de Hoge school van laten testen
    de uitdraai met het verschil tussen PPO en Diesel
    hier geen groot verschil tussen PPO en Diesel
    het geen wat wel kan zijn is dat je brandstoffilter verstropt is geraakt waardoor er te weinig vloeistof naar de motor gaat kijk dat eens na!

image

image
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited August 2010
    [QUOTE=kamieltje;57088]Hallo,

Ik vermoed dat het toch zeker 20% minder is op PPO.

het kan ook zijn dat je motor gewoon niet genoeg ppo kan aanzuigen. dit kan door bv het vacuum zuigen van slangen,. heb bij mij dan ook alle diesel slangen voor de pomp vervangen door uitgegloeid koperen buis 10 mm. het kan ook komen door het zeefje in de tank wat gedeeltelijk of geheel dichtgeslibd is , .. beter om het eruit te halen. kan ook komen door een te dunne aanvoer leiding van tank naar pomp... beter om die ook van uitgegloed koperen buis te maken (15mm). of als laatste een te klein filter . ikzelf heb eer een vrachtwagen filterhuis en filter op zitten met een inhoud van 1.5 liter.

bij mij trekt het als een tierelier en als ik plank loopt ie harder dan op gewone diesel.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2010
    Beter dan koper is nylon buis, geen groene oxidatie dan...
    edited August 2010
    [QUOTE=wodan;57121]Beter dan koper is nylon buis, geen groene oxidatie dan...

als je zorgt dat er geen lucht bij komt ,.... valt het wel mee.
  • carl PPO Addict
    edited August 2010
    Bij mij moet alles goed op temperatuur zijn om optimaal te trekken .

Als ik wat vroeg overschakel van dino naar gpo ,soms zo rond de 40 graden , dan voel je dat een beetje aan het verminderde vermogen .

toen het 30 graden was dan heb ik hem gewoon op gpo laten staan en dan was er in het begin van de rit wel een beetje vermogenverlies te merken.:mozilla_cool:

grtjs carl
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2010
    Het lijkt me belangrijk om geen "oude diesels" met lijnpomp of rotatiepompen te vergelijken met CR diesels.
    Hoe reageert een CR als het filter of een leiding dichtzit? Krijg je dan niet gewoon een fout ipv het typische inhouden dat vaak beschreven wordt?
    Motormanagement stuurt alles, is daar misschien iets aan de hand?
  • kamieltje PPO Newbie
    edited August 2010
    @ soapwater: idd. Als je bij een common rail te weinig toevoer hebt dan gaat het motormanagement in noodloop een gaat het motorlampje aan. Dit gebeurt dus niet. Dus de toevoer is ok.
    Dit schreef ik ook al in m'n eerste post.
    Verder is de temperatuur ook ok. Wat kan er nog meer zijn? Als de toevoer voldoende is en de temperatuur is hoog genoeg, dan hebben we toch alles gehad?

groeten,
    Jeroen.
    edited August 2010
    [QUOTE=pieterbell0001;57122]als je zorgt dat er geen lucht bij komt ,.... valt het wel mee.
    Hum, er zit genoeg zuurstof IN je (gebruikte) olie om dat volledig ondergedompeld te laten oxideren...
    edited August 2010
    Kamiel,

Als je CR motoren hebt, denk eerder dat er een foutje in de software zit. Een CR vliegt bij lucht, te weinig inspuiting, geen brandstof, temperatuur, etc in noodloop.

Wie heeft de software aangepast voor ppo?

Tim
  • kamieltje PPO Newbie
    edited August 2010
    De software is niet aangepast. Wordt dat dan normaal aangepast? En wat wordt er dan precies aangepast? :confused:
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2010
    Zomaar iets wat in me opkomt:
    Word de PPO niet te warm? En daar het gevolg van, dat het vermogen wordt geknepen door het motormanagement?
    edited August 2010
    [QUOTE=kamieltje;57135]De software is niet aangepast. Wordt dat dan normaal aangepast? En wat wordt er dan precies aangepast? :confused:Bij CR, ik denk aan inspuittijd, tijdstip, (na)gloeitijden. Wie heeft ze omgebouwd?

Tim
  • kamieltje PPO Newbie
    edited August 2010
    Ik heb ze zelf omgebouwd. Moest het zo zijn dat het motormanagement een te warme brandstof detecteerd (vanaf 80°C) dan beperkt ie z'n vermogen en gaat het motorlampje aan, en dit gebeurt niet. Die temperatuursensor zit trouwens ook op de branstoffilter (bij de doblo toch) dus kan het motormanagement geen te hoge olie temperatuur waarnemen.
    edited August 2010
    Kamiel,

Heb je het met een set gedaan? Of gewoon op basis van info hier? Kun je wat meer vertellen, anders blijven we vragen?

Tim
    edited August 2010
    [QUOTE=pena;57096]Hoi Kamiel,

Vermogensverlies: met 10% zit je aardig in het midden :).
    Veel hangt af van de ombouw.
    Zijn de verstuivers aangepast, is het ontstekingstijdstip aangepast enz.

Herman
    300SD
    250D
    edited August 2010
    [QUOTE=PPO-Systems;57097]@pena, dit moet eerst opgelost worden voor je gaat chippen, en das geen probleem oplossen maar de boel verdoezelen :( + je krijg een verschuiving van het probleem.

Hoi Jacq,

Helemaal mee eens.
    Maar zo te horen zijn deze problemen nog niet opgelost.

Kamiel, ga eens bij PPO-systems op bezoek.

Herman
    300SD
    250D
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2010
    Bij mijn VW Caddy kan ik met een laptop naast me en het progje Vag-Com, het motormanagement uitlezen. Ook rijdend een log opnemen en daarmee problemen opsporen.

Is er voor de Fiat ook zoiets?
  • kamieltje PPO Newbie
    edited August 2010
    Kleine correctie, ik heb enkel die Doblo en die Master omgebouw. De Ducato hebben we laten doen en is omgebouwd met elsbett. De Doblo en de Master zijn omgebouwd met een kit van Econet.
    Ik ga nu eerst kijken om een vermogenstest te laten doen, dan kan ik meer cijfers geven.
    Zijn er hier nog mensen die met een CR diesel rijden van 1
    edited August 2010
    Kamiel,

Ik rij nog een combo 1.3 CDTI CR van 70pk oid. Maar helaas niet op ppo.

Tim
    edited August 2010
    Beste kamieltje,

Over de set's van Econet heb ik geen inzicht, maar de Elsbett set op een Ducato zou vlekkeloos moeten werken, heb daar al meerdere van omgebouwd. Een vermogensverlies van 20 % hoort daar niet bij!

Ik heb dit door gegeven aan Elsbett Benelux (Ruud) , en deze neemt contact met u op om de problemen te bespreken en zo spoedig mogelijk op te lossen.

Jacquel.
    edited August 2010
    Kamieltje: Alhoewel wij in de boekhouding de laatste maanden in de Benelux geen Fiat Ducato hebben staan wil ik u graag helpen. Als u mij per pb of mail (ruud@elsbett.com) het factuurnummer van de set van Elsbett doorgeeft kunt u in overleg de ombouw laten controleren bij PPO-Systems op mijn kosten. Ook ontvang ik dan graag wat extra technische informatie over de Ducato en waar de set ingebouwd is.
  • kamieltje PPO Newbie
    edited August 2010
    De installatie moet begin vorig jaar ge
    edited August 2010
    Je schreef eerst:..."Een 3de voertuig dat een 2tal weken geleden is omgebouwd heeft hiervan ook last"... Met deze nieuwe gegevens heb ik de set wel gevonden en de ombouwer. Geen dealer, maar wel iemand die al heel veel sets van ons heeft ingebouwd. En ook goede contacten heeft met PPO-Systems. Laten we eerst de testen maar afwachten.
  • kamieltje PPO Newbie
    edited August 2010
    [QUOTE=Ruud S;57201]Je schreef eerst:..."Een 3de voertuig dat een 2tal weken geleden is omgebouwd heeft hiervan ook last"... Met deze nieuwe gegevens heb ik de set wel gevonden en de ombouwer. Geen dealer, maar wel iemand die al heel veel sets van ons heeft ingebouwd. En ook goede contacten heeft met PPO-Systems. Laten we eerst de testen maar afwachten.
    Ja, maar deze is omgebouw met een econet set. Niet met een Elsbett.
    Heeft Elsbett trouwens meer sets dan deze die op de website vermeld staan?
    edited August 2010
    Kamieltje: Veel meer. Dat is slechts een deel van onze ombouwsets.
  • kamieltje PPO Newbie
    edited August 2010
    En kunnen we ergens een volledige lijst vinden?
    edited August 2010
    Nee, die is alleen voor intern gebruik.
    edited September 2010
    Kamiel,

Is er al nieuws? Heb je al een vermogens test gedaan?

Groeten,
    Tim
  • kamieltje PPO Newbie
    edited September 2010
    Neen, vermogenstest nog niet gedaan, maar ben het wel nog van plan.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2013
    Zit net even dit oude draadje te lezen en vraag mij af of het probleem opgelost is en wat er aan de hand was.
    edited February 2013
    Hoi ER,

Kamieltje's laatste activiteit hier was 8/2011.

Herman
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited February 2013
    Weet ik maar misschien dat ie bericht notificatie heeft aan staan en dan krijgt hij een mail dat er iets gepost is in dit topic. Niet geschoten is altijd mis h
    edited February 2013
    [QUOTE=carl;57123]Bij mij moet alles goed op temperatuur zijn om optimaal te trekken .

bij mij ook als ik smorgens start rijd ik ook heel rustig weg,.... is ie goed op temperatuur (na een half uurtje rijden , als ik dan plank spuit ie weg

volgen mij heb je op ppo ook meer compressie omdat die olie dikker is sluit het de ruimtes tussen de zuigerveren beter af . van daar iets meer power.
    edited February 2013
    Is inderdaad zonde, maar meer en meer de teneur (zeker op fora).

Wordt meer en meer de stijl, gewoon graaien, pakken wat men (ver)krijgen kan en niets teruggeven of -doen. Ikke en de rest kan stikken.
    (Ik spreek algemeen hier, los van dit specifieke draadje).
Sign In or Register to comment.