Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

dompelaar

ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
edited November 2012 in Olieen
had vroeger een dompelaar van 300 watt welke al snel kapot ging.
Deze week eeentje van 1000W gekocht...idem dito, na 15 minuten gebruik...niks meer.
http://www.dompelaar.com/316-rommelsbacher-1000w.html

zal wel een thermische beveiliging ofzo inzitten. olie temp is niet boven de 20C uitgekomen.
Ding uit stopcontact en daarna weer es proberen...niks.

Iemand idee what the f*ck loos is? voor ik ermee terug naar de winkel ga.
Andere tip voor een dompelaar...voor ik rare fratsen ga uithalen met waterkokers, open draden, 230V en olie :mozilla_innocent:

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited November 2012
    Spiraal op de cv
  • NeoNeo PPO Addict
    edited November 2012
    Misschien een aquarium verwarmer gebruiken? Duurt wat langer maar gaat automatisch uit.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2012
    Kan het komen doordat de meeste dompelaars ontworpen worden om water te verwarmen?
    Water voert de warmte sneller af dan olie en wordt niet warmer dan 100 graden.

De spiraal die in een frituurpan in de olie hangt heeft ook een thermostaat.
    Ik weet alleen niet of deze laag genoeg in te stellen is.

Er zijn ook van die elektrische radiatoren met olie vulling. Die zijn zeker geschikt voor langer dan 15 minuten.

Een tussen oplossing is om een metalen vat/of jerrycan met olie in een grotere bak met water te zetten en dat water te verwarmen.
    In een keuken noemen ze het "au bain marie" wordt gebruikt om chcolade te smelten.
    (ik gebruik het ook om kaarsvet te smelten om kaarsen te gieten)

Waarvoor wil je die olie verwarmen?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2012
    [QUOTE=Man@work;66360]Kan het komen doordat de meeste dompelaars ontworpen worden om water te verwarmen?
    Water voert de warmte sneller af dan olie en wordt niet warmer dan 100 graden...

Proficiat. Dit goede antwoord levert u een enkel voetreis Tibet op :encouragement:

M.a.w. de waterkoker kan zijn warmte niet kwijt en kookt zichzelf kapot.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2012
    [QUOTE=easy rider;66364]Proficiat. Dit goede antwoord levert u een enkel voetreis Tibet op :encouragement:.....
    Is dit inclusief de doorbetaalde vakantiedagen? ;-)
    Na afloop lekker mediteren in een boedhistisch klooster; "Ommmmmmmmmm"

"Reaching the destination is not always the purpose of the journey"
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2012
    Interne condensaotor niet ontploft? BTDT.
  • udoudo Super Moderator
    edited November 2012
    De dompelaar moet zelf een ingebouwde thermische bescherming c.q. thermostaat hebben.
    Of minstens moet de olie blijkbaar goed circuleren?
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2012
    vaak steekt men er een thermische zekering in... lijkt op een soort zekering met de pootjes eraan vast. En die smelten dan door. Zitten iig in div electrisch verwarmde apparaten zoals frituurpannen etc....naast de thermostaat uiteraard.
    Zijn de koop met div temperatuurbereiken. Alleen bevestigen?... solderen wordt het te warm voor... en kans dat ie het begeeft..en vaak te weinig plek voor kroonsteentje oid.

greetz!
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2012
    dat mag de winkel gaan uitzoeken. die zeiden nog, nee, er zit een thermische beveiliging in.
    De ervaring zegt nu in iedergeval, dit soort dompelaars zijn niet geschikt voor waar wij ons mee bezig houden.
    Als alternatief nu ff bij de kringloop een oude frituurpan halen waar je de spiraal makkelijk van kan afhalen zoals bij een princess.
  • Aurelius PPO Wannabe
    edited November 2012
    Erik meschien is dit wat voor je utha biodiesel suply dan kijken bij drum heater wie weet is dat geschikt voor je doeleinden.
    Het is een staaf die je in de vloeistof kan leggen op afgestelde temp.

de joekte
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2012
    Erik, ik heb ook nog wel een dompelaar of twee liggen toen ik arachide ophaalde in december bij de oliebollenbakkers, een ervan heeft een dia van zeker 30 cm.....ik heb hem nog nooit kapot gekregen :-) de ander is eentje uit Duitsland 3000 watt volgens mij...die doet het ook nog...belangstelling ?
    grtz, IngmarIngmar
  • carl PPO Addict
    edited November 2012
    Ook een weerstand van een wasmachine werkt goed in 200 liter vaten .
    Deze zijn meestal rond de 2000 watt.

grtjs carl
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited November 2012
    bij monopoel.de kan je er een kopen van 3 kw . Gebruik die altijd in de winter en is nog nooit kapot gegaan. kost rond 16 euro.
    edited November 2012
    Ja klopt die heb ik ook, er zat wel een disclaimer op kan ik me herinneren, maar bij mij is ie ook nog niet kapotgegaan...ik dacht dat er ook geen beveiliging op zat..maar voor de rest prima ding. Ik heb hem over dus roep maar als je er belangstelling voor hebt Erik....ga volgende week een paar dagen richting dld dus even afgeven behoort tot de mogelijkheden :-)
    edited November 2012
    pssst ingmar....is mijn PB gister niet doorgekomen?
    edited November 2012
    De winkel heeft me een tegoedbon gegeven, wilde het risico niet lopen met een vervanger.

http://www.monopoel.de/catalog/tauchsieder-3000-fuer-export-p-381.html
    das wel apart. Als ik naar het handvat kijk zal deze van dezelfde fabriek afkomen als die ik in 1000W uitvoering had.

rarar...raadsel
    de 300W versie al snel kapot.
    de 1000W versie al snel kapot

(nur für den Export, da ohne Abschaltautomatik)

zal het hem dan toch daar inzitten?? de winkel kreeg hem overigens ook niet meer aan de praat.

kom maar op met dat ding ;-)
    edited November 2012
    [QUOTE=ericzwiep;66423]pssst ingmar....is mijn PB gister niet doorgekomen?
    Ja...nu wel, ik bel je!
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2012
    [QUOTE=wodan;66384]Interne condensaotor niet ontploft? BTDT.
    Whoeha! Ik zie nu pas dat je met een dompelaar een verwarmingsweerstand bedoelt en geen dompelpomp...

Weerstandjes voor vloeistoffen haal je bij de oud ijzer handelaar inderdaad best uit een wasmachine, kost niets.
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited November 2012
    moet wel uitkijken bij het plaatsen in filterzakken dat hij niet tegen de zak aankomt want dan brand er gewoon een gat in je zak en op die manier filter je wel heel erg snel.
Sign In or Register to comment.