Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

rijden op ongefilterde olie mogelijk/ aantebevelen??

Nyulli PPO Burner
edited April 2012 in Filteren van GPO
Beste,

ik zit met een klein issue:

Ik ga de 15de naar Oostenrijk en zit nu op een berg ongefilterde PPO. Aangezien de temperatuur niet meevalt is het onmogelijk om te filteren. Ik heb 2 weken geleden alvast 250 L (heb straks zo´n 200 nodig) in mijn huis gezet om te 'ontdooien'. Nu vraag ik mij af: als ik het heldere bezonkene olie afgiet (en straks met diesel oid meng) kan ik dan EEN keer op ongefilterde rijden?
Tot nu toe was ik er altijd erg voorzichtig, heb soms 2x op 1my gefilterd en had hier nooit spijt van (en diegene die van mij gekocht hebben zeker ook niet!).
Maar ja: nood breekt wetten, zegt men. Ik heb wel VOOR mijn 'echte' dieselfilter nog een kleinen dieselfilter en daarna nog een fijne benzinefilter aangesloten, dus ik durf het wel aan.

Ik ben van plan om het PPO op kamertemp in te vullen, met 25-30% diesel te mengen (afhankelijk van de temp op de 15de) en dan meteen te rijden.

Wat zijn jullie meningen???

Frank

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited April 2012
    Frank,
    Ik zou een grof voorfilter voor je brandstoffilters plaatsen en mengen met ovbp
    Niek
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Zou het een optie zijn om de olie binnen te bewaren en deze pas in de tank te gieten als de auto met draaiende motor en lekker op temperatuur klaar voor vertrek is?
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited April 2012
    het kan wel, ... maar moet je alleen de bovenkant heel voorzichtig afzuigen tot op 20 cm van de bodem. de klussjes die je overhoud giet je weer bij elkaar en laat je weer bezinken.

was ieman op deze site al eens over begonnen met een video van iemand in amerika die het op die manier deed.

heb net weer 200 liter aracide gefilterd ,.. helemaal dik . eerst bij de kachel gezet, daarna gefilterd , maar wou niet echt goed doorlopen. hang dan meestal zo'n dompelaar van 3kw in mijn filterzak. dat helpt ook wel.

daarna 10% bp erbij kan je to -3 a-5 graden gebruiken als het kouder word (op vakantie in de bergen) zou ik er meer bijgooien.

gisteren 0,5 liter benzine erbij gegooid, keek ik op de pomp,... 189,9 . ik schrok me dood.
  • carl PPO Addict
    edited April 2012
    Toch zou ik voor de zekerheid van elke filter een reserve filter meenemen , je weet maar nooit .
    Een voorbereid mens is er twee waard. :mozilla_wink:

Goede reis.

Grtjs carl
  • NeoNeo PPO Addict
    edited April 2012
    is het niet beter om het in ieder geval warm te filteren?

zo'n dompelaartje om thee te zetten in n hotelkamer/camping zou best kunnen helpen

Ik heb dr nog eentje liggen als je wilt stuur ik 'm op
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    We hebben het in de beginjaren ook gedaan (beginnersfout). V
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited April 2012
    ik filter altijd mijn olie,.... maar vraag me wel eens af waarom ,... denk dat een lange tijd stilletjes laten bezinken veel belangrijker is.
  • carl PPO Addict
    edited April 2012
    Mijn ervaring is ook dat bezinken het belangrijkste is , ik laat mijn olie minimaal 1 maand bezinken en de tijd onder de 10 graden tel ik niet mee.
    Ik gebruik ook 10 % filterverbeteraar, en heb tot nu toe nog geen problemen ondervonden met mijn olie.

Grtjs carl
  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2012
    Ik filter eerst warm onder pompdruk en laat dan bezinken, dat gaat sneller, je hebt altijd gefilterde olie met hopen
    en je tankt tot de laag die vloeibaar is... Is er niets vloeibaar, dan rij je met max 5% PPO en de rest Diesel.
    Leven niet moeilijker maken dan het is als je (nog) geen verwarmde tank hebt.
  • Nyulli PPO Burner
    edited April 2012
    Ik heb het heldere nu maar afgegoten en alsnog maar door een (wat grofere) filter gegoten. 2 extra voorfilters en een reserveMB- dieselfilter zijn sowieso standaard 'aan boord'.
    Aangezien ik met deze lege temperaturen minimaal 30% diesel bijmengen moet durf ik het wel aan.

Frank
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2012
    Je zou evt kunnen overwegen een pomp te kopen... ook voor later gebruik nuttig..en dan de bovenste 70 a 80% van de vaten opzuigen en onder druk door 1 of 2 1µ filters pompen. Dan heb je iig alles toch op 1µ gefilterd en tijdig klaar:)
    Heb het zelf nog nie gedaan, maar zijn er toch meerdere die het doen..en volgens ER wordt het zelfs fijner gefilterd onder druk.

Zou sowiezo meerdere reserve filters meenemen! gewoon 3 a 5 stuks van elk!

Greetz!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2012
    Je kan bezinken wat je wil maar zwevend vuil hou je altijd en dat MOET uitgefilterd worden anders krijg je problemen, filters verstopt, IP problemen, noem maar op.

Waarom niet een groot 10 Inch huis met een 1Mu patroon voor je IP hangen?, ken er wel meer die dat doen.
  • Nyulli PPO Burner
    edited April 2012
    Beste alle!

Even feedback: De reis ging perfect, ik heb tussendoor - voordat problemen zouden kunnen ontstaan - het filtertje gewisselt en dus gedurende de 2000 km geen problemen gehad. Toen wij op te terugreis de volgende ochtend in Keulen wilden vertrekken schokte de motor in eens - naam geen gas aan. Ik had de avond ervoor (ben namelijk de 700 km de dag ervoor op 100% vers getankte WARME PPO gereden.) nog 10 L diesel in de redelijk lege tank gegooid om juist DIT te voorkomen, maar blijkbaar ging er iets mis. Ik heb in 5 jaar PPO rijden - soms ook ´s winters het nog nooit voor elkaar gekregen om een 'klont boter' in de tank te krijgen. Dat was altijd mijn grootste vrees!!!!
    Gelukkig na enkele minuten stationair draaien was ook dat euvel verholpen. Mogelijk zat nog te veel 100%-PPO in de filter...

Maar even iets anders: Ik struikelde in deze discussie over een opmerking van Wodan over de filter-volgorde.
    IK filter al jaren uitsluitend EERST grof (theedoek), dan fijn (1my) - alles bij de momentreel voorheersende buitentemperatuur. Met als gevolg dat in maart en in september - als het 's nachts weer wat kouder is - de zooi mijn 1my-filterzak verstopt en dan weer moeizaam er uitgeschept moet worden enz...

Als ik nou idd EERST het redelijk (+/- 30 graden) warme olie FIJN filter en vervolgens door een theedoek giet om het vet - afhankelijk van de op dit moment heerstende temperatuur - eruit te halen. Zal dat niet even goed of zelfs beter zijn???

Nu schep ik de 'drap' uit mijn theedoek en gooi het weg terwijl het ergens in augustus - mits het oit zomer word - nog goed zou zijn. In dit geval zou ik dan op reeds goede olie terug kunnen vallen.

Ben benieuwd naar jullie tips & adviezen...

Frank
  • NiekNiek Super Moderator
    edited April 2012
    Frank,
    Ik zie de winst niet om eerst warm op 1 mu te filteren. Het kan, zoals je voorstelt wel, maar dan zou ik alsnog aan het einde toch nog een 1 mu filtering maken. Verder: je gebruikt theedoek. Ik zou kiezen voor een 1 mu filterdoek: vangt meer vet af. Verder ontbreekt de belangrijkste factor: geduld !!!
    Niek
    edited April 2012
    Vet vang je af door het te laten vlokken, dat kan enkel bij lagere temperaturen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2012
    Vet wegfilteren is het Apolair en Bipolair verhaal. D.w.z. dat je vet alleen af kan vangen met katoen en of papier en dan nog is vet in staat om allerlei vormen aan te nemen. Zo kan je bezinken wat je wil, op een half micron filteren, denken dat je alle vet af gevangen hebt maar bij koudere temperaturen zoekt het vet elkaar gewoon weer op en kan het een harde bonk in je tank vormen.

De enige voor mij bekende manier om vet te "breken" is er wat OVBP aan toe te voegen.
    edited April 2012
    Wil je vet er uit, maw datgene wat gaat stollen bij lagere temperaturen,
    dan moet je het uitfilteren bij lagere temperaturen, pure logica.
    Wil je vet koud 'oplossen', dat kan door een of ander fijner petroleum derivaat.
    Dan behoudt je het vet, het stolt alleen niet zo snel meer :)

Is vergelijkbaar met de parafinne in Diesel, je kan die uitfilteren,
    of laten oplossen zoals hierboven vermeld.

VET daar kan je prima op rijden, maar dan moet je motor echt goed heet staan
    en hard werken.
    Wil je kortere ritjes rijden en niet teveel onverbrande of incompleet verbrande
    brandstof, hou het bij de dunnere olie...
    Zo pas ik zelf mijn brandstof aan aan mijn rijgedrag, hoe verder ik rij, hoe 'zwaarder'
    mijn brandstof :)

En met apolair of bipolair heeft het niets te zien, al lijkt het er wat van weg te hebben.
    Vet kan je wegfilteren maar hoe gemakkelijk hangt af van hoe hard het samen klontert,
    de maas grootte van de filter en de filterdruk.
Sign In or Register to comment.