Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

PPO systeem schematisch Golf II 1.6 D

Gideon PPO Newbie
edited May 2012 in Algemene Techniek
Hallo iedereen,

een paar maanden geleden heb ik een belastingvrije Golf II diesel gekocht om lekker goedkoop te kunnen rijden en om op termijn over te kunnen gaan naar het rijden op PPO. Ik ben inmiddels al een paar dagen aan het lezen op het forum en heb al heel wat nuttige kennis opgedaan. Ik denk dat ik ongeveer snap hoe het principe werkt, maar zit nog met een paar vragen. Ik wil graag een systeem bouwen met twee tanks. Heb schematisch getekend wat ik ongeveer in mijn hoofd heb:

image

-De belangrijkste vraag is natuurlijk: klopt dit systeem of heb ik het toch niet helemaal begrepen?
-Staan alle onderdelen in de goede volgorde? (bijv. ww voor de klep)
-Heb ik voor de PPO een extra pomp (P2) nodig en zo ja, wat voor type is geschikt en waar kan ik dit kopen? Ik heb al wat gelezen over Hardi-pompen, maar kan nog geen verkoopadres vinden.
- De twee kleppen moet ik natuurlijk ook bestellen. Heb al gelezen over iemand die LPG kleppen gebruikt heeft, maar ook syrai-kleppen heb ik al een aantal keer gelezen. Wat is het beste en waar zijn die te koop? Heb zelf geloof ik nog wel een aantal Festo kleppen (voor lucht) liggen, zou dat ook kunnen?
- Mbt de PPO-leidingen: PA-leidingen zijn het meest geschikt geloof ik? Las iets over 10mm aanvoer en 9mm retour, maar heb geen idee of dat voor mijn Golfje genoeg/overkill is.
- Mbt. de warmtewisselaar: op marktplaats kun je voor 45 E een 22kW platen-warmtewisselaar kopen. Is dit genoeg/teveel? Ze zitten ook in CV-ketels, maar die heb ik niet en op MP staan mensen in de rij om ze (CV-ketels) bij je op te halen voor oud ijzer.

Alle hulp wordt op prijs gesteld!

Comments

• CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2012
    Hallo Gideon, welkom op het PPO.nu forum.

Om maar gelijk te schieten op je schema:
    Het principe heb je goed, maar het koelwater voor de warmtewisselaar kan je beter parallel(2* T-stukken) aftakken van de kachelradiator.
    En het PPO brandstoffilter moet je na de warmtewisselaar plaatsen. Anders zou je om de haverklap een verstopt filter krijgen en de doorstroming is ook beter als je hete PPO door het brandstof filter stuurt.
    Verder lijkt het schema mij wel ok
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2012
    Gideon,
    kom naar de meeting, er zijn altijd mensen die onderdelen aanbieden. En verder is er natuurlijk bier en vis
  • ZX plantengieter PPO Burner
    edited May 2012
    Hallo Gideon, welkom op het PPO.nu forum.

Ik heb een Citroen ZX staan met een compleet twee tanksysteem.
    Het functioneert prima, van de winter nog geprobeerd. Het zit dus nog in de auto, gratis uitleg.
    Prijs 150 euro.
    Grote platenwisselaar, poelheizer, 2 driewegkleppen, 1 micronfilter, 43 litertank en de nodige aansluitrommel.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2012
    Zeer nette aanbieding ZX!
  • Gideon PPO Newbie
    edited May 2012
    Thanks voor de snelle reacties. Was al een beetje bang dat het forum misschien niet meer zo levend was. Geen idee of de Golf een opvoerpomp heeft eigenlijk (of een Bosch brandstofpomp, lijkt me wel, nog even checken). Ging in elk geval even uit van de meest ingewikkelde situatie :)
    Dat klinkt als een mooie prijs ZX, dat wil ik wel van je overnemen. Een pulheizer is zo'n gloeibougie opwarmgeval toch? Wat is daar het voordeel van, kun je dan ook starten op PPO of is het puur om de
    temp. verder te verhogen en je pomp te ontlasten?
    Meeting klinkt gezellig, kan ik ook eens een setup in het echt zien. Kom uit Zeist/A'dam. Waar is de meeting?
    Krijg ik eigenlijk problemen wanneer ik m'n omgebouwde Golf APK laat keuren?
  • ZX plantengieter PPO Burner
    edited May 2012
    Dat klinkt als een mooie prijs ZX, dat wil ik wel van je overnemen. Een pulheizer is zo'n gloeibougie opwarmgeval toch? Wat is daar het voordeel van, kun je dan ook starten op PPO of is het puur om de
    temp. verder te verhogen en je pomp te ontlasten?

De poelheizer heeft twee gloeibougies en is bedoeld om ppo voor te verwarmen. Starten op ppo kan niet, het twee tank systeem is zo gemaakt dat je start op diesel en als het koelwater de 70 graden heeft bereikt, schakelt ie automatisch over op ppo. Alleen moet je een paar km. voor thuiskomst handmatig terugschakelen naar diesel. Doe je dat niet, loop je de kans dat je hem niet aan de praat krijgt de volgende ochtend. Je start dan op 95% gpo en 5% BP in mijn geval. Je startmotor en accu krijgen het dan zwaar te verduren. Bij ritten achter elkaar hoeft dit niet.

Krijg ik eigenlijk problemen wanneer ik m'n omgebouwde Golf APK laat keuren?

Geen probleem bij keuren. Tip, probeer wel een keurmeester te vinden die de roetmeting achterwege laat. Heeft niets met het systeem te maken, maar is minder goed voor je motor.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2012
    Adam is al nie te ver van de meeting af..dus gewoon komen.
    Idd,,,het meeste is al gezegd zie ik.
    Golf2 heeft normaal geen extra opvoer pomp.
    Op zich kan het wel fijn zijn om alsnog een hardy pomp erbij te hebben,...maar daar ben ik dan ook weer iemand voor die houdt van zeker=zeker.

Ik heb vanaf de tank een hardy pomp, dan een 1µ filterhuis van ER (deze verstoppen niet snel op koudere olie) en dan ook 10mm(inwendig) PA leiding tot aan de WW voor en door naar de Sirai kleppen. Daarna nog een filter (hier een opel filterhuis met wk842/2 filter erin) ...werkt op zich prima. Enkele keer het opelfilter (papier) verstopt bij vet. Papierfilter houdt namenlijk vet tegen. de 1µ filter achter veel minder. ER heeft enkel de 1µ en die verstookt het vet gewoon als ik me niet vergis...dus dat kan ook.

Kom gewoon lekker naar de meeting.. gezellig, lekker eten en technische tips en ideeën....en materiaal:)

En idd zeker een goeie deal van ZX. Als jij et nie had genomen..nam ik het mss nog wel voor de LT.

Greetz!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2012
    [QUOTE=fury;64948]...ER heeft enkel de 1µ en die verstookt het vet gewoon als ik me niet vergis...

Mijn 1mµ filters zijn gemaakt van een draadgesponnen PolyPropylane vezel en laten tot op zekere hoogte vloeibaar vet door. Op zich geen probleem maar vet heeft de rare eigenschap om bij lage temperaturen weer naar elkaar toe te "groeien" en ergens anders in het systeem op koude plaatsen te gaan zitten. Daarom is 1 keer per jaar je systeem spoelen met Dino geen overbodige luxe.

[QUOTE=fury;64948]En idd zeker een goeie deal van ZX. Als jij et nie had genomen..nam ik het mss nog wel voor de LT...

Ik heb de ZX toe nog samen met Heer Plantengieter omgebouwd en daar die automatische overschakeling van Dino naar PPO ingebouwd en die werkt tot op de dag van vandaag nog steeds.
  • NeoNeo PPO Addict
    edited May 2012
    Super makkelijke auto om om te bouwen. Opvoerpomp is niet nodig. Zorgen dat alles luchtdicht is voor valse lucht.

Als je zo'n set 2dehands kan kopen dan is dat zeker het overwegen waard. Vooral het kleine spul kost bij elkaar nog aardig wat. Slangenklemmetjes, verloopstukjes, slangpilaren etc etc. Brandstofleiding 2dehands is soms wat droog dus altijd even wat teflontape/loodgieterstape gebruiken waar je het vastmaakt tegen lucht. Doorzichtige leidingen tussen kleppen en de pomp kan handig zijn bij storingen zie je wat er aan de hand is.

Als filter zo'n klein doorzichtig filtertje en daarna een filterkop met zo'n makkelijk verwisselbaar filter.

Een poelheizer is leuk, maar zolang het niet heel koud is kan je binnen 5 a 10 minuten al wel overschakelen. Iets om evt pas later in te bouwen als je het dan nog nodig vindt.

PE slang is dat dat harde materiaal? Dan werkt niet makkelijk en gaat snel knikken. Gewone brandstofslang werkt prima, gaatje in de bodem van de kofferbak boren en langs de bestaande brandstofleiding naar voren halen. Overal met tiewraps aan de bestaande leiding vastmaken. Als het voor de apk een probleem is dan kun je het zo weer losmaken.

Zorg dat de kleppen op diesel staan zonder stroom en dat de schakelaar(s) niet werken als de auto uit staat. Dit ivm lege accu bij vergeten naar diesel te schakelen. Een zoemer op de deur zou ook kunnen. Dan kan je nog een rondje rijden om de pomp met diesel te vullen.

Overigens een Eckes WW zal waarschijnlijk ook voldoen met als voordeel gelijk een verwarmd filter dus alles stroomt lekker door.

google op golf pflanzenöl umbau voor wat plaatjes etc
Sign In or Register to comment.