Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
Peugeot 505 GTDTurbo 2-tank
Sinds de meeting in Melissant ben ik weer helemaal enthousiast geworden voor ombouw van mijn nieuwe auto. Omdat ik nogal onder de indruk van Douwe's doosje en ik nogal eens van auto wissel, wou ik nu een soortgelijk alles in een pakket. Zodanig dat ik de auto in een middagje weer 100% origineel heb. Er word dus niet in de originele slangen gesneden en alle onderdelen wil ik bij elkaar in 1 unit. Het werk vordert inmiddels al aardig:
Het blok (ondanks al de slangen is dit nog zonder ombouw):

Het zit allemaal al knap vol, maar op de accu is nog een beetje ruimte:

Helaas, maar het mag de pret niet drukken:

De set op een houten plaat met een rubberen mat eronder, in verband met de accu waar hij op komt liggen:

PPO filter hangt aan de zijkant zodat die precies in het gat tussen accu en rembekrachtiger past.

En voila, het zit als gegoten. Het mooie is dat alle aansluitingen zodanig vast zitten dat ik alleen twee beugeltjes los hoef te halen en dan de hele set kan kantelen en op de kop op de motor kan leggen. Dat kan ik het filter verwisselen en makkelijk bij de accu.

Morgen nog even twee passende T-stukken halen en dan kan ik het koelwater ook aansluiten. Verder moeten ik nog leidingen van de PPO-tank naar voren leggen, daar zie ik wel een beetje tegenop. Ik wou het namelijk zonder boren doen, maar ik denk dat ik er niet onderuit kom.
Comments
Wel beetje onhandig als je het niveau van de accu wilt controleren of bijvullen...
Heb je onder het tapijt in de koffer nergens een rubber dop zitten? Ik heb ook geen enkel gat geboord. De leidingen lopen onder de auto door.
Wel beetje onhandig als je het niveau van de accu wilt controleren of bijvullen...
Heb je onder het tapijt in de koffer nergens een rubber dop zitten? Ik heb ook geen enkel gat geboord. De leidingen lopen onder de auto door.
Valt mee hoor, 2 schroefjes los en ik klap de hele set zo over de kop op de motor. Kwestie van 5 minuutjes en dan heb ik alle ruimte bij de accu weer terug.
Ik zat eerst te denken de leidingen door de auto heen te leggen, maar dan loop ik vast bij het schutbord. Ik zal de bekleding eens helemaal weghalen, wie weet wat voor mogelijkheden in dan weer zie.
Ik ben naar de sloop geweest om een compleet gestripte Xantia te bekijken en vond een gat in het schutbord waar de slangen van de airco doorheen zouden moeten. De Peugeot heeft dat vast ook wel.
Succes,
Douwe.
p.s. Hoe is het met 'onze' garage in Frankrijk?
Klopt het dat ik de plaatjes niet kan zien?
Herman
300SD
Douwe.
Samenvattend heb ik dus een standaard twee tank ombouw in feite. Dit is het schema:
Dit is de ca. 80l. tank, min of meer verankerd aan de achterbank:
Groffilter en Facetpomp om de Lucas een beetje te ontzien:
De slangen lopen nu dus onder de auto door met wat kniestukjes:
Originele mat erover en ik nog aardig bagegeruimte over:
Alles aangesloten zonder originele slangen door te snijden:
Dit kan ik alleen verklaren doordat ik nu alleen nieuwe en perfekt passende slangklemmen en loctite op schroefverbindingen heb gebruikt. Het type met het wormwieltje en die met een gewone schroef gebruik ik door elkaar, als ze in losse toestand maar zeer nauw passen om de slang. Zijn ze te wijd, dan trekt de wormwielslangklem krom en de schroefklem wil n iet ver genoeg dicht.
Leuk tankje trouwens :-)
Ben benieuwd of je de dikke koude GPO ook door je filtertje krijgt. Ook zul je, waarschijnlijk door gebruik te maken van de Facet, geen last hebben van lucht. Ik ben erg benieuwd en volg je ervaringen.
Succes,
Douwe.
De foto's staan er weer prachtig op.
@Douwe: Dat eerste filter is een groffilter, voornamelijk voor stro-deeltjes etc. GPO zal daar wel doorheen gaan denk ik, maar ik heb nog niet het lef gehad om het te proberen, geef mij met mijn Lucas eerst maar verse PPO.
De auto geeft geen kik, loopt net zo mooi op diesel als op PPO. Hij klinkt misschien wel wat rauwer als je vermogen vraagt in de lage toeren op PPO. De kleppen moeten waarschijnlijk ook eens gesteld worden. Enige werk wat ik aan de auto heb gehad tot nu toe is het vervangen van 2 koperen ringetjes bij het brandstoffilter, die lekten toch wel erg.
Startgedrag (op diesel) is goed. Op een ochtend na, de motor draaide prima rond, maar sloeg niet aan. Weer van contact af, nog een keer proberen, weer niks. Toen de kap open, niks te zien, een rondje om de auto gelopen en weer proberen. En warempel, hij sloeg bij het eerste rondje aan. Zou er ergens een slecht contactje zitten bij de stopklep van de brandstofpomp? Of is die gewoon versleten?
Hoi Brownie,
Inmiddels had je wel 3x voorgegloeid? Was het bij jou nog fris vanochtend?
Herman
300SD
Die keer dat hij niet startte en ik een rondje heb gelopen, heb ik wel twee keer gegloeid, maar dat had niks te maken met het type brandstof of gloeitijd denk ik, de motor kreeg gewoon geen brandstof.
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst, machtig zo'n grote comfortabele stationwagen hoor.
Groet,
Ingmar
Overigens is dit een oude bekende van mij. Ik heb de auto een aantal jaren geleden gekocht bij de eerste eigenaar, toen in nog in Grenoble woonde. Hij had toen slechts 117.000km gereden. Hij is technisch dus eigenlijk nog als nieuw, mijn garagist was verbaasd dat dit nog bestond. Maar terug in Nederland toch maar verkocht omdat ik voor invoer nog BPM moest afdragen en daarna maandelijks wegenbelasting. Ik had immers ook al de 306 voor de belasting. Een andere Peugeotliefhebber had het er wel voor over omdat hij zijn huis aan het verbouwen was en altijd sedan reed. Ik heb de auto in de gaten gehouden, en nu het huis klaar is, kon ik hem wel terugkopen.
Hier ben ik aan het verhuizen met de 505 Break, de 306 (mijn toenmalige PPO-auto en kilometervreter) en hulpje met kar:
De Turbo diesel gaat nu eerst in stalling, wellicht totdat hij belastingvrij is danwel to de kilometerheffing is ingevoerd. Maar misschien krijg ik er wel eerder heimwee naar, want het is toch zo'n fijne auto met zijn 120 PK en automaat. Ik moet het nu doen met 70 PK en een 4-bak.
Hoe lang nog wachten?
Herman
300SD
Zou kunnen, maar ik ben daar te veel originaliteitsfreak voor.
Zoals sommigen hebben gelezen heb ik een automatisch snelspoelsysteem gemaakt met onderstaande aanpassingen. De "computer" is klaar. Nu nog installeren en ervaringen opdoen want daar is dit topic eigenlijk voor.
Ik heb de elektronica geinstalleerd in een 'nieuwe' 505 GTDT (70.000km) en het lijkt goed te werken. Morgen even naar de RDW en daarna de hardware inbouwen. Ik heb er zin in!
Kun je zien aan de hoeveelheid draden die toekomen bij je stopklep. Als er een transponder bijzit, dankomen er 3 draden naar de transponder. Als er slechts 1 draad naar je stopklep loopt, dan zit er geen op.
Ofwel zit er een startbeveiliging op die met je kl*ten speelt.
Derde optie kan ook zijn dat je stopklep niet goed functioneert.
Gr
Nero
--EDIT-- Het kan natuurlijk wel als je de twee draden los maakt. Mss dat de voedingsdraad v/d stopklep ook nog voeding is voor iets anders.
:p
Leuk zo'n oliepijl/olietemp meter.
[QUOTE=brownie;49521]Bij 800 toeren draait het vliegwiel al te traag om de motor aan de draai te houden.
Begrijp ik het goed dat bij afzetten je dan 'net' te lang zonder stroom op de stopklep zit. Dat moet toch op te lossen zijn? Door de stopklep niet meer via het stuurslot te laten lopen maar via je .... snelspoel relais....(zeg ik dat goed?).
Herman
300SD
Leuk zo'n oliepijl/olietemp meter.
Begrijp ik het goed dat bij afzetten je dan 'net' te lang zonder stroom op de stopklep zit. Dat moet toch op te lossen zijn? Door de stopklep niet meer via het stuurslot te laten lopen maar via je .... snelspoel relais....(zeg ik dat goed?).
Herman
300SD
Heb sinds ik de auto weer uit de stalling heb, nogal wat relais die heen en weer klikken. Hoog tijd om de electronica te herbouwen.
Lang niks gehoord, alles goe?
Nog altijd in de uitlaatgassen :).
Succes met de elektronica, of wordt het een hele computer?
Herman
300SD
250D
TDI