Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

bevroren jatropa olie ~ wat te doen ?

Pudding PPO Newbie
edited April 2012 in Olieen
Hallo stokers,

Ik heb in IBC tank vol met jatropa olie maar die is helaas bevroren geweest deze winter.
Nu is het geen gelige olie meer maar zit er dikke zeep achtige zweem doorheen.
Dus een mix van dunne olie en dikke niet vloeibare wittige drap.
Ik heb nog niet kunnen testen wat er gebeurd als je het geheel verhit (of het dan weer samenkomt ja of nee / of het een homogeen transparante olie wordt ja of nee)
Maar los van de praktische (on)haalbaarheid vroeg ik me af of het geheel nog wel energie heeft als ik het verstook......is de chemische samenstelling nu verprutst ?

ik hoor t graag & alle tips welkom

groeten
Pudding

Comments

• pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited April 2012
    gewoon wachten tot het weer boven 20 graden word ,.... word het weer klare olie. Ben er daarom op tegen van die grote ibc's, als je kleine voorraden bewaart max 200 liter ,... kan je er nog wel een domelaar inhangen om de temeratuur wat op te krikken, maar bij een ibc word dat wat moeilijker.

[QUOTE=Pudding;64632]Hallo stokers,

Ik heb in IBC tank vol met jatropa olie maar die is helaas bevroren geweest deze winter.
    Nu is het geen gelige olie meer maar zit er dikke zeep achtige zweem doorheen.
    Dus een mix van dunne olie en dikke niet vloeibare wittige drap.
    Ik heb nog niet kunnen testen wat er gebeurd als je het geheel verhit (of het dan weer samenkomt ja of nee / of het een homogeen transparante olie wordt ja of nee)
    Maar los van de praktische (on)haalbaarheid vroeg ik me af of het geheel nog wel energie heeft als ik het verstook......is de chemische samenstelling nu verprutst ?

ik hoor t graag & alle tips welkom

groeten
    Pudding
  • Pudding PPO Newbie
    edited April 2012
    bedankt voor de reactie, maar.......zeker weten .......?
    ik ben er een beetje huiverig voor om die drap in mn auto te kieperen...

maar wachten tot warmer weer is makkelijk natuurlijk, indeed makkelijker dan warm stoken.

mijn voornaamste angst is dat het "stuk" is. dat de chemische samenstelling veranderd is waardoor en niet of nauwelijks brandbaar is....

groeten
    Pudding
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited April 2012
    als je aanvoer groot genoeg is (tussen 10 en 15 mm ) en je hebt er een voorverwarming in zitten, zal je het wel gewoon kunnen wegstoken mits je het mixt met 10% filterverbeteraar.

als je de kraan van die ibc openzet en het loopt er dan nog redelijk snel uit ,... is het nog vloeibaar genoeg. je zou ook nog kunnen overwegen er een dompelaar in te hangen en die een maal per uur of 2 uur een kwartier aan te schakelen. dan moet het na een dag of 2a3 wel weer helder zijn.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2012
    Chemisch zal er niet veel aan veranderd zijn hoor... Terug laten smelten, eventueel een
    vetoplosser bij op petroleumbasis en je bent vertrokken.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited April 2012
    [QUOTE=wodan;64642] een
    vetoplosser bij op petroleumbasis

Oei...... mag dat wel van de petroleum politie ? :friendly_wink:
    edited April 2012
    Waarom zou dat niet mogen? Je mag altijd 5% additief bij de brandstof doen, zijnde benzine, terpentine, enz.
    Maw petroleum gebaseerde solventen (oplosmiddelen).
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Wodan,

Bron?

Tim
    edited April 2012
    Bronnen kan je vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardolie#Locaties :adoration:

Neen, serieus, ik zou het niet weten.
Sign In or Register to comment.