Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Filteren onder druk

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited March 2012 in Filteren van GPO
Beste filteraars,

Na een aantal jaar GPO gefilterd te hebben met mijn "doe het zelf filter installatie" heb ik begin vorig jaar een andere filterinstallatie gebouwd waarbij de GPO ook weer onder verval gefilterd wordt via 7 stuks kaarsfilters oplopend van 150 naar 1 Micron. Voor de kaarsfilters staan een aantal IBC's welke een bezink en overloop systeem vormen en na de kaarsfilters komt de GPO in een IBC waar de olie nog na kan bezinken. Tussen alle kaarsfilterhuizen zitten manometers zodat ik kan zien welk filter verstopt is/gaat raken. Ook heb ik nog een watermeter opgenomen na de filters om te zien of ik flow heb.

De laatste IBC voor de kaarsfilters is tevens een "meng vat" waarbij ik biodiesel toevoeg voordat het mengsel naar beneden de kaarsfilters in gaat. Om de biodiesel goed met de bezonken GPO te mengen heb ik een pompje opgenomen in de leiding naar beneden met een T er op weer terug in het meng vat.

Normaal heb ik op het eerste filter een druk van 200 millibar en dat loopt zo langzaam af naar 0 bar op het laatste filter. De eind druk hangt een beetje af van het volume wat in de IBC zit na het laatste filter (lees tegendruk)

Afgelopen winter was ik biodiesel aan het mengen met bezonken GPO in het mengvat d.m.v. de pomp maar was vergeten de afsluiter voor de filters dicht te draaien zodat ik nu onder druk aan het filteren was. Ik kwam daar pas achter toen ik beneden op de manometers aan het kijken was en tevens draaide het wieltje van de watermeter een stuk harder dan normaal als ik onder verval, dus zonder pom, filter.

Ik heb het zo maar even een tijdje aan staan kijken en ontdekte op een gegeven moment dat het wieltje van de watermeter langzamer ging draaien terwijl de verschil druk over de filters minder werd. Op het eerste filter stond 1 bar en voor het laatste 1 Mu filter stond 250 millibar. Ik zag de druk voor het laatste filter steeds hoger oplopen terwijl de aanvoerdruk voor het eerste filter gelijk bleef, 1 bar. Op een gegeven moment had ik nog maar een verschil druk van 50 millibar over de 7 filters waarbij de einddruk op het laatste 1 Mu filter opgelopen was naar 700 millibar. Het wieltje van de watermeter draaide dan ook nauwelijks meer rond. Nu zit er na de watermeter een afsluiter, deze heb ik even dicht gezet net zolang tot de druk op alle filters 1 bar was. Toen ik de afsluiter weer open draaide ging het wieltje van de watermeter als een gek draaien om vervolgens weer snel terug te vallen tot de snelheid die hij eerst had. De verschildruk op de filters was nu ook weer 50 millibar.

Voorgaande betekend dat onder druk filteren de filterpatronen doet dicht drukken. Eerder dacht ik altijd dat onder druk filteren het filter deed open drukken maar het tegenovergesteld is waar zo blijkt uit mijn bevindingen.

De rede van het dichtdrukken is de verschil druk op het filter. Als je voor het filter 1 bar hebt staan en er na 950 millibar dan wordt het filter dicht gedrukt. Dit houd dus in dat de maaswijdte kleiner wordt waardoor je nog fijner gaat filteren.

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    Eric,

Helaas, assumptie. Ik denk eerder doordrukken. Je hebt je filters geflashed.

Zag je ook werkelijk de kaars samenpersen? Het gaat namelijk alleen op als de allereerste laag de volle druk zou pakken. Dat is niet zo. Die verloopt evenredig door de dikte van de kaars.

Wat gebeurde er toen je de pomp opnieuw liet lopen? Als het een gewikkeld filter is, verander je de pori
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    Je hebt het er maar druk mee :wink-new:

Vaak door onverwachte dingen, worden uitvindingen gedaan.

Als ik het goed begrijp moet je dus overdreven veel druk opbouwen, om het filter dichter te drukken? Bij minder druk opbouw, druk je juist de troep door het filter heen?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2012
    Oh jah,

Er schoot me nog wat ander te binnen. Je zou een kaarsfilter kunnen vullen met Sodium polyacrylate om het laatste water te binden. http://www.dieselsecret.com/order021507.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_polyacrylate

Waar haal je dat spul? Effen een luier vragen van de buurvrouw en die uitschudden. Ik zou je wel adviseren een schone te gebruiken.

Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2012
    [QUOTE=Tim;64429]..Je hebt je filters geflashed. Zag je ook werkelijk de kaars samenpersen?....Wat gebeurde er toen je de pomp opnieuw liet lopen? Als het een gewikkeld filter is, verander je de pori
Sign In or Register to comment.