Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

mercedes 508

barrytethlek PPO Newbie
edited May 2013 in Algemene Techniek
Ik heb zonet een mercedes 508 gekocht.
De motor is een 4 cilinder OM314 met 85pk
Ik stuurde een mail naar elsbett.nl en daar wisten ze me te vertellen
dat ik hem beter niet ombouw omdat de motor daar niet tegen kan :apologetic:. I
Is dit zo? en zoja, wat kan er dan fout gaan?

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2012
    Dat vindt ik van Elsbeth nogal een kort door de bocht uitspraak, probeer eens achter de reden te komen waarvoor. Voor zover ik kan zien gaat het om een direct ingespoten diesel motor met een Bosch pomp. Naar mijn mening zou je hiermee met een ombouw naar twee-tanks systeem op PPO mee kunnen rijden. Ik heb ook een e290 direct ingespoten diesel gehad in mijn e-klasse en die deed het ook prima op PPO. zie info hier http://camper-zelfbouw.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/om314.pdf
  • NiekNiek Super Moderator
    edited November 2012
    Tweetanker is mogelijk. zie: http://www.vegetableoildiesel.co.uk/forum/viewthread.php?tid=19643#pid213840
    Wat je ook kunt doen is een pb'tje sturen naar Bokkum. Hij weet alles van oude mercs. Je kun ook naar het campertechniekforum gaan en daar je vraag plaatsen. Ik meen me te herinneren, dat er een 508 op olie en gasinjectie liep. Iemand uit Zeeland.
  • barrytethlek PPO Newbie
    edited November 2012
    Hier de mail van elsbett, toen ik vroeg waarom dan juist:

dominique,

en ombouwset leveren kan. Maar het ombouwen van dit voertuig is niet verstandig. De motor kan daar niet goed tegen. Aldus de ingenieurs van Elsbett met meer dan veertig jaar ervaring. Er rijden zat mensen rond met wagens die er eigenlijk niet geschikt voor zijn. Foto's met de resultaten daarvan hebben wij wel liggen. En ook de dramatische verhalen die daar bij horen. Het gaat net zolang goed tot het fout gaat. Er bestaat een heel technisch verhaal van de 508 en waarom hij niet geschikt is vanuit Elsbett Duitsland. Men kent deze motor heel goed.

Sets leveren we graag, maar doen dat in dit soort gevallen uitdrukkelijk zonder garantie.

mvg

ruud
    edited November 2012
    Vanuit technische interesse Ben ikwel geinteresseerd in "dat verhaal"
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2012
    Ja idd...daar ben ik nu ook wel erg nwsgierig naar!

508...toch nie 1 vd jongste?...Zou je toch juist denken dat het de ideale PPO wagens zijn...dus ben zeker nwsgierig naar de reden..en welke benzen ze dan ook ineens niet PPO friendly vinden.

Greetz!
  • Dpeterbe PPO Newbie
    edited April 2013
    Dominique,
    Weet jij al intussen wat er kan misgaan bij het ombouwen van een om314?
    Heb je de ombouw dan wel of niet geavonturierd en wat zijn jouw bevindingen. Ik sta ook op het punt van ombouw maar wacht op positief nieuws van iemand die het al gedaan heeft .?!?
    edited April 2013
    [QUOTE=fury;66381]Ja idd...daar ben ik nu ook wel erg nwsgierig naar!

508...toch nie 1 vd jongste?...Zou je toch juist denken dat het de ideale PPO wagens zijn...dus ben zeker nwsgierig naar de reden..en welke benzen ze dan ook ineens niet PPO friendly vinden.

Greetz!
    Hans....het lijkt wel of ze bij eslbett allergisch zijn voor direct ingespoten diesels zonder voorkamer.....de e290 td was nou ook niet echt een van hun favorieten..
    Grtz,
    Ingmar
  • Dpeterbe PPO Newbie
    edited May 2013
    Dag Dominique
    Het is een heel mooi verhaal van Elsbett maar waarom geven ze dat technisch verhaal niet vrij ?!?
    Ze kunnen heel goed uitleggen waarom een 508 niet geschikt is voor te rijden op ppo maar ze vertikken om de precieze redenen te zeggen.
    Weet jij intussen meer of kan je toch aan die informatie geraken? Ik ben er reuzebenieuwd naar.
    Heb jij uiteindelijk de sprong gewaagd,of niet?
    Vriendelijke groeten
    Peter
Sign In or Register to comment.