Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

afsluiter nodig bij gebruik extra pomp?

Nyulli PPO Burner
edited April 2012 in Algemene Techniek
Beste,

ik heb onder het kopje 'Mercedes' eens gevraagd hoe ik mijn retour ken kortsluiten. Dit omdat ik een extra tank heb en maar EEN retour. Dus het is altijd gissen wanneer de retourleiding de echte tank weer gevuld hebt.

In een ander thread werd ik weer herinnerd aan mijn oud (zelfaanzuigend!) boormachinepompje.

Dus telde ik een en een bij elkaar:

Waarom niet tussen de 2de tank en de leiding de pomp ertussen zetten. Zodra de echte tank leeg is open ik de kraan naar de 2de tank, zet de pomp aan en pom d.m.v. een akkuboormachine mijn PPO van beneden weer in de originele tank. De pomp haald 1500L/ uur, dus mijn 65L tank is in geen 5 min vol! Dit lijkt mij veeeel relaxder dan met jerrycans stunten (doe ik al jaren niet meer) en het is ook niet zo zenuewslopend als het rijden op de 2de tank. Tevens bespaar ik het gepruts met het kortgesloten retour.

Maar: moet ik de leiding naar de motor nog eens extra afsluiten tijdens het pompen ivm de extra druk die zo ontstaat? Ik zat de denken om deze kraan ergens onder de motorkap bij de filters te plaatsen of is dat niet eens nodig?

Frank

Comments

• furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Je bedoeld dat je dus zeg maar... vanaf de 2e tank een leiding naar voren...afsluitbaar met een kogelkraan...
    En die zit dan met een t-stuk op de normale leiding naar de motor toe?
    En dan met de pomp aan pomp je de 2e tank door de leiding terug naar de tank...en een deel naar de motor tijdens het rijden?
    Als dit zo is..ja...dan ist wel beetje apart tov de normale bedrijfs situatie...je verhoogd de druk naar de IP dan wel flink...althans ik denk dat het toch meer als de 0.15 tot 0.3 bar zou kunnen zijn van een hardy.

Maar kun je geen slang rechtstreeks van de 2e tank naar de eerste tank leggen? Evt een LPG installatie afsluiter daar tussen om problemen te voorkomen. Zijn niet extreem duur (ca 25 a 30euro ofzo?). 2e tank zit wrs toch boven de eerste. En als de pomp brandstof doorlaat, heb je kans dat het gaat stromen. Communicerende vaten.
    Evt met een T-stuk aan de dunne slang van de vulslang koppelen van de originele 1e tanak. Dat werkt prima.

Greetz!
  • Nyulli PPO Burner
    edited April 2012
    Hoi,

het is idd (bijna) zoals je zegt: de twee tanks zijn dmv een T-koppeling en twee kranen met elkaar verbonden. Normaliter open ik de extratank en sluit de 'echte' af om op de 2de te rijden. Met als resultaat dat de retourleiding de 'echte' langzaam weer vult.

Mijn nieuwe constructie is echter niet bedoeld voor tijdens het rijden. Alleen om de tank op de parkeerplaats makkelijker te vullen dan met jerycans. Gereden word voortaan alleen op de originele tank.

Maar je dankt dat een 2de kraan niet nodig is?

Frank
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    tijdens het rijden..is het idd mooi om de beide tanks te kunnen afsluiten met dus 2 kranen.
    Zou je overpompen via systeem waarbij je in de vulhals gaat vullen... dan is 1 afsluiter genoeg en heb je verder geen kogelkranen meer nodig.. dan rij je altijd enkel op de hoofdtank.
    Dus tis maar net hoe je het wilt bouwen. Als je op parking overpompt zal dit wrs wel gaan met de motor uit.....mits de druk nie TE hoog wordt!..dat niet je voorfilter eruit klapt of een ander deel. Je pompt tenslotte dikke olie ,...en die zoekt de weg van de minste weerstand. Geen idee hoeveel druk zo'n pompje kan leveren?

Greetz!
Sign In or Register to comment.