Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
Silberpfeil (C250 turbodiesel automaat '98)
Vandaag uitgezocht ter vervanging van onze eerste
Benz; family@work's Silberpfeil.
.Mercedes-Benz W202 C250 kombi turbodiesel automaat bj. 1998
Mijn goede voornemen voor 2012: Die Silberpfeile auf Pölbetrieb umrüsten.
Comments
Goed dat woman@work het niet ziet; zij is nl leerares Duits.
Ik schreef umrusten ipv umrüsten
Ik pas het meteen aan.
Bedankt voor deze tip!
c250 is wel leuke bak idd.. toch nog de oude trouwe 5pitter met lijnpomp... ook al zit er meer electronische zooi rond..toch nog degelijk:)
leuk!
Greetz!
Toen we vorige week de koop gesloten hadden waren de advertenties van internet voordat we thuis waren.
Gisteren hebben we onze Silberpfeile opgehaald :mrgreen:
Vandaag op bezoek geweest in het Ruhrgebiet :lol:
Wat rijdt deze auto h
Hoi M@W,
Die koelwatertemp. meters zijn wel nauwkeurig maar de 'nul' stand varieert nogal. De mijne zat er een graad of 8 naast. Met een beetje duwen tegen de naald (in de nul stand) zit hij nu binnen de 1°.
Heb de wijzer wel 3x moeten bijbuigen ;).
Herman
300SD
250D
Ik kon kiezen tussen 84 en 87°.
Herman
300SD
250D
Wat ik uit het instructieboekje begrijp zit er een pientere printplaat aan de versnellingsbak vast die de schakelpunten bepaalt aan de hand van het rijgedrag :neutral:
Doordat ik vooral auto's met handgeschakelde versnellingsbak heb gereden mis ik eigenlijk wel de info over welke versnelling er op dat moment gebruikt wordt.
Morgen of overmorgen moet ik weer tanken en heb ik een eerste indicatie over het dino verbruik.
Inbouwen van de WW komt pas in 2012 aan de beurt.
De winterbanden hebben voorrang want we gaan dit jaar nog naar het Schwarzwald :cool:
Vanavond 51 liter dino :? getankt met de dagteller op 755 km; dat is 1 liter op 14,8 km :p
De Silberpfeile staat nu op 50-50 KZO-dino.
De standaard ww van het blok zorgt voor verwarming tot 30 graden.
Ombouw volgt in 2012.
Denk aan je voorfilter ivm het oplossen van alle troep.
Herman
300SD
250D
......
Denk aan je voorfilter ivm het oplossen van alle troep.
Ik rijd al meer dan 120.000 km...voorfilter(is niet meer dan een zeefje) nog nooit vergangen, 1 keer naar gekeken tijdens het vervangen van alle te harde slangen. Wel het hoofdfilter er elke 10.000 km vervangen, ben een keer met een bijna verstopt filter komen te staan...fluitje weg..noodloop..not funny met een Turbo diesel, (veel te )veel paarden weg:-)
@ Ingmar: wordt die noodloop ook op het dashboard aangegeven?
Sinds eergisteren probleemloos op 67-33 KZO-peteroleum. :lol:
Na dik 4000 km in 4 weken :cool: geen echte klachten behalve een zwetende kleppendeksel....:-?
Voor de zekerheid ook maar even 5 nieuwe rubbers tussen inlaatspruitstuk en cylinderkop.
We zitten nu op ruim 8000 km in 8 weken.
Hoogste tijd om nog wat extra technische info te verzamelen voor de ombouw.
Behalve het wederom inbouwen van de Elsbett-WW wil ik net als Drivertje een "hete kikker" onder de kap.
Door de turbo is het gezellig druk in het vooronder dus moet ik even goed uitzoeken wat ik waar plaats.
Tot die tijd rijdt de Silberpfeil ongemodificeerd en zonder problemen op 80-20 KZO-petroleum.
Morgen ga ik het trekvermogen even testen; een aanhangwagen die op de terugweg ca 1500 kg gaat wegen.
Met 90 km/h (~2000 rpm) was het heerlijk relaxed toeren zonder dat ik tussen de vrachtwagens hoefde te blijven.
Dit weekend wilde de Benz niet lekker starten. :mozilla_oops:
Gisteravond even het brandstoffilter vervangen want dat heeft al zo'n 12.000 km PPO voorbij zien komen.
Wat een genot. Bij de Silberpfeil gaat een filterwissel n
Aan het eind van m'n werkdag stap ik vrolijk in om door de stromende :rain: naar huis te karren.
Na ongeveer
Misschien zit ik ik het verkeerde beroep of moet ik voor de lol eens een avondschool autotechniek gaan bezoeken.
Als het inlaatspruitstuk er af is om te reinigen kan ik meteen goed bij al die snelkoppelingen.
Ben het met Ingmar eens, alle koppelingen eruit.
Is volgens mij wel een bekend probleem (helpdesk ANWB?).
Die viton ringen werken daar niet goed omdat de koppelingen te veel ruimte krijgen.
En ja, zo'n balgje is een handig ding :0)
Herman
300SD
250D
TDI
Hij heeft een nieuw onderdeeltje besteld. Morgen even pits-stop.
Oude onderdeel neem ik mee om evt. in de ombouw te gebruiken.
Toen we de auto daarna startten kwam er een flink donkere wolk langs stromen. :?
Na deze donderwolk werd de kleur van de brandstof in het voorfilter weer goudgeel :p
De komende weken zal ik de brandstof aanvoer nauwlettend in de gaten houden.
Wat mij vanavond ook nog op viel is het volgende: in deze auto zuigt de opvoerpomp de brandstof door voor- en fijnfilter omdeze dan naar de IP te persen.
Bij de W124 zoog de opvoerpomp de brandstof door het voorfilter en perste deze doot het fijnfilter naar de IP.
Bij het door het fijnfilter aanzuigen van de PPO onstaat een behoorlijke onderdruk. Is dit wellichtde oorzaak van de luchtproblemen bij mij en anderen?
Dat zal zeker mee spelen (zet er eens een vacuummeter op :0), maar ook die snelkoppelingen (gardena kwaliteit) geven veel problemen.
Als jou nieuwe o-ringen het probleem niet oplossen zou ik de koppelingen eruit gooien.
PS ergens in mijn draadje staan wel vacuumwaarde van mijn W124. Weet ze niet meer uit mijn hoofd.
Herman
300SD
250D
TDI
Dat is dan ook de rede dat er alleen een "keienvanger" voor een opvoerpomp hoort te staan en geen fijnfilter. Fijnfiltrs staan altijd achter de pomp aan de drukzijde.
Dat is idd wel veel fijner.. maar veel diesels zijn zelf aanzuigend en hebben dus niet eens een opvoerpomp.. hier zit het fijn filter dus altijd voor de pomp... in dat geval inspuitpomp en opvoerpomp in 1. Maar idd is een opvoerpomp eigenlijk altijd wel fijn. Tis dat hardy's wa duur zijn, anders zou je die altijd wel bij een diesel erbij zetten...en zou ik op mn auto een hardy op PPO en op Dino hebben.....maar daar is het me nog te duur voor! Zou wel makkelijk zijn....als je eens moe ontluchten etc... maar hij doet het goed op dino...dus geen onnodig geld uitgeven.
Maar als ik MB was, had ik het idd ook gedaan als de w124 voorfilter,pomp,fijnfilter,IP.
Greetz!
Balpompje er tussen en :-P
Ik kon wel voelen dat er een soort sliblaagje op de bodem van de tank ligt. Waar ik ook voelde, dat wat aan mijn vingers bleef hangen was zo fijn dat dit nooit een tankzeef of groffilter zou kunnen verstoppen.
Uiteraard alle leidingen met perslucht flink doorgeblazen; zelfs uit het straalpompje (wat via de retourstraal brandstof naar de andere helft pompt) kwam geen noemenswaardige vervuiling.
De voorlopige conclusie is dat we het "kwart tank PPO-probleem" hebben leren kennen. Door de hogere viscositeit van PPO laat deze zich niet zo makkelijk met het straalpomje naar de andere tankhelft verpompen. Er is hierdoor op (hoog percentage) PPO slechts 3/4 van de tankinhoud effectief buikbaar.
Dit probleem en de mogelijke oplossingen is ook uitgebreid op fmpo.de en fmso.de beschreven en Pjotr heeft er hier op het forum ook z'n ergenissen over gespuid.
De hoeveelheid werk om dit probleem te omzeilen is mij voorlopig te groot.
Op 3/4 tank hebben we een actieradius van ca 650 km. We hebben jaarlijks slechts drie of vier gelegenheden dat we niet binnen 650 km weer thuis zijn. Dat zijn dan mooie gelegeheden om er een tank met meer dan 75% dino doorheen te jagen.
Is dat niet gewoon vet wat aan de wand van de tank vorm als het winter/koud is en vervolgnes weer oplost in de olie als het weer warmer wordt?
Dat 1/4 tank probleem kan je het makkelijkste voorstellen als te weinig druk van de brandstof als het nivo daar onder komt.
Dit betekent dat normaal het nivo mee helpt met de druk (stations hebben misschien nog een groter probleem?).
Dit kan je oplossen door de vloeistof dunner te maken (minder %%), maar dat willen we niet.
Maar je kan het ook oplossen door de weerstand van achter naar voren te verminderen.
Ik heb dat gedaan door over te gaan op een grotere diameter naar voren (de S van 8 naar 10, en de E van 6 naar 8 ). Scheelt een jas. PS wel kijken naar alle diameters van achter naar voren.
Tegenwoordig slaat mijn vacuummeter dus niet meer uit onder de 25% :).
Herman
300SD
250D
TDI
Ik denk dat dit slijm/biofouling is. Ik heb dit ook waargenomen in IBC's die lang staan.
Even spoelen met benzine. Benzine niet in laten staan ivm je leidingen.
Tim
Het leek meer op kurkdroog roet. Geen slijm gezien of gevoeld bij het leeg-en doorblazen.
Het is ook geen vet omdat de Silberpfeil enkel dino met KZO heeft gekregen van mij.
Mocht ik toch een keer vermoeden dat er slim in zit, dan spoel ik de hele tank met benzine die ik daarna verstook in het "benzineblikje" van Italiaanse makelij.
Het 25% probleem is meer een stromingstechnisch probleem ter plekke van het straalpompje dan dat het met leidingdiameters te maken heeft.
Bekijk de links naar de Duitse sites maar.
Wat de leiding diameter betreft: in de W124 waren de originele slangen 8 mm.
In de Silberpfeil zijn de slangen tot aan de MB brandstofvoorverwarmer 10 mm.
De retour is dacht ik 8 mm.
...W124 waren de originele slangen 8 mm...
Hoi W@M,
Stromingstechnisch?? Alles staat stil? Volgens mij gat het om druk.
Heb veel gelezen in D, maar zal je links nog eens nalezen.
Yep, slangen zijn 8mm, maar de leiding van achter naar voor is 6mm (wanddikte 1mm dus uitwendig 8mm).
En dit is de zwakste schakel.
Herman
300SD
250D
TDI
Als ik straks de Elsbett-WW ga plaatsen wordt in eerste instantie de volgorde als volgt:
tank -> voorfilter -> Elsbett WW -> MB brandstofvoorverwarmer -> MB voorfilter -> elektr. stopklep -> fijnfilter -> opvoerpomp -> IP
Om de O-ringetjes makkelijk te kunnen vervangen verwijder ik het spruitstuk (wat ik dan meteen ontdoe van EGR vervuiling).
Misschien besluit ik dan alsnog anders...
Als de overgang van tank naar vaste leiding net zo is als de W124 dan kan je het zo oplossen.
Plaatje wil niet???
Denk dat ik hier ook last van gehad heb. Kom er later op terug,
Douwe.
Hoi M@W,
Als jij net als ik bij mijn W124 deze slang tussen tank en vaste leiding naar voren hebt dan kan je het rubberen stuk eraf zagen en de nieuwe leiding naar voren er zo op schuiven.
Succes.
Herman
300SD
250D
TDI
De koppelingen op de ovoerpomp waren niet toegankelijk genoeg, zonder demontage van het inlaatspruitstuk. (en daar had ik vandaag geen zin in)
Voor het MB-groffilter kon ik geen RME-bestendige O-ring bemachtigen op korte termijn dus daar is een originele uit de Sterrenapotheek om gegaan.
Alle gedemonteerde O-ringen waren behoorlijk stug en flink afgeplat op de contact vlakken.
Ook de aanvoerleiding nog even stevig met lucht doorgeblazen.
Ik ben benieuwd of de lucht nu geklaard is.
Bij het oppompen van brandstof middels het balpompje hoorde ik in iedergeval geen gesis / getjirp vanuit de omgeving van het filter.
Na rustig doorpompen hoorde ik vanuit de geopende tankdop duidelijk geborrel.