Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

lpg diesel mix

ptr1968 PPO Wannabe
edited September 2012 in Algemene Techniek
Na het lezen van diverse forums op internet, heb net op m'n toyota hilux 2.4D een gasinstallatie gezet.
Een (2e hands benzine set gekocht) gastank in de achterbak, koperpijp naar verdamper, slang 10mm naar elec. klep/filter, verbonden aan naaldklep die synchroon met gaspedaal gaat, vervolgens slang 8mm naar inlaat tussen luchtfilter en spruitstuk, pijpje van 8mm ingelast.

De verdamper had ik van te voren gestest, een constante uitgaande druk van 0,6 bar.
Het afstellen ging vrij eenvoudig, liet 'm stationair draaien, toen spanning op de verdamper en klep, daar na naaldklep voorzichtig opengedraaid tot die zo'n 40 toeren harder ging.
Daarna met warme motor ging testrit ging goed, vooral onderin meer vermogen (schat zo'n 10 procent). Voluit maakt het niet zo veel uit. (te weinig flow/druk waarschijnlijk)
Ook geen gepingel ed. Rijdt een stuk soepeler.

Zoeken naar een goede naaldklep was wat lastig, aangezien ik 'm met een kabeltje van gaspedaal wilde bedienen. Het een gaskraantje bij Obelink gevonden. Gaat dicht/open in 1 volle draaicirkel. Heb 'm nu op stationiar op 1/3 draai open (lichte toerental verhoging), als ik vol gas geef gaat ie 2/3 slag open. (is bijna volle doorlaat)
De bediening gaat met een shimano versnellingskabeltje van een oude fiets.

Wil het nog met een stream mixer en nieuwe verdamper proberen van Tomasetto Alaska;

http://nagaz24.pl/tomasetto-alaska-at09-integrated-reducer,s,1514,p,en.html

Deze heeft als voordeel wat hogere uitgaande druk en instelbaar.

Heb het dot dusver alleen nog met diesel/lpg geprobeerd.

Iemand anders nog nieuwe ervaring op dit gebied?

groet, Peter

Comments

• soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2012
    Knap gedaan, ik ben benieuwd naar de verdere vorderingen en testresultaten, maareuh...

image
  • DuijstDuijst PPO Wannabe
    edited August 2012
    Wow, Peter, een diesel op gas! Heb er og niet eerder van gehoord en volg je met belangstelling.

Groet,
    Henk-Sjoerd Duijst.
  • ptr1968 PPO Wannabe
    edited August 2012
    hier een paar fotootje;

https://picasaweb.google.com/ptr1968/HiluxAanTGas?authuser=0&feat=directlink

het groene blokje is de elec. aan/uit klep, het rode wieltje is de naaldklep, hier zit een kabeltje aan die synchroon met het gaspedaal gaat.
    de doorzichtige slang gaat naar de inlaat.
    Zo een beetje duidelijk?
    edited August 2012
    Knap gemaakt, ik volg dit met veel interesse.
    Denk je niet dat dat slangetje op termijn gaat doorschuren op het schuddende motorblok?
    Zeker met Gas zou ik wat opletten...
    Hoe heb je dat versnellingskabeltje vastgemaakt aan de gaskabel?
  • ptr1968 PPO Wannabe
    edited August 2012
    hallo Soapwater,

Ja dat slangetje is tijdelijk, heb al een gasslang besteld. Alle slangen van verdamper naar motor moeten wat overlengte hebben ivm schudden en trillen van motor.

Boven m'n injectiepomp heb ik een mechanisme zitten welke met een kabel naar het gaspedaal zit.
    Het shimano kabeltje van de naaldklep gaat naar dit mechanisme., zal er later nog een fotootje bijzetten

Op deze forum meer info:
    http://www.campercafe.be/viewtopic.php?t=2935

groet,

Peter
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2012
    [QUOTE=ptr1968;65365]...Iemand anders nog nieuwe ervaring op dit gebied?...

Niet meer dan de ervaring die jij er mee hebt. We hebben wel Lord Drappo gehad maar die had een gasfles op de vloer staan met een reduceer en dan een slang gewoon het inlaatspruitstuk in, op zich een scenario om de boel op te blazen maar ja, je moet ergens beginnen.

Er is hier el iemand bezig een Methanol injectie op een diesel te bouwen maar heb daar nog geen resultaten van gezien/gehoord.

Zelf heb ik ook overwogen om LPG toe te gaan voegen aan mij 2,5 turbo maar heb toch besloten om dat niet te doen omdat je dan alsnog op een fossiele brandstof rijdt. Als ik makkelijk aan biogas kan komen lag het verhaal weer anders. Enne... niet gaan roepen dat ik zelf ook biogas produceer maar zie dat maar es op te vangen, wordt lastig.

Ik zie meer in een waterstof cel maar daarover lopen de meningen uit een. Zo een cel pakt meer energie dan hij produceert en gaat hij het rendement van de motor werkelijk zoveel omhoog krikken dat je over een kantelpunt heen gaat. Enige manier is proberen denk ik.

Voor de rest, erg slim die regelbare naaldafsluiter. LPG injectie is ook een mogelijk om dat elektronisch te regelen via een toerental sensor. Stukje elektronica er tussen en gaan.
    edited August 2012
    Er, is de hoeveelheid gas dat je wilt inspuiten rechtstreeks af te leiden van het toerental?
    Mij lijkt het eerder een combinatie tussen stand gaspedaal
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2012
    [QUOTE=easy rider;65392]....
    Er is hier el iemand bezig een Methanol injectie op een diesel te bouwen maar heb daar nog geen resultaten van gezien/gehoord....

Dat is ondergeschrevene, maar verder dan de kit uit zijn doosje halen ben ik nog niet geraakt...
  • ptr1968 PPO Wannabe
    edited August 2012
    Hierbij het eerst verbruik:

Voorheen reed ik de laatste tijd 1:13,5 ( 10,5 cent/km) gem. op alleen diesel dus.

Nu na 425 km gereden:

Diesel 25,3L = 1:16,8 = 8,45 cent/km
    LPG 11,3L = 1:37,6 = 1,86 cent/km

Even duur dus gemeten met cent/km. In Liters LPG en diesel bijelkaar opgeteld; stuk duurder dus 1:11,6.

Ik zie dat ik heb gereden met ruim 30/70 verhouding lpg / diesel.
    Denk dat het veel te veel lpg inzit, er zit namelijk een behoorlijke gasgeur aan de uitlaat, zelfs bij stationair.

Op de site van www.ecomix.nl zie ik dat ze 7-15% lpg bijmengen.
    Ik zal 't kraantje wat meer knijpen.

groet, Peter
    edited August 2012
    Daarom heb je op de moderne diesel met LPG injectie ook een stukje elektronica wat het signaal van de MAP sensor be
  • ptr1968 PPO Wannabe
    edited August 2012
    Ruikte alleen Lpg, geen diesel.

Paar dagen geleden heb ik nog een test gedaan met armer zetten van de injectiepomp (geeft minder diesel).
    Enige effect hiervan was dat i het gaspedaal dieper in moest trappen voor hetzelfde vermogen, gasgeur bleef, heb 'm gelijk weer teruggezet.
    Feit dat de dieselbesparing 25% was, betekend dat je niet aan de injectiepomp hoeft te draaien??

Keb net de naaldkraan grofweg 2/3 meer geknepen, geen vermogen verlies, rijdt zelfs wat beter, vermogen zit niet alleen onderin nu.
    Kan ook in de 5e versnelling optrekken vanuit 1500 toeren, zonder dat het dashbord eruit trilt.
    Gasgeur is stukken minder nu.

Peter
    edited August 2012
    Volgens mij zou gas flow in functie moeten zijn van de airflow, dus MAF waardes en eventueel van turbodruk.
    Al de rest is kiezen voor het optimale in dat toerental bereik / belasting waarin je het meeste vertoeft met de motor.
    edited August 2012
    Het signaal van de MAF sensor is volgens wikipedia een spanning over een variabele weerstand. (sensor wordt afgekoeld door de aangezogen lucht waardoor deze afkoelt, de weerstand verhoogt en de stroom erdoor verkleint).
    Moet ergens af te takken en om te zetten zijn naar een signaal die een gasklep bedient.
    Probleem is dan nog 'hoeveel' en hoe moet die hoeveelheid vari
  • ptr1968 PPO Wannabe
    edited August 2012
    Ik heb niet zoveel praktische electronica kennis om te programeren. Heb nog wel ergens een setje gezien dat een stappenmotorklep (tussen verdamper en spruitstuk) geregeld wordt door de lambda sensor. Te programeren met laptopprogramma.

Ik ga denk ik nog met een BLOS mixer proberen, dit is een principe v.d. oude engelse SU carburateur, ontwikkeld voor LPG, ding heeft wel goede recencies op internet voor benzine autos dan.

uitleg: http://www.corrado.com.pl/warsztat/blos/blos_evolution_ml.pdf

Peter
  • Bokkum PPO Addict
    edited August 2012
    En t
    edited August 2012
    [QUOTE=Bokkum;65414]...Ga je gas toevoegen, dan ga je automatisch minder diesel inspuiten. Dat doet je voetje, zonder dat je er over hoeft na te denken. Anders ga je (doodsimpel) te hard rijden
  • Bokkum PPO Addict
    edited August 2012
    [QUOTE=easy rider;65416]Maar hoe komt het dan dat hij minder zuinig is gaan rijden, je zou toch op zijn minst op het zelfde uit moeten komen dan?
    Een gedachtengang die wel meer mensen hebben: Een liter is een liter is een liter, toch?

Echter; de energie-inhoud van diesel en LPG per Kilogram is wel ongeveer gelijk, alleen weegt diesel ca 0,86kg/liter en LPG 0,52kg/(vloeibare)liter.

Maw: In een vloeibare liter LPG zit minder energie als in een liter diesel, en wel in de verhouding 1 : 1,65.

Als je dan de veranderde rijstijl in aanmerking neemt omdat je van alles wilt uitproberen (en da's meestal door het gaspedaal diep in te drukken bij ongewone toerentallen), valt het hogere energieverbruik voor deze testperiode wel mee.
    Teruggerekend naar diesel komt Peter dan uit op 1 : 13,2.

Als Peter er eenmaal aan gewend is, zal het energieverbruik weer op z'n normale peil komen.
    Wat niet zo vreemd is, want die auto heeft nou eenmaal een bepaalde hoeveelheid energie nodig om vooruit te komen.
    Over de amaaaazing winsten door de "verbeterde verbranding van diesel" heb ik het elders al eens gehad. Da's imho gewoon bullshit door/voor toevoegingsgelovigen & -fabrikanten. :boxing:
  • ptr1968 PPO Wannabe
    edited August 2012
    hallo Leo,

Ja, heb je mooie verhaal gelezen :) , zit je nog steeds aan 't gas?
    Wat is bij jouw de vermogenstoename en verbruik van je OM616?

Tijdens testen en rijden heb ik wel wat meer verbruikt, ik denk dat ie normaal qua gereden liters bijelkaar opgelteld wel ietsje zuiniger zal worden, omdat de diesel beter wordt verbrand.
    Van het weekend nog wat toeren in de Ardennen, dan kan ik weer meten.

Heb het lpg gas bij stationair zo goed als dicht nu.

Groet, Peter
  • Bokkum PPO Addict
    edited August 2012
    Hoi Peter,

tijdens die paar duizend kilometer was het energieverbruik ongewijzigd tov uitsluitend diesel.
    De vermogenstoename was -vooral tijdens de testperiode- soms echter zodanig, dat het me op het eind een koppakking kostte. Er zijn natuurlijk grenzen aan de krachten die koptappen kunnen opvangen..
    Dat was ook meteen einde verhaal van lpg-toevoegen, want ik ben geen laagvlieger en heb dat extra vermogen dus ook niet
    edited September 2012
    [QUOTE=Bokkum;65489]...Doe mij nou een lol en hou op over die verbeterde dieselverbranding. Daar ga je echt geen winst uit halen...

Onzin. Waarom? Omdat men op een zeker moment is begonnen met commonrail en pompverstuiver motoren om een effici
  • Bokkum PPO Addict
    edited September 2012
    " ...maakt niemand mij wijs dat..."

Goed dat je het zegt ER, dan kan ik me de moeite besparen.
    Tegen eigenwijsheid die voortkomt uit onwetendheid is t
    edited September 2012
    Eigenwijsheid die voortkomt uit onwetendheid heeft mensen op de maan gebracht.

Ik verdom het om te blijven hangen in schoolboekjes en oude technieken. Vooruitgang en verbetering kan alleen maar gecre
    edited September 2012
    [QUOTE=easy rider;65512]...........
    Dus....zolang er nog diesels rijden met een catalisator (en dat zijn alle nieuwe diesels) maakt niemand mij wijs dat de ingespoten diesel volledig verbrand.

De CAT bij een diesel zorgt enkel voor omzetting NOx naar propere gassen, niets anders.
    De DPF filter, dat is wat anders, die vangt slecht verbrandde diesel op (roet).
    edited September 2012
    CAT, DOC, DPF, what's in a name. Ik bedoel een apparaat om roetdeeltjes (HC) in uitlaatgassen af te vangen en om te zetten/verder te verbranden.
  • ptr1968 PPO Wannabe
    edited September 2012
    Hierbij m'n laatste testresultaten van 1077km gereden, gaskraan minimaal ingesteld, vermogenswinst is te verwaarlozen nu, tijdens rijden niet getest, anders afgesteld ed.
    Diesel 75 liter + LPG 8,2 liter verhouding nu ca. 11% toevoeging
    Litersbijelkaar opgeteld komt op verbruik van 1:13
    Conclusie geen besparing, maar zelfs duurder.

Mijn dieselpomp staat behoorlijk arm afgesteld, dit kan een oorzaak zijn dat ie eerder al zo zuinig ging.
    1:13,5 voor een 1700kg zware auto is zeer weinig, dit haalde ik met m'n Vito 108CDI (commenrail) nauwelijks.

De ervaring die ik van anderen heb gelezen is dat die behoorlijk besparingen hadden, dit waren haast altijd turbo diesels.
    Hier zit het 'm in denk ik de cloe. ( http://www.dieselperformanceproducts.com/ )
    Als je een turbo op een gewone (oude) dieselmoter zet, zal je weinig verschil merken. Je merkt het pas als je de dieselpomp rijker zet, dan kan je erzo 10-20% meer vermogen uithalen. Dit precentage zie je in het verbruik ook vaak meer.
    Het feit dat bij de turbodiesels het lpg verhaal wel werkt komt (denk) ik doordat de dieselpomp rijker staat afgesteld, dan doet de lpg z'n werk.

Bij m'n eigen Toyota diesel (zonder turbo) kan ik de dieselpomp ook rijker zetten en erzo maar 10% meer pk's uitkrijgen. Heb dit ook wel met m'n vorige auto's geprobeerd. Je moet dan het punt opzoeken dat ie net niet gaat roeten bij vollast.
    Wat ik nu evt. kan gaan doen is de dieselpomp rijker zetten, dan zal die zeker meer vermogen krijgen maar ook verbuik.

Een ander probleem hierbij is dat de koppakking ertussen uit kan blazen; compressie is bij oude turbodiesels vaak 10% lager, om dit te krijgen zou ik er een dikkere koppakking (ca. 0,5 mm dikker) op moeten leggen.
    Maar om hier nou aan te beginnen.... (moet ik me wel erg gaan vervelen)

Groeten, Peter
    edited September 2012
    [QUOTE=easy rider;65532]CAT, DOC, DPF, what's in a name. Ik bedoel een apparaat om roetdeeltjes (HC) in uitlaatgassen af te vangen en om te zetten/verder te verbranden.

Als techneut zou je moeten weten dat correct benoemen zware rampen kan voorkomen...!

Roetfilter (Diesel partikel filter) is dus wat je bedoelde.
    edited September 2012
    Zeker :cower:, maar ik corrigeerde mijzelf door later te schrijven "roetdeeltjes".
  • ptr1968 PPO Wannabe
    edited September 2012
    Heb net een compressietest gedaan, alle 4 de cilinders zo rond de 600psi.
    In het werkplaatsboek staat min. 270psi, max 455psi.
    Met een nieuwe en gecontroleerde tester gedaan.

Weet iemand of dit problematisch is om mee door te rijden??
    Heb geen problemen met detonatie, weet niet of er overmaat zuigers inzitten of dat de kop gefreesd is.

groet, Peter
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2012
    Heb je dan het idee dat er iets aan de motor gereviseerd of veranderd is?
    Meestal is een erg hoge compressie verhouding iig een teken van een erg goede gezondheid vd motor:)
    Als je een diesel kop vlakt, veranderd de compressie verhouding niet echt. Daar het een vlakke kop is. Enkel de ruimte tussen klep en kop wordt iets kleiner, maar dit is echt wel minimaal. Wat wel kan is dat er een te dunne koppakking tussen zit. Maar elke degelijke monteur monteerd wel dezelfde dikte pakking als er tussen zit.
    Onderblokken worden zelden gevlakt. En dan zou er idd een dikkere pakking tussen moeten, maar als iemand zover gaat om een blok te vlakken, dan weet deze ook wel een koppakking dikte aan te passen. Dus dit verwacht ik niet.
    Overmaat zuigers kan wel iets uitmaken idd.

Als de motor gewoon fijn en goed loopt....dan is er toch niet echt veel om zorgen over te maken?

Greetz
  • ptr1968 PPO Wannabe
    edited September 2012
    Ja, tis een dilemma, een motor uitelklaar halen die fijn loopt...

Kop is inderdaad vlak ja, dus dat kan 'm niet echt zijn.
    De koppakking heb ik gecontroleerd, is originele dikte, 1,5mm.
    1mm overmaat zuigers kan ca 8% compressie ratio schelen.

Verder heeft de motor 15000km geleden een Xado behandeling gehad, wat volgens de leverancier een hogere compressie kan geven.
    Ik heb Xado gevraagd of het 30% hoger dan de fabriekswaarde kan zijn, volgens hun niet.
    Zij dachten aan een carbon opbouw.

Heb momenteel geen werk, zal 'm maar een openhalen, heb al een dikkere koppakking besteld.

groet, Peter
    edited September 2012
    Ik zou eerst nog eens meten met een andere meter...
  • ptr1968 PPO Wannabe
    edited September 2012
    Ja, is een punt, ik heb de meter nog wel getest op m'n luchtcompressor tot 140psi gaf die goed aan.
    Daarboven weet ik niet, 't was een nieuwe, maar wel een goedkope chinese ofzo, ziet er wel degelijk uit.

Peter
    edited September 2012
    Zeker doen! Een goedlopende motor uit mekaar gooien vanwege vage chinese waarden...zou doodzonde zijn.
    En als het carbon opbouw is......kweet niet of de motor veel korte stukjes heeft gedraait?
    Anders hem eens goed hard laten werken...flinke kar erachter en goed doortrekken... ff ontkolen!
    Wie weet veranderd de waarde.

Greetz!
    edited September 2012
    30% meer!!!! 'K zou eerst eens een andere compressiemeter gaan halen en dan nog eens testen.
  • ptr1968 PPO Wannabe
    edited September 2012
    Bij een lokaal bedrijf compressie laten meten: zelfde uitkomst zo'n 600psi.

Ervaren monteur vertelde me dat 't waarschijnlijk geen roetopbouw is vanwege dat ik al een maand met lpg rondrij.
    Hij zei dat je roet kan verwijderen door met een goed warme motor op toeren (2000), water te injecteren met bv. verfspuit/compressor in de inlaat. Dan zou die goeie zwarte rookwolken moeten geven, wordt er uitgestoomd.

Heb dit gedaan, zo'n 100cc water in 10 minuten erdoorheen gejast; nog niet eens een klein rookpluimpje.

Dan zal er mechanisch iets niet goed zitten denk ik...
    In de werkplaatshandboek zie ik dat de zuiger een paar tienden boven het blok moet uitkomen, de kop is vlak. De pakkingdikte kan dan redelijk wat uitmaken denk ik. Er zijn 3 verschillende dikte pakkingen; 1,5 1,6 en 1,7mm, afhankelijk van hoeveel de zuiger boven het blok uitsteekt 0,7 tot 1mm

Verder het enige wat me opvalt tijdens optrekken dat het niet uitmaakt of je het gas 2/3 of helemaal intrapt, is evenveel vermogen, geloof dat dit wel normaal is bij diesels.

Iemand verder nog ideen?

groet, Peter
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2012
    Doe eens een pb'tje aan Bokkum of Nero
    edited September 2012
    Staat je kleptiming wel goed? Als je inlaatklep te vroeg dicht gaat wordt je compressie ook hoger dan normaal.
  • ptr1968 PPO Wannabe
    edited September 2012
    Heb de distributieriem en timing een half jaar geleden gechecked, is goed.

Heb verder nog wat op internet gezocht over hogere compressie en het schijnt toch wel mogelijk te zijn, de tdi's van VW schijnen het ook wel te hebben.
    De motor is dan in goede conditie.
    Ik laat het verder maar zo, en heb een reserve koppakking mocht het een keer mis gaan.

Het rijden op lpg toevoeging gaat lekker, heb de dieselpomp een kwartslag rijker gezet, zonder enige roetuitstoot bij vollast.

groet, Peter
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2012
    Kwartslag is 45 graden?
  • ptr1968 PPO Wannabe
    edited September 2012
    [QUOTE=Carlo;65819]Kwartslag is 45 graden?

90 graden.
    edited September 2012
    Aha. Die van mij laatst 60-70 graden armer gezet want hij rookte me teveel. Nu rookt hij bijna niet meer en heeft minder power. Rijker kan ik hem niet zetten zonder te roken, denk dat dat aan de verstuivers ligt. Jammer dat de revisie daarvan zo duur is.
    De "rookstop" doet niets met het inspuittijdstip toch? Het tijdstip blijft hetzelfde alleen de inspuitduur wordt iets korter? Het lijkt warempel wel dimmen met faseafsnijding!
    image
  • ptr1968 PPO Wannabe
    edited September 2012
    Armer zetten is gewoon diesel toevoer knijpen, vrij simpel.
    Als je een indirecte injectie hebt, dan zijn verstuivers eenvoudig zelf schoon te maken.
    Vuile verstuivers kunnen rook opleveren en vaak ook wat schudden van de motor bij stationair.
    Ik heb er hier nog schoongemaakt een setje van een VW 1.9D liggen.
    Je kan evt. injectiecleaner (= vn.terpetine) in de tank gooien.
    Het inspuittijdstip moet denk ik altijd goed staan ivm beste verbranding. Vaak staat er een streepje op de pomp en het blok.
    En de distributie moet goed staan uiteraard.
    Na 2-300.000km kunnen verstuivers ook slijten dan heeft schoonmaken geen zin meer.

Ben net wat aan het lezen over 2takt olie bijvoeging in de diesel, schijnt ook minder te roeten.
    http://www.freel2.com/forum/topic878.html
    edited September 2012
    Normaal stel je de pomp af met een meetklok. De electronisch gestuurde wel anders. Maar de bosch rotatie pompen met een Meetklok achterin de pomp. Lucas met een stift boven langs. Maar vind ik een stuk minder om af te stellen!
    Ouderwetse Mechanische voorkamer diesel verstuivers reviseren valt idd meestal nog wel mee qua kosten.. maar ok, met 6 stuks nwe nozzles laten steken..loopt wel weer op natuurlijk bij zo'n LT 6pitter. Hoop ook dat de mijne nog wel ff mee kunnen. Maar heb er gelukkig wel nog een aantal op voorraad:) 2 reserve blokken:) 1 non turbo en 1 met turbo. En nog een defect blok. Gelukkig maar, want wil er nog veeeel km's mee draaien!

Greetz!
    edited September 2012
    [QUOTE=ptr1968;65829]Armer zetten is gewoon diesel toevoer knijpen, vrij simpel.Ik ken jouw auto niet maar bij mijn Bosch VE pomp werkt de roetstop als in bovenstaand plaatje. Je hebt een inspuitbegin en een inspuitduur. De roetstop verandert de inspuitduur, niet het inspuitbegin.
    Afstellen van nokkenas en pomp doe ik inderdaad met een lineaal en een meetklokje.
    2-taktolie bij diesel, 51 pagina's, phoeh, die ga ik niet allemaal doorlezen. Aangezien ik merendeels met PPO rijd wil ik wel weten wat de pompslijtage is met PPO. De roetwaardes zijn sowieso zeer laag maar dat zegt niets. Waarschijnlijk roet mijn bus zijn roet in zo'n grote brokken dat die door het apparaat niet gedetecteerd worden. Een paar jaar geleden zei de monteur bij de APK nog dat de complete garage zwart zag van de rook/roet maar dat het apparaat bijna niets aangaf.
  • ptr1968 PPO Wannabe
    edited September 2012
    Bij mij zit er een denso rotatiepomp op, conventioneel zie, zelfde principe als jouw pomp lijkt me;
    http://www.gumtree.com.au/s-ad/kings-park/engine-engine-parts-transmission/hilux-injector-pump-2-8-l-deisel-3l/1006628732

Met armer zetten bedoel ik de inspuitduur verkorten, wat vaak gebeurt door aan een schroefje te draaien wat met een boutje gelocked zit.

Het inspuitbegin is te veranderen door de hele pomp te verdraaien, bij mij staan er streepjes op pomp en blok, ik ga er hiervanuit dat dat okay is.

Ik denk pompslijtage kan wat meer zijn door dikkere ppo, vooral koude start.

Ik heb half jaar geleden een tijdje gehad dat er ook van die grotere roetstukken uit de uitlaat kwamen bij vollast, kreeg ze nauwelijks van de achterklep af.
    Toen heb ik de pomp een kwart slag armer gezet (inspuitduur korter), toen was 't roet weg, maar vermogen ook een stuk :(
    Nu met LPG heb ik weer 't zelfde vermogen als toen, alleen zonder roet dan.
    edited September 2012
    Als je IP slijt, gaat ie als gevolg ook vaak later inspuiten, dus beetje vervroegen en kijken of dat positief resultaat oplevert is de boodschap.
    edited September 2012
    [QUOTE=Carlo;65828]...Rijker kan ik hem niet zetten zonder te roken, denk dat dat aan de verstuivers ligt. Jammer dat de revisie daarvan zo duur is...

Hoezo duur? 50 tientjes voor het reviseren van een verstuiver is echt niet duur.
Sign In or Register to comment.